Vad är att "gå i form"?

Sv: Vad är att "gå i form"?

Jag håller med om att de flesta hästar som man ser i GP är spända och näst intill ingen arbetar i en hyffsad korrekt form enligt vad jag tycker. Ingen är ju såklart fulländad men det är konstigt att alla har samma problem. Då undrar ju man om det är så det ska vara eftersom det är eliten. Är det spända hästar med korta, ihopdragna halsar och med benen släpandes efter sig som man strävar efter att få?
är det en korrekt form?
Jag tycker att detta med korta ihopdragna halsar och eftersläpande ben är något man ser mer av på lägre nivåer. Titta bara på en regional tävling i LB/LA - där kan vi prata om hästar som inte har ryggen med sig.

Japp helt klart där också man ser det på alla nivåer, men senast på gbg horseshow va dom flesta det också.

Jo, jag upplever oxå att många kusar även på den högre nivån är låsta i ryggen, trots att de ser relativt avspända ut (schwunget i ryggen). Min åsikt är att p g a den form som de hästarna rids i så slappnar de av för mycket i vissa muskler och är spända i andra. D v s de rids inte "på hela muskelkedjan" som skulle göra att hästen blir avspänd p g a att den kan fördela arbetet/samlingen på fler muskler och då just de muskler som är ämnade att arbeta vid t ex naturlig och frivillig samling (ex samling i hagen).

jag har inte läst hela tråden men, här är en film på mig och min medryttarhäst jag själv tycker hon går fint. men jag har ju inget bra öga för att se de. min kompis tycker också hon går fint och arbetar rätt men jag vet inte kan ni säga mig hur de ser ut ? :)

http://s54.photobucket.com/albums/g99/Eriica-o21/?action=view&current=Hst25.flv

En bra början, men långt ifrån ändamålsenlig form. Börja med att sitta rätt så kommer hästen bli bättre. Hon är också förböjd i halsen hela varvet runt.

Jaha
Så då ska man köpa den fölunge som kråmar sig mest:idea: !

Mina hästar samlar sig aldrig i hagen, utan sparkar bakut.
Kan du inte nämna EN ENDA ryttare/ häst som går som du vill????

Kråmar sig? Nae, samlar sig. Jag ska ge mig ut på nätet och se om jag hittar någon superform i mitt tycke.

Du kommer aldrig få en välmusklad rygg på en timmes bra ridning och tre dåliga heller. och en gång i veckan kommer inte heller hjälpa speciellt mycket, lite såklart men inte mycket då man tränar olika muskelgrupper speciellt.
Nej, hästen bär med samma muskler, oavsett om det sitter en duktig eller nybörjare på ryggen. Och det går otroligt snabbt att muskla en häst med BRA ridning ett par ggr/vecka, även om den rids tokigt de andra gångerna någon sitter på ryggen.
Men ok då förstår jag nog. Så gå i form är för dig de olika samlinsgraderna. Det som är gå i form för mig är på ett ungefär gå på tygeln för dig.
Bra att du förstår det, då kan du byta dina ord. Det är viktigt att man säger och menar samma saker. Idag används "i form" av väldigt många som "böja på nacken" fast de inte vill visa att det är det de menar. Samma sak som fått "gå på tygeln" att vara något fult att säga.

Fy tusan vad vi är duktiga allihop! Vi vet precis hur man gör och kan massa ord och begrepp!

Snart kommer vi på tävlingsbanan! 90% allihop!:rofl: :rofl: :rofl: (självironi)

Fy tusan vad vi är duktiga allihop! Vi vet precis hur man gör och kan massa ord och begrepp!

Snart kommer vi på tävlingsbanan! 90% allihop!:rofl: :rofl: :rofl: (självironi)

Teori och praktik är helt olika saker. Man kan rida 90% hemma på träning, men på tävling tappar man mycket. Ju mindre man varit ute och tävlat destå mer tappar man mot i hemmamiljö.

Och vi pratar inte speciellt mycket om hur man gör, utan definitioner av vad som är bra och vad man bör sträva efter.

http://web.telia.com/~u19210264/florencio I.htm

Översta fotot. Det här är en riktigt bra form, men lite längre fram med nosen (och ngt lägre nacke) skulle få med sig ryggen ytterligare lite (länden mer välvd) och därmed få till mer undertramp.

(Nu vet jag inte om jag får lägga den här länken här, för moderator. Har inte en aning om hur jag skulle göra annars faktiskt.)

Då är det en utopi!

Som du vill ha det finns inte.
Florencio är en på miljonen o sen får vi se hur den ser ut när den är högre utbildad.

En häst kan inte sätta under sig mer än denna o ändå ha fart.

Då blir det antingen travartrav eller levad o den först är inte samlad o den andra har 0 hastighet.

Det finns med andra ord ingen elitryttare eller GP-häst som faller dig på läppen.

Jodå, om jag får se dem frivilligt samlade i hagen, så kommer jag antagligen tycka att de flesta (troligtvis alla) är fina och går med fin form.

Speciellt i en trav med lite snabbare tempo, som på fotot, så skulle det underlätta mer för hästen att få med sig ryggen (välva länden). Sedan kan man ju alltid försöka vara ödmjuk och säga att man måste mäta centimetrar innan man kan uttala sig till 100%, om det blir mer undertramp, eller om det helt enkelt blir enklare för hästen att trampa under sig.

Jag är iaf 100% övertygad om att det blir lättare för hästen, eftersom den "ramen" jag pratar om är mer och naturligt ändamålsenlig.

Menar du att din häst är samlad på avataren o även jmf den med Florencio:confused:

Tja jag föreslog ju moderatorn, med ridlärorna inom räckhåll, :smirk:

Men klart det blir diskussioner ändå, men då kan man hänvisa i alla fall - för att se om man menar samma.:idea:

Vissa grundläggande begrepp kunde man ju ha, kanske, som "form",
bakom lod, bakom hand, mm mm. Äsch, spånar bara, jag är sjuk och sysslolös....

Om du nu är så sysslolös så kanske du kan lägga ned tid på att definiera alla begrepp - du kan säkert få hjälp av av många här inne :smirk:

Om du nu är så sysslolös så kanske du kan lägga ned tid på att definiera alla begrepp - du kan säkert få hjälp av av många här inne :smirk:

Nej inte så sysslolös,:smirk: fast om jag blir det kanske det vore en intressant uppgift faktiskt:idea:

Fast det vore intressant att be alla skicka sina definitioner och se om det öht gick att sammanställa........ :crazy: :cool: Men det har jag alltså inte tid med tyvärr. Kanske nån annan vill?:idea:

Senast ändrad av en moderator:

Idag används "i form" av väldigt många som "böja på nacken" fast de inte vill visa att det är det de menar. Samma sak som fått "gå på tygeln" att vara något fult att säga.

Men Madick - helt ärligt: hur kan du översätta min formulering att en god form (återigen dressyr och under ryttare som avses) innebär god rygg och bakbensaktivitet innebär "böja på nacken"? jag tror du har dåliga erfarenheter av begreppsfel och därför drar lite väl förhastade slutsatser här och där gällande toleransen för olika begrepp?

Men Madick - helt ärligt: hur kan du översätta min formulering att en god form (återigen dressyr och under ryttare som avses) innebär god rygg och bakbensaktivitet innebär "böja på nacken"? jag tror du har dåliga erfarenheter av begreppsfel och därför drar lite väl förhastade slutsatser här och där gällande toleransen för olika begrepp?

Det var inte riktat mot dig, utan en förklaring till varför uttrycken används som de gör idag. Även av många här på forumet.

Du och jag har nog olika definieringar på vad en musklad rygg är och hur du får en sådan. Så som jag ser en välmusklad rygg går inte att få till snabbt och med tre gånger mer dålig ridning än bra.

Haha. Jag sa att jag tror att jag förstår hur du menar inte att du har rätt. Viss skillnad där.
Jag håller på mina ord. Gå i form för mig är Hur hästen ska gå oavsett samlingsgrad.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 596
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
964
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 077
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30