Vad är att "gå i form"?

Sv: Vad är att "gå i form"?

Samma sak som fått "gå på tygeln" att vara något fult att säga.

Fast det beror kanske mer på att det är lite missvisande uttryck eftersom "tygeln" bara är resultatet av hur hästen arbetar? Uttrycker får ryttare att tro att det är tygeln de ska mixtra med, vilket då görs alldeles för mycket = inte så bra.

Har inte alla, även när vi mycket väl vetat vad det innebär, ändå fokuserat för mycket på handen, just för att "på tygeln" associerar till handen inte hästens bakdel:crazy: :o

Jag undviker det uttrycket helt numera och särskilt om jag ska förklara något för en person. För mej är det ett fult uttryck på sätt och vis.

Jag undviker det uttrycket helt numera och särskilt om jag ska förklara något för en person. För mej är det ett fult uttryck på sätt och vis.

Jag förstår dig. Men problemet är att nu börjar "i form" användas på samma sätt som "på tygeln" används/användes felaktigt. Alltså formen ses enbart till formen på nacken...

Du och jag har nog olika definieringar på vad en musklad rygg är och hur du får en sådan. Så som jag ser en välmusklad rygg går inte att få till snabbt och med tre gånger mer dålig ridning än bra.

Hur kan man ha olika definitioner på en musklad eller omusklad rygg?

Om jag styrketränar en timma om dagen 5 dar i veckan, så nog f-n bygger det upp mina muskler, även om jag ligger på sofflocket resten av dygnet. Eller bär med ryggen istället för ben/armmuskler när jag lyfter och bär saker.

Dessutom HAR jag snabbt arbetat upp muskler på omusklade (både oridna och felridna hästar) ryggar/överlinjer, så jag vet hur snabbt det går om man rider korrekt och hästen får den mat den behöver. Du kan ju inte ogöra korrekt träning med dålig träning...

Jag förstår dig. Men problemet är att nu börjar "i form" användas på samma sätt som "på tygeln" används/användes felaktigt. Alltså formen ses enbart till formen på nacken...

Det är sant. :crazy: Men det ger inte lika tydliga felassociationer i alla fall, eftersom tygeln direkt får hjärnan att koppla till handen/hästens mun, tyvärr.

http://web.telia.com/~u19210264/florencio I.htm

Översta fotot. Det här är en riktigt bra form, men lite längre fram med nosen (och ngt lägre nacke) skulle få med sig ryggen ytterligare lite (länden mer välvd) och därmed få till mer undertramp.

(Nu vet jag inte om jag får lägga den här länken här, för moderator. Har inte en aning om hur jag skulle göra annars faktiskt.)

Jag håller med dig!

Jag tycker det ser ut som att känslan för ryttaren är att den rusar bara liiite för mycket..

Påstår inte att det ser dåligt ut, men jag tycker du påpekar några små detaljer som även jag kan skönja i denna vackra bild på en underbar häst!

Menar du att din häst är samlad på avataren o även jmf den med Florencio:confused:

Hästen på avataren har enligt mig, som jag sagt tidigare, en bra grundform med påbörjat undertramp i en relativt låg form och nosen framför lodplan. (Hästen är överbyggd, det är därför som den inte ser lägre ut bak än fram, men relaterat till den normala "överlinjen" på just den hästen, så är den lägre och har en välvd länd = undertramp.)

Jag håller med dig!

Jag tycker det ser ut som att känslan för ryttaren är att den rusar bara liiite för mycket..

Påstår inte att det ser dåligt ut, men jag tycker du påpekar några små detaljer som även jag kan skönja i denna vackra bild på en underbar häst!

Trevligt med likasinnade! :)

http://web.telia.com/~u19210264/florencio I.htm

Översta fotot. Det här är en riktigt bra form, men lite längre fram med nosen (och ngt lägre nacke) skulle få med sig ryggen ytterligare lite (länden mer välvd) och därmed få till mer undertramp.

(Nu vet jag inte om jag får lägga den här länken här, för moderator. Har inte en aning om hur jag skulle göra annars faktiskt.)

Det var en väldigt fin form !! Dom flesta hästar man ser går så väldigt långt efter sig med bakdelen men denhär hästen Jobbade med bakdelen låångt under sig :)

Hästen på avataren har enligt mig, som jag sagt tidigare, en bra grundform med påbörjat undertramp i en relativt låg form och nosen framför lodplan. (Hästen är överbyggd, det är därför som den inte ser lägre ut bak än fram, men relaterat till den normala "överlinjen" på just den hästen, så är den lägre och har en välvd länd = undertramp.)

På din avatar:eek: Men den ser inte ens ut att ha ren takt i traven:crazy: Galopperar den bak? Har du den i större format, eftersom den hänvisas till då och då i trådarna?
Hästen på min avatar är också rejält överbyggd, f ö.

På din avatar:eek: Men den ser inte ens ut att ha ren takt i traven:crazy: Galopperar den bak? Har du den i större format, eftersom den hänvisas till då och då i trådarna?
Hästen på min avatar är också rejält överbyggd, f ö.

Tyvärr fångades hästen troligtvis i någon övergång mellan galopp och trav. När jag har fixat en bättre bild med liknande överlinje, men benen i ordning, så kommer jag att sätta in den i stället.

du kan ju flytta benen till rätt läge i photoshop :idea: :rofl:
det går nog fortast om vi ska få se ngn perfekt from al´a Equiform

:D Ni kommer att få se en form á la Equiform. Men som jag sagt tidigare så får ni vänta lite till. Inte för att jag för en sekund tror att vissa av er kommer att tycka att den är bra, men vi lever i ett fritt land, så man får tycka vad man vill. Jag själv är dock fullständigt övertygad om att det är en form som hästen mår bäst av och kan röra sig mest dynamiskt i.

:D Ni kommer att få se en form á la Equiform. Men som jag sagt tidigare så får ni vänta lite till. Inte för att jag för en sekund tror att vissa av er kommer att tycka att den är bra, men vi lever i ett fritt land, så man får tycka vad man vill. Jag själv är dock fullständigt övertygad om att det är en form som hästen mår bäst av och kan röra sig mest dynamiskt i.

ja ja jag har tålamod ;)

Men du i hagen rör sej hästen i alla möjliga former precis som du om du springer omkring och bara skuttar och lattjar. Dom ändrar huvud, ben, mm hela tiden, dom kråmar. böjer, och dom håller också huvudet högt om dom stirrar på nåt som kan vara intrrssant långt bort.

Om jag bara hade tillgång till alla bilder (dom finns bla hos döttrarna) skullle du få se bakom lod i hagen:eek: Nästan rund djup t o m:eek:

Betyder det att den hästen föredrar den formen tror du?:rofl: :rofl: Eller mår bäst av den?

Hästen på min avatar stod på bakbenen rätt upp idag när vi skulle ta in dom men tack och lov är det ingen form hon föredrar under ryttare:rofl: :rofl: :p

Men jag förstår hur du menar utifr¨n att du la in bilder från arméns?? ridlära eller hur det var, men så går dom väl inte i hagen heller?:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 596
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
964
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 077
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • ChatGPT

Hund, Katt, Andra Djur