Vad anser ni om svanskappa?

Sv: Vad anser ni om svanskappa?

Hur skulle de få hårsäcksinflammationer av antislip padd ?
Den påverkar inte hårsäckarna ett spår om man använder en som är avsedd för att använda till hästar och inte någon hemmavariant av mattskydd som vissa gett sig på.
Naturligtvis drar svanskappan under svansen i varje steg när den behöver hålla emot, sadlen rör sig med hästen i rörelsen det är ju inte så att den ligger stilla och korrekt anspänd så släpper svanskappan efter i ena delen av steget för att sedan dra åt under svansen i andra delen när den behöver hålla emot sadeln. Det finns en anledning till att man gått ifrån den på sadlar.........
Hur du skulle bära dig åt för att fastna i en förgjord har jag ingen aning om då är den nog inte korrekt placerad, korrekt placerad finns där ingenting alls att fastna i, inte heller skall den störa bogarna då är den inte heller korrekt placerad.

Svanskappa kan vara bra till en liten ponny med ponnyputa och en lätt ryttare på korta turer. Annars icke.

Om svanskappa behövs för att sadel och ryttare strävar framåt är det väsentlig tyngd som läggs på att böja slutet av ryggraden framåt - en riktning den inte ska böjas i. Personligen tycker jag det motverkar en korrekt arbetande ryggmuskulatur..

Jag är uppväxt med (och därmed "färgad av") att styggelsen med att ha en sadel som trycker vid manke eller bogblad eller "snurrar" är större än att använda svanskappa. Jag läste någonstans att BJ (Flyinge) uttryckte sig positivt - antagligen i samband med att det blev tillåtet för storhäst i TR. Fast han är ju också nestor i tömkörning :)

Den som är intresserad av att googla kan söka på svanskappa+dressyr. På engelska heter det crupper.

Men OK - kanske svanskappa ÄR gammalmodigt. Det var vanligare förr att flera hästar använde samma sadel och att tillpassningen då inte var lika noggrann.

Att man vill ha en sadel som är så väl tillpassad som bara är möjligt goes without saying.

Senast ändrad:

En vikt är ju en vikt så med ditt resonemang så borde isf ryggen slippa belasting och svansen ta över?

Hur skulle ryggen slippa belastning? Om du står i en nedförsbacke med en vagn där det sitter någon i, och du håller emot i en lina så vagnen inte ska rulla ned, då borde belastningen på vägen där vagnen står vara lika med 0 enligt dig, vilket är ett totalt ologiskt resonemang. Ju tyngre vagnen är ju mer får du hålla emot och ju högre är belastningen på vägen eftersom dragningskraften fortfarande är verksam och drar vagnen + passageraren nedåt mot vägen.

Jag har sett det efter en av de dyrarste varianterna också.

Pratar vi om samma slags förgjord? Jag pratar om den varianten med hakar som man spänner framför sadeln.

Det finns mängder av bevis för att en dåligt tillpassad sadel inverkar negativt på hästen, kan ge bestående men och hästar som vantrivs.
Nu undrar jag, ni som är emot svanskappa, har ni träffat på hästar som bevisligen har fått några men av det? Något som inte härrör från antagandet att det borde vara skadligt?
Jag måste erkänna att jag aldrig har hört talas om det, och det borde finnas ganska många ponnyer (och även andra hästar) som rids med svanskappa. Men det finns kanske dokumenterade skador?

Alla monte hästar borde ju ha ont då! Jag har ridit mkt monte o det har aldrig varit någon häst som har fått ont av det. Inte travhästarna som körs heller!

Det finns mängder av bevis för att en dåligt tillpassad sadel inverkar negativt på hästen, kan ge bestående men och hästar som vantrivs.
Nu undrar jag, ni som är emot svanskappa, har ni träffat på hästar som bevisligen har fått några men av det? Något som inte härrör från antagandet att det borde vara skadligt?
Jag måste erkänna att jag aldrig har hört talas om det, och det borde finnas ganska många ponnyer (och även andra hästar) som rids med svanskappa. Men det finns kanske dokumenterade skador?

:confused:
Varför jämföra svanskappa med en dåligt tillpassad sadel ?
Ingen skulle väl ens tänka på att använda en dåligt tillpassad sadel, det är väl främst till sådana som vissa tar till svanskappa så risken är större bland dem som använder svanskappa att dessa faktiskt använder dåligt tillpassad sadel och håller den på plats med svanskappa.
Utan svanskappa är det svårare att använda samma sadel.

Behöver man trots väl passande sadel något som hjälper till att hålla den stilla så finns det idag betydligt bättre hjälpmedel så varför använda de sämre alternativen som svanskappa är ?

Jag har sett flera ponny på den tiden svanskappa användes flitigt som haft skav och ömhet vid svansroten, på den tiden var det inte så vanligt med et/massörer och dylikt så hur mkt muskelspänningar de hade för övrigt i svansregionen har jag ingen aning om.
En talande sak om hur bekvämt det är med svanskappa är att nästintill alla hästar som är svåra att tempa som inte tycker om att man håller i/lyfter undan svansen är hästar som använt svanskappa.

Nej varför hänga kvar i stenåldern använd de nyutvecklade hjälpmedel som finns som du inte ens behöver fundera på om de skapar obehag för hästen istället för gamla föråldrade.

Har dom fått skav o brännmärken så har dom inte svampat eller duschat dom ordentligt!

Håller med.
Det är ren logik att om sadeln glider fram och man stoppar upp den med en svanskappa, så måste det bli ett tryck under svansen. Annars skulle ju sadeln fortsätta glida fram, eller inte glidit fram utan svanskappa.

Man får kanske inse att vissa hästar helt enkelt inte är byggda för att ha en sadel på sig, och rida barbacka eller köra dem istället.

:confused:
Varför jämföra svanskappa med en dåligt tillpassad sadel ?
Ingen skulle väl ens tänka på att använda en dåligt tillpassad sadel, det är väl främst till sådana som vissa tar till svanskappa så risken är större bland dem som använder svanskappa att dessa faktiskt använder dåligt tillpassad sadel och håller den på plats med svanskappa.
Utan svanskappa är det svårare att använda samma sadel.

Behöver man trots väl passande sadel något som hjälper till att hålla den stilla så finns det idag betydligt bättre hjälpmedel så varför använda de sämre alternativen som svanskappa är ?

Jag har sett flera ponny på den tiden svanskappa användes flitigt som haft skav och ömhet vid svansroten, på den tiden var det inte så vanligt med et/massörer och dylikt så hur mkt muskelspänningar de hade för övrigt i svansregionen har jag ingen aning om.
En talande sak om hur bekvämt det är med svanskappa är att nästintill alla hästar som är svåra att tempa som inte tycker om att man håller i/lyfter undan svansen är hästar som använt svanskappa.

Nej varför hänga kvar i stenåldern använd de nyutvecklade hjälpmedel som finns som du inte ens behöver fundera på om de skapar obehag för hästen istället för gamla föråldrade.

Vad pratar vi då om för hjälpmedel, som inte skulle orsaka hästen något obehag?
Jag vill ha mer exempel på att svanskappor har orsakat skador och besvär, inte bara att det blir skav under svansroten, skav kan det bli av en sadelgjord också som inte hålls ren.

Jag har haft "svanskappa" uppe i trådarna tidigare - men det var längesedan (2009). Satt just och skummade igenom ett antal sadeltrådar och väldigt många handlar om sadlar som åker fram och sadelgjordar som trycker och måste spännas hårt.

Frågar därför om forumets synpunkter på svanskappa :) För och emot.

Jag anser att man ska vara engagerad nog och köpa en passande sadel istället för en som glider kana längst ryggen. Själv använder jag en anti glid padd vid hoppning där sadeln utan padden kan glida en aning, men behöver man diverse grejer för att sadeln inte ska glida runt vid vanlig ridning så är det sadeln det är fel på och inte hästen.

Jag anser att man ska vara engagerad nog och köpa en passande sadel istället för en som glider kana längst ryggen. Själv använder jag en anti glid padd vid hoppning där sadeln utan padden kan glida en aning, men behöver man diverse grejer för att sadeln inte ska glida runt vid vanlig ridning så är det sadeln det är fel på och inte hästen.

Om det vore så enkelt skulle jag vara överlycklig! Tyvärr vet jag flera hästar där sadelutprovare har varit ute både en och 10 gånger och det mesta i sadelväg har provats men svanskappa har ändå varit nödvändigt. Resonerar man som du så borde man ju inte heller behöva använda sadelgjord (vilket inte är helt omöjligt men att rida utan sadelgjord kräver liite mer av ryttaren ;) )då denna har till uppgift att se till att sadeln sitter kvar.

*KL*

Jag tycker inte svanskappa nödvändigtvis måste vara fel. Självklart ska man i största möjliga mån ha en sadel som passar bra utan krims och krams men gör den inte det tycker jag det är helt okej att använda hjälpmedel (de flesta använder ju fatiskt något slags hjälpmedel för att hålla utrustning på plats, typ sadelgjord till sadeln och nackstycke till tränset, som även de kan irritera/skada om de sitter fel/hästen är känslig). Visst finns det hästar som inte trivs med svanskappa, som får ont osv och då ska det självklart inte användas men lite "åverkan" gör ju all utrustning. (Tänker man på hur många hästar som ser ut som om de drabbats av rabies när man spänner sadelgjorden så verkar ju inte heller denna vara så poppulär, ur hästens perspektiv.) Så länge vi vill rida/köra hästen så blir den aldrig lika fri som den är utan människan.

Jag tror definitift att det finns hästar som behöver svanskappa.
Att använda det istället för en passande sadel är inte ok, men i de fall hästen ser ut på ett sätt som gör det omöjligt för sadeln att sitta ordentligt utan så måste man ju använda det (alternativet är ju att rida barbacka eller sluta rida den hästen, verkar ju lite onödigt). En sadel som åker fram sätter ju istället väldigt mkt vikt från sadeln på bogbladet, vilket i så fall är MINST lika obekvämt som en svanskappa skulle kunna vara. det hindrar ju dessutom hästens rörelser betydligt.
Kan även vara bra att ha på ponnyer som gillar att bocka av sina ryttare, åker sadeln fram när hästen bockar så är det ju i det närmaste omöjligt att sitta kvar... been there done that!

Jag tror definitift att det finns hästar som behöver svanskappa.
Att använda det istället för en passande sadel är inte ok, men i de fall hästen ser ut på ett sätt som gör det omöjligt för sadeln att sitta ordentligt utan så måste man ju använda det (alternativet är ju att rida barbacka eller sluta rida den hästen, verkar ju lite onödigt). En sadel som åker fram sätter ju istället väldigt mkt vikt från sadeln på bogbladet, vilket i så fall är MINST lika obekvämt som en svanskappa skulle kunna vara. det hindrar ju dessutom hästens rörelser betydligt.
Kan även vara bra att ha på ponnyer som gillar att bocka av sina ryttare, åker sadeln fram när hästen bockar så är det ju i det närmaste omöjligt att sitta kvar... been there done that!

Nej då lägger man bara en antiglid padd under istället så har man löst problemet på ett sätt som hästen inte ens märker av.

Jag har inget generellt emot en svanskappa. Men det ska vara en svanskappa som används i syfte att hålla sadeln på plats när man är ute i skog och mark och hästen rör sig mycket. Och inte hårtspända för att hålla kvar en illa passande sadel. Då gillar jag den inte.

Jag gillar inte svanskappor. I min värld så blir det givetvis ett tryck på hästens svansrot. Annars hade svanskappan varit verkningslös och sadeln fortsatt kana fram.
För mig är det ett märkligt ställe att sätta tryck på i den vinkeln.
Man vill ju i ridningen vinkla hästens bäcken så att svansen kommer närmre marken sas. Då spänns svanskappan ytterligare iom att den drar åt andra hållet. För mig är det märkligt att göra det jobbigare/obehagligare för hästen att bära rätt/vinkla sitt bäcken.

Jag har en ponny med otroligt dåligt sadelläge. Det första sadelutprovaren sa var: "Åh, herregud!". Inte "hej"..:p

Första sadelutprovaren jag hade ut ansåg min dåvarande sadel ligga fint. Han påstod att man inte kunde hitta sadel som låg bättre och rekommenderade svanskappa. Han är en av de drivande svanskappeförespråkarna i Sverige.
Jag gav mig inte och hittade annan sadelutprovare som höll med om att sadeln låg rent skit. Vi hittade efter mycket om och men en sadel till ponnyn.
Den ligger still trots att jag någon gång glömt dra gjorden.
Tills jag hittade den sadeln red jag barbacka.
Sadelutprovaren som förspråkade svanskappa gjorde det även till en annan häst jag ridit mycket. Den skulle också ha omöjlig rygg. Den har man hittat tre olika märken åt som legat still och i övrigt bra efter det. Men med mer kompetent utprovare.

Att lära sig rida upp hästen i fram ger mycket det med för sadelläget.
Min har ingen manke, stooora bogblad, extremt bred och kort rygg och är överbyggd rejält. Då jag lärde mig rida så han kom upp i fram rejält låg många sadlar betydligt bättre.

Vad pratar vi då om för hjälpmedel, som inte skulle orsaka hästen något obehag?
Jag vill ha mer exempel på att svanskappor har orsakat skador och besvär, inte bara att det blir skav under svansroten, skav kan det bli av en sadelgjord också som inte hålls ren.

Varför måste det finnas bevis på just skador? Räcker det inte med logiken i tänkande att det inte kan kännas speciellt bekvämt? Bara för att det inte orsakar skador behöver det inte vara jätteskönt.

Klart det är obekvämt för hästen om sadeln kasar fram och trycker på bogbladen. Men man hör sällan någon säga att "eftersom alternativet är att rida barbacka eller sluta rida hästen, så måste sadeln få trycka på bogbladen". I mina ögon verkar det lika obekvämt för hästen och inget av det är något jag vill utsätta min häst för bara för att jag vill rida.

Varför måste det finnas bevis på just skador? Räcker det inte med logiken i tänkande att det inte kan kännas speciellt bekvämt? Bara för att det inte orsakar skador behöver det inte vara jätteskönt.

Jo, jag vill ha bevis, eftersom jag tycker att resonemanget mot svanskappa inte håller. Det finns ingen logik i det enligt mitt sätt att se.

Eftersom jag själv har använt svanskappa i många år till mitt ena arabsto, och bara upplevt det positivt för hennes del, tar jag inte motargumenten rakt av. Aldrig ett skavsår, aldrig någon motvilja, inga ryggproblem, ingen hälta. Och hon reds mycket. Jag är mycket uppmärksam på mina hästar och hade också massör ute ett antal gånger, och det fanns aldrig något att säga om hennes rygg eller muskulatur.
Däremot avskydde hon innerligt om sadeln gled fram det minsta, och DET visade hon mycket tydligt!

Liknande trådar

Kropp & Själ I söndags var jag med om något mycket läskigt och har försökt googla på det men det verkar vara så ovanligt att jag väljer att göra en...
Svar
12
· Visningar
6 272
Senast: AraSlei
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 812
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 848
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag åkte till veckans ridlektion på ridskolan så tänkte jag att jag förstod att jag inte kunde hoppas på att få rida på Ägrim...
Svar
0
· Visningar
403
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka