Sv: Vad är balans?
Självklart skall alla gå sin egen väg. Men alla måste förhålla sig till naturlagarna
Balans är att hålla kontroll på tyngdpunkten i varje steg.
Så jag förstår inte att du skriver "när jag använder det ena och det andra". För att komma till balans så måste du kontrollera tyngdpunkten. Det blir en logisk kullerbytta för mig det du skrev
det får inte jag ihop
Jag förstår att du är trött på rätt och fel, men jag tycker inte det handlar om det. Du frågar vad är balans. Och det är så svårt att förmedla så jag skrev den långa varianten. det handlar inte om ridstil rätt eller fel, utan biomekanik. Vill du förstå det mer i detalj Så finns boken "the dynamic horse" som beskriver fysikens lagar på ett väldigt lättfattligt sätt
Den korta förklaringen är att
balans uppstår när tyngdpunkten är i massans absoluta centrum - men det säger ju ingenting angående ridupplevelse för den som inte upplevt det. det blir ju bara ordbajs
Och jag vill bara viska att jag är med dig att givetvis måste vi sitta i vägen och hindra att hästen "inte går i den hållning vi vill". Det är basics - jag håller med
Ackurat
Kan någon ens anse att det inte är rätt
Jag lägger dock till att man skall stänga allt som är fel - men måste kunna släppa upp där det är rätt.
Utan egen jämnvikt klarar man inte av att hålla rätt dörrar stängda och den rätta öppen under rörelse framåt.
Utan genomsläpplighet stänger du den rätta dörren - och då kommer hästen att protestera.
det är inte antingen eller utan både och
Det är simpelt som NH och kroppsspråk på backen - stäng de dörrar du inte vill hästen skall gå igenom - men hålla den "rätta öppen"
Det kan man först om man själv har balans
det handlar inte om ridstil eller rätt eller fel utan om fysik
Boken jag nämner beskriver vad jämnvikt är stillastående under rörelse och vilka kompensationen hästen måste göra för att behålla sin jämvikt under rörelse och lite grann om hur ryttaren måste göra. det jag skriver om att placerar sig på hästens tyngdpunkt kommer därifrån
Inte rätt eller fel - bara fysikens lagar
Och en del av det står faktistk svart på vitt i ett visst kompendium vi nyligen diskuterat
Den delen om vad balans är och tyngdpunkt osv.
Så vi står inte på varsin sida alls, vi talar om två lika viktiga komponenter för balans