Vad är balans?

Sv: Vad är balans?

Jotack, den där trampolinen känner jag igen, det är för djävligt när man kommer i otakt och sabbar balansen...
Kanske ska be tränaren hjälpa specifikt med att rida ut näsan på rätt sätt.
Och kasnek tänka aningen mindre...

Om du låter handen "tänka framåt" så är det inte så stort problem, det svåra är att verkligen låta den göra det hela tiden och inte sitta och smyga bakåt:cool:
Försök att tänka att du för handen framåt, svårt att förklara, men då är armbågen inte heller låst. Hästen mjuknar och följer bettet framåt, om den är avspänd och i balans.

Jag tänkte faktiskt på detta då vi repade igår. Håller jag i plektrumet hårt, vilket man gör om man är minsta osäker, så låser man hand/handled/fingrar, och det blir pannkaka av det hela. Men om jag håller mjukt (hur ofta tappar man egentligen?), så blir det dynamiskt och möjligt att modulera på helt anna nivå.
Kanske en konstig jämförelse, men det rimmar, tycker jag. En riktigt duktig flugfiskare kan kasta utan ansträngning, men det kräver medvetenhet om det rytmiska och fysiska.
Ska prova imorgon i vårt underbara juniväder - man slipper bli svettig!

Ja, det är nog samma sak, men det får heller inte bli slappt, som det kan bli om ryttaren "försöker" vara mjuk, utan det är just att verka framåt istället för bakåt, där man ska mjukna är i armbågsleden, :idea:
För armen framåt en aning från armbågen, med jämna mellanrum för att känna att handen verkligen tänker framåt och inte har börjat smyga bakåt. Det är också en kontroll av den egna balansen, att den inte hålls i handen:idea:

Delvis KL
Det är mkt lättare på en häst som inte ligger på framåt och skjuter på för mycket, (mer än ryttaren kan fånga upp i sätet) När hästen väl är i balans och avspänd är det lättare, det svåra är på vägen dit, men det är också då det är allra viktigast, för att hästen inte kan spänna av och få ut halsen om ryttaren håller.....en ond cirkel skapas....

Jag håller med handen måste alltid tänka framåt

och ärligt - om vi tar den hästen som inte vill komma ut med handen - om ryttaren skulle råka få snurr på den bakifrån så blri det svårare att sitta och då "bromsar ryttaren ned" av ren reflex - istälelt för att lära sig balansera i denna större rörese som känns främmande
Och även när hästen söker handen så gör väldigt många ett såg såg - för de tror det är fel, och de upplever att kontakten känns svår att hantera

Har sett det massor med gånger

Så absolut ond cirkel

Största hindret är alltid ryttaren

Den som lägger sig på - behöver ännu mer hjälp med att hitta balans - då det är obalansen som gör att den ligger på, men folk löser det oftast genom att få den att ligga på mindre - istället för att vinkla om bak - så det lättar fram

Vill också säga att det finsn ju faktiskt ryttare som behärskar detta. Jag tittar slumpmässigt på inlagda filmer - men en och annan har man ju sett med en riktigt bra ridning. I meningen hästen jobbar korrekt

Utifrån andra trådar så slår det mig att de är oftast är ryttare som inte själva kommit till balans, inte själva har upplevt följsamhet - som skriver att det inte är så viktigt

Hur kan man liksom veta då :crazy:
Om man inte upplevt före och efter

Min mäster sa alltid när man sa att saker inte gick eller var för svårt

Har du provat?

HUr kan man uttala sig om något man inte upplevt?

Jag tänker ofta med tränare som säger att saker inte går - nyligen en ganska stor sådan...

Det är inte så att DET inte går - det är snarare så att DU inte kan:grin:

Och ibland tycker jag att eleverna skulle få sina pengar tillbaka :o

För de betalar mer för en massa BS än för hjälp att ta sig igenom sina problem.

De verkar ha himla många förklaringar till att det inte blri bättre än vad det är, men inte så många handfasta lösningar :o :o :o

The world never cease to amaze me...

Senast ändrad:

Den som lägger sig på - behöver ännu mer hjälp med att hitta balans - då det är obalansen som gör att den ligger på, men folk löser det oftast genom att få den att ligga på mindre - istället för att vinkla om bak - så det lättar fram

Nu generaliserar du igen, så enkelt är det ju inte, nej.
Ja, det handlar om balans - om hästen skulle göra det alltid, - men det finns också olika lägen hos hästar, att kanske i vissa situationer vilja mer framåt än bära tex i början av ett pass beroende på olika omständigheter.

Ja lösningen är självklart att balansera upp bakifrån, men det ju just det som kan vara svårt att klara av med endast sätet, emellanåt, och ryttaren blir istället hållande vilket startar en ond cirkel. Inte bra, men mänskligt...
Samma häst kanske går att rida med enbart säteshjälper i stort sett vid andra tillfällen (och senare under samma ridpass) så det behöver inte vara så att det är ett statiskt tillstånd. (Och då hästen är lyhörd för sätet är det enkelt att behålla handen framåttänkande, det är i det andra läget det blir svårare. Var bara det jag ville säga.)

Det är ju f ö alltid lättare att sitta och inverka bra på en avspänd, lösgjord, välbalanserad och välutbildad häst, det är ju därför barn kan sitta och utföra konster på sina mammors fina dressyrhästar (som man ibland ser på filmer)
Det är när hästens och ryttarens önskan inte går åt riktigt samma håll som det ställs på prov ang inverkan. Det behöver inte vara strider och bråk, det kan helt enkelt vara att hästen är för dagen lite mer inne på livligare aktiviteter än ryttaren:bump: Eller tvärtom:angel:

Men visst, annars håller jag med.

Utifrån andra trådar så slår det mig att de är oftast är ryttare som inte själva kommit till balans, inte själva har upplevt följsamhet - som skriver att det inte är så viktigt

Hur kan man liksom veta då :crazy:
Om man inte upplevt före och efter

Vad menar du nu? :confused:

Ja, det är helt självklart att man måste ha upplevt saker för att helt förstå, kanske särskilt inom något som är så konkret praktiskt som ridning ändå är.

Men jag blir bara lite fundersam över vilka ryttare du menar som inte upplevt följsamhet och balans, (som du vet detta om och som skriver i trådar här) men som yttrar sej ändå? Nu tar jag inte åt mej personligen eftersom jag anser att balans är ytterst grundläggande, (vet inte om jag skulle gjort det:angel::rofl:)

Men kommentaren var en sån som kan leda till tråkig stämning:crazy:
Kanske kan du utveckla lite, så att det blir tydligare vad du menade:idea:
Resten av inlägget om tränare, ja jag håller med om att många inte alls ger vad de borde göra till sina elever. :mad:

Självklart ska du inte ta åt dig - du är ju en av dem som alltid betonar vikten av sitsen

Jag menar ingen speciell, jag bara konstaterar att om man inte förstår vikten av att hela tiden sträva efter balans så har man förmodligen inte upplevt den i meningen equilibrium = jämnvikt. Man har helt enkelt inte erfarenhet av hur det känns närhästen går i jämnvikt

har man det så vill man ju dit igen - och det är ju det som motiverar en att sträva efter balans i sin sits :laugh:

Om du låter handen "tänka framåt" så är det inte så stort problem, det svåra är att verkligen låta den göra det hela tiden och inte sitta och smyga bakåt:cool:
Försök att tänka att du för handen framåt, svårt att förklara, men då är armbågen inte heller låst. Hästen mjuknar och följer bettet framåt, om den är avspänd och i balans.

Har inte varit här inne på länge..känner att jag måste dra till med ett klassiskt

:bow::bow::bow:

*Smyger ut igen*

:D

Jag börjar mer och mer se att ridsporten är på väg åt fel håll med den nya styrketräningstrenden. Naturligtvis behövs styrka för att orka med modern ridsport men de flesta ryttare är inte tävlingsinriktade. Träna bukmuskler är bra om ridning ska gå ut på att hala och dra med armarna, men kroppen håller ändå inte i längden. Vi upprätthåller inte vår balans med hjälp av långa ytligt liggande skelettmuskler utan med positionsmusklerna närmast ryggraden. Stryka kan leda till en falsk känsla av balans och säkerhet. En god balans bör istället byggas genom avslappning, att kunna upprätthålla sin position och inverka på hästen med minimal insats av muskelstyrka (jmf tai-chi och liknande österlänska inriktningar). På 1600- och 1700-talet var det fult att arbeta, jag tror alltså att vi ska söka oss tillbaka till detta om vi söker den klassiska vägen. Hästar tar dessutom alltid fast stöd om de har något att luta sig emot, det spelar inte någon roll hur länge hästen är tränad. Istället för att övervinna kraften genom en större motkraft är det bättre att rikta om den, låta hästen möta sitt eget motstånd och ge efter för sitt eget tryck. Det är bara möjligt om ryttaren är i balans över sin egen tyngdpunkt. Så länge ryttaren bär upp hästen är det omöjligt för hästen att komma i balans.
Ulrika

Jag håller med i stort vad du säger, men samtidigt är det så svårt att diskutera då de flesta bara har den egna ridupplevelsen som refernspunkt

Menar givetvis inte dig speciellt nu, blev glad att se ditt nick

Har man inte idrottat i andra grenar så finns inte så mycket upplevelser att relatera till

Själva begreppet chi är exakt samma sak som ökat buktryck det skapar man genom att spänna diafragman, ett måste för att komma åt chi ( jmfr tai chi, chi gong osv)

Även en dansare måste hitta sitt chi för att kunna göra en piruett tex. det är det som Sally Swift menar när hon använder danstermen "centrera". Jaghar läst Sally swift farmlänges och baklänges - det var min första bibel, men inte fattade jag att det var det hon menade

fattade jag nog inte förrän jag jobbat som hovslagare i många år och är så stark att jag kan centrera tillräckligt för att inte svaja när jag bär min 90 kg tunga man över tröskeln ;)

Med det vill jag inte ha sagt att en ryttare skall vara råstark

Den skall som du säger först och främst vara rörlig

Chi behövs bara för att inte kollapsa i midjan - eller för att hindra hästen att flytta dig

Samt även som lektra skrev i sin tråd - att orka behålla sin lodräta position och inte luta sig bakåt så man hamnar bakom hästens tyngdpunkt, då har man definitivt tappat balansen

Man behöver ha mer chi för att behålla sin balans på ett såpass rörligt föremål somhästen - än att gå på lina tex. Dessutom så behövs chi för att inte själv kastas runt av hästens diagonala krafter som skapas av bakbenen

Grejjen är att först när man hittat chi - kan man vara avspänd i sina rörelsemuskler :idea:

och först då kan man sätta hästen på hjälperna.

Och en annan grej - chi kan man bara hitta i en viss "hållning"

Haha jag har hittat min nisch - rid med chi :D

Senast ändrad:

Träna bukmuskler är bra om ridning ska gå ut på att hala och dra med armarna

Det är precis tvärtom. Utan stabilitet i bålen blir ditt enda sätt att hala och dra:crazy:

Jag tror du missförstår vad andra strävar efter. Du har en märklig bild av vad man vill uppnå.

Att träna musklerna i magen/ryggen är för att få en stabilitet i bålen som många av oss annars inte har, det är nog snarare så att är man helt lealös i bålen så behöver man handen mer:cool:
Naturligtvis ska man inte jobba sej blå. det handlar om stabilitet, som sagt.

Hästen ska använda sin stora starka kropp och vi ska styra hur den används, påverka vägar, energi, rörelser, osv hur gör du det som ryttare?

Hästar tar dessutom alltid fast stöd om de har något att luta sig emot, det spelar inte någon roll hur länge hästen är tränad. Istället för att övervinna kraften genom en större motkraft är det bättre att rikta om den,
låta hästen möta sitt eget motstånd och ge efter för sitt eget tryck
.

Nej att hästen går och hänger i handen tror jag inte någon eftersträvar där kan vi nog vara överens.
Men menar du med ovanstående att du anser att inte heller genom din kropp ska du påverka hästen? Förklara gärna vad du gör konkret när du gör det fetstilta. Är det handen du kallar motkraft tror jag du slår in öppna dörrar men förklara gärna som sagt:confused:

Att hästen ska bära sig själv är för mig självklart. Men för att rulla kulan i rätt riktning på en häst som är ofördelaktigt byggd eller motsträvig och inte "släpper till ridningen" så måste man vara STARK i bålen. Och det just för att INTE dra i tygeln. Man kan då trycka till i rätt tid i rätt fas av steget och trycka till tyngdpunkten i hästen. Att vara svag och mjuk är en fin tanke. Men rider man annat än skolhästar som redan är "färdiga" eller "villiga att släppa till" så är det svårt! Jag rider så otroligt mycket bättre på både min egen och andra hästar då jag är stabil och stark i bålen. Jag orkar sitta emot och balansera upp hästen.
Jag ser ofta andra rida som är för svaga för det. Och just då börjar de fippla med tyglarna. Som vanlig hobbyryttare rider du inte nog många hästar för att få upp bålstabiliteten till ett minimum. Då måste du träna vid sidan av för att få till styrkan. Som Minna eller Brinken tex rider du säkerligen nog timmar och med nog kroppskontroll för att orka trycka till där det behövs och slinker ut.
Det är ofta en fråga om att fördela den kraft man har, dvs kroppskontroll. Men möter man på en motsträvig eller felriden häst kan man behöva styrka!

Jag tycker det är lite som att lära sig "peka med hela handen" när man rider. För att klara det så behövs en viss styrka i kroppen, ju starkar man är - desto tydligare kan man ju peka utan att falla ur själv, men samtidigt vill jag ändå hålla med Pearl lite här... Ju starkare man är - desto lättare är det att kanske "ta i" lite för mycket. Man glömmer kanske bort att leta reda på varför hästen petar ut här eller där, för det är ju så lätt att peta tillbaka den. Hästen "petar ju ut" av en anledning. Kanske man bett för mycket av hästen? Då skulle jag hellre försöka tänka hur jag kan gå tillbaka, göra en felsökning, och stärka upp där det behövs så att jag sen inte behöver peta tillbaka, hästen är stark nog att klara det själv.

Här gäller det ju naturligtvis att ryttaren rider funktionellt, så att det inte är ryttarens "fel" att hästen petar ut från början - vilket i mitt fall mer regel än undantag, så när jag börjar korrigera mig själv, genom att gå tillbaka, så korrigeras hästen samtidigt - pga mig.

Jag tycker att ridning kan vara tai-chi, det är något jag strävar emot - men jag tror oxå att det kan vara lite av en utopi när man sitter på en häst som kanske är lite knasigt byggd, felriden eller vad den nu kan vara. Då måste ju grunderna till först... Dessa skulle iaf inte jag klara av att lära en sådan häst genom att köra tai-chi på den. Det är klart, är man jäkligt stark i sin tai-chi så skulle det nog funka... Jo, det går nog. "Tai-chi med hela handen" :D

Om man inte har bålstabilitet kan det bli som "ringar på vattnet"- man är inte helt med hästen utan i en lite egen balans- tar upp hästens rörelse o jobbar emot den.

Styrkan sitter inte i armarna, utan att kunna vara med helt med torson.*svamligt ja*.

Den behövs i mindre utsträckning om man väljer att dra ner på hästens normala arbetstempo eller om man köper en iberisk häst som inte rör sin rygg lika mkt. Som att sitta på en stol.

vet även folk som börjat med western för att sitta mer bekvämt- istället för att träna upp sin kropp.

[...] eller om man köper en iberisk häst som inte rör sin rygg lika mkt. Som att sitta på en stol.
(Min fetstil)

Visst, jag håller med dig, men tyckte det där var lite onödig kommentar... Riktigt så är det inte. :cool: iaf så rider inte jag som att jag sitter på en stol, även om jag kanske skulle kunna - det är inte ridning för mig. Då kan jag lika gärna byta ut hästen mot en moped.

(Min fetstil)

Visst, jag håller med dig, men tyckte det där var lite onödig kommentar... Riktigt så är det inte. :cool: iaf så rider inte jag som att jag sitter på en stol, även om jag kanske skulle kunna - det är inte ridning för mig. Då kan jag lika gärna byta ut hästen mot en moped.
Men de är mkt lättare att sitta på.

Vet en som tidigare har köpt mkt fina o givetvis riktigt dyra tyska hästar, som nu har gått över till iberiska- bruna- de dyra:grin: o "orkar" nu rida fler hästar per dag.Nackedeln- när hon tävlar, är ökningarna.

ja, jo det är dom. Och det tycker jag är fantastiskt härligt! Men åter igen, så sitter inte jag på min häst i den bemärkelsen. Men jag förstår hur du menar, de har mjuk gång -det är ju ridning dom är till för ;)

Ja, fast ökningarna blir ju bra om man tränar på ett sätt som stärker dom. Det går inte att öka på en iberisk lika tidigt som det kanske gör på halvblod, just pga deras konformation. Då blir det fula ökningar utan bakdel. Det kan ju ta hur lång tid som helst att succesivt få en bra ökning på iberiska. Man får helt enkelt lära sig skynda långsamt med ökningarna för att dom ska bli hållbara och snygga. Jag tycker att bilder som finns på hästförsäljningssidor på internet där iberiska hästar visas öka, kan se helt katastrofala ut! :eek:

Kanske på samma sätt som man skyndar långsamt med samlingen hos halvblod, får man skynda långsamt med ökningar hos iberiska hästen.

PS... förlåt TS för trådkap och OT. :S

Senast ändrad:

Det fanns en video på nätet med en stor PRE-skimmel som hade allt:love:

Nu har ju de här hästarna så mkt andra goda kvalitéer o gör sig bättre när de- som du säger- är högt utbildade.

Liknande trådar

Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 934
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 672
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV