Vad är balans?

Sv: Vad är balans?

Vet nu inte vad du menar med att vara i vägen, men man måste ibland hjälpa den till att inte rinna iväg eller att tippa framåt.
Då hjälper det inte att vara passsiv- åka eller bara följsam.

Vet ingen häst som lägger för mkt vikt bakåt- jo en som inte går framåt- trampar luft eller som bjuder uppåt- stegrar.

Man måste ju visa hästen vad man vill o underlätta för den.

Det är det jag menar med att "vara i vägen". De flesta hästar tränger ju ex på en bog, då måste ryttaren be den att sluta med det - få den att jobba liksidigt bak och inte flyta ut genom ena bogen.

För mig är termen "genomsläpplig sits" inte tillräckligt - men vi tänker ju alla olika.
Och så är vi på olika stadier i vår utveckling/utbildning/ridning!

Jag är mer på stadiet att jag försöker kontrollera mina och hästens kroppsdelar så de ska "align", jag har ännu inte kommit till stadiet att jag kan sätta dem på plats och sedan vara genomsläpplig några längre stunder. Eller så har jag det, och har inte upptäckt det. :o

Bara att lära sig att få kontroll på hästen i varje steg, är för mig en så stor vetenskap att det kommer ta flera år. Till. (Förutom dem jag investerat)

Senast ändrad:

Jag tänker nog inte så, utan vill att den ska vara självgående- att jag ska behöva styra o ställa mindre.

det verkar mest som om man inte förstår vad varandra menar här.

Det är det jag menar med att "vara i vägen". De flesta hästar tränger ju ex på en bog, då måste ryttaren be den att sluta med det - få den att jobba liksidigt bak och inte flyta ut genom ena bogen.
menar du att du får hästen att jobba liksidigt bak genom att hindra den fram?

Är det inte bättre att få den att skjuta med båda bak och sedan ta den gemensamma tyngdpunkten bakåt.

Det handlar ju om Thinas flygplan - båda motorerna måste ju vara igång
Det jag lägger till är flygplanets last måste vara på mitten
Det blir djävligt svårt för hästen oavsett metod - om ryttaren sitter i vägen för bakbenen. Särskilt om den sitter i vägen för det svagare :o

varför inte be om snurr på det som inte vill skjuta på - hästen skall ju faktiskt framåt

För mig är termen "genomsläpplig sits" inte tillräckligt - men vi tänker ju alla olika.Genomsläpplig är självklart inte tillräckligt, var får du det ifrån?
genomsläpplighet är bar amöjligt när ryttaren kommer tillbalans
Är du inte själv i balans så kan du inte kontrollera hästens balans med sitsen och styra krafterna som skapas av hästens bakben - skjuter hästen sin tyngdpunkt från vä bak till höger fram så får du underlätta hö bak till vä - fram samtidigt som du flyttar tyngdpunkten bakåt.

Det gäller att kontrollera _orsaken_ till att hästen trillar på högerbogen - och de kan vara flera.
Det gör ont att vila i vä bak ( hästen trampar inte igenom)
detgör ont att skjuta på med höger bak
Hästen är snedmusklad dvs oliksidig
Ryttarns tyngdpunkt strävar mot hö fram och från vä bak

Jag tycker det verkar vettigast att åtgärda samtliga problem

Det fiffiga med att kunna använda sin egen balans är att man kan pang bom här och nu placera hästen i en sådan balans att den måste vila i vä bak - har den ont - säger den till

Man kan också väldigt lätt få tag i höger bak och se vad som händer då-
och man kan också ganska snabbt träna om hästen - den brukar då råka bli tvärtom oliksidig :D

Och så är vi på olika stadier i vår utveckling/utbildning/ridning!

Och med det menas?

Jag är mer på stadiet att jag försöker kontrollera mina och hästens kroppsdelar så de ska "align", jag har ännu inte kommit till stadiet att jag kan sätta dem på plats och sedan vara genomsläpplig några längre stunder.
Hur skall du kunna sätta dem på plats om du inte utgår från var de är nu? Utan balans kan du inte känna var du har dem - du kommer inte känna när de slinker ifårn dig och än mindre när de är på väg att slinka ifrån dig
Genomsläpplighet är bara symptoment på balans. har du balans så känner du när hästen ens tänker att det vore skönt att ramla på ett framben

Bara att lära sig att få kontroll på hästen i varje steg, är för mig en så stor vetenskap att det kommer ta flera år. Till. (Förutom dem jag investerat)

Hypotetiska frågor

Hur skall du kunna lära dig att kontrollera något som du inte är bekant med?

Vi tar galoppen tex om man inte kan sitta i galoppen som den är -hur skall du kunna kontrollera den. Hur skall du få den rundare om du sitter så att du hindrar den att vara annat än flack

Om du inte har genomsläpplighet (balans) nog att inte hindra den att vara i obalans - hur i sjuttsingen skall man kunna förbättra balansen och flytta tyngdpunkten:confused:

Senast ändrad:

Jag vet inte om jag misstolkar dig, men jag läser ofta in att du vill "sätta åt mig". Jag ber om ursäkt om det är missuppfattningar, men ibland gör ditt språk att det känns så.

Jag vet inte riktigt vad jag ska svara faktiskt.

Vissa saker kan jag svara på. Om ena bogen är i vägen är den ett lås för bakbenet. Om inte bogen flyttas undan KAN inte bakbenet börja komma igång.

Så upplever jag det, och det är den vägen jag går. Jag kan inte veva igång bakbenet först.

Andra ryttare kan säkert göra på ett helt annat sätt.

Att jag skrev som jag gjorde, med att vi är på olika stadier är för att diskussionssättet får mig att känna som att jag sitter i lekskolan när många andra är på gymnasiestadiet? Obs> detta skriver jag helt "opersonligt", jag menar inte att "martyra" eller att jag tagit illa upp. Jag speglar bara diskussionen så som jag upplever den.

Axel> jag försöker inte "styra och ställa" så mkt - "bara" rakrikta. Men i min värld är det inte bara att åtgärda lite då och då.

jag tycker du med ditt inlägg förklarar att det faktiskt är svårt med ridning och svårt att förklara hur man faktiskt gör irl när man rider själv,sas skriftligt.:bow:

Jag försöker inte sätta åt dig, men jag insåg väl försent att denna tråd inte alls handlade om att du var intresserad av andras syn på balans eller vad balans är

Du har fått en massa fina svar från många användare och de har du inte svarat på :confused:

och även om du skriver att du går i lekskolan så uppfattar jag dig som det är den officiella sanningen, samtidigt så uppfattar jag hur du skriver att du själv är väldigt på det klara med många saker. Det går liksom inte ihop för mig.

Du frågar vad som är balans - då får många jättebra svar bla det korta att balans är rytm

Jag uppfattar att du skriver - jag vill ha en annan balans - jag sysslar med alignement

och ja - då kontrar jag med att alignement är ju bara det engelska vardagsspråket för fysiologisk rak
och fick du till det så skulle du uppleva den rytm som de andra har beskrivit

Jag bara undrar vad syftet är.

Jag har inte dragit in ridtekniker - rida rätt - rida fel.

Tycker alla andra har svarat alldeles ypperligt och resonerat kring din frågeställning

Jag tycker det är väldigt lärorikt att läsa andras beskrivningar av både det dom gör - och hur de upplever det. Jag har lärt mig offantligt mycket här - och det spelar inte någon roll från vem det kommer. Dressyrnisse Western AR - jag har fåt pusselbitar överallt. och från dig också

det enda jag reagerar på är att du inte verkar intresserad själv av din frågeställning - eftersom du redan har svaret

det krockar för mig som är i ständigt sökande. Jag känner mig skitdum som försökte svara

Glömde bukeregeln :o

TS vill aldrig ha svar på sin fråga TS kan själv

NO hard feelings, my misstake

Senast ändrad:

Vara i vägen för mig handlar om överskänkeln. och bålstabilitet

Hålla ihop hästen - inte knipa - men hindra tex bogen att slinka ut

Ett annat tänk från western som är nyttigt i skänkelvikning tex.
Skänkelvikning för vä skänkel - vä skänkel stänger dörren = är i vägen - höger öppnar dörren. tycker jag ger lite extra kvalitet

KL
Vill påpeka det igen - man kan lära sig så mycket här. Bara av att läsa andras tankar. Och nej rider ine western eller AR

och ändå - kan en liten tanke från evis som legat och skramlat runt i mitt huvud - ha räddat livet på min häst

Andras tankar är inspiraton för mig

Tyckte det kom upp en intressant frågeställning i en annan tråd, nämligen: Vad är balans?
Balans generellt - när man kan stå och röra sig utan att hålla på att trilla åt något håll

Ju mer "jordad" man är, desto bättre balans och man kan ruckas utan att tappa balansen.

i ridning -
Balans för mig är när hästen bär sig själv. Hänger inte i tygeln och driver liksidigt bakifrån.

Vad är balans hos ett ekipage för dig? Ser det olika ut beroende på hästens utbildningsnivå? Beroende på hästens naturliga förutsättningar (ras t ex)? Ser det ut på ett sätt när hästen är 5 och på ett annat sätt när hästen är 11?

En välskolad häst borde kunna hålla balansen bättre även om ryttaren är i obalans, där tänker jag tex en "läromästare". En duktig ryttare använder sig av balansen och rubbar balansen för olika rörelser - eller är konstant I balans, beroende på vad den vill åstadkomma.

Jag tror att hästens naturliga förustättningar har betydelse. Min häst upplever jag som lite svårare att ha balans iom sin långa kropp och långa hals.. de hästar jag rider som är mer korta och kompakta har lättare för balans.

Eller så har jag bara svårt att rida min häst :angel:

:D

Jag har "glapp i musen" så jag kan inte klippa och klistra som jag vill

Men det du skriver om att duktiga ryttare rubbar balansen - är det inte precis det du fått göra med Tobias?

Jag tycker att det är väldigt intressant hur du och din tränare fått till det med din häst.

jag minns din första tråd om "det ledande tygeltaget" och är kanske inte det just det som hände - du rubbar balansen och hästen måste anpassa sig. Gör du det på rätt sätt så anpassar hästen sig till det bättre

Min gamla häst har inte lång hals som din - men det är också en körhäst, och jag är med på den långa resan när hästen inte har naturlig balans med ryttare. Den där halsen som är en flytkork ( det kanske var den andra Malins beskrivning ? )

Ja jag tycker din resa är inspirerande att himla roligt att se hur det går framåt

Senast ändrad:

Susan

tänker på det du skriver - sätta snurr..

Det jag lite sent omsider är att det är just snurr jag behöver då pålle är oliksidig. När han skjuter ut ngt osv. Sen kan det också givetvis bero på att jag faktiskt släpper ut en bog osv, min egen (o)kontroll på hästens sidor.

Ibland är det dock svårt att få honom att faktiskt JOBBA mer med vä bak som är hans svaga punkt.. och inte bara springa mer, men vi jobbar på att få till det bättre.

Tror Jacko menar att stänga sidorna, inte fram.
Jag är dålig på att stänga sidorna :o
..jag är rätt duktig på att stänga fram också fast det inte är meningen :eek:

:rofl:

Don't we all :D

Folk har påpekat tidigt bristen på snurr bakifrån på min - men först var jag tvungen att befästa fysilogisk rak dvs flytkork no no.

Innan det ens var vits att lägga till skänkeln - reaktionen blev då bara :eek: huvud upp och bara skjutkraft

Han behövde vara trygg i den balansen först

Och som alltid hade jag varit bättre - så hade jag löst det fortare. och hade jag varit bättre hade jag inte ridit fel de första 16 åren av hans liv :o

Angående det svaga bakbenet så hittar de ju på allt möjligt som förlag för att "inte" så man får lära sig mer helt enkelt

En sak att hitta bakbenet en annan att ta kommandot över det :D

bara en fundering kring detta med bogen. Vet inte om jag missuppfattat :confused:

för mig är det två olika saker att en häst tränger med bogen i meningen har för mycket tyngd där
och att den tränger i meningen inte är inrättad på framdelen

så för mig olika helt olika åtgärder men rättar man till det så närmar man sig balans

En välskolad häst borde kunna hålla balansen bättre även om ryttaren är i obalans, där tänker jag tex en "läromästare". En duktig ryttare använder sig av balansen och rubbar balansen för olika rörelser - eller är konstant I balans, beroende på vad den vill åstadkomma.
Min erfarenhet är att antingen lyssnar den på det o blir då vinglig eller så skiter den i alla felaktiga kommandon o gör som den själv anser bäst- Kan själv!:devil:
Är det det här du vill, eller det här- spelar upp hela repertoaren.

Börjar du att bromsa upp en sdn häst- då blir den frågande-Qué???

Senast ändrad:

ha ha ha

<-------------- låter som den hästen , han kan ALLT själv och gud nåde mig om jag försöker lägga mig i :crazy:

Min erfarenhet är att antingen lyssnar den på det o blir då vinglig eller så skiter den i alla felaktiga kommandon o gör som den själv anser bäst- Kan själv!:devil:

haha, ja inte vet jag. jag har aldrig suttit på en läromästare.
Men jag tänker att en stabil välutbildad häst ruckas inte i balans lika lätt som en outbildad.

Tobbe är inte välutbildad men han tror att han vet allt ändå ;) har ändrat min ridning rätt mycket nu och det har blivit bättre..

KL

Jag tänker nog också att det är lite olika ang bogarna .Som exempel: en häst som blir upprörd och/eller vill iväg av någon anledning, men hålls tillbaka av ryttaren, "tränger" med bogen för att komma ifrån hjälperna.
Det andra är då att ryttaren stör balansen, eller att hästen är svagare i ett bakben och att den lägger sig på ena bogen är då inte olydnad på samma sätt utan mera snedhet i hur den arbetar. Pga ryttare och/eller häst.

Ang dörrar, så är ju den framåt lättast att "stänga" tyvärr, pga hur lätt vi har att ta till händerna:o bland annat. En het och känslig häst tex som reagerar starkt för skänkeln, går iväg framåt av skänkelhjälpen och är man då inte urstark i sin sits så får handen göra jobbet att bromsa:crazy: Det gör man inte bara genom att sitta och medvetet förhålla utan kanske mest genom att handen omedvetet blir bakåttänkande, istället för framåt.

För att kunna ha en hand som tänker framåt måste ryttaren kunna fånga upp energin i sätet, och då kan hästen vara fri framåt, och ändå inte gå iväg av skänkeln. Styrkan handlar ju om att sitta kvar och påverka balansen med sin egen vikt, bland annat.
Och ang rubba balansen medvetet, det gör man ju hela tiden, dvs påverkar med vikten och alltså rubbar hästens balans medvetet:idea:

Lite rörigt kanske, men jag har försökt läsa ikapp...

Senast ändrad av en moderator:

DET är en personlighetsfråga.:D En del vet allt bäst innan man ens hunnit börja utbilda dom:devil: Andra vill bara göra rätt:bow: En sån blir väl ängslig och stannar om ryttaren virrar till det:crazy::confused: Hur gör jag nu:cry:

Liknande trådar

Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 934
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 672
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV