Vad är att "gå i form"?

Sv: Vad är att "gå i form"?

En absolut förutsättning för att man skall kunna utnyttja sin häst på rätt sätt, vare sig det gäller dressyr eller hoppning, är att hästen arbetar i rätt form – går på tygeln.
En häst som inte går på tygeln är aldrig tillräckligt följsam för hjälperna och brukar sig samtidigt på ett felaktigt sätt, som i längden leder till onormala förslitningar och i värsta fall till obrukbarhet. Om hästen inte arbetar i rätt form bär den ryttaren direkt på sina tornutskott.
Det viktigaste i all ridning måste därför vara att bibringa hästen riktig form. Hästen är inte skapt för att bära en ryttare och han måste därför lära sig att bära på rätt sätt.
All ridning medför med nödvändighet en förslitning av hästen och det gäller att anpassa hästen till arbetet på ett sådant sätt att detta slitage blir så litet som möjligt.

Vad innebär det då att hästen arbetar i rätt form?

För att hästen skall bruka sig på mest ändamålsenliga sätt måste han ”gå på tygeln” vilket innebär att han bjuder framåt samt går med eftergift i nacken och med en lätt, mjuk och stadig förbindelse med ryttarens hand. Gör han detta utnyttjar han den påskjutande kraften i bakbenen och bär upp ryttaren med sin ryggmuskulatur. Går han inte på tygeln skjuter han inte på med benen och sänker ryggen – släpper ryggmuskulaturen – varvid ryttaren kommer att sitta på skelettet och hästen rör sig med förkortat steg.
Det gäller alltså för ryttaren att under grundutbildningen engagera och bygga upp ryggmuskulaturen, vilket får till följd att hästen avlastar leder och senor samt rör sig med en ”balanserad” lugn och vägvinnande gång – harmonisk.

Fast det där är ju en beskrivning av "gå på tygeln". Att hästen är fysiskt och psykiskt avspänd och har aktiverat muskelringen. Det är INTE detsamma som form. Formen är hästens arbetsställning. Vilken form som är den rätta för stunden beror på vad man gör.

Är hästen vältränad är musklerna tillräckligt utvecklade för att man aldrig ska sitta "på tornutskotten" hur mycket hästen än tar upp huvudet och svankar.

Även körhästar ska gå i en ändamålsenlig form, och de bär ju inget på ryggen...

OK, då ber jag om ursäkt, men för mig är och har alltid varit gå i rätt form och på tygeln samma sak. Men jag har kanske missuppfattat frågan..

Och enligt mig finns det bara ett sätt att beskriva (korrekt) form, och det är kortfattat en form som är ändamålsenlig och naturlig för hästen och som man ser när hästen samlar sig i frihet.

OK, då ber jag om ursäkt, men för mig är och har alltid varit gå i rätt form och på tygeln samma sak. Men jag har kanske missuppfattat frågan..

Du är inte ensam om att tro det. Många idag använder ordet "gå i form" när de menar "böja på nacken", men vill inte säga "gå på tygeln" eftersom det i mångas definition bara är böja på nacken...

En av frågorna i teoriprovet på RIK0 (numera ridledarutbildning) är "Vad är hästens form". Svaret: Hästens arbetsställning. Det är det enda man behöver veta, och sen applicerar man vad hästen är menad att göra just det passet (kan ju även skilja under arbetspasset), så vet man vilken form som är den korrekta just då.

Om hästen ska orka gå i 4 timmar så är det inte riktigt att hästen ska gå maximalt samlad som i GP dressyr, det pallar ingen häst. Ingen skulle heller komma på tanken att rida så.

Nej och nu förstår jag ännu mindre... varför ska du bygga upp ridskolehästen när den bara kommer ha nybörjare som inte kan rida den i den formen.. Det är som att träna armarna när du bara använder benen i det dagliga arbetet.
Min ursprungliga fråga rör den bra formen i dressyr.
Om hästen ska spara sig och om det inte ska vara slitsamt... är det då bra för hästen att trycka ut underhalsen och gå med sänkt rygg?

Vill förtydliga att jag har svarat utifrån samma utgångsläge som du verkar ha avsett, dvs mitt svar avser dressyrhästens form, inga andra varianter.

Fast det där är ju en beskrivning av "gå på tygeln". Att hästen är fysiskt och psykiskt avspänd och har aktiverat muskelringen. Det är INTE detsamma som form. Formen är hästens arbetsställning. Vilken form som är den rätta för stunden beror på vad man gör.

Är hästen vältränad är musklerna tillräckligt utvecklade för att man aldrig ska sitta "på tornutskotten" hur mycket hästen än tar upp huvudet och svankar.

Även körhästar ska gå i en ändamålsenlig form, och de bär ju inget på ryggen...

fast det här är dressyr forumet, så det uppstår viss förvirring när du applicerar den universiellt till att innefatta alla hästar, typer och brukssätt....

fast det här är dressyr forumet, så det uppstår viss förvirring när du applicerar den universiellt till att innefatta alla hästar, typer och brukssätt....

Men om man frågar om FORM så berör det alla discipliner. Förstår man inte grunden vad form är så är det ju lite svårt att applicera det på dressyr.

Den korrekta formen i LC jämfört med MSV eller GP är ju helt annorlunda! Du får inga höga poäng i en LB om du rider din häst i MSV form, då är den mer samlade formen FEL form även om den bär sig korrekt.

Absolut! Man tränar ju för den man tycker passar ens egen utgångspunkt och ideal! (Men jag tror ändå att man kan ha olika teoretiska bakgrunder, jag tror ev inte det är detta man diskuterar på den nivån Jan och Kyra befinner sig - men jag vet inte - för jag befinner mig ju inte där! :) )

Jag tycker att det du säger är helt logiskt. Form för mig är ingen statisk mall som hästehn ska in i, utan formen beror hela tiden på var i utbildningen man står och vad man kan åstadkomma. För mig och min häst får vi mest öva på att faktiskt "gå på tygeln" mellan hjälperna, och det är nog så svårt, men många här verkar vara betydligt längre komna.. Men allting hästen gör är ju en arbetsform, men om den är felaktig eller ej, beror väl på vad ändamålet är och så får man utgå från det.

Jag tror också definitivt att alla har olika bakgrund, och tror heller inte att Kyra och co diskuterar riktigt samma saker som vi gör här! :D :D

En av frågorna i teoriprovet på RIK0 (numera ridledarutbildning) är "Vad är hästens form". Svaret: Hästens arbetsställning. Det är det enda man behöver veta, och sen applicerar man vad hästen är menad att göra just det passet (kan ju även skilja under arbetspasset), så vet man vilken form som är den korrekta just då.

Jag vet, jag har själv gått ridledarutbildningen. Och texten jag skrev tidigare är ett citat ur en text vi fick från den (ridledarutbildningen)

Förlåt! nu skrev jag till fel person! det skulle vara till Madick! det var inte meningen!

Senast ändrad:

Håller inte riktigt med dig i din resonering om ryggmusklerna och inte om att man ska rida ridskolehästarna rätt ibland och fel resten man tränar inte riktigt samma muskler och man får inte Tex. kondition utav tex piaff. Det jag vill få fram är att styrka i en piaff betyder inte att du är lika stark när man sk hålla på med nått lite mindre styrkekrävande väldigt länge. Man tränar inte samma muskler.
Fortfarande så pratar vi inte om vilken form man ska ha i msv eller GP eller Lb. Frågan var vad som är att gå i form. Alltså vad har dessa gemensamt? Nått måste dom ju ha gemensamt eller?

Håller inte riktigt med dig i din resonering om ryggmusklerna och inte om att man ska rida ridskolehästarna rätt ibland och fel resten man tränar inte riktigt samma muskler och man får inte Tex. kondition utav tex piaff. Det jag vill få fram är att styrka i en piaff betyder inte att du är lika stark när man sk hålla på med nått lite mindre styrkekrävande väldigt länge. Man tränar inte samma muskler.
Fortfarande så pratar vi inte om vilken form man ska ha i msv eller GP eller Lb. Frågan var vad som är att gå i form. Alltså vad har dessa gemensamt? Nått måste dom ju ha gemensamt eller?

Har du sett en välmusklad rygg? Inte en suck i världen att man nånsin kan sitta på tornutskotten på en sådan, hur illa hästen än går. Och när jag styrketränar så hjälper det mig i mitt arbete trots att jag jobbar på kontor, mina muskler orkar att hålla en statisk belastning längre tack vare styrketräningen. Inte sjutton jobbar jag likadant på gymet som på jobbet! Kan jag lyfta 50 kg med mina armar så lovar jag att jag orkar bära den där 5 kg matkassen hem trots att det inte bara tar 30 sekunder.

Och vi pratar inte om att ridskolehästarna ska gå tokfel, utan att de ska arbeta så sparsamt som möjligt. Har de en ryttare som jobbar på att sitta rätt så är det ju en fördel om hästen kan spara sig så den pallar sina 4 timmars arbete utan att slita på sin kropp. Det är därför det är väldigt viktigt att ridskolehästarna rids korrekt, om det inte finns tillräckligt duktiga ridelever så får ridlärarna rycka in och "rida till" hästarna. De flesta ridskolor har ett sådant program för sina hästar.

Det gemensamma för en korrekt form är att den är ändamålsenlig.

Pratar vi bara dressyr så är grunden att hästen är på tygeln, alltså är fysiskt och psykiskt lösgjord och har aktiverat muskelringen och går då automatiskt med eftergift i nacken. Den är lyhörd för hjälperna och behaglig att rida. Där har du det som är gemensamt. Sen hur själva formen ser ut beror på samlingsgraden.

Ohja jag har sett en välmusklad rygg och den ser ut så för att den arbetas korrekt inte för att den går 4 h om dagen/5 dagar i veckan fel om du inte tror att den där lilla tillridningen som ridläraren gör en gång/ i månaden ger hästen en fantastiskt rund rygg.
Vilka ridskolor har du varit på? Jag har inte sett många som har gått okej ens. Men att träna sparsamt är inte det att träna rätt? Om hästarna inte ska slita på sig är det väl lönt att träna rätt..eller?
Men när du ska bära matkassen har du ändå tränat samma muskelgrupp.. en träning i mån hjälper inte hästen resten av månaden iaf.

I det sista stycket- Vad menar du med grunden? och menar du att gå i form är var hästen har huvudets position beroende på samlingsgraden?

Men om man frågar om FORM så berör det alla discipliner. Förstår man inte grunden vad form är så är det ju lite svårt att applicera det på dressyr.

Den korrekta formen i LC jämfört med MSV eller GP är ju helt annorlunda! Du får inga höga poäng i en LB om du rider din häst i MSV form, då är den mer samlade formen FEL form även om den bär sig korrekt.

Helt sant ang. sista delen, men grundform existerar både i LC och MSV och den är densamma i botten - god rygg och bakbensaktivitet vilket jag svarade var kriteria och gemensamma nämnare för en ansedd god form (i dressyr fortfarande som sagt) . Samlingsgraden skiljer sig avsevärt i LC/MSV och förändrar givetvis formen, men utifrån fortfarande från samma grund kriteria/grund embryo eller vad jag ska kalla det. Jag tyckte det spårade ur lite när jag (som fortfarande antog att vi pratade DRESSYR - må vara vilken nivå) och du tog upp travhästar......

ang. ridskolehästar som ska gå i en "ändamålsenlig form för att sparas osv": där är du inne på ett sidospår som i sig inte har att göra med en god arbetsform. Det du pratar om är ju ur HUMAN och MÄNNISKO synvinkel isåfall - dvs ngn sorts annan form för att "spara" på hästarna.
Fast jag ser itne riktigt det heller,för i en god grunform per ovan kriteria, så är slitaget också som minst.

Senast ändrad:

Förlåt! nu skrev jag till fel person! det skulle vara till Madick! det var inte meningen!

Nej nej, det har jag koll på - jag avsåg citatet och min kommentar bara som att jag hakade på i ditt resonemang - vi pratar om ca. samma sak tror jag. det var allt jag avsåg! ingen fara på taket!

Ohja jag har sett en välmusklad rygg och den ser ut så för att den arbetas korrekt inte för att den går 4 h om dagen/5 dagar i veckan fel om du inte tror att den där lilla tillridningen som ridläraren gör en gång/ i månaden ger hästen en fantastiskt rund rygg.
Vilka ridskolor har du varit på? Jag har inte sett många som har gått okej ens. Men att träna sparsamt är inte det att träna rätt? Om hästarna inte ska slita på sig är det väl lönt att träna rätt..eller?
Men när du ska bära matkassen har du ändå tränat samma muskelgrupp.. en träning i mån hjälper inte hästen resten av månaden iaf.

I det sista stycket- Vad menar du med grunden? och menar du att gå i form är var hästen har huvudets position beroende på samlingsgraden?

Jag gjorde faktiskt bedömningen av 4 timmar så ska 1 tim vara god ridning då fixar hästen 3 "dåliga" timmar. De flesta ridskolorna har minst en duktig grupp/dag och de hästar som inte får ordentlig ridning ska ridas till, och inte bara en gång i månaden. Sen att det slarvas med (precis som många andra saker på ridskolor...) är en annan sak. Jag har jobbat på fyra ridskolor, både som stallpersonal och instruktör, och i alla dessa så har hästarna fått den ridning de behöver, antingen genom duktiga elever (det finns ridskolor som får behålla duktiga elever) eller genom att instruktörerna har schema på vilka hästar som behöver ridas och hur mycket/på vilket sätt. En gång i månaden räcker inte på långa vägar, men det har jag heller aldrig sagt skulle räcka, det har du hittat på själv.

Med grunden menar jag att utgången för att hästen ska ha något som kan kallas för en grundform är att den är på tygeln. Läs högre upp vad på tygeln är. Att hästen böjer på nacken är en "bieffekt" av att muskelringen aktiverats. Ju mer samlad hästen är (alltså ju längre in hästen bär sig) destå högre blir nacken, utan att ryttaren behöver göra något för att resa upp hästen. Men många ryttare tror att samlingen hänger på hur högt halsen är rest och bryter muskelringen så hästen inte kan gå korrekt.

Helt sant ang. sista delen, men grundform existerar både i LC och MSV och den är densamma i botten - god rygg och bakbensaktivitet vilket jag svarade var kriteria och gemensamma nämnare för en ansedd god form (i dressyr fortfarande som sagt) . Samlingsgraden skiljer sig avsevärt i LC/MSV och förändrar givetvis formen, men utifrån fortfarande från samma grund kriteria/grund embryo eller vad jag ska kalla det. Jag tyckte det spårade ur lite när jag (som fortfarande antog att vi pratade DRESSYR - må vara vilken nivå) och du tog upp travhästar......
Det "embryot" kallas att hästen är på tygeln... Travhästar tog jag upp eftersom någon tog upp att hästen måste gå rätt för att BÄRA rätt. Men formen finns ju även hos hästar som inte bär, därav exemplet med travhästen.
ang. ridskolehästar som ska gå i en "ändamålsenlig form för att sparas osv": där är du inne på ett sidospår som i sig inte har att göra med en god arbetsform. Det du pratar om är ju ur HUMAN och MÄNNISKO synvinkel isåfall - dvs ngn sorts annan form för att "spara" på hästarna.
Fast jag ser itne riktigt det heller,för i en god grunform per ovan kriteria, så är slitaget också som minst.
En vältränad häst, som får arbeta korrekt regelbundet, går mer korrekt även när mindre duktiga ryttare rider. Den går inte och stretar med huvudet upp i taket, och klarar av att gå många timmar utan att det sliter, för den har styrketränat och använder sina muskler även om den inte går på tygeln.

De ryttare som gör mest skada på hästarna är de som försöker rida hästen "i form" men inte har förstått vad det är, hur man kommer dit, och istället får spänningar i hästen. Det som hjälper hästarna är duktiga ödmjuka ryttare som kan rida hästen i balans, och nybörjarna som inte ställer några krav mer än att hästen ska gå mjukt i rätt gångart och svänga där den behöver.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
964
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 077
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka