Vad är balans?

jacko

Trådstartare
Tyckte det kom upp en intressant frågeställning i en annan tråd, nämligen: Vad är balans?

Vad är balans hos ett ekipage för dig? Ser det olika ut beroende på hästens utbildningsnivå? Beroende på hästens naturliga förutsättningar (ras t ex)? Ser det ut på ett sätt när hästen är 5 och på ett annat sätt när hästen är 11?

Sv: Vad är balans?

Komplex fraga... Generellt sa tycker jag att da hasten ar i balans sa ar den taktmassig, dvs har rena gangarter (fyrtaktig skritt, tvataktig trav och tretaktig galopp tex). Det har inget att gora med varken alder eller ras, men daremot utbildningsniva. En hast som ar val grundutbildad ar i balans. Med utbildning och skolning kommer hogre samlingsgrad och flyttning av tyngdpunkten bakat. Om hasten far gora det i sin takt, om man later den hitta sig sjalv och hitta balansen i varje ny fas i utbildningen sa kommer den att kunna arbeta losgjort och avspant och takten att bibehallas. Om man stor den med en sned sits eller for grova hjalper (tex en for stum hand eller alltfor grova tygeltag) sa kommer balansen hos hasten att storas, man far spanningar och orenheter i takten. Ryttarens balans paverkar i allra hogsta grad hastens balans.

En ryttare i balans kan sitta rakt over hasten och folja dess rorelser i alla lagen, kan kanna av vart hasten har sin tyngdpunkt och kan anvanda sin sits darefter, for att paverka tempo, samlingsgrad eller vag. En ryttare i balans kan anvanda olika delar av sin kropp oberoende av varandra. Det har med koordination att gora men det tycker jag nog hor ihop.

I min ridning anvander jag min sits for att paverka hastens balans och darmed fa den att gora det jag ber den om. I en sluta tex sa flyttar jag mig i sadeln (bara aningens, nagon som tittar pa kan inte se det), det uppfattar hasten som en viktforskjutning, flyttar efter med sin bakdel for att parera for den for ogonblicket forlorade balansen och vips sa ar hasten i balans igen och dar har vi en sluta:bump: Jaja inte sa enkelt men i princip:D

Balans är kontroll över riktning
hastighet
form (överlinje - sidlinje)

Det ser likadant ut från grundform till svårklass - skillnaden är att ju högre klasser kan du göra svårare rörelser utan att tappa jämnvikten/balansen

Balans ses som Sombre skriver - i den första kvaliteten = takt

Men den är ju avhängig av LösLugnLedighet, och rätt kontakt med bettet

Därför så kan hästen inte vara i balans utan de andra kvaliteterna

Även om den då ser taktmässig ut - så är den då inte i balans om den då tex hänger i handen, eller inte har näsan framme eller går med låst rygg

Så för att se om en häst är i balans finns följande checklista

regelbundenhet i takten, tex skritt, den vilar på alla fyra ben lika länge. Regelbundenhet i stegsekvensen, den springer inte snabbare och snabbare. Alltså renhet i gången

Ryggrörelserna är där. Om hästen skall var i balans med ryttare så måste den hitta balansen bakifrån bäckenet - den måste var fri fårn spänning i ryggen så den kan balansera med sin multifidus ( balanserande ryggmuskel nära ryggarden)

En häst i balans kommer därför att söka sig fram till bettet så hela överlinjen sitter ihop dvs halsen är en fortsättning på ryggen

Utan ovanstående - så har man inte nått till balans - än

Att guida en elev till att uppleva balans - anser jag vara en tränares främsta uppgift - av hälsoskäl för hästen
Ingen häst håller för obalans i längden

Tack för era tankar.

Själv är jag lite fundersam på när jag säger "balans" och när jag säger "tyngdpunkt". Jag hoppas att förvirringen i skallen tyder på att något processas...

Jag har funderat på vad balansen innebär för mig. Jag tror att den balans jag vill försöka uppnå som steg 1 är när hästens (eller mina!) kroppsdelar och skelettdelar är placerade så optimalt att hållningsmuskulaturen är den enda som är involverad, och inte rörelsemuskulaturen.

En häst kan ju vara i framåtbalans (som ju onekligen är en form av balans...), men då håller den i sig med rörelsemuskulaturen för att inte vurpa. Är hästen i bakåtbalans - då tror jag det är samling för mig. (men många beståndsdelar ingår förstås i samling).

Susan> jag tror det är precis som du säger - skadligt för hästen att leva hela sitt ridna liv i framåtbalans, MEN att vissa hästar håller för det. Visst, de kanske inte kommer till att ge mer än 20% av sin totala kapacitet, men kanske man som ryttare inte ändå klarat av att ta hand om mer? ;-)

Taktmässighet, att hästen inte faller framåt eller backar av, utan lugnt går och bär sig i den formen den går, med lika kontakt på båda tyglarna, så fort det är mer i ena handen, har man inte balansen. I och med att man har detta,
så är ryggen också med. (lugn, bär sig, jämnt kontakt)

Hästar med en bra grundtakt som inte är så lättstörd kan verka gå i balans även när de inte gör det. Det handlar ju som sagt än mer än takten, men balans finns inte utan takten.

Håller för är ju reltivt. Jag tror inte ngn häst är fräsch av det - sedan hur ofräsch.... Min bild kommer ju från mitt tidigare varande hovslagare....

Du tänker helt rätt!

Det du skriver är ju den fysiologiska beskrivningen av det som visar sig i de första kvaliteterna

Du vill ha en hållning = fysiliologisk rak som avslappning i rörelsemuskler - vägen dit är jämn belastning över fyra ben =takt . För att komam dit måste hästen slappna av i sina rörelsemuskler = LösLugnLedighet. Utan det kan du inte påverka hållningen - den måste sluta hålla i sig.... Den måste våga - sluta hålla i sig

Jämn belastning kräver att vare sig bäcken eller tornutskott lutar

Det är när den går utan att "hålla i sig" som den börjar swinga med ryggen. :idea:
Att få upp ryggen i en välvning uppåt - är inte så jättesvårt - men att få ryggen uppåt med dynamiskt muskelarbete.... kräver jämnvikt också hos ryttaren

Så vägen till fysiologiskt rak går via att rätta ryggraden både bort med buktningar - men räta upp den så den inte lutar. Det handlar inte bara om att trä pärlor på en tråd utan de får heller inte luta

det är därför genomsläppligheten i sitsen är så viktig - för du börjar bakifrån och rätar upp bäckcenet på hästen- sitter ryttaren fel - så hindras det - och där tar resan slut.......:crazy:

Du skriver om tyngdpunkten när hästen är avspänd och i balans - då kan tyngdpunkten flyttas bakåt - och kvittot på det ser du i halsen som fjongar ut och näsan sträcks framåt

Tappar du ngt av ovanstående så rasar det som ett korthus - dvs du tapar söket till handen - för att du tappar kontrollen över tyngdpunkten - för att du tappar balansen i hästen - och tappar du balansen så tappar du avspänningen LösLugnLedighet

Jag har aldrig sett någon komma till en bra ridning i meningen balans utan attgöra ovanstående. Problemet är bara att det inte syns utanpå vad de gör - och de skickliga ryttarna är sällan medvtena om hur de använder sin egen kropp för att upnå detta:D

Så där glider überryttarna runt på bruksprovet och vi står och ser på och får bara gissa vad de gör. :rofl:

Men det finns pusselbitar övberrallt - humanbiomekaniken har svar på alla dina funderingar

Om du vill vara i balans/jämnvikt så måste du börja med jämnvikten bäckenet det får inte luta i sidled eller framåt bakåt. Lektras ballong var bra sedan, dvs den lyfter dig i håret ( swifts benämning) då komemr du räta ut dina kurvor till fysilogisk rak = mindre svank - mindre rundad bröstkorg - och in med hakan

Sedan skall du ork sitta så oxå ;):D ........ Man gör inte det för hållnngsmuskelr använder man ite om man inte idrottar på hög nivå - så även de måste tränas. det är det som hela grundutbildningen av hästen syftar till. Allt är väldigt logiskt och faller på plats när man upplevet AHA i just jämnvikt, både i sin och hästesn kropp

Det är bra att gå på gym och ta hjälp av en riktig byggare - för utan denna hållning - kan du inte isolera muskelgrupper. Bodybuilding är bra -för du får sådan feedback när det är rätt

Jag vet att ingen kommer att masa sig iväg på gym, bara för att jag säger det :p - men släng upp en bok på huvudet - När du kan gå med en hink vatten - då har du hittat hållningen och jämnvikten - då först kan du hjälpa hästen hitta sin....:o

Med en vattenhink/bok tränar du de hållningsmuskler du säger du vill använda.

Vill du träna dessa på häst - så skall du rida lång och låg, dvs halsen ned och ut - och näsan i höjd med bogspets - i jämnvikt - dvs ren i takten

det är inte omöjligt alls - det beror helt på var man lägger fokus

Senast ändrad:

Halsen kan fjonga ut om den går i framvikt oxå.:crazy:
Det gäller att ha med bakbenen o stämma av innan den kan själv.

Man behöver inte gå på gym, utan utföra ngn form av styrketräning.
Det finns mkt annat idag som tränar upp en stark o smidig kropp.
Pilates, aerobics o allt vad det nu heter.:angel:

Lång o låg är inte vid bogspetsen.
Titta på videon med din favvis Balkenhol o H H där den går som en myrslok. Tyvärr var det tvunget att påpekas vid det tillfället( Globen) att den behövde få ingång bakkärran mer.

Senast ändrad:

På samma sätt som de bukare som skriver att de rider för tyska tränare måste hålla handen still, och lösa det i sitsen
Så är det djävligt bra om man skal lära sig hitta sin och hästens jämnvikt att rida på en lång tygel för oss som inte fått detta på lina eller ssitsövningar

Börjar du med glappkontakt så kommer du att kunna rida hästen in i kontakt via din jämnvikt - oavsett ras oavsett utbildningsnivå på hästen

Oavsett nivå på ryttare

OM fokus läggs på den gemensamma balansen...

Sedan är det ju så att även om du lär dig grunderna i hur du åker skateboard - så tar det många månader innan det sitter som reflelxer i din kropp och du känner att det är du som kontrollerar brädan :D

Samma sak med ridning - det går att guida ryttare dit till Equilibrieum rätt lätt, men sedan är det practise makes perfect som gör att de klarar av att behålla det

Halsen kommer inte att fjonga ut med väld hals om inte vikten tagits bak. Jag prata om att ha hästen på hjälperna - suget som fio talar om - det kommer ju inte att ske om inte vikten tagits bakåt:grin:

den kommer att komma flat ut om den går på bogarna, eller olika varianter på krull om tygeln är för kort

Kolla i ridhandboken - och proffsryttarens ridlära

Eller upplev själv skillnaden, mellan jämnvikt och på bogarna

Istälelt för att ägna ditt liv och din tid till att kommentera mina inlägg. Varför inte svara på Jackos fråga???

vad är balans - med din riderfarenhet borde du juha tankar om det - för jag antar att du strävar efter att rida i balans

Senast ändrad:

Mmmm, intressant fråga...
Vad menar du med frågeställningen, vilken balans är det du avser?
Balans som i att inte ramla omkull eller balans som i harmoni?
I ekipaget tillsammans eller häst och ryttare för sig?

Du föreläser så mkt- varav jag har åsikter om en del av dina sanningar- som lång o låg.

Det du beskriver är en låg unghästform- inget annat.
För att rida den lång o låg- på riktigt, krävs det du skriver.

Jag tror jag menar balans som i harmoni. Men som sagt, det snurrar i hjärnkontoret här i Skåne. :D

Men det skulle ju berika buke om du delade med dig.

Jag beskriver en låg unghästform för att hållningsmusklerna skall tränas ja.

Rids den låga formen rätt, så hittas där jämnvikt= balans. Det är själva syftet med den.

Att hjälpa den unga/oridna/felridna hästen till balsn och träna upp sina hållningsmusker så dess orkar hålla balansen under ryttare

Finns i varenda ridbok av kvalitet - inte min sanning. Det är basics

Senast ändrad:

Vad är det du inte får ihop?

Tänk på att det finns bara en balans men många stabila obalanser

Har ekipaget gemensamkontroll över *riktning *hastighet *Hållning?

Är det en Kentaur du ser/upplever?
Kan det blir mer harmoni än Kentaur?
Känslan av att vara ett med hästen?

Det ekipage som har det behöver väldigt lite inverkan av synliga hjälper.

Behövs mycket tygel i avsaktningar =icke balans
behövs ben för framåt = icka belans

Jämför Lektras tankar den ryttare som har bålstabilitet = tillräcklig styrka för balans under rörelse - den ryttare stryper inte sin häst i ryggen behöver inte driva i varje steg - behöver inte pincha upp ryggen i varje steg

Den ryttaren ser ut att sitta lös och ledigt = ett med hästen

Jag tror att du har ett feltänk om vad det är som är det essentiella i ridningen - det är därför du inte får ihop det

Det hela är som en matematisk algebra uträkning

eller en logisk sekvens a la IQ test

Eller en uppställd kemisk reaktion där antalet atomer måste stämma

Du måste ändra ett givet antagande på vägen för att få det att stämma på båda sidor =

Senast ändrad:

Jo, men jag får ihop det! Jag är bara inte riktigt på det klara med tyngdpunkt och balans än - när jag använder än det ena än det andra.

Jag upplever inte att jag har en logisk kullerbytta i min ridning, däremot att jag fokuserar på lite andra saker än du. :idea: Den genomsläppliga sitsen är en grund, men för att placera hästen rätt, anser jag att ryttaren faktiskt måste "vara i vägen" på vissa håll - om inte hästen är färdigskolad och rak förstås. Men eftersom jag vet vilka diskussioner det brukar bli av det, brukar jag hellre hålla tyst. ;) Jag är rätt mätt på diskussioner om vad som är rätt och fel. Jag har mina kvitton, andra har sina. Och jag vill vandra min väg. Precis som jag antar alla hästmänniskor vill.

Självklart skall alla gå sin egen väg. Men alla måste förhålla sig till naturlagarna

Balans är att hålla kontroll på tyngdpunkten i varje steg.
Så jag förstår inte att du skriver "när jag använder det ena och det andra". För att komma till balans så måste du kontrollera tyngdpunkten. Det blir en logisk kullerbytta för mig det du skrev :D det får inte jag ihop

Jag förstår att du är trött på rätt och fel, men jag tycker inte det handlar om det. Du frågar vad är balans. Och det är så svårt att förmedla så jag skrev den långa varianten. det handlar inte om ridstil rätt eller fel, utan biomekanik. Vill du förstå det mer i detalj Så finns boken "the dynamic horse" som beskriver fysikens lagar på ett väldigt lättfattligt sätt

Den korta förklaringen är att balans uppstår när tyngdpunkten är i massans absoluta centrum - men det säger ju ingenting angående ridupplevelse för den som inte upplevt det. det blir ju bara ordbajs

Och jag vill bara viska att jag är med dig att givetvis måste vi sitta i vägen och hindra att hästen "inte går i den hållning vi vill". Det är basics - jag håller med :bump: Ackurat :laugh:

Kan någon ens anse att det inte är rätt :confused:

Jag lägger dock till att man skall stänga allt som är fel - men måste kunna släppa upp där det är rätt.

Utan egen jämnvikt klarar man inte av att hålla rätt dörrar stängda och den rätta öppen under rörelse framåt.

Utan genomsläpplighet stänger du den rätta dörren - och då kommer hästen att protestera.

det är inte antingen eller utan både och

Det är simpelt som NH och kroppsspråk på backen - stäng de dörrar du inte vill hästen skall gå igenom - men hålla den "rätta öppen"

Det kan man först om man själv har balans

det handlar inte om ridstil eller rätt eller fel utan om fysik

Boken jag nämner beskriver vad jämnvikt är stillastående under rörelse och vilka kompensationen hästen måste göra för att behålla sin jämvikt under rörelse och lite grann om hur ryttaren måste göra. det jag skriver om att placerar sig på hästens tyngdpunkt kommer därifrån

Inte rätt eller fel - bara fysikens lagar

Och en del av det står faktistk svart på vitt i ett visst kompendium vi nyligen diskuterat:angel:

Den delen om vad balans är och tyngdpunkt osv. ;)

Så vi står inte på varsin sida alls, vi talar om två lika viktiga komponenter för balans

Senast ändrad:

Tyckte det kom upp en intressant frågeställning i en annan tråd, nämligen: Vad är balans?

Jag vill gärna svara.Enkelt.:)
För mig är balans en känsla och rytm man får ihop med hästen.Det är bra med teori men har man inte känsla för ridning så hjälper inte bokens värd.vissa har tur och föds med mer känsla än andra medans andra kan träna sig till det.

Håller med

Skickliga ryttare bara "har det" och det är därför de har så svårt att lära ut "en känsla"

Liknande trådar

Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 934
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 672
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV