Vad är att "gå i form"?

Sv: Vad är att "gå i form"?

Ska märka lite ord här:angel:
Avslappnat kan de inte gå o samtidigt vara energiska, utan de bör gå utan att vara spända, vilket inte alltid är lätt i tävlingsmiljöer.

Bra svar. och det var lite detta jag funderade över när jag skrev tråden om alla tycker olika eller om det finns en gensam nämnare.. va man kollar efter och vill få fram lixom.
Jag håller med om att de flesta hästar som man ser i GP är spända och näst intill ingen arbetar i en hyffsad korrekt form enligt vad jag tycker. Ingen är ju såklart fulländad men det är konstigt att alla har samma problem. Då undrar ju man om det är så det ska vara eftersom det är eliten. Är det spända hästar med korta, ihopdragna halsar och med benen släpandes efter sig som man strävar efter att få?
är det en korrekt form?

Inget ja vet säkert...bara något jag hört egentligen, men jag tycker man kan se hur många dressyrhästapå elitnivå lixom inte rör sig avslappnat...
Det ser inte naturligt ut och ryttarna sitter och jobbar fram hästen i varje steg, istället för att hästen får göra jobbet:(
Ser ut som en ända stor maktkamp mellan häst och ryttare.
Rycks i munnen och överdrivna höft och benrörelser.
Enligt mig ser det ut som om balansen ligger i ryttarens hand istället för i hästens bakdel...kanske någon som förstår va jag menar och kan förklara det på ett bätter sätt:bow:

OBS:Jag säger inte att alla dressyrryttare rider så här, men det finns dem som gör det!!

Har själv ridit åt det hållet tyvärr, men det är nu ändrat...:)

En dressyrhäst på elitnivå är som en elitgymnast under tävling eller annan elitidrottsman så avslappnad kan de nog inte gå, men de ska heller inte vara spända. Anspänning under arbet är något annat.

Jag tycker INTE elitryttare i dressyr rider som du beskriver, däremot kanske en del på lägre nivå. De har knappast sin balans i händerna.

Titta på de kända dressyrryttarna och säg om de rör sig för mycket:confused:

Man ska inte lyssna för mycket på prat om det ena och det andra, det finns alltid experter på allt och det gäller att skapa en egen uppfattning. Elithästar i dressyr måste ha egen bjudning och motor annars skulle de inte klara sitt arbete. Allt annat är struntprat.
Det finns så mycket tyckande men frågan är hur de tyckarna själva skulle se ut om de försökte rida ett GP-program :angel: Eller LB:crazy: (Som mej, förmodligen:o )

Så titta gärna och försök se hur de skickliga rider, så kommer du nog märka att det är mycket fin kommunikation utan stora gester. jag såg tex Tinne W nyligen på tv och hon rörde sej inte mycket:bow:

Senast ändrad av en moderator:

Vad ser ni med för glasögon:confused:

Varför tävlar du inte själv o provar om du kan rida med en avspänd häst:idea: Jag har inte startat ngn häst som inte har tittat o spännt till sig.

Alla vet väl att hästar reagerar på ny miljö- de stackars vanedjuren;)
en del blir rutinerade o klarar av det bra, medans en del aldrig vänjer sig.

Jo det är sant, men det finns faktiskt de som rider så också:(

Men jag tycker fortfarande att många dressyrhästar ser ut/är låsta i ryggen...vet inte hur jag ska förklara det, men som sagt, om nån annan tror sig kunna förklara vad jag menar är det fritt fram:bow:

Bra svar. och det var lite detta jag funderade över när jag skrev tråden om alla tycker olika eller om det finns en gensam nämnare.. va man kollar efter och vill få fram lixom.
Jag håller med om att de flesta hästar som man ser i GP är spända och näst intill ingen arbetar i en hyffsad korrekt form enligt vad jag tycker. Ingen är ju såklart fulländad men det är konstigt att alla har samma problem. Då undrar ju man om det är så det ska vara eftersom det är eliten. Är det spända hästar med korta, ihopdragna halsar och med benen släpandes efter sig som man strävar efter att få?
är det en korrekt form?

Det finns självklart olika varianter, men domarna tycks ju tycka det är ok och även om de ofta okunnigförklaras på buke så är väl deras uppfattning knappast totalt fel vad gäller kraven på form.:confused:

Jag tycker inte alla ser spända ut men anspända, dvs de tar i och anstränger sej. Det är krävande uppgifter de har. Vissa kanske inte orkar riktigt och kommer ur form lite pga det, andra kanske är spända i miljön osv. Ingen strävar efter en spänd häst med bakbenen efter sig. Förstås.

Men diskussionen känns lite välbekant plötsligt, hmmmm. Men intressant ändå.

Ang form så anser ju jag att varje häst ska arbetas i en form som är lämplig för vad den klarar och att formen ska varieras under ett arbetspass, mellan mer samling och arbete i jämnvikt, dvs att hästen bär sig jämnt. Där största delen inte ska var någon hög grad av samling alls. Jag pratar nu om träning och hur jag rider eller vill rida.

Ska märka lite ord här:angel:
Avslappnat kan de inte gå o samtidigt vara energiska, utan de bör gå utan att vara spända, vilket inte alltid är lätt i tävlingsmiljöer.

Nej avslappnad var kanske inte det bästa ordet direkt:angel:
Det jag menar är att hästen går utan spänningar(man får ett mjukt intryck;) )

är det en korrekt form?

Precis den förklaringen jag letade efter:banana: :bump: :banana: :bump: :banana:

Håller med dig!!!

Jo det är sant, men det finns faktiskt de som rider så också:(

Men jag tycker fortfarande att många dressyrhästar ser ut/är låsta i ryggen...vet inte hur jag ska förklara det, men som sagt, om nån annan tror sig kunna förklara vad jag menar är det fritt fram:bow:

Rider hur då? Sliter och drar? Det är nog inte vanligt i eliten i alla fall.

Jag tycker verkligen inte om sån ridning men tycker inte man ser det bland de skickligaste heller. Kanske finns undantag, det gör det säkert.

HUR ser du att de är låsta i ryggen, eftersom du tycker att många ser ut så? Det finns nog de som är av olika skäl, som sagt, men om du säger att "många" är det. Det skulle innebära att hästen inte sitter ihop i överlinjen och arbetar utan rygg:confused:

Visst finns superrörliga hästar som kan se ut att klara det de inte klarar riktigt, där utstrånling och flashande kanske överglänser andra brister men är det vanligast?:confused:

är det en korrekt form?

Såg i GHS tråden att du tyckte att fuxen med tuppspatt gick fint- det tyckte inte domarna- på Globen heller.

Nej jag förstår också att man inte strävar efter en spänd häst men man får en spänd häst av att dra in hästens huvud för då kommer man få en spänd rygg.

japp dom har ett jobbigt träningspass framför sig och dom ska vara spänstiga för att tex klara en piaff på ett bra sett. Med en spänd rygg kommer hästen inte att vara mjuk i sitt rörelsemönster och inte trampa till tyngdpunkten.

Det är inte samma diskussion men vi ligger i samma läge;) Fast denna gången var det faktiskt en ganska enkel fråga som de flesta tycks missförstå:)

Jag håller med dig att hästen ska arbetas i den form som är lämplig emn det var inte det vi diskuterade eller iaf det som jag var ute efter. Jag frågade hur formen ser ut för alla utbildningsfaser.. som jag sj tyckte då ( tex.. lång hals, sträckt överlinje, böjd underlinje) Detta ska hästen göra i alla former tycker jag.
Jag kommer inte ihåg ifall du har svarat på det redan, men det var iaf detta som var frågan från början, den kanske var lätt att missförstå men det var iaf detta jag ville få fram från början.

Jag började fundera på det när jag kollade på tråden " bilder på när hästen går i form".

Alla verkar tycka olika med tanke på att vissa påstår att hästen går fint i form fram men de tycker också att hästen går på bogarna, det var då det inte gick ihop riktigt för mig.
Är det då olika för olika personer eller finns det ett hur det ska se ut beroende på utbildningsstatus eller finns det bara ett rätt och fel, eller kanske ett när hästen kröker på nacken men går på bogarna och släpar bakbenen med sänkt rygg?
Vad inräknas i att " gå i form"?

Är det att gå i form när hästen kröker på nacken men inget annat är bra eller angår "gå i form" hela kroppen?

Jag svarade nog tror jag men kanske krånglade till det.

I form är för mej att den arbetar bakifrån, med aktivitet i hela överlinjen och fram mot handen. Krökningen på nacken är eg ointressant. Det kan den ju ha utan att arbeta i en bra form.

Sen är det en fråga om grader i formen, lägre, högre, öppen, rund o djup, osv. Men hästen ska vara kvar med aktivitet ifrån bakbenen och fram till handen, hela vägen, annars går den inte i form.

Om man tar det kort. :D

Sen svarade jag att i de flestas uttryckssätt " till vardags" handlar allt om "form" men rätt eller fel form. Och att hästen ska arbetas i en ändamålsenlig form för just den hästen och vad den ska utföra. Ungefär..

Nej jag tyckte att premiers sätt var det absolut bästa, dess ambitiösa inställning och lätthet i sinnet och sin kropp, men den var spänd hade kort hals och trädde inte fram till tyngdpunkten i nån av rörelserna som han visade men det får ryttaren lära sig att ta fram.

Tack!:) Ja, eller hur, jag orkar inte läsa för långa själv:o

Jag gjorde faktiskt bedömningen av 4 timmar så ska 1 tim vara god ridning då fixar hästen 3 "dåliga" timmar. De flesta ridskolorna har minst en duktig grupp/dag och de hästar som inte får ordentlig ridning ska ridas till, och inte bara en gång i månaden. Sen att det slarvas med (precis som många andra saker på ridskolor...) är en annan sak. Jag har jobbat på fyra ridskolor, både som stallpersonal och instruktör, och i alla dessa så har hästarna fått den ridning de behöver, antingen genom duktiga elever (det finns ridskolor som får behålla duktiga elever) eller genom att instruktörerna har schema på vilka hästar som behöver ridas och hur mycket/på vilket sätt. En gång i månaden räcker inte på långa vägar, men det har jag heller aldrig sagt skulle räcka, det har du hittat på själv.

Med grunden menar jag att utgången för att hästen ska ha något som kan kallas för en grundform är att den är på tygeln. Läs högre upp vad på tygeln är. Att hästen böjer på nacken är en "bieffekt" av att muskelringen aktiverats. Ju mer samlad hästen är (alltså ju längre in hästen bär sig) destå högre blir nacken, utan att ryttaren behöver göra något för att resa upp hästen. Men många ryttare tror att samlingen hänger på hur högt halsen är rest och bryter muskelringen så hästen inte kan gå korrekt.
Du kommer aldrig få en välmusklad rygg på en timmes bra ridning och tre dåliga heller. och en gång i veckan kommer inte heller hjälpa speciellt mycket, lite såklart men inte mycket då man tränar olika muskelgrupper speciellt.
När jag sa en gång i månaden så utgick jag från min egen erfarenhet. På dom har jag aldrig sett en lärare rida till en häst, bortsett från ridsportsinriktningen då, där det fanns flera duktiga elever som red hästarna i hyffad bra form. Det hände nån gång att lärare red på nån häst.
Men jag vet inte om ridsportgymnasium räknas till vanliga ridskolan.

Men ok då förstår jag nog. Så gå i form är för dig de olika samlinsgraderna. Det som är gå i form för mig är på ett ungefär gå på tygeln för dig.

Du kommer aldrig få en välmusklad rygg på en timmes bra ridning och tre dåliga heller. och en gång i veckan kommer inte heller hjälpa speciellt mycket, lite såklart men inte mycket då man tränar olika muskelgrupper speciellt.

Men om ridskolehästen skall sättas in i arbete med lektioner på de seriösa ridskolor som jag vet- så läggs mkt tid på att bygga upp muskelaturen innan så det sedan underhålls och mig veteligen så måste alla ridskolehästar ridas till av duktig elev el instruktör oxå av den anledningen att signalsystemet skall underhållas och sättas så dom inte blir både skänkeldöda och avtrubbade generellt.

Men va roligt för er ridskola. Det är så det ska vara. Jag utgår ju från vad jag har för erfarenhet och det har inte ena varit nära så bra som ni verkar ha det.
Hos de ridskolor som jag red på och de jag besökt är det Alldeles för dålig ridning och sadlarna ligger katastrofalt.
Det verkar som fler borde ta efter er riskola.

2006-11-3014_19_0010.jpg

Snygg häst!

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 596
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
964
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 077
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka