Sv: Vad anser ni om svanskappa?
Fast nu förstår jag på ditt inlägg att du faktiskt inte kan sätta dit en svanskappa korrekt, en svanskappa SKA verka hela tiden, om den bara verkar "ibland" då är den felaktigt ditsatt OCH det är då hästen får obehagliga hårda ryck i svansen som säkert också kan orsaka skada.
Man använder svanskappa på hästar där sadeln ligger fel mot bogen ( det hårda bomtrycket verkar bekymmra dig mindre än en mjuk svanskappa
) och som jag tidigare skrivit, rätt påsatt, rätt läge, vinkel mot kors och sadelns tunnel (vilket kan lösas på 2 olika sätt), ger en hävstångseffekt vilket ger mindre tryck än en felaktigt påsatt.
Det är konstigt att de i tråden som är emot svanskappa och uppenbart inte vet hur en korrekt svanskappa ska sitta-ingen är intresserad att fråga hur man går till väga?
jag kan köpa att man vill ha svanskappa för att tex hindra att sadeln kasar fram när hästen bockar, vilket den förhoppningsvis inte gör under hela ridpasset, men om sadeln kasar fram för att hästens rygg är byggd i nerförsbacke så måste svanskappan verka hela tiden för att sadeln inte ska röra sig framåt. Och som sagt, det konstanta trycket på svansen är inget som jag vill ha på min häst.
Fast nu förstår jag på ditt inlägg att du faktiskt inte kan sätta dit en svanskappa korrekt, en svanskappa SKA verka hela tiden, om den bara verkar "ibland" då är den felaktigt ditsatt OCH det är då hästen får obehagliga hårda ryck i svansen som säkert också kan orsaka skada.
Man använder svanskappa på hästar där sadeln ligger fel mot bogen ( det hårda bomtrycket verkar bekymmra dig mindre än en mjuk svanskappa
Det är konstigt att de i tråden som är emot svanskappa och uppenbart inte vet hur en korrekt svanskappa ska sitta-ingen är intresserad att fråga hur man går till väga?