Vad anser ni om att rida lätt i en bomlös sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lord Owen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 945
L

Lord Owen

(Nu menar jag modeller som fäster stigbyglarna som ett band över ryggen, tex torsion, knights, barefoot, freeform)

Ja, vad anser ni om det? Tror ni att paden kan fördela den vikt som sätts i stigbyglarna när man rider lätt eller ej? Tror ni eller vet ni om någon häst som fått problem med ryggen av detta?

Åsikter? :) :bow:

Sv: Vad anser ni om att rida lätt i en bomlös sadel?

Jag rider inte lätt genom att trampa i stigbyglarna när jag rider i bomfri sadel, utan jag sitter på låren och rider även lätt och står i lätt sits genom dessa.
Med rätt metod + en bra padd (typ TN Equalizer) fördelas trycket mycket bra även vid lättridning.

Álin skrev:
Jag rider inte lätt genom att trampa i stigbyglarna när jag rider i bomfri sadel, utan jag sitter på låren och rider även lätt och står i lätt sits genom dessa.
Med rätt metod + en bra padd (typ TN Equalizer) fördelas trycket mycket bra även vid lättridning.

Håller med !!

Ja, det är en väldigt bra metod så länge man verkligen har styrkan att rida lätt på det viset. Och den kan man ju lätt träna upp. men vad anser du om att rida lätt på "vanligt" vis med en bomlös? med vikt i själva stigbygeln menar jag.

Padden avlastar ju det oxå... Mina pållar reagerar inte på det iaf :D

Okej. :) Jaa, det är väldigt många här på buke som varnar för det där med att stiglädrena är fästa som ett band över ryggen. Just då för att lättridningen inte skulle fungera för att det skulle bli ett punkttryck som paden inte skulle klara av att ta upp. Men de har inga exempel på hästar som reagerat, det är mer något de själva reagerat på men inte sett några skador av i det praktiska. :crazy:
Men du tror alltså (eller vet?) att paden fördelar även det punkttryck som kommer i stiglädrena vid vanlig lättridning?

Punkttrycket blir ju aldrig så litet som ett finger... Med fingrarna kan du ju lätt pressa ihop padden men med hela handen är det svårare... För att inte säga omöjligt :D

Senast ändrad av en moderator:

Ja, jag vet inte exakt hur bred den där stigläderremmen är. Hur bred är den på din sadel? Den som går över ryggen? Och även om det inte blir ett finger punkttryck så känns det kanske? :crazy:

På freeformen var det en "rem" som var ca 6-8 cm. På barefooten sitter ju kramperna i hela sadelstycket liksom...

Min häst reagerar inte nämnvärt på att man står i stigbyglarna.
Hon går likadant för det, men jag föredrar ändå att rida som jag skrev ovan för att vara på den säkra sidan.
Först var det rent ut sagt SKIT jobbigt att rida så :crazy: Orkade bara trava ½ km sen var jag tvungen att ta i stigbyglarna, men det går jättebra nu efter 1 år med sadeln :)
Jag frågade hos Rudorna vilken padd som var allra bäst vad gäller tryckfördelningen, de tipsade om TN Equalizer. De ska visst vara bland de bästa paddarna.
Jag har två, de är helt outstanding!

Pållan har aldrig musklat sig så bra eller gått så fint som med den padden (och sadeln givetvis, en Barefoot).

Men din häst har aldrig reagerat på när du ridit lätt på vanligt sätt? :)

Nej det har hon inte. Hon går lika mjukt som vanligt :)

Mina är inte stängda dock...

Inte mina heller, de är mera "bananformade" och öppna bakåt.
Det finns tydligen två modeller men jag hittar bara bild på den stängda.

Ok såna som jag oxå har :)

Ok. Jag tycker de känns väldigt säkra faktiskt, lädrena sitter kvar bra men är ändå jättelätta att plocka bort :idea:
Mycket bättre än de där hela ringarna, ser lite riskabelt ut :crazy:

Mmmm skulle inte vilja ha de hela ringarna.... På freeformen är det ju hela oxå...

Jag har en barefoot som jag iofs inte har haft så länge. Teoretiskt så känns det verkligen inte som att stigbygelsystemet borde funka, men det gör det! (Än så länge iaf) Och då har ändä min pojkvän ridit på min connemara som har hög manke och spetsig ryggrad med grandeur-padden i ca två timmar. Och den ponnyn tar inte ett steg om det är något som inte passar henne...

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 277
Senast: lillamy73
·
Hästvård Jag har den senaste tiden sett en hel del studier som försöker ta reda på om hur mycket av sin egen vikt hästen kan bära. Man verkar... 2 3
Svar
47
· Visningar
3 271
Senast: VegaL
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 418
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka