Vad anser ni om svanskappa?

Sv: Vad anser ni om svanskappa?

jag kan köpa att man vill ha svanskappa för att tex hindra att sadeln kasar fram när hästen bockar, vilket den förhoppningsvis inte gör under hela ridpasset, men om sadeln kasar fram för att hästens rygg är byggd i nerförsbacke så måste svanskappan verka hela tiden för att sadeln inte ska röra sig framåt. Och som sagt, det konstanta trycket på svansen är inget som jag vill ha på min häst.

Fast nu förstår jag på ditt inlägg att du faktiskt inte kan sätta dit en svanskappa korrekt, en svanskappa SKA verka hela tiden, om den bara verkar "ibland" då är den felaktigt ditsatt OCH det är då hästen får obehagliga hårda ryck i svansen som säkert också kan orsaka skada.

Man använder svanskappa på hästar där sadeln ligger fel mot bogen ( det hårda bomtrycket verkar bekymmra dig mindre än en mjuk svanskappa:confused:) och som jag tidigare skrivit, rätt påsatt, rätt läge, vinkel mot kors och sadelns tunnel (vilket kan lösas på 2 olika sätt), ger en hävstångseffekt vilket ger mindre tryck än en felaktigt påsatt.

Det är konstigt att de i tråden som är emot svanskappa och uppenbart inte vet hur en korrekt svanskappa ska sitta-ingen är intresserad att fråga hur man går till väga?

Fast nu förstår jag på ditt inlägg att du faktiskt inte kan sätta dit en svanskappa korrekt, en svanskappa SKA verka hela tiden, om den bara verkar "ibland" då är den felaktigt ditsatt OCH det är då hästen får obehagliga hårda ryck i svansen som säkert också kan orsaka skada.

Man använder svanskappa på hästar där sadeln ligger fel mot bogen ( det hårda bomtrycket verkar bekymmra dig mindre än en mjuk svanskappa:confused:) och som jag tidigare skrivit, rätt påsatt, rätt läge, vinkel mot kors och sadelns tunnel (vilket kan lösas på 2 olika sätt), ger en hävstångseffekt vilket ger mindre tryck än en felaktigt påsatt.

Det är konstigt att de i tråden som är emot svanskappa och uppenbart inte vet hur en korrekt svanskappa ska sitta-ingen är intresserad att fråga hur man går till väga?

Jag har aldrig använt svanskappa tillsammans med sadel, så jag kan varken påstå att jag kan eller inte kan sätta dit svanskappa korrekt i kombination med sadel. På selen har jag en handsbredd mellan svanskappan och korset, dvs när ryggstycket ligger längs med ryggen så ligger svanskappan under svansen utan tryck.

Du får gärna beskriva mer ingående hur svanskappan ska sitta och fungera ihop med en sadel.

Först en motfråga, om du lägger på en sadel med svanskappa, lägger sadeln i rätt läge, sätter dit svanskappan med en handsbredd mellan svanskapperemmen och korset, vad händer då när sadeln åker fram?

Jag har aldrig fattat det här, för borde inte sadeln glida fram den handsbredd som den sitter löst? Då sitter ju sadeln ändå på bogarna. Eller sadlar man en handsbredd (typ) för långt bak så när svanskappan är sträckt så ligger sadeln där den ska... För det känns ju som att svanskappan borde vara hårt åtdragen när sadeln ligger där den ska, annars borde den ju släppa fram sadeln iomed att den VILL åka fram..:confused:

Sadeln ska ligga på rätt ställe och svanskappan ska vara sträckt från början.

Tömkört för Göran Lindstrand, God rest his soul, och han ansåg att svanskappan kunde vara bra för hästar som kniper med svansen, att de slappnade av mer och lyfte svansen.

Men de som förespråkar svanskappa säger ju att man ska få i en handsbredd under den stående på korset. Det känns jäkligt löst för att kunna hålla nåt på plats som läggs där det ska medans den är så löst spänd.

*KL

Som sagt så ska svanskappan vara helt sträckt när sadeln ligger i rätt läge (om den glappar så kommer svanskappan inte heller ligga still under svansen när hästen rör sig och det blir lätt skav/obehagligt).

Sen att det blir dragande i svansen när sadeln vill åka framåt, det är jag med på. MEN det är ju inte så att sadeln i normala fall kasar fram en decimeter på några steg oftast, utan bit för bit när hästen rör sig. Eftersom svanskappan tar emot och håller kvar redan innan den hunnit flytta sig (nämnvärt iaf) så lär det åtminstone inte enligt min logik, handla om något större tryck per steg hästen tar. Jag är inte så bra på att förklara, men någon kanske fattar hur jag tänker.

Men de som förespråkar svanskappa säger ju att man ska få i en handsbredd under den stående på korset. Det känns jäkligt löst för att kunna hålla nåt på plats som läggs där det ska medans den är så löst spänd.

Nej, nej Ingela S ex som skriver om en handsbredd förspråkar inte svanskappa, och hon kan inte heller sätta på en korrekt-därför fungerar inte svanskappa för henne och kommer aldrig göra.

För precis som du skriver så innebär detta att sadel då såklart direkt har möjlighet att åka fram till ett felaktigt läge, fram till bogen, antingen på eller nypa fast intill.

Därför är det av vikt att man lägger sadeln i rätt läge och tom någon cm (beroende på häst, sadeln åker som egel med svanskappa ändå fram en liten bit) bakom läget, sätter på svanskappan, spänner så det från början är helt spänd och från början håller sadeln på plats- alltså alltid spänd, då åker sadeln inte fram något och de rycken som en del upplevt blir inte heller av.

På det rätt vinkel mot kors och sadeltunnel.

Sadeln ska ligga på rätt ställe och svanskappan ska vara sträckt från början.

Tömkört för Göran Lindstrand, God rest his soul, och han ansåg att svanskappan kunde vara bra för hästar som kniper med svansen, att de slappnade av mer och lyfte svansen.

Jag håller med, det finns de som menar det blir som en sorts massage.

Nej, nej Ingela S ex som skriver om en handsbredd förspråkar inte svanskappa, och hon kan inte heller sätta på en korrekt-därför fungerar inte svanskappa för henne och kommer aldrig göra.

Jag sa inte att handsbredden gällde svanskappa i kombination med sadel utan sele (enligt Anders Eriksson t.ex.). Och "kommer aldrig att göra" är kanske lite hårt uttryckt, hade jag velat använda svanskappa till sadel så hade jag såklart sett till att lära mig hur den skulle sitta korrekt.

Därför är det av vikt att man lägger sadeln i rätt läge och tom någon cm (beroende på häst, sadeln åker som egel med svanskappa ändå fram en liten bit) bakom läget, sätter på svanskappan, spänner så det från början är helt spänd och från början håller sadeln på plats- alltså alltid spänd, då åker sadeln inte fram något och de rycken som en del upplevt blir inte heller av.

Sadeln åker inte fram, nej, för att svansen tar emot. Det konstanta trycket är fortfarande inget som jag vill ha på min häst.

På det rätt vinkel mot kors och sadeltunnel.

Hur ser rätt vinkel ut då? Det finns ju hästar med mer eller mindre sluttande kors. Blir det större tryck på de med rakare kors?

+ Miedo

Då är jag med!! Jag har alltid tyckt att det verkar helt korkat att ha en hands bredd stående under svanskappan. Det lärde dem ut på ridskolan när jag var mindre och alla jag sett idag lever fortfarande efter de rönen. För mig är det då helt ofattbart hur en sadel kan hållas på plats då den i min värld är för löst spänd, den tillåter ju sadeln att röra sig framåt!!

Men då är det samma som på en travsele när de går med käk i lopp. Då ska ryggstycket (motsvarigheten för svanskappa) vara hårt spänt om hästen ligger i käken så inte selen kan flytta sig alls framåt. Men ett slappt ryggstycke (alltså lika dant fastspänd svanskappa med en handsbredd under korset) skulle orsaka att selen sitter uppe på manken efter några hundra meter.

Hur ser rätt vinkel ut då? Det finns ju hästar med mer eller mindre sluttande kors. Blir det större tryck på de med rakare kors?

Korset är som det är på hästen, allt beror på sadeln. Det är av vikt att svansremmen från korset går i rät linje mot hästens manke, förklarar tydligare: -Sadel med kilbossa brukar passa för svansrem, då sätter man i flärpen i sadlens kanal längst bak, iom att det är just kilbossa så pekar kanalen bakåt och sadelgjordsflärpen likaså vilket gör att även remmen går rakt mot korset.Vid korset blir en brytning vilket hjälper till avlasta svansen.

Det man ska tänka sig för med är sadel med svängd bossa, sätt dit en flärp och den pekar uppåt, det i sin tur innebär att svansremmen från flärpen kommer att luta nedåt och linjen från svansen gå mer rakt uppåt. Man får inte nytta av korset som vinklar remmen och typ hävstångseffekten verker inte på samma sätt.

Har man en sådan sadel så får man fixa så svanremmen går helt igenom sadeltunneln och fäster mot manken i sadelnsframvalv, vid sidorna.Det fixar en duktigt sadelmakeri.

Jag förstår inte varför du är så rädd för konstant tryck just mot svansen??, antagligen är det just det ställe som tål mest tryck av de ställen man trycker på hästen när man rider, både sadel på ryggen, sadelgjord runt buken, och även om så barbacka där vikten blir väldigt centrerad...ger antagligen häst på sikt mer stryk på kroppen och skador än en riktigt påsatt svanskapp...dssutomhur många hästar reagerar inte på sadel och sadelgjord??, främst sadelgjord????, finns det någon som där säger "rid barbacka istället, tänk på att sadelgjorden trycker och nu när hästen bockar är det uppenbart att den känner obehag"??

Nej, då , inte sällan, är hästen t.o.m dum och det är inte tal om att trycket är obehagligt och man därför inte ska rida...varför?

För att en svanskappa är mindre och tunnare än en sadelgjord och en svans är mindre och känsligare (åtminstone på min häst) än en mage.

Jag har aldrig påstått att en svanskappa ger skador, så jag tänker inte diskutera om eller varför hästens kropp tar mer eller mindre skada av svanskappa än ridning med/utan sadel. Vi kan väl bara enas om att vi tycker olika? Jag tycker fortfarande att det verkar obekvämt med konstant tryck på svansroten och det gör inte du. Och inget som någon av oss skriver kan få den andra att ändra sig. ;)

Frågan är ju hur trycket per kvadratcm skiljer sig mellan sadelgjord och svanskappa och i anseende på hur mycket tryck buk (och dess känsliga nerver) och en svans klarar av.

En tanke bara att svansen kanske klarar av högre tryck än buken och då blir känsligheten mindre där även om svanskappan är smalare. Sedan lär trycket av bukgjorden vara större tror jag iomed att man drar åt sadeln med den. Svanskappan blir bara mothållande och om det stämmer att korrekt avspänd så funkar korset som en hävstång och då minskar ju trycket antagligten ännu mer. Så man kanske hamnar mycket lägre på skalan för tryck/vad området klarar av med svanskappa än sadelgjord.

Bara en fundering. Framförallt tror jag att trycket under svansen är mindre och betydligt nyttigare än trycket som blir på bogar om sadeln glider fram med allt vad det innebär för rörelserna.

Liknande trådar

Kropp & Själ I söndags var jag med om något mycket läskigt och har försökt googla på det men det verkar vara så ovanligt att jag väljer att göra en...
Svar
12
· Visningar
6 272
Senast: AraSlei
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 812
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 848
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag åkte till veckans ridlektion på ridskolan så tänkte jag att jag förstod att jag inte kunde hoppas på att få rida på Ägrim...
Svar
0
· Visningar
403
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring