Vad anser ni om fjordingen som ridhäst?

T

Tjalfe

När jag för ca 1½ år sen sökte efter häst. Så letade jag efter en individ som skulle vara lugn, trygg och inte flyga i luften för minsta lilla eftersom jag som ryttare är väldigt försiktig. Jag hittade den "perfekta" och jag brydde mej överhuvudtaget inte om att det var en fjording. DÅ hade jag mest bara ridningen som ett tidsfördriv på helgerna och en del kvällar, så det var inget jag direkt "sattsade" på.
Nu har jag hoppat av skolan och har MASSA tid över för min fjording. NU känner jag att jag skulle vilja börja tävla och sattsa lite mer.
Men hur långt kan man komma med en fjording?
Jag hör hela tiden en massa prat om att fjordingar är "skogsmullar" och "tant-hästar".
Är det onödigt att lägga ner en massa tid på att dressyrträna min fjording? Borde jag skaffa en annan "lättare" häst för att kunna komma upp lite i dressyrklasserna? Har en fjording någon som helst chans att vinna över andra "lättare" raser på tävlingar?
Som individ är min fjording alldeles utmärkt som ridhäst! Han VILL verkligen göra rätt och det gör ju honom extremt lättlärd och vi brukar ofta ha roligt tillsammans och förstår varann.
Men har hans "kroppsbyggnad" någon som helst chans?
Än så länge har jag 1½ år kvar att rida ponny och vill helst vänta med att köpa häst tills jag gått ut skolan och fått ett ordentligt jobb. Och om jag ska köpa en ny häst redan nu måste jag sälja min fjordis för att ha råd, och det klarar jag inte.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad anser ni om fjordingen som ridhäst?

Visst kan du använda din fjording till dressyr...
Din häst kan gå lika bra som någon annan "ridhäst"..

Lycka till :banana:

Det är klart att du kan tävla din fjording. Är den dessutom under ponnymåttet så får du ju tävla den som ponny. Med en hyfsad fjording ska det inte vara några större problem att tävla upp till lätt A. Man har inte lika mycket "gratis" som med en ponny som är avlad för dressyr, men det är inte omöjligt att placera sig. Dessutom finns det speciella tävlingar för fjordingar, t ex fjordriks som är fjordingarnas SM, och så kan man ta prestationsmedaljer och ha det som mål.

Men tar dressyrdomare hänsyn till att fjordingar inte kan röra sej lika lätt och smidigt som t.ex. en arab?
Så han är värd att lägga ner pengar på tränare på då?

I enskilda fjordingtävlingar- får man tävla på sin fjording under ponnymåttet där även fast man är över 18?

Va roligt det är att höra att jag nog kan lyckas bra med min fjordis. Tack:D :bow:

*knapp lån*

"Men hallå" var min första tanke.. :angel:
Jag har en fjording just nu, dock inte så gammal så hon är under utbildning...
Men min förra fjording jag hade i x antal år gick medelsvår hopp, hemma iaf. Tävlat med placeringar i LA. FEI dressyr. Så visst kan du göra vad du vill med din fjording. De gäller bara att inte tappa tålamodet och kanske ha hjälp av någon tränare :)
Fjordingarnas rykte är så dåligt bara.. :( Men när man kommer ut på tävling då j*vlar får man massa uppmärksamhet, oj kan den verkligen hoppa, typ.
I fjordingföreningarnas lokalföreningar får man tävla fjording även fast man är över 18 och de är en ponny.

Du får starta din fjording på fjordhästtävlingar även efter att du har fyllt 18.

Du får dessutom starta på vanliga tävlingar, men då måste du starta bland de stora hästarna.

Den kunskap du skaffar tillsammans med din fjording kan du alltid använda på andra hästar längre fram i livet, så självklart är det värt att lägga ner pengar och tid på att träna.

Det som är så underbart med fjordingarna och inte minst fjordfolket, är att du kan tävla den som ponny när du själv är i "rätt" ålder, sen som häst i resten av hästens liv. På förra årets SM var den yngsta deltagaren 11½ år och den äldsta 72 år, så fjordingen är rätt häst hela livet, för hela familjen. Man slipper det smärtsamma sälja/köpa större ponny under sin egen uppväxt.
Jag känner en häst som konditionstränas och skos av pappa i 60-årsålder, tävlas i distans av mamma ( en äkta tant) , tävlas i hoppning, dressyr, fälttävlan, bruksridning och körning av dottern.
Det är inte illa!
Titta in på www.fjordhasten. se och klicka vidare på SM 2006, så får du se vad fjordingarna kan, precis som de flesta andra hästar. Kolla in propositionerna så får du se vad som krävs för att delta i SM. Ta kontakt med närmaste lokalförening och bli en av oss glada och trevliga Fjordmänniskor.

Våran ridskola har en 16-årig fjording som tävlat i ponnylaget i flera år, och tagit många placeringar. Bla kommit tvåa i ponnyallsvenskan.
Jag tycker du ska vara nöjd med att hittat en sån fin kompis!

Men en fråga: Du säger att du har hoppat av skolan och sen säger du att du ska köpa en häst när du gått ut skolan och fått jobb? Är inte "näsvis" nu, utan bara förvirrad. :S

kl*

Jag visste faktiskt inte att man fick tävla ponnyfjordingar även när man fyllt 18:idea:
men det är ju bra. Fjordingen jag har nu är 14 år så han har ju inte super många år kvar att tävla kanske. Men jag har både en pappa och en pojkvän som gillar vanlig skogsridning så jag kommer nog fortsätta vara fjordingägare även när min nuvarande har lämnat jorden. ;)

Våran ridskola har en 16-årig fjording som tävlat i ponnylaget i flera år, och tagit många placeringar. Bla kommit tvåa i ponnyallsvenskan.
Jag tycker du ska vara nöjd med att hittat en sån fin kompis!

Men en fråga: Du säger att du har hoppat av skolan och sen säger du att du ska köpa en häst när du gått ut skolan och fått jobb? Är inte "näsvis" nu, utan bara förvirrad. :S

haha jag det blev kanske lite rörigt där:p

Det är så att jag mår väldigt dåligt(panikångest som lett till en deprition...) och klarar därför inte av skolan just nu. Så har studieuppehåll tills jag klarar av det igen. Förhoppningsvis ska jag börja nästa höst, men det kan ju hända att det blir ännu ett år till.:(

Fjordingar är underbara!
Visst kan du tävla dressyr med fjording:)
Finns ju en bukefalist som tävlar Sm tror jag med sin:)

I det läget du står nu tycker jag absolut att du ska satsa på din fjording! Om du inte mår riktigt bra psykiskt som du skriver, så är en fjording en suverän kompis. Satsa och träna så mycket du kan och vill, när du inte orkar, så har du den där skogsmulle-hästen att rida i skogen med. Du kan komma en bra bit med din fjording med rätt träning - LA bland både ponny och stora hästar ska inte vara några problem. Satsa på den lokala fjordhästföreningens tävlingar och satsa på att kvala till Fjord-SM, då har du ett kanonmål!
När du däremot är färdig med skolan och har ett jobb, och framförallt mår bättre, och du verkligen vill "satsa" på dressyren så är det kanske läge att skaffa en annan typ av häst. Det är trots allt ett faktum att du kan komma en bra bit med din fjording, men inte hur långt som helst.. Då har du förhoppningsvis också bättre ekonomi som krävs för en dyrare häst. Fast du kan lika gärna behålla din fjording och satsa vidare, det beror helt på vad du vill. Du får inget gratis när du rider fjording! :p Det är väldigt få fjordisar som går högre än LA, men de finns, däremot så har en ädlare häst mycket mer gratis, vilket kan vara nödvändigt om du vill satsa.

Jag har själv precis efter väldigt många om och men beslutat mig för att satsa ett år till på min fjording. Jag har gått ut gymnasiet och så men jag vill gärna vara färdig utbildad innan jag väljer att satsa på en annan, yngre häst med bättre förutsättningar.
Min fjording är 20 år nästa år och vi satsar självklart mot sm! Vi tog oss dit i sista sekunden i år, trots att det varit en katastrofsäsong rakt igenom, så visst går det! Till nästa år hoppas vi givetvis på att kvala först och främst, och göra betydligt bättre ifrån oss väl på plats!

Och du, jag har varit i en situation väldigt mycket liknande din, så jag hoppas jag vet vad jag snackar om.. ;)

Lycka till! :D Hoppas att du snart mår mycket bättre!

Senast ändrad:

Hejsan!

Fjordingar kan vara perfekta ridhästar! Jag har haft en fjordhäst som jag tävlade med. Var från början meningen att min mamma skulle ha henne till skogsridning men det visade sig att hon var en tävlingshäst istället! Tävlade upp till LB hoppning (hoppade 115 på träning), LB dressyr, lätt fälttävlan och körning. Var med på Fjordriks ett år där jag tävlade i llround och dressyr. Tyvärr så fick vi avliva henne när hon endast var 12 år pga en cysta i hovbenet.

Hon var en jättebra kompis och tävlingshäst. Fick höra lite kommentarer i början men det upphörde snart när hon visade hur bra hon var. Blev trea första gången jag startade fälttävlan och det hade nog inte så många räknat med.

Hoppas du mår bättre snart! Har själv mått dåligt i snart två år men är på bättringsvägen. Ta hand om dig och lycka till!

GO FOR IT ! säger jag bara :) Fjordingar är helt underbara, vissa folk har inte insett detta än bara :D

Jag vill också ha en egen fjording, det är min drömras :love:

Just nu rider jag i alla fall en.. Ett jättepiggt, 11-årigt sto.

Visst kan du använda din fjording till dressyr...
Din häst kan gå lika bra som någon annan "ridhäst"..

Lycka till :banana:

Nej det kan den inte. Hon skrev "komma upp i klasserna". Knappast på en fjording. De felsta är fel byggda för att man ens ska kunna kräva att de arbetar i en mer samlad högre form. Då stryps de:crazy: många av dem i alla fall.

"Komma upp i klasserna" är inte LB som ni skriver om här i tråden.

Så mitt råd är att mulla runt och ha trevligt med hästen och rida lite lätt C möjligen B. Eller byta. Rar häst och söta men inte ridhästar i första hand. Det finns smäckrare exemplar som lämpar sig LITE bättre men över lag, nej.

Nej det kan den inte. Hon skrev "komma upp i klasserna". Knappast på en fjording. De felsta är fel byggda för att man ens ska kunna kräva att de arbetar i en mer samlad högre form. Då stryps de:crazy: många av dem i alla fall.

Så mitt råd är att mulla runt och ha trevligt med hästen och rida lite lätt C möjligen B. Eller byta. Rar häst och söta men inte ridhästar i första hand. Det finns smäckrare exemplar som lämpar sig LITE bättre men över lag, nej.

Nej du, fel byggda är de INTE. En fjording har inga problem att trampa undersig om än inte bättre än vad ett halvblod, arab m.m. gör! "Min" fjording (för ca 10 år sedan :o ) trmpade glatt på i piaff, piruetter, passage osv. trots rätt grovt byggd. nada problem! Kortare rygg = perfekt undertramp!!!
Så visst kan dom!
Om de nu stryps...Hur rider du dina hästar i form? En fjording "stryps" inte om man rider dem i ORDENTLIG och RÄTT form.

Till trådskaparen: det bästa du kan göra är att försöka! Går det inte så går det inte. Om det går; vinn allt du kommer över! ;)

Nu är du nog lite ute och cyklar... Fjordingar finns i alla möjliga utformanden och har olika förutsätningar. Precis som halvblod/liknande. En stor del av arbetet är ryttaren då fjordingen inte är världens enklaste häst. (Men det är väl ingen) Har sett flera fjordingar som gör galoppombyten, piaff, passage och liknande. Att rida fjording är en speciell känsla anser jag:p Okej tävla i högre klasser (MSV B>) är väl kanske inte de vanligaste men det beror på att domarna ofta dömmer ner såna hästar. Men jag har sett fjordingar som vinner över halvbloden i LA. LA är det högsta man brukar se en fjording i på tävling, men de är klart att de går att utbilda de i stort sett hur högt som helst bara hästen har de rätta psyket och fysiska förutsättningarna...
Hade själv en fjording (tyvärr avlivad nu) Som var utbildad LA men hade absolut kapacitet för mer:)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 306
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 895
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar