Vad anser ni om svanskappa?

Sv: Vad anser ni om svanskappa?

KL. Jag har letat på nätet men inte hittat några undersökningar, varningar eller rekommendationer utöver de jag redan nämnt i tidigare inlägg. Jag tycker att det skulle vara intressant om någon som VET att svanskappa hämmar ryggverksamheten - hur och varför.

Jag ifrågasätter inte att det finns belägg för att svanskappa är skadligt. Jag vill veta mer. En anledning är att s.k. är så mycket vanligare i en del andra länder och på "ridakademierna/skolorna" (där utrusningen ofta är "historisk" och att grunden är bruksridning :)).

Lägger in länk till en film med fina hästar med svanskappor :) Utrustningen är väl inte direkt modern.
http://www.youtube.com/watch?v=UFOks36nrTI

Kan faktiskt inte se att det finns någon anledning alls att använda svanskappa på sadel idag, dels finns det oändligt mkt bättre sadlar att få tag på man kan få måttsytt sadlar till de mest omöjliga sadellägena.
Och förutom det så finns det idag framarbetat betydligt bekvämare hjälpmedel för hästen om man trots det inte kan få sadeln att ligga still tex antiglidpaddar, förgjordar mm som fullt ut fyller de funktioner en svanskappa gav och samtidigt inte påverkar hästen ett dugg negativt. Så ja svanskappa är föråldrat och idag ersatt med bättre utrustning.

Nej det kan man inte. Hur kan du få en sadel ligga still om ryggen är en rak nedförsbacke?

Och förgjordar före sadel(pratar om de fjordtokanmenar) då får man ju hela trycket mot bogspetsen ändå, eller hur?

Och angående skador som du menar svanskappehästar får, kan du visa på en enda undersökning?

Förtydligar att jag pratar om dressyrsadlar (hopp är enklare) och en svanskappa som är korrekt ditsatt. En korrekt ditsatt svanskappa sätts dit med ett stadigt tryck, rätt vinkel till svansroten, där korset hjälper till som en hävstångseffekt så något dragande i svansen blir det inte på det sätt flera av er här vill påvisa.

Om svanskappa behövs för att sadel och ryttare strävar framåt är det väsentlig tyngd som läggs på att böja slutet av ryggraden framåt - en riktning den inte ska böjas i. Personligen tycker jag det motverkar en korrekt arbetande ryggmuskulatur..

Kan du visa källa på att slutet av ryggraden böjs frmåt, ?

Hur skulle ryggen slippa belastning? Om du står i en nedförsbacke med en vagn där det sitter någon i, och du håller emot i en lina så vagnen inte ska rulla ned, då borde belastningen på vägen där vagnen står vara lika med 0 enligt dig, vilket är ett totalt ologiskt resonemang. Ju tyngre vagnen är ju mer får du hålla emot och ju högre är belastningen på vägen eftersom dragningskraften fortfarande är verksam och drar vagnen + passageraren nedåt mot vägen.

Det var du som skrev såhär:
Ryttare + sadel väger en del och om sadeln glider fram väldigt mycket blir det ju ett väldigt drag i stansroten på hästen och jag har svårt att tänka mig att det skulle vara behagligt.

Jag svarade med att isf med ditt resonemang så borde ryggen avlastas (pratar ridning), så avlastas ryggen med en svanskappa??, en vikt är ju en vikt och drar den så mycket i svansen så kan ju inte samma vikt samtidigt belasta ryggen, det förstår du väl?

Det är ren logik att om sadeln glider fram och man stoppar upp den med en svanskappa, så måste det bli ett tryck under svansen. Annars skulle ju sadeln fortsätta glida fram, eller inte glidit fram utan svanskappa.

Klart det blir ett tryck, och felaktigt påsatt, farligt skulle jag vilja påstå- trycket är inte heller ryttarens tyngd som många verkar tro.

Nej, nej, nej, vi vill inte veta vad du skulle vilja påstå, vi vill veta om det finns bevis/fakta/undersökningar som visar hur skadligt det är att använda svanskappa!

Nej, såvitt jag vet och vad den i tråden nämnde svanskappeförespråkare vet, finns inget som påvisar skador under förutsättning att den är korrekt ditsatt OCH det är det långt ifrån alla som kan-faktum är att jag tror att flera antisvanskappeanhängare här i tråden inte själva kan sätta på den rätt efter att utläsa från deras resonemang.

Faktum kan vara tvärtom, det finns de som menar att en svanskappa, fortfarande korrekt ditsatt, lösgör svansen o dess muskelatur runtomkring- men det har jag inget som helst belägg för, bara påstående utan fakta från ex instruktör på Axelssons massage.

Nej det kan man inte. Hur kan du få en sadel ligga still om ryggen är en rak nedförsbacke?

Och förgjordar före sadel(pratar om de fjordtokanmenar) då får man ju hela trycket mot bogspetsen ändå, eller hur?

Och angående skador som du menar svanskappehästar får, kan du visa på en enda undersökning?

Förtydligar att jag pratar om dressyrsadlar (hopp är enklare) och en svanskappa som är korrekt ditsatt. En korrekt ditsatt svanskappa sätts dit med ett stadigt tryck, rätt vinkel till svansroten, där korset hjälper till som en hävstångseffekt så något dragande i svansen blir det inte på det sätt flera av er här vill påvisa.

Man lägger en bra antiglidpadd under sadeln och problemet med glidande sadel är löst utan att hålla på och dra hästen i svansen.

Det inte en bra antiglidpadd håller på plats det finns inte. Fick senast igår bevis på hur effektiva de är jobbade treårs hingsten noll manke helt rund över ryggen lite för vid sadel tjockt fårskinn på sadelgjorden alltså som gjort för att sadeln skulle glida så antiglidpadd på plats under sadeln, första invänjningen vid pall, satte foten i stigbygeln och stod med full tyngd där en stund i några omgången nöjde mig med det då det bara var andra gången han hade sadel, hoppade ner på marken och skulle lossa sadelgjorden hmmm hade vist missat helt att spänna den den hängde löst under magen och trots det låg alltså sadeln helt stilla när jag snedbelastade den med full vikt och han dessutom gick åt sidan.

Naturligtvis avlastar inte en svanskappa ryggen från ryttarens vikt, om du drar något längst med marken så blir saken knappast lättare mot marken för att du drar i det. Prova att dra säg 75 kg i lite motvikt säg sedan om du tror att det skulle varit trevligt att dra detta med svansen.
Om inte trycket under svansen förändras av rörelse så skulle inte en svanskappa behövas för då flyttar sig ju inte sadeln utan ligger still och då är ju svanskappan helt onödig, om däremot sadeln vill glida fram ja då drar det rejält i svansen i de rörelserna sadeln vill glida fram, hur någon ens kan tro att det är skönt är för mig obegripligt.

Man lägger en bra antiglidpadd under sadeln och problemet med glidande sadel är löst utan att hålla på och dra hästen i svansen.

Nej, du har inte haft en sådan häst uppenbarligen som har så besvärligt läge, har din häst verkligen dressyrsadel på sig?

Om inte trycket under svansen förändras av rörelse så skulle inte en svanskappa behövas för då flyttar sig ju inte sadeln utan ligger still och då är ju svanskappan helt onödig, om däremot sadeln vill glida fram ja då drar det rejält i svansen i de rörelserna sadeln vill glida fram, hur någon ens kan tro att det är skönt är för mig obegripligt.

Fast jag förstår av ditt resonemang att du inte kan sätta dit en svanskappa korrekt, faktiskt.

För om man gör det så uppkommer inte det du beskriver.

Hur gör du för att få det så illa som du säger:confused:, det du beskriver är en felaktigt ditsatt svanskappa, och det håller jag men om inte är bra.

Jag gillar inte svanskappa. Har ofta problem med att sadlar glider fram på mina travare pga att sadelläget inte matchar gjordläget. Jag har löst det med svängd gjordar. Hästarna gillar gjordarna och sadlarna ligger still. Problem löst! =)

Men om en sadel vill röra sig framåt, och man sätter dit en svanskappa för att hindra detta, så måste det ju bli ett mottryck någonstans. Förslagsvis i svansen eftersom det är runt den man sätter svanskappan. Och även om det inte finns dokumenterade kliniska skador, så kan jag inte i min vildaste fantasi tro att det är särskilt bekvämt.

Nej, du har inte haft en sådan häst uppenbarligen som har så besvärligt läge, har din häst verkligen dressyrsadel på sig?

Du har uppenbarligen aldrig provat att använda en bra antiglid padd, ett tips.......gör det.........

Har man en häst med så taskigt sadelläge kanske man inte ska sadla den alls..

Varför inte?, om hästen är pigg, hel, glad?, vet du hur många som inte kan sadla och där sadelns ortspets ligger på eller kant i kant med bogbladet och där ryttraen tror att sadeln ligger rätt?

Du har uppenbarligen aldrig provat att använda en bra antiglid padd, ett tips.......gör det.........

Men hur fungerar den då?, vad är det som stoppar sadeln från att glida fram på hästen?, jag menar om sadeln åker fram så rejält och en antiglidpad stoppar detta, då borde den tyngden som ex en svanskappa kan hålla tillbaka belasta hästen någonannanstans, var?

Tillägger, jag är inte emot vare sig antiglid eller svängd gjort men ibland hjälper inte det.

Men om en sadel vill röra sig framåt, och man sätter dit en svanskappa för att hindra detta, så måste det ju bli ett mottryck någonstans. Förslagsvis i svansen eftersom det är runt den man sätter svanskappan. Och även om det inte finns dokumenterade kliniska skador, så kan jag inte i min vildaste fantasi tro att det är särskilt bekvämt.

Mottryck blir det såklart men jag trycker fortfarande på att den ska vara rätt ditsatt, inte alla kan detta .

Jag har beskrivit till flera på buke hur man får dit en svanskappa korrekt, och för dem har det fungerat utmärkt, rätt vinkel, blir som en hävstånseffekt och det blir inte alls den tyngd(ryttarens) som många tror och inga ryck.

Men hur fungerar den då?, vad är det som stoppar sadeln från att glida fram på hästen?, jag menar om sadeln åker fram så rejält och en antiglidpad stoppar detta, då borde den tyngden som ex en svanskappa kan hålla tillbaka belasta hästen någonannanstans, var?

Tillägger, jag är inte emot vare sig antiglid eller svängd gjort men ibland hjälper inte det.

Nej det blir ingen tyngd som tar emot någonstans eftersom antiglidpadden gör att sadeln inte kommer på glid alls för att glida måste någonting vara halt rätt friktion måste finnas för att glida jämför med hur du glider på is. Sandar du isen så glider du inte längre för underlaget är inte halt, du blir inte tyngre för att du inte glider.
En antiglid padd fungerar precis likadant den är klistrig åt båda hållen vilket gör att den inte glider på pälsen och den glider heller inte på vojlocken = allting ligger still och iom att inget ens börjar komma på glid så blir det heller intenting som pressar på. Hjälper oavsett vilket håll sadeln vill glida åt och det spelar ingen som helst roll hur hästen ser ut med en bra antiglid padd så ligger sadeln still där du lagt den oavsett hur svårt sadelläge hästen har, det är tom möjligt att lägga sadeln "fel" och den är totalt omöjlig att flytta till sadelläget utan att sadla om så jo de är väldigt effektiva, dock skall man köpa bra padd för vissa är skit och sen gäller det att sköta den tvättas av vid varje användning för hästens stöv tar snabbt bort klibbigheten annars.

Nej det blir ingen tyngd som tar emot någonstans eftersom antiglidpadden gör att sadeln inte kommer på glid alls för att glida måste någonting vara halt rätt friktion måste finnas för att glida jämför med hur du glider på is. Sandar du isen så glider du inte längre för underlaget är inte halt, du blir inte tyngre för att du inte glider.

1. Is är inget levande djur.
2. Det är klart att om du lägger en antiglidpad på en häst där sadel kanar framåt att det blir en friktion mot hästen , någonstans måste ju padden få ett motstånd så den håller kvar sadel och ryttaren däri på plats, och nej, inte den bästa antiglidpad funkar ex när ryggen lutar rakt nedåt och andra extriöra besväranden, däremot är den säkert bra på lite halvdana sadellägen.

1. Is är inget levande djur.
2. Det är klart att om du lägger en antiglidpad på en häst där sadel kanar framåt att det blir en friktion mot hästen , någonstans måste ju padden få ett motstånd så den håller kvar sadel och ryttaren däri på plats, och nej, inte den bästa antiglidpad funkar ex när ryggen lutar rakt nedåt och andra extriöra besväranden, däremot är den säkert bra på lite halvdana sadellägen.

Du är fullkomligt ute och snurrar nu och vet uppenbarligen inte alls vad du pratar om, köp dig en bra antiglid padd så kan vi fortsätta diskussionen när du provat den på ett som du menar på fullkomligt omöjligt sadelläge när du vet vad du pratar om.

Har du sett någon skriva att is är ett djur, det var en liknelse för att du verkar ha väldigt svårt att förstå att glidningen aldrig uppstår när något är trögt från början och därmed blir det heller ingen friktion, läs lite fysik så förstår du den biten rörelseenergi uppstår inte om inte rörelsen påbörjas.

Liknande trådar

Kropp & Själ I söndags var jag med om något mycket läskigt och har försökt googla på det men det verkar vara så ovanligt att jag väljer att göra en...
Svar
12
· Visningar
6 272
Senast: AraSlei
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 812
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 848
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag åkte till veckans ridlektion på ridskolan så tänkte jag att jag förstod att jag inte kunde hoppas på att få rida på Ägrim...
Svar
0
· Visningar
403
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka