Sv: Vad är det exteriört som gör att en islandshäst kan Tölta?
Nu rider inte jag islandshäst, men har haft två varmblod som töltat (själv valde jag att inte "plocka fram" det men hade lätt kunnat få fram det på kommando, iom att det blev spontant i vissa situationer).
En exteriör sak jag hört spekulationer om skulle underlätta för tölten är när de har ganska brant lutning mellan kors och svans. Ingen aning egentligen men jag kan tänka mig att det underlättar tekniken. Tycker ofta man ser det både på travare och islänningar.
Det jag själv kan tycka är att varmbloden använder en sån teknik på travet med bäckenet att det blir ganska nära till hands för tölt (alt. grisepass!
). Tyvärr för att de i samband med det låser ryggen och har svårt för takten under ryttare, om man inte först skolat ganska långt och fått ryggsving för att sen med flit manipulera takten. Eller t o m att de gör det pga ryggproblem/svagheter.
Visar de väldigt tydliga tendenser redan i hagen så tar jag personligen som ett tydligt tecken på att denna häst är inte riktigt fräsch.
På vissa islänningar kan jag rent spontant uppleva samma sak, men då i regel om de gärna grisepassar och allmänt väldigt gärna vill gå "låst" med ryggen och vagga i höfterna. Sen blir det lite mer hönan eller ägget med islänningarna, om det beror på felaktig träning eller fysiska problem. Och har de "ren" tölt i hagen skulle jag inte höja på ögonbrynen på samma sätt.