Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
:smirk: När hästen tar ett steg framåt så vecklas vecket upp (som slitsen på en snäv lång kjol, med skillnaden att vi inte sa nått tyg emellan i slitsen )
och då behöver inte täcket vara för stort från börja för att hästen ska kunna röra sig fritt
Det täckét jag har med bogveck sitter ganska tajt framme på bogen (går inte att spänna upp mer) men ändå så "stramar" det inte år liksom, som hennes gamla källkvisttäcke utan bogveck gjorde.
bogvecket ger ju mer vidd precis över bogpartiet.
Hästen ser ju ut som en tunna (mer eller mindre) och är bred på mitten. Bogvecket gör att täcket kan sitta bra runt halsen och ändå ha tillräcklig vidd över bogen.
min sköthäst är väldigt tunn, särskilt över bogarna.
Innan hade hon ett täcke utan bogveck men det satt jättedåligt och hon fick massa skav överallt men nu har hon bogveck och det gör att man kan spänna det så det sitter åt ordentligt i framkanten utan att det blir för trångt annars.
Event (tror jag väl det är - på Granngården) har bogveck som börjar ända uppe i "halslinningen" - det funkar jättebra. De där vecken som börjar mitt på bogspetsen förstår jag inte riktigt hur det kan hjälpa?
Bogveck är till för att täckestillverkaren ska kompensera sin brist på tillskärningskunskaper vad gäller hästtäcken. Då försöker man lösa problemet med bogskav genom att lägga in ett veck i stället, så att det ska bli rymligare.
En bättre lösning är att göra bogskärningen rätt från början
Jag tycker de flesta bogveck är värdelösa, jag har iaf inte hittat nåt täcke där vecket hamnar där det ska, utan istället sitter det ju alldeles för långt bak...
BRA, Svea!
Det enda täcke med rätt skärning runt bogen som finns är Lansdown anser jag. Inga hästar får skav av deras täcken. NZ-täcket de tillverkar har bogveck, det sitter på rätt ställe och ger hästen full rörelsefrihet när den tex galopperar.
/P
...och här är det tvärt om. Ingen av våra hästar kan ha täcken utan bogveck. Däremot håller jag med om att det är svårt hitta bra täcken med vettigt placerade bogveck. Ffa är de för långt nersydda och får då motsatt effekt.
Kropp & Själ Jag gick ner, lyckades hålla vikten i nästan ett år men är nu på väg upp igen. Vilket gör att jag ibland drabbas av lite panik. Och har...
Skola & Jobb Haha nej klart det inte är men jag är inte det och det sades på ett väldigt nedlåtande sätt. Det är obligatoriskt för att många inte går...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.