Vad är det exteriört som gör att en islandshäst kan Tölta?

Boerperd

Trådstartare
Jag har klurat på det här ett tag:confused:

Jag vet att en hel del varmblod kan tölta men har svårt att se vad som förenar Isisar och varmblod VS halvblod och fullblod exteriört?!

Är det en vinkel i någon led? Rörligehet i en led? Storlek på en muskel? Eller vad?

Hoppas på en intressant tråd!

Sv: Vad är det exteriört som gör att en islandshäst kan Tölta?

Inget faktiskt, för de flesta raser har haft tölt i sig men på sikt så har man avlat bort denna icke önskvärda förfärliga gångart.;)

Red för många år sedan lektion, och på den anläggningen hade man ett sto som då och då föll in i tölt till instruktörens stora förtret.:D

Men VAD är det man har avlat bort? Är det en del av hjärnan som har fallit bort som säger till hästen att
-Hey, testa att röra benen i den här ordningen istället!?

Tölten är inte ens självklar för en del islänningar, ta Tyr t ex. Hur lång tid tog det inte innan de lyckades få fram tölt på honom. Jag tror han var runt 6 år när han var visningsklar, lateral är till en viss mån bunden och därför krävs det inlärning för många hästar för att hitta rätt i tölten.
Då gick det iofs väldigt bra för honom också.

Absolut! Ren fyrgångsavel är riskabel!

Men varför försvinner tölten, och passen också fär den delen. (även om jag tycker att man lättare kan se om en häst har pass än om den har tölt)

Det måste ju finnas något i exteriören som underlättar det laterala rörelsemönstret! Eller?

Egentligen borde jag överlåta detta till expertisen inom avel,;) Jag tror inte att det hänger enbart på exteriör och det genom att det fortfarande finns raser med bl a tölt som absolut inte ligger i närheten av exteriören en islänning håller.

Hästar med en stark lateral är ju lättare att töltsätta, för stark kan ju i sämsta fall ge massor av passtakt. Sedan finns ju hästar med massor av diagonal, här är det svårare att få hästen att hitta en lateral men går oftast med träning. Sedan finns det ju som bekant individer som aldrig hittar tölten trots idoga försök utan det finns bara massor av diagonal vad man än provar med.

Här kan jag iofs ofta se hästar som är överbyggda, men jag tror inte heller det är någon bra förklaring. Jag har häst som är överbyggd, men har inga problem med tölten. Utan som många har skrivit tidigare och som är framgångsrika avlare, en taskig uppfödning och ett felaktigt val kan ge en tregångare. Så det kanske ligger i hjärna trots allt.

Intressant frågeställning. Jag har i likhet med Boj svårt att se några exteriöra egenskaper som skulle skilja. Tror snarast att det rör sig om mentala egenskaper.

Vi människor rör oss för det mesta i "trav", fast vi sätter aldrig våra "framben" i marken. De flesta kan med lite vilja och koncentration gå i passgång, men det känns väldigt avigt. För en del är det relativt enkelt, för vissa är det svårt. Hänger ihop med koordinationsförmågan. Kan det vara så att en häst med trav, tölt och pass helt enkelt har bra koordinationsförmåga?

Snillen spekulerar... :D

Har inte de flesta töltande hästraser relativt korta ryggar?

Jag har hört att plant kors är negativt. Dock ingen riktig källa, mer bara rykten :)

JAg var på en kurs med Pia Paulsén Hawee, och hon hade haft en mor och dotter (människor) på kurs som gick i passgång hela tiden... Men jag tror att den familjära gångstilen är mer betingat på människor eftersom vi lever ihop så länge, det finns ju gott om ston som inte töltar i hagen....
Hmm, att det kan vara en del i hjärnan som kopplar annorlunda skulle kunna vara ett svar...
Jag tycker att det är intressant iallfall. Men jag är inte säker på att det fins ett svar!
Skulle vara inressant om vi kunde få höra vad en ET, chiropraktor eller annan med liknanade utbildning har att säga!

Nu rider inte jag islandshäst, men har haft två varmblod som töltat (själv valde jag att inte "plocka fram" det men hade lätt kunnat få fram det på kommando, iom att det blev spontant i vissa situationer).
En exteriör sak jag hört spekulationer om skulle underlätta för tölten är när de har ganska brant lutning mellan kors och svans. Ingen aning egentligen men jag kan tänka mig att det underlättar tekniken. Tycker ofta man ser det både på travare och islänningar.

Det jag själv kan tycka är att varmbloden använder en sån teknik på travet med bäckenet att det blir ganska nära till hands för tölt (alt. grisepass! ;) ). Tyvärr för att de i samband med det låser ryggen och har svårt för takten under ryttare, om man inte först skolat ganska långt och fått ryggsving för att sen med flit manipulera takten. Eller t o m att de gör det pga ryggproblem/svagheter.
Visar de väldigt tydliga tendenser redan i hagen så tar jag personligen som ett tydligt tecken på att denna häst är inte riktigt fräsch.

På vissa islänningar kan jag rent spontant uppleva samma sak, men då i regel om de gärna grisepassar och allmänt väldigt gärna vill gå "låst" med ryggen och vagga i höfterna. Sen blir det lite mer hönan eller ägget med islänningarna, om det beror på felaktig träning eller fysiska problem. Och har de "ren" tölt i hagen skulle jag inte höja på ögonbrynen på samma sätt.

Tölten är inte ens självklar för en del islänningar, ta Tyr t ex. Hur lång tid tog det inte innan de lyckades få fram tölt på honom. Jag tror han var runt 6 år när han var visningsklar, lateral är till en viss mån bunden och därför krävs det inlärning för många hästar för att hitta rätt i tölten.
Då gick det iofs väldigt bra för honom också.

Hur vet du att det är sant? så jäkla lång tid kan det inte ha tagit att få fram tölten på han när han vann VM i både tölt och fyrgång när han bara var 6 år dessutom reds de flesta hästarna in vid 5 års ålder på den tiden. Jag har aldrig hört talas om att han skulle ha varit sen med tölten och desutom har alla tyr avkommor jag känner till haft lätt för tölt.

Jag vet att en hel del varmblod kan tölta !

Förlåt att jag kapat tråden. Men nu känner jag mig lite dum och förvirrad...
Men inte kan väl ett varmbod tölta? Är det inte pass de kan slänga in? Man säger ju att vissa varmblod är "passgångare". Eller? :confused:

För att jag har sett filmer på hans träning, och känner också den personen som bl a tränade honom och det var inte lätt. Men när väl tölten kom så var den ju ack så flott istället, å andra sidan så har de avkommor jag träffat efter honom varit oerhört klena i ländrygg och bakben och krävt mycket mycket träning med detta. Han hade en oerhört stark diagonal. Han reds som 4- åring.

och jag väljer att inte tro dig eftersom jag pratat med säkra opartiska källor som hävdar motsatsen och de tjänar ingenting på att prata posetivt om tyr.

Att Tyr hade svårt med tölten i början är ett kännt faktum.
Men som alla vet blev det bra när den väl satt.
Om även om han var otroligt fin så hade han nog inte vunnit VM idag. har sett filmen från VM 1991 då han vann.
FIN - ja. Fantastisk för sin tid - ja.
Helt otrolig med dagens mått mätt - nej.

Har även träffat de avkommor som inte haft så lätt för tölten till en början, men sedan blivit mycket bra!
Och andra som har töltat ut ur mammans mage.

Däremot finns det nog ingen som inte klan påstå att Tyr inte var en fantastisk häst och han har satt stort avtryck i aveln!

/Malin

Senast ändrad:

Jodå! Varmblod kan tölta. Och det riktigt bra! Jag tror att ofta när man tror att hästen går i pass. så går den i tölt, om än stelt...

Hittar ingen film just nu, men det är absolut inte ovanligt!

Vi kanske ska starta en egen tråd angående Tyrs töltsättning?

Eller någon kanske har en exteriörbild på honom så kan vi diskutera hans exteriör vs. tölt!

Om töltande hästar har lättare att koppla mellan höger och vänster hjärnhalva. Borde dom då inte ha lättare att ta "läskiga" saker som dom har vant sig vid på en sida lättare på andra sidan än diagonala hästar?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 150
Senast: Sasse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30