Vad använder ni för liniment?

S

San Q

Ni som använder liniment - vad använder ni för sort? Radital? Blue lotion? Nåt speciellt ni kan rekommendera, eller kanske tvärtom inte rekommendera? TYcker ni att det har någon effekt?

Sv: Vad använder ni för liniment?

Arnika tycker jag är bra, kan du använda själv också.:idea:

Radital är starkt, används med omdöme och inte för lång period. Det kan du använda om du behöver en riktig skjuts så att säga. Tänk på att du har handskar på om du smörjer in det, behöver du inte med arnikan.

Dessa brukar jag använda med bra resultat.

Jag använder Fyra Ess liniment.
Tycker det är bra. :)

Arnika tycker jag är bra, kan du använda själv också.:idea:

Radital är starkt, används med omdöme och inte för lång period. Det kan du använda om du behöver en riktig skjuts så att säga. Tänk på att du har handskar på om du smörjer in det, behöver du inte med arnikan.

Dessa brukar jag använda med bra resultat.

Jag brukar då massera in Radital utan några handskar, och jag lever fortfarande ;)

Jag tror ju inte att man dör av det,;)

Men det är starkt, innehåller alkohol, och man kan få blisterskador på hästar om man också bandagerar samtidigt. Det är ju ingen naturprodukt.
Går att späda om man ska linda, men det har jag aldrig vågat.

Min hästs kiropraktor lärde mig att ha handskar eller ta det på en bomullstuss.

Har använt Arnica och Blue Lotion, Blue Lotion används bara nu när Arnican är slut.. Arnican tycker jag fungerar mycket bra..

Masserar in rejält.... :D

Racing liniment eller arnika.

Föredrar det första.

mvh Lisa

Man behöver inte späda Radital om man ska linda, men man bör inte göra mer än stryka på linimentet innan bandagen läggs på. Alltså inte sitta och massera/gnugga in i huden. Men det är ingen fara att linda över ospädd radital.

För övrigt använder jag Arnika gel, Blue lotion och Radital.

Man behöver inte späda Radital om man ska linda, men man bör inte göra mer än stryka på linimentet innan bandagen läggs på. Alltså inte sitta och massera/gnugga in i huden. Men det är ingen fara att linda över ospädd radital.

För övrigt använder jag Arnika gel, Blue lotion och Radital.

Men benen ska väl vara fuktiga om man ska änvända radital?
vi spädde alltid ut det med vatten och gade i en spreyflaska och spreyade över hästarna ben ryggar etc.

Jag har i princip aldrig haft någon anledning att använda liniment på mina hästar. Ett undantag var i slutet av sommaren när Mixen hade sträckt sig, då köpte jag hem Arnikaliniment och använde på honom.

Och så använder jag gärna Radital på mig själv. :D

Immer

racing liniment, arnika å radital.
Hanskar me radital? De brukar ja ha på mej själv när ja har ont i axeln, de är toppen! Blir som ny :bump:

Radital är ju alla gammla tantalurer o gubbars favoritliniment. Vi har stadigt återkommande stammisar på 70+ som kommer o inhandlar sig en flaska med jämna mellanrum och dom jublar varenda gång o prisar det till skyarna! ;) Det är verkligen det liniment dom fastnat för.

det är DÅ det är risk för blistring i samband med bandagering.
I övrigt behöver man inte handskar till radital.
Radital-salvan upplever jag som starkare än vätskan, men det kan vara ren inbillning också.

Jag använder blue lotion, arnikaliniment och radital, även till mig själv.

Det där med handskar.. Om man använder Radital d¨å och då och kanske för en eller ett par hästar behövs det kanske inte. Men är man travhästskötare och använder radital dagligen till flera hästar är det bra för att vara rädd om sina händer, eftersom det kyler först och värmer sen.

Arnika

innan har jag använt blue lotion men jag tycker arnikan funkar bättre

Jag brukar använda Dr. schaetter balsam när jag masserar och radital salva efter hårt jobb eller på stela muskler.

Dessa anväder jag även på mej själv.

Kram

Dr Schaette Balsam liniment är det absolut bästa! Drygt och lättarbetat.
Det vstår en flaska Blue Lotion i skåpet som används ngn ggn ibland men jag föredrar Dr Schaettes.. (Lantmännen har dom såg jag, Köpte min via Stefan Andreasson)

Tjingeling... :banana:

Liknande trådar

Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 626
Senast: hastflicka
·
Hästvård Trots många år i hästbranschen har jag aldrig riktigt anammat konceptet liniment. Tycker mest arnika blir tufsigt i pälsen, det röda...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 893
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix