Men du är ju inte ett värdelöst mähä.Vill inte acceptera att jag är ett värdelöst mähä. Vill hellre dö.
Det du skulle må bättre av att acceptera är inte det. Utan att du andra saker, dina nuvarande förutsättningar. Det som har varit etc.
Med den acceptansen kan du sätta mål du klarar och känna dig stolt över istället för att sätta för höga mål och känna dig misslyckad.
Jag har också låg ork pga smärtor, sömnbesvär och ADHD. Jag är perfektionist och prestationsgalning. Dålig kombo! Men jag jobbar aktivt med acceptans. Och sätter mål jag kan lyckas med. Stöter jag på patrull så funderar jag lösningar istället för att ge upp.
Sen måste man ju så klart vila vid behov etc.
Men jag upplever att jag har oceaner av mer energi och jag inte slår på mig själv utan fokuserar på vad jag klarar, vad jag har och problemlösningar. Folk ser mig som glad och positiv. Och det är jag väl till stor del. Men det är inte gratis att lyckas vara det när man inte mår fysiskt ok eller knappt sover. Däremot blir all skit så mkt enklare att bära om man aktivt letar positiva saker i livet och når acceptans och släpper osunda ältanden.
Du är ju intelligent, har jobb, har hus, kan massor om växter, har dina fina katter etc. Det är en himla massa att vara stolt över!
Jag tror jag nämnt det förut. Men jag var på promenad med en närstående. Hen såg hur fult det var att man grävt upp för att lägga ner rör. Hen ojade sig om fästingar och om hundarna skulle äta ngt äckligt på vägen. Vi gick samma promenad. Men jag mös i solen, lyssnade på vackert fågelkvitter, det luktade blommor och hundarna hade så kul ihop.
Man kan jobba med hur man ser livet till väldigt stor del. Och bli lycklig trots att man inte presterar topp.
Har du kollat om sån hjälp med din psykolog?