Vad är att "gå i form"?

Sv: Vad är att "gå i form"?

Det "embryot" kallas att hästen är på tygeln... Travhästar tog jag upp eftersom någon tog upp att hästen måste gå rätt för att BÄRA rätt. Men formen finns ju även hos hästar som inte bär, därav exemplet med travhästen.

Ja du behöver inte predika för mig vad "på tygeln" är eller vad det kallas :D

En vältränad häst, som får arbeta korrekt regelbundet, går mer korrekt även när mindre duktiga ryttare rider. Den går inte och stretar med huvudet upp i taket, och klarar av att gå många timmar utan att det sliter, för den har styrketränat och använder sina muskler även om den inte går på tygeln.

De ryttare som gör mest skada på hästarna är de som försöker rida hästen "i form" men inte har förstått vad det är, hur man kommer dit, och istället får spänningar i hästen. Det som hjälper hästarna är duktiga ödmjuka ryttare som kan rida hästen i balans, och nybörjarna som inte ställer några krav mer än att hästen ska gå mjukt i rätt gångart och svänga där den behöver.

DET håller jag med om och jag förstår nu vad du menar!
Jag tror vi hänger upp oss på ord, men egentligen inte skiljer oss så mkt i åsikterna.
FORM för mig i DENNA diskussion är en ändamålsenlig dressyr form. Punkt. det innebär ditt "på tygeln". Men jag översätter det till god rygg och bakbensaktivitet. för det är det "på tygeln" handlar om - i grunden. Och JA - det finns givetvis ett register nivå mässigt här : )

Om man måste välja på det du skriver om - en felaktig form eller felaktiga försök till form, och en mindre ideal form ur ideal "standard" - så håller jag med till 100%.
(läs gärna "vad är värst" tråden så kanske du förstår mig lite bättre även om vi använder olika bokstäver när vi uttrycker oss?)

Senast ändrad:

Jag började fundera på det när jag kollade på tråden " bilder på när hästen går i form".

Alla verkar tycka olika med tanke på att vissa påstår att hästen går fint i form fram men de tycker också att hästen går på bogarna, det var då det inte gick ihop riktigt för mig.
Är det då olika för olika personer eller finns det ett hur det ska se ut beroende på utbildningsstatus eller finns det bara ett rätt och fel, eller kanske ett när hästen kröker på nacken men går på bogarna och släpar bakbenen med sänkt rygg?
Vad inräknas i att " gå i form"?

Är det att gå i form när hästen kröker på nacken men inget annat är bra eller angår "gå i form" hela kroppen?

Har nu inte hunnit läsa allt så jag kanske bara upprepar. Allt är väl egentligen nån slags "form" när hästen arbetar men det kan ju vara en bra eller dålig form. Eller ändamålsenlig eller inte, tex. Att kröka på nacken är väl nåt slags form det med:crazy: , men inte en bra form. Däremot kanske en del tror att det är en bra form, pga bristande kunskap tex.

Om vi alltså håller oss till det du frågade ang bilder på hästar "i form". Har inte ens kollat i tråden faktiskt:o

Håller också med om att alla hästar alltid går i någon mer eller mindre ändamålsenlig form. Inom dressyren tycker jag at det viktigaste är att hästen är lösgjord och mjuk, lätt i handen och förflyttar sin vikt bakåt samt arbetar med sina bakben och sin rygg. Hur mycket detta sker beror på ålder, styrka, utbildningsnivå o.s.v. Jag tycker att det ibland kan bli för mycket påskjut och för lite bärighet i dressyren.

En sån här diskussion visar hur viktigt det är att man talar samma språk, att man håller sig till de definitioner på saker som faktiskt finns inom området man pysslar med. Det ÄR en del av horsemanship att använda korrekta uttryck och termer.

Det finns definitioner på "på tygeln" och "form". Använder man dem som man själv tycker så blir det lätt missförstånd och osämja i onödan.

Håller med dig här.
En bra form är väl ändamålsenlig för den hästen.

En sån här diskussion visar hur viktigt det är att man talar samma språk, att man håller sig till de definitioner på saker som faktiskt finns inom området man pysslar med. Det ÄR en del av horsemanship att använda korrekta uttryck och termer.

Det finns definitioner på "på tygeln" och "form". Använder man dem som man själv tycker så blir det lätt missförstånd och osämja i onödan.

Jodå jag kan hålla med dig där.

allmän reflektion: sen tycker jag nånstans att diskussionen blir ngt oproduktiv när man börjar säga att "all form är ngn slags form" osv, i DETTA sammanhang. därför att det är just DRESSYR form vi diskuterar. Har sett det tidigare i trådar också där man motiverar med att "jomen hästen går i form, för hästar går alltid i ngn sorts form :angel: osv. Det är ju att svamla bort sig från det relevanta, dvs huruvida det är en som du säger ÄNDAMÅLSENLIG form eller ej. :crazy:

Jodå jag kan hålla med dig där.

allmän reflektion: sen tycker jag nånstans att diskussionen blir ngt oproduktiv när man börjar säga att "all form är ngn slags form" osv, i DETTA sammanhang. därför att det är just DRESSYR form vi diskuterar. Har sett det tidigare i trådar också där man motiverar med att "jomen hästen går i form, för hästar går alltid i ngn sorts form :angel: osv. Det är ju att svamla bort sig från det relevanta, dvs huruvida det är en som du säger ÄNDAMÅLSENLIG form eller ej. :crazy:

Jo fast jag ville påpeka det ändå, därför att även om det finns begrepp som används så används de inte korrekt i så fall ens av tex tränare och andra skickliga dressyrare så man kan inte vänta att alla här gör det heller. Hur många gånger hör man inte tränare o andra säga att hästen arbetats i "fel form" tex, när den inte arbetats alls i något som enligt definitionen är "form". Utan tex gått på bogarna.

Hörde det när en ny häst diskuterades nyligen med en tränare, tex. Den var felriden.

Fel form är ju dessutom för hög form dvs samlad på en inte tillräckligt stark häst tex. Inte ändamålsenlig på den hästen.

Kanske skulle det finnas en tråd med definitioner nålad :idea: , för då skulle vi undvika många missförstånd.

Sant. Min reflektion var ej till dig utan rent allmänt men du har rätt, i det avseendet förstår jag vad du menar!

Men eftersom alla har en subjektiv bild av definitionerna så kommer den listan ändå inte att stämma

Nästan alla eftersträvar ju olika former...jag t ex, tycker att hästen går i form när den:Trampar in bakbenen under sig och inte är låst i ryggraden(vilket, vad jag hört, många dressyrhästar på hög nivå är...)
Hästen ska jobba genom hela kroppen och ryttaren ska inte sitta och "trycka ihop" den.
När sätter ibn bakbenen under sig och är i en god balans, blir den också lättare i framdelen och kan bära upp sin ryttare på ett bra sätt(utan spänningar eller sänkt rygg som orsakar smärta).

Det är den form jag eftersträvar med min ridning, dock har jag en lång bit kvar och befinner mig bara på första stadiet än så länge...

Detta är att hästen går i form för mig:bow:

Men eftersom alla har en subjektiv bild av definitionerna så kommer den listan ändå inte att stämma

Men måste det verkligen vara så i hästvärlden.....jag är så trött på just SUBJEKTIVITETEN :crazy:

Kan det finnas något som kan ena alla oavsett inriktning och guru.

Madick...tror vi kommer ifrån samma skola och jag håller med om mkt du skriver.

Den gemensamma nämnaren- om man nu blandar in andra sammanhang än dressyrform så borde det vara ändamålsenlig till individen och det arbete den skall utföra.

Intressanta diskussioner !

Vem ska vara den som börjar med mastodont arbetet att just definera allt :angel: ;)

Tja jag föreslog ju moderatorn, med ridlärorna inom räckhåll, :smirk:

Men klart det blir diskussioner ändå, men då kan man hänvisa i alla fall - för att se om man menar samma.:idea:

Vissa grundläggande begrepp kunde man ju ha, kanske, som "form",
bakom lod, bakom hand, mm mm. Äsch, spånar bara, jag är sjuk och sysslolös....

Nästan alla eftersträvar ju olika former...jag t ex, tycker att hästen går i form när den:Trampar in bakbenen under sig och inte är låst i ryggraden(vilket, vad jag hört, många dressyrhästar på hög nivå är...)

Jag håller med dig, men "låst i ryggraden" är ju inte bara ett problem på hög nivå.

Jag håller med dig, men "låst i ryggraden" är ju inte bara ett problem på hög nivå.

Nej, men det är ju faktiskt väldigt skrämmande att elitryttare(som är förebilder för så många unga ryttare) rider sina hästar låsta i ryggen och med massor av spänningar:mad: :cry: ;)

Vad grundar du det på:confused:

Inget ja vet säkert...bara något jag hört egentligen, men jag tycker man kan se hur många dressyrhästapå elitnivå lixom inte rör sig avslappnat...
Det ser inte naturligt ut och ryttarna sitter och jobbar fram hästen i varje steg, istället för att hästen får göra jobbet:(
Ser ut som en ända stor maktkamp mellan häst och ryttare.
Rycks i munnen och överdrivna höft och benrörelser.
Enligt mig ser det ut som om balansen ligger i ryttarens hand istället för i hästens bakdel...kanske någon som förstår va jag menar och kan förklara det på ett bätter sätt:bow:

OBS:Jag säger inte att alla dressyrryttare rider så här, men det finns dem som gör det!!

Har själv ridit åt det hållet tyvärr, men det är nu ändrat...:)

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
964
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 077
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka