Vad är bogvecken till egentligen?

Evergreen

Trådstartare
Ska ju bli bättre passform med sådana, men hur då? Dom sitter ju bara där som trekanter framme på täckena... :crazy:

Är det någon slags resår i? som inte märks?

nja, resår är det väl inte men om du har en lite bredare häst kan det vara behov av lite mer bredd över bogen.

Jag har haft svårt att hitta något täcke som är tillräckligt brett över bogen.

:smirk: När hästen tar ett steg framåt så vecklas vecket upp (som slitsen på en snäv lång kjol, med skillnaden att vi inte sa nått tyg emellan i slitsen :crazy:)
och då behöver inte täcket vara för stort från börja för att hästen ska kunna röra sig fritt :idea:

Hmm. Fattar inte så mycket, men okej. ;)

Det täckét jag har med bogveck sitter ganska tajt framme på bogen (går inte att spänna upp mer) men ändå så "stramar" det inte år liksom, som hennes gamla källkvisttäcke utan bogveck gjorde. :crazy:

bogvecket ger ju mer vidd precis över bogpartiet.
Hästen ser ju ut som en tunna (mer eller mindre) och är bred på mitten. Bogvecket gör att täcket kan sitta bra runt halsen och ändå ha tillräcklig vidd över bogen.

min sköthäst är väldigt tunn, särskilt över bogarna.
Innan hade hon ett täcke utan bogveck men det satt jättedåligt och hon fick massa skav överallt men nu har hon bogveck och det gör att man kan spänna det så det sitter åt ordentligt i framkanten utan att det blir för trångt annars.

Ja, de flesta bogveck borde döpas om till sadelgjordsveck, med tanke på vart de är placerade...

Event (tror jag väl det är - på Granngården) har bogveck som börjar ända uppe i "halslinningen" - det funkar jättebra. De där vecken som börjar mitt på bogspetsen förstår jag inte riktigt hur det kan hjälpa?

Bogveck är till för att täckestillverkaren ska kompensera sin brist på tillskärningskunskaper vad gäller hästtäcken. Då försöker man lösa problemet med bogskav genom att lägga in ett veck i stället, så att det ska bli rymligare.

En bättre lösning är att göra bogskärningen rätt från början :D

Jag tycker de flesta bogveck är värdelösa, jag har iaf inte hittat nåt täcke där vecket hamnar där det ska, utan istället sitter det ju alldeles för långt bak... :crazy:

BRA, Svea!
Det enda täcke med rätt skärning runt bogen som finns är Lansdown anser jag. Inga hästar får skav av deras täcken. NZ-täcket de tillverkar har bogveck, det sitter på rätt ställe och ger hästen full rörelsefrihet när den tex galopperar.
/P

Det var ju en bra lösning med tanke på att alla hästar ser precis likadana ut i formen... :crazy:

nee. men ja ser på min ponnys täcken, dom utan passar henne inte alls, men dom med passa henne jättebra.. speciellt shires :love:

på de flesta täcken med bogveck sitter ändå vecket fel för att de ska göra någon nytta.

Fördrar välpassande täcken UTAN bogveck

Jag har själv ännu inte sett någon fördel med dessa bogveck! Skulle aldrig köpa mig ett sådant täcke till hästen.

De inackorderingar vi har som prövat täcken med bogveck har alla fått skav. :smirk:

...och här är det tvärt om. Ingen av våra hästar kan ha täcken utan bogveck. Däremot håller jag med om att det är svårt hitta bra täcken med vettigt placerade bogveck. Ffa är de för långt nersydda och får då motsatt effekt.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska flytta till hus där det inte finns torktumlare. Det är tveksamt om det ens får plats en (huset är litet). Jag har tvättmaskin i...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 350
Senast: hollypolly
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 446
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 925
Senast: Badger
·
Övr. Hund Annorlunda rubrik jag vet :D . Jag söker efter riktigt bra glasögon till hund för sitt användas framförallt vid turskidåkning...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka