Sv: Vad är att "gå i form"?
DET håller jag med om och jag förstår nu vad du menar!
Jag tror vi hänger upp oss på ord, men egentligen inte skiljer oss så mkt i åsikterna.
FORM för mig i DENNA diskussion är en ändamålsenlig dressyr form. Punkt. det innebär ditt "på tygeln". Men jag översätter det till god rygg och bakbensaktivitet. för det är det "på tygeln" handlar om - i grunden. Och JA - det finns givetvis ett register nivå mässigt här : )
Om man måste välja på det du skriver om - en felaktig form eller felaktiga försök till form, och en mindre ideal form ur ideal "standard" - så håller jag med till 100%.
(läs gärna "vad är värst" tråden så kanske du förstår mig lite bättre även om vi använder olika bokstäver när vi uttrycker oss?)
Det "embryot" kallas att hästen är på tygeln... Travhästar tog jag upp eftersom någon tog upp att hästen måste gå rätt för att BÄRA rätt. Men formen finns ju även hos hästar som inte bär, därav exemplet med travhästen.
Ja du behöver inte predika för mig vad "på tygeln" är eller vad det kallas
En vältränad häst, som får arbeta korrekt regelbundet, går mer korrekt även när mindre duktiga ryttare rider. Den går inte och stretar med huvudet upp i taket, och klarar av att gå många timmar utan att det sliter, för den har styrketränat och använder sina muskler även om den inte går på tygeln.
De ryttare som gör mest skada på hästarna är de som försöker rida hästen "i form" men inte har förstått vad det är, hur man kommer dit, och istället får spänningar i hästen. Det som hjälper hästarna är duktiga ödmjuka ryttare som kan rida hästen i balans, och nybörjarna som inte ställer några krav mer än att hästen ska gå mjukt i rätt gångart och svänga där den behöver.
DET håller jag med om och jag förstår nu vad du menar!
Jag tror vi hänger upp oss på ord, men egentligen inte skiljer oss så mkt i åsikterna.
FORM för mig i DENNA diskussion är en ändamålsenlig dressyr form. Punkt. det innebär ditt "på tygeln". Men jag översätter det till god rygg och bakbensaktivitet. för det är det "på tygeln" handlar om - i grunden. Och JA - det finns givetvis ett register nivå mässigt här : )
Om man måste välja på det du skriver om - en felaktig form eller felaktiga försök till form, och en mindre ideal form ur ideal "standard" - så håller jag med till 100%.
(läs gärna "vad är värst" tråden så kanske du förstår mig lite bättre även om vi använder olika bokstäver när vi uttrycker oss?)
Senast ändrad: