Vad är balans?

Sv: Vad är balans?

En del ja - men också för att vä bak skyfflar mer än höger

Nu gör man ju många saker samtidigt när man rider fram och hittar till balans, men jag tycker att utan snurr håller hästen inte ihop så alla ändringar blir bara tillfälliga

Om jag skall tänka utifårn balans - så först måste man hitta den hästens grudntempo

tilrläckligt fram för att sitta ihop fram och bak, men inte mer fram än att den orkar hindra sig från att ramla på bogarna

Jag tycker att det som sätter ihop hästen är när bakbenen fortplantas i ryggen ut över öronen - det behövs i ett kontinuom som folk beskriver som rytm, regelbundenhet i steglängd.

Rytmen tappas när hästen faller isär igen. Och jag upplever verkligen att snurret är det som hindrar delarna att glida isär igen :crazy:

Så först tillräcklig snurr för att sitta ihop, som sagt DET kan se jätte olika ut beroende på ras.

Sedan rätta in framdelen sedan raktikta i meningen fördela vikten jämnt så det blir än mer markerad takt - mer kadens och här flyttas resten av vikten från högerbogen i ch med att man för fart på det sovande bak

Och det här behöver man egen balans till - annars klickar det inte - man måste hjälpa hästen med sin balans. Stå stadigt i den stigbygel där hästen är stark så den svagare underlättas Ofta rättar man bara till ryttarens snedhet som förvårar hästens svagare ben :angel: Att man tappar det beror på att man glider av /stigbygel eller sittben)
Du borde hajja du är dansar det måste var svårare att göra piruetter med ena benet?

Och här med tatken beroende på ras - kan det vara skillnad på pest och fest. Man går från vagnshäst till Dressyrhäst

Jag blir alltid lika glad när jag ser nordisar på film , de har svårt för trav - tyngdpunkten är för långt fram av naturen.
De måste flytat den långt tillbaka bara för att få ett sväv i traven.

Senast ändrad:

För att kunna ha en hand som tänker framåt måste ryttaren kunna fånga upp energin i sätet, och då kan hästen vara fri framåt, och ändå inte gå iväg av skänkeln. Styrkan handlar ju om att sitta kvar och påverka balansen med sin egen vikt, bland annat.

Just - det man sitter på är ju en levande puckelpist - för att inte halka snett på toppen av den så måste man vara avslappnad - så fort man spänner sig så kan inte multifidus hållningsmusklerna i ryggen balansera. och sitter man i fel hållning = inte fysiologisk rak - så kan de inte jobba heller

Så fort man itne klarar av att balansera på toppen oberoende av avd hästen gör så kommer man att följa med i alla hästens förehavanden man hamnar på efterkälken :angel: man följer med i snedheten:angel:

När man når tillräcklig avslappning i sina rörelsemuskler då kan säga tillhästen jasså då vill vara där på högerbogen - ja men jag trivs bäst härpå vä bak jag :p och då blir hästen i det närmaste tvungen att bära mig på vä bak

samma sak när hästen sänker ryggen och stödet förvinner bakåt - man behöver inte följa med ned i hållet

Behärskar jag detta till fullo - givetvis inte :crazy: Men jag är rätt medveten om orsak och verkan

Med spänning i sina rörelsemuskler är man körd - och det får man pga felaktig hållning

Man skall se ut som en dansare om man vill dansa med hästen. En bra dansare kan centrera dvs kontrollera in tyngdpunkt till mitten av massan och störa sin dansrörelse så lite som möjligt.

och störa hästen så lite som möjligt. Har har vi skillnad i ras också - en del tål mindre störning pga av sin dåliga ur ridsynpunkt exteriör

Spann vidare i vanlig ordning :angel:

Senast ändrad av en moderator:

ha ha ha

<-------------- låter som den hästen , han kan ALLT själv och gud nåde mig om jag försöker lägga mig i :crazy:
Visst är de goa:love:

En häst som är van vid en ryttare har språkförbistring med en annan.

Det tar tid att lära sig hitta knapparna eller att göra egna:angel:

Tyckte det kom upp en intressant frågeställning i en annan tråd, nämligen: Vad är balans?

Vad är balans hos ett ekipage för dig? Ser det olika ut beroende på hästens utbildningsnivå? Beroende på hästens naturliga förutsättningar (ras t ex)? Ser det ut på ett sätt när hästen är 5 och på ett annat sätt när hästen är 11?

Efter det här inlägget så svarade du mig att det Harmonin som du menade.
Så nu tänker jag vara lite flummig, för jag känner mig filosofisk idag :angel:

Balans tycker jag ser lika ut i alla hästens åldrar, men olika beroende på hästens förutsättningar (ras).
Alla hästar har "sin" balans, men alla ryttare har inte balans när dom sitter till häst :grin:....
Riktig Harmoni däremot det tycker jag inte kommer in förens ekipaget klivit förbi allt det tekniska som Susan beskriver så bra i sina inlägg.
Teknisk ridning ser alltid kantig och konstlad ut (OBS! nu pratar jag om väldigt-väldigt små nyanser! Och det skiljer sig naturligvis beroende på utbildningsgrad!).
När ryttaren inte tänker längre utan bara rider, när det är lika naturligt som att stå, gå mm - DÅ ser jag fiiiiin harmoni i ett ekipage :love:

KL
Ett; om man vänder lite på det - vad är inte/vad stör balans?

Två; Sus; du skriver att spänningar i hållningsmusklerna stör (att man är körd). Har fått för mig att man ska vara stark i just de musklerna, att de ska jobba, kanske mest av mina muskler?

Tre; om rytmen är så viktig för balansen - hur tränar ni specifikt/tänker kring detta att vara rytmisk? Några tankeknep?

Hur underlättar man maximalt för hästen att inrätta balans/tyngdpunkt tillsammans med ryttaren? Lång o låg, med svag tygelkontakt?

Frågor från en som borde kommit längre...

Det finns många övningar för att öva rytmen. Du kan t ex sitta och räkna högt 1-2-3-4 när du skrittar runt på en volt för att inte tillåta hästen att såsa t ex när hästen närmar sig väggen. Det är en jättebra koncentrationsövning för ryttaren, får ryttaren att fokusera på rytmen. Det är faktiskt viktigt att räkna högt, för det får upp koncentrationen ytterligare. Även om det låter töntigt.

Musik är ett jättebra instrument för att öva upp sin egen känsla. Om man inte har så bra musiköra själv, kan man be någon duktig ryttare,tränare eller dansare hjälpa en. Hitta en låt som passar din hästs naturliga rytm och följ musiken. Det har hjälpt mig otroligt mycket, för att inte prata om hur ROLIGT det är. När man får till det, känner man sig som värsta proffset (speciellt om musiken är lite pampig). :o

Jag är av åsikten att hästen när den inte är välskolad behöver få hjälp framifrån (kontakt) för att lägga sig i ridbalansens land. Idealet är att ryttaren tar en del av kontakten och sedan söker sig hästen fram till där ryttaren vill ha kontakt. Häst och ryttare ska göra varsin del. Men i början är det inte så, enligt min erfarenhet. Hästen måste komma ut på rätt sätt, inte bara slänga fram näsan, och här upplever jag att många har missuppfattat? Hästen måste komma ut över överlinjen, medan många som rider på lite för lång kontakt får ut sina hästars näsor via underlinjen - om du förstår vad jag menar?

Har man ett väl avvägt tempo- för hästen- där den jobbar bak, är det mkt avslöjande om hästen bär sig eller inte.

det mesta kommer sig av hur den jobbar.
går den markbundet eller sakta är lång o låg bara förkastligt- förutom i skritt då:angel:

Ett - vad är inte balans? - tyngpunkt utanför massans centrum, ju längre bort ju mer obalans.

Tänk dig en häst i total framvitk - den måste springa fort fort för att iNTE FALLA.
I sidled= Allt utanför balans bliR mer eller mindre linkande. Är en människa halt så flyttas vikten långt i sidled från massans centrum för att avlasat det onda. Tog människa för det syns mer på en på två ben - men samma "linkande" kan ses i sidvärtsrörelser på häst - helt utan hälta - bara tecken på obalans.
Även allmän steglängd.
Sätt dig och titta på ett benpar i taget, På en häst utan balans = takt så kommEr du se linkandet på nästan varje amatrövideo

2. nu kan man visserligen inte riktigt lita på mig om jag sitter och tänker på annat - men jag borde ha skrivit att man spänning i rörelsemusklerna stör. Hoppas att det är du som blandat ihop - och inte jag :eek: Ska kolla

3 Rytm är inte viktigt för balansen. Balans möjliggör rytm.
Minns steglängden regelbundenheten i ress benpar och hela hästen givetvis - men lättare i början att se ett benpar i taget.
Den "linkande" hästen har förskjuten tyngpdunt - när den får kontroll ( ja eller ryttaren då :D ) så upphör linkandet och rytmen uppstår - det här är så svårt attförklara för de som aldig suttit på en häst som arbetar rak med den sortens takt. Man pratar om kadens inom ridningen och dt är just den här tydligt markerade lite långsammare takten som uppstår när hästen hamnar i tillräcklig balans för att vila i steget

Hur man gör? man får kontroll över hästen kropp. En romb som alla sneda hästar är, görs fyrkantig dvs man kotrollerar alla fyra benen så att de placeras i varsitt hörn. Man ser till att använda sin egen balans för att hitta en gemensam balans över dessa fyra ben på samma sätt som på en skateboard, surfingbräda dvs. man känner av och placeriar sig själv i förhållande till föremålet.

Eftersom det hör i hop med de andar kvaliteterna avspändhet och rätt kontakt med tygeln så görs detta under lättridning på stora bågar. Där hästen lockas att söka sig in i handen - beroende av att bakbenens arbete välver ryggen och får näsan framåt .

Skillnaden mellan rätt näsa ut och fel - syns i halsens överlinje - bilder i ridhandboken.
Halsen skall välvas jämnt då är det ett resultat av vad som händer bakifårn - och denna rörelse bakifårn över ryggen är det som håller ihop allt så det inte kollapsar vid minsta pust

Därför så när det är rätt ser halsen ut att vara en fortsättning på ryggen

Senast ändrad:

jag säger att det inte är tygllängden som avgör om det blir rätt eller fel kontakt - utan hur väl ryttaren lyckas välva överlinjen bakifrån.
En skicklig ryttare kan välva ryggen OCH ha lång tygel
(och då undrar man vad är lång - jo framför lod lång - dvs korekt :D )

I den tyska ( och därmed vår nu :crazy: ) skolan görs detta med överskänkeln - dvs tyska halvhalter. det handlar om att stämma av hästen och placera den på hjälperna

Det innebär inte att man kan sitta med armarna i kros och släppa tygeln - den behövs - för att hindra tyngdpunkten att ramla framåt över ett framben - men tygeln är bara en del ca 5%

Hästen som trycker fram näsan - kan man inte räta till framifrån - den trycker fram näsan av brist bakomfrån - liksom den som hamnar bakom också brister bakifrån för att den står emot i ryggen

Rätt verktyg för rätt problem

En häst som går i rätt kontakt med betett, hänger i sitt ligamentsystem - det gör visserligen en häst som står och sover också :D

Men - hästen som arbetar rätt har genom sin längning av överlinjen = vinkla om bäcken - låta den rörelsen fortplanat sig och skapa en välvning över ryggen som fortplantar sig över halskotpelaren - har fått spänning i ligamentet bakifårn därför ser den annorlunda ut än den som står och sover

samma princip som en fiskerulle

Senast ändrad:

Christobal

jag skrev rätt första gången fel andra :o

skall försöka flirta med moderator

Jag håller helt med - en skicklig ryttare kan rida ut halsen bakifrån till den kontakt ryttaren önskar för dagen.

Men det krävs rätt mkt för det, och jag tycker inte det är vardagsmat direkt att man ser det? (utan att på något sätt sätta mig på höga hästar, jag kan absolut inte själv...)

Dessutom krävs det att hästen har lärt sig ta balansen bakåt för att kunna välva sin överlinje och komma ut och fram med nacken. Och så krävs det att hästen har förtroende för sin ryttare. Att ryttaren inte sätter hästen i felaktigt tempo. Att ryttaren förmår förvalta förtroendet när hästen väl kommer in i handen osv osv.

Ja, jag kanske borde ge mig in i tråden om "Är ridning svårt?"... :D Ja, det är det, men samtidigt jävligt roligt! Vilken utmaning att få saker och ting på plats!

Min tränare brukar säga att jag ska rida för en hundring. 99 kr ska jag satsa på sitsen och den sista kronan jag stoppar i automaten kan jag ta i tygeln. Men det är ju ingen "fast sanning", i vissa övningar får jag givetvis lägga mer pengar i tygeln.

Hörde någon som sa "man ska ha xx gram i tygeln" och det kändes väldigt konstigt för mig. Jag tycker man ska ha så mycket kontakt som hästen kräver för dagen/övningen/sekunden. Ibland behöver hästen en kontakt som väger 3 g. Ibland 700 g. Ibland 80 kg?

Den dagen hästen behöver 80 kg i handen går jag och hänger mig. :eek:

Skämt åsido, jag tycker nog inte att vikten i handen varierar så mycket, - eller ska variera. Givetvis gör den det, men det ska inte vara fråga om särskilt stora proportioner.

Balans är förmågan att koordinera kroppen på ett sådant sätt att den kan hålla sig i en bestämd position/rörelse utan att behöva ta till "oönskat beteende".

Balans hos ett ekipage är då de tillsammans kan spåra, böjas och rakriktas utan att falla ner på ett framben. Då brukar alla ekipage varai balans.

Tror iofs att jag har lätt för att fatta och använda rytm, iaf i musikaliska sammanhang (var halvproffsmusiker f länge sedan...), men det var bra tips du kom med - 4-takt är ju det enklaste. Vore värre med 7/4 eller nåt!
Så imorgon ska jag räkna högt.
Sus; är fortfarande förvirrad då det gäller hållningsmusklerna. För att upprätthålla en god hållning måste jag använda diafragma o hela det paketet. Menar du att det är kört om man spänner sig i det paketet? Nu iväg på studentmottagning....

Behöver hästen 80 kg i handen åker jag ner över halsen :crazy: för jag väger inte ens det med sadel:eek:

Men som sagt skämt åsido, så tycker inte jag heller det ska variera så mycket, och några kilon vill jag inte ha alls, det ska vara mindre variationer än så i handen, om hästen vill ha ett kraftit stöd är det något som saknas och den är inte i balans, så då får man backa och lösgöra, balansera upp, kräva mer aktivitet bakifrån eller vad som nu behövs.

Jag bad Immer korrigera min miss så nu står det rätt
med spänning i hållningsmusklerna är man körd

Men också med för mycket bålstabilitet generellt - för då släpper du inte igenom bakbenen
Du skulle ju heller inte kunna åka puckelpist med låst Korsett - du måste ju följa underlaget...

det är ju det där att slå av och på anpassat till rörelsen

jag tycker du behöver korsetten i belastnings fasen
- i svävfasen = framåtförande av benet fasen - inte

Trots vad folk skriver så rider jag mycket med högra hjärnhalvan - men med små aha glimtar med vänster :D när något funkar brukar jag försöka förstå vad som sker i kroppen nu

Angående att växla mellan ta i och släppa igenom Där tycker jag Axel har rätt - eller inte - jag fattar fortfararande inte om vi menar samma sak :D

Men du måste också "hoppa fram" med hästen.

Eller ni måste bli ettt och hoppa tillsammans. Det är som fjädringen i en trampolin - är du i otakt så stannar svikten - är du i samma takt så ökar svikten - dock med undantaget - du skall aldrig lämna trampolinen - dvs glappa

Senast ändrad:

Jag håller helt med - en skicklig ryttare kan rida ut halsen bakifrån till den kontakt ryttaren önskar för dagen. Det borde vara basics - eftersom det är grunden till hela hästens utbildning

Men det krävs rätt mkt för det, och jag tycker inte det är vardagsmat direkt att man ser det? jag tycker inte alls det krävs mycket - det krävs rätt instruktion och fokusering på det. De flesta kan få till det om de får stå upp - och ger sig tid att känna efter. Oftast får man korta stiglädrena också :angel: Dressyrryttare har ju en förkärlek för att stå på tå..

Dessutom krävs det att hästen har lärt sig ta balansen bakåt för att kunna välva sin överlinje och komma ut och fram med nacken.det kan alla hästar - men sedan kanske inte ryttaren lärt sig.... Och så krävs det att hästen har förtroende för sin ryttare. Att ryttaren inte sätter hästen i felaktigt tempo. Att ryttaren förmår förvalta förtroendet när hästen väl kommer in i handen osv osv. Och här komerm vi in på balansen. IRL i min vardag på buke och överallt jag har varit på så är det som brister - ryttarens balans..:cool: Hästen kan aldrig ge sin kropp till en ryttare som inte har kontroll över sin egen... punkt slut - grisatjut

Jag är på inget sätt en världsmästare och balans är inte rocketsciense.

Men problemet är tränare. Antingen rider de själva i obalans och ser inte grudnorsaken till varför det inte fungerar för ekipaget. Eller så är de naturbegåvningar och för dem är det bara att göra och de är inte medvtena om vad de själva gör och kan därför inte hjälpa mindre lyckligt lottade elever

Jag är inte född i går - och vet att ridning är känsligt - ingen vill att man skall lägga sig i oombedd. Man jag ser ofta att ändrar ryttaren bara det där lilla så kommer den bli av med det ridproblemet den har "för stunden". Givetvis kommer det upp nya - men då har i alla fall ryttaren tagit ett kliv framåt :)

Och jag är pragmatiker, så jag tänker

1 - Identifia problemet
2 - ta reda på orsaken
3 - Åtgärda ( denna puntk tar mest tid - då vi människor inte är maskiner
4 Gå vidare

Jag ser många vidhålla sin väg och problemen tar åratal att lösa - och de blir inte helt lösta i grunden heller

Det största hindret för utveckling är att tro sig ha ett svar - svaret måste man alltid leta upp själv som ryttare

.............

Senast ändrad:

Sus; är fortfarande förvirrad då det gäller hållningsmusklerna. För att upprätthålla en god hållning måste jag använda diafragma o hela det paketet. Menar du att det är kört om man spänner sig i det paketet? Nu iväg på studentmottagning....

Sätt dig på en kontorstol med hjul framför ett bord
ta händerna och skjut ut dig och dra in dig omväxlande

Gör nu samma rörelse fast med rumpan dvs tryck utmed ryggen och dra in med magen

det är gansla likt rörelsen till häst

Spänn nu din korsett och försk göra samma. Vad händer jo det allerstädes närvarande vippande överlivet:grin::angel:

Ovanpå denna bakåt framåt rörelse till häst som dessutom är omväxlande hö - vä så har vi upp ned studs

Bålstabiliteten till häst behövs bara för att behålla en god hållning och för att hålla balansen i detta upp - ned

dels så du inte hamnar på efterkälken så du hindrar halsen och därmed bakbenen
dels att du inte trillar ned mer åt ena hållet

Vilket 99.9 procent av alla ryttare gör :o- och har så problem med att hästen trillar farmåt på ena bogen och du får linkandet och ern hel del andar följdpropblem

Allt blir glasklart när man upplevt det - när man med sitsen/ balansen kan hålla tungan rätt i mun och inte ha hästen trillandes åt vare sig det ena eller andra hållet i alla fall den mesta av ridpasset.

Ingen kan helt hindra att det händer alls- men ju skckligare ryttare ju snabbare går det att förhindra innan det urartat

Tänk så här - en lindansare använder sin balanstav för att hålla balansen

en ryttare har quadratus lumborum - dvs använder sin midja i sidled för att hjälpa hästen till balans

Sedan har du balans framåt -bakåt. Den beror på rytatrens hållning samt hur väl den man stämma av hästen med hjälperna

Liknande trådar

Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 934
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 672
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV