Oavsett TS och hennes livssituation så är arbetsförmåga en intressant frågeställning. På den tiden det begav sig hette det 8 timmars arbete, 8 timmars vila, 8 timmars sömn. Men där handlade det också om anställningssäkerhet och reglering av arbetstiden. Det togs förgivet att man hade arbetsförmåga för 8 timmars dagligt arbete. Det handlade främst om män och av dessa var merparten inom industrin. Senare i samband med att löner och arbetsvillkor reglerades (WWII var en viktig faktor) kom alltfler kvinnor ut på arbetsmarknaden. Idag har Sverige relativt hög (men inte så hög som jag trodde) kvinnligt deltagande på arbetsmarknaden
https://www.theglobaleconomy.com/rankings/Female_labor_force_participation/ men även där handlade det om 8 timmar + att kvinnorna fortfarande ansvarade för merparten av ansvaret för hemmet.
Det har ju varit en hel del dividerande ang rätt till heltid och rätt till deltid genom åren och jag kan se båda sidorna. Rätt till heltid är lagstadgat men inte rätt till deltid (tror jag vid en snabb googling). Bör vi ha även en laglig rätt till deltid? Betyder arbetsförmåga helt enkelt att man kan arbeta sina 8 timmar även om det innebär att man inte orkar någonting förutom just att fullfölja sina arbetsuppgifter. I själva ordet ligger ju faktiskt att det ska vara oavhängigt det övriga livet, inklusive fritidsintressen. Ska man verkligen baka in, arbetsförmåga + fritidsintressen + städa, diska, allmänt fixa resten av livet eller inte?
AF har fått en hel del kritik för att deras definition är ganska snäv vad gäller just arbetsförmåga. Borde AF luckra upp sina regler eller är de bra som de är?
Så många intressanta frågor och funderingar runt ordet arbetsförmåga.