Vad ångrar ni?

Kalaspinglan

Trådstartare
Jag är en sådan här hopplös "erfarenhetåterkopplare". Jag tycker om att analysera och fundera över resultat och planera inför nya projekt.

Så nu när jag ligger hemma och är sjuk, blev jag att fundera på följande:
Finns det något ni ångrar att ni gjorde, eller inte gjorde med er hund?

Jag ångrar lite grand att vi inte gick någon valpkurs. Å andra sidan har det gått väldigt bra ändå, och jag vet inte om resultatet hade varit annorlunda om vi gått på kurs. Men jag tror att han möjligtvis hade varit lite mindre busig och mer kontrollerad när jag möter andra hundar. Det blir ju bättre och bättre för varje gång, men .. ja, ni vet. :confused:

Tillägg: För att göra tråden lite roligare kan vi ju faktiskt lägga till:
Vad gjorde du bra och är riktigt nöjd med?

Senast ändrad:
Sv: Vad ångrar ni?

Har en hund på foder sen ett tag tillbaka.. Kan väl säga att jag ångrar att jag inte var mer förberedd på hundmöten, en sån självklar sak eg (det har varit ett ganska jobbigt kapitel, men är på bättringsvägen), men det är gamla (o)vanor som sitter i från min sida.. Jag känner även att jag borde ha Ännu mer tålamod och även att kunna kontrollera mitt kroppsspråk osv, inte stressa upp eller bli frustrerad, denna herre är otroligt känslig och känner av varje liten förändring och reagerar efter hur jag beter mig.

Men, det är en väldigt bra början att inse sina brister, annars blir det svårt att göra något åt det..

Och nu till lite "skryt", men vaddå, man ska vara stolt!:)
Det jag är nöjd över är hur bra kontakt vi fått och hur bra det går med all seriös träning. Och att han litar på oss, är trygg och har kul med oss. Det är så skönt med en hund som man kan ha med överallt och som man får beröm för :D
Framförallt så är jag stolt över att ha hittat en så bra uppfödare och ägare till fodervovven, som gjort grovjobbet :p

Vad kul att du resonerar som jag: inser man sina brister, så går de att förbättra. :-)
Dessutom tycker jag det är viktigt att lära av andra, därav denna tråd. Här får jag möjlighet att få insikt om saker jag kanske gör, men inte är medveten om.

Angående skryt så är det nyttigt att våga lyfta upp sig själv! Skryt på! :)

Senast ändrad:

Allt blir så mycket lättare då, om man inser sina brister alltså :)
För brister har alla, men är man inte redo att se dom och göra nåt åt dom så blir det svårare att bli bättre. Min åsikt iaf :D

Och det är viktigt att lära sig av och titta på andra. Man kan alltid lära sig något av att titta och lyssna på andra personer, antingen något man själv tar efter och använder eller något som man aldrig skulle använda.

Du glömde ju att skryta:D

Näää... gjorde jag? Jag som är så himla bra på att skryta.. Jag har skrivit massor av skryttrådar här på buke tidigare. Hehe...

Detta tycker jag att jag gjort bra!
Jag har "enbart" använt mig av mitt sunda förnuft och valt ut ett fåtal personer att rådfråga vad gäller min hund. Utifrån detta tycker jag att resultatet är riktigt, riktigt bra. Jag är stolt över att visa upp min hund, och står för de få brister som finns. Jag har gott tålamod och har inga problem att berömma stort och brett offentligt, något min hund tycker är väldigt kul (folk i omgivningen också)... Jag anser att jag har en glad, lydig och positiv hund, ibland lite väl busig bara..

Det jag ångrar allra mest med Loka är att jag inte vande henne att gå i vatten tidigt, å andra sidan fick jag henne i december så det var lite svårt... Men det hindrar mig eftersom jag behöver göra ett vattenprov för att starta på fält.
Jag ångrar också att jag inte tidigt lärde henne att vara lite mer självständig. Dock var hon en mes, så det var svårt att sätta lite press på henne där. Ångrar också att jag inte vande henne att vara med andra personer mer, men det är utpräglade enmanshundar, så hon valde mig dag ett. Nu har jag bekymmer att lämna henne, hon vill alltid vara med mig...

Vad jag gjort bra...? Hon är väldigt lyhörd för mig, det är bara matte som gäller framför allt, alltid. Och hon är väldigt lugn. Får alltid beröm av andra med rasfränder, "hur tusan har du gjort?". Hon har inte supermycket motor, men vi har ju också tränat att ta det lugnt, för jag vet ju vad jag köpte, fick sportpaketet med turbo...

Men i det stora hela är jag nöjd, hon är min första weimaraner och jag kan lätt påstå att hon är en av de trevligaste här i Sverige ;) Nästa vovve blir det andra bullar med:)

//E

Äsch! Man ska skryta när man kan och får(även om vi svenskar kan vara lite jante-aktiga). Jag tycker det är roligt att höra när andra lyckas iaf:)

Jo, sådär har nog jag också gjort, valt ut ett par st av de som jag pratat med och tittat på. Men sunt förnuft är något som man verkligen måste använda när det gäller vem man ska lyssna på mm har jag märkt:smirk: .. Jag är inte heller så blyg med att berömma offentligt. Jag har fått beröm för att jag är lugn och har ett bra tålamod, men med mina höga krav så kan jag alltid förbättras och i sin tur hunden :D

hm..står ju skåne men jag undrar ändå om du inte råkat vara i västerås och tävlat lydnad med din weimaraner? Såg en där i somras nångång har jag för mig, som va duktig, en lugn sådan :D

Ångrar. Att jag trodde att min Kees skulle trivas i en lägenhet.

Stolt. När jag ser hur mycket bättre min nuvarande hund har blivit ang. lydnadsbiten.:bump:

Klart jag ska till Hund 2005 :D Om nu inte sambon lyckas övertyga mig om att hans födelsedag är viktigare :angel:
Ska väl mest dit för att kolla på pinscher och själva mässan :d

Ska dit på söndagen som det ser ut nu.. Måste ju kolla in alla pinschrar som sagt:) Men vilken dag är det weimaraner?

ojojoj vågar jag verkligen svara på detta? jag ångrar jättemycket. minst en miljon saker. få har nog gjort så många fel på så kort tid som jag har gjort... :crazy:

men i stora drag då;

miss 1: Hund 1 köptes när stallets hund fick valpar. ingen stamtavla, uppfödda i en hästbox och på doggyfoder.

miss 2: Hund 1 var en jätteduktig valp. så någon valpkurs blev det inte. bara det att han kom på att han var snabbare än mig när han började närma sig året. och då slutade han vara lydig. men anmälde jag mig till någon kurs? icke...

miss 3: det där med ensamhetsträning. den gick helt åt skogen.

miss 4: Hund 2 införskaffades. inga papper, helt trasig i huvudet. jag hade verkligen inte tillräckligt med kunskap för att ta hand om en sådan hund.

miss 5: att det dröjde så länge innan jag fick tag på bra hjälp!

nåja efter att jag fick tag på hjälp har det bara blivit bättre. och inte så lite heller!

nöjd 1: Hund 2 är inte någon problemhund längre. hon funkar lös med andra stabila hundar och gör normalt inte utfall längre.

nöjd 2: Hund 1 har blivit en riktigt trevlig hund. kan vara ensam "hur länge som helst", funkar med alla hundar och går lös på promenaderna, även i tätbebyggt område.

nöjd 3: Hund 2 har tävlat och inte fått rapp kod A. hon hoppade upp i famnen på domaren vid tandvisningen första gången (har morrat en annan gång, men stod kvar utan att göra något annat), legat som fastklistrad på marken vid pligg och gjorde en inkallning rakt igenom en hoper andra hundar. vi har fixat till det fria följet så det ska bli spännande att se vad hon får för siffror på söndag.

nöjd 4: Hund 1 har fått omdömet "en skitbra lydnadshund". har fått LP1 och har startat en gång i 2:an med godkänt resultat. även han ska starta på söndag och vi hoppas helt blygt på uppflyttning ;)

nöjd 5 (måste vara rättvist på plus och minus): hmmm... dom är sötast i världen! :idea: :love:

Nu är ju valpen bara lite över 7 månader men det som hänt än så länge:

Dåligt:
*Jag skulle tränat självständighet/miljöträning med honom tidigare.
*Jag skulle redan från 11 veckor varit superbestämd med att han inte får dra i kopplet.

Bra:
*Han har lärt sig mycket mer än vad jag trodde att jag skulle kunna lära honom såhär tidigt.
*Vi har en sådan otroligt bra kontakt:love: Matte är alltid, alltid bäst och han gör verkligen allt för mig:love: Han har flera gånger trotsat sina rädslor (mörkerrädsla bla) bara för att jag helt enkelt snällt frågat honom. Han kan kommer ofta och sätter sig tätt intill mig bara för att få vara nära. Han är så otroligt gosig och än så länge otroligt lydig för att vara så liten och mitt i könsmognaden.
Så det är jag extremt nöjd med att jag tidigt tränat honom på att jag ska kunna göra vad som helst med honom och mycket ledarskapsövningar så han ska känna sig trygg med mig.

Jag ångrar att jag inte läste på mer om borzoien som ras.
Men jag fick Zalo av uppfödaren när han var 10 månader och hon hade inte tagit speciellt väl hand om sina hundar.
Nu har jag fått lära mig efter hand och det har gått riktigt bra.
Men borde nog också tagit någon lydnadskurs när jag fick hem honom... om det är någon idé med en borzoi. ;)

Jag är mycket nöjd med valet av hund (individen). Sen var det världens bästa och lydigaste valp. Jag ångrar att jag inte förvaltade det bättre. Vis av min tidigare hund som inte alls är så lätt så blev jag rätt så passiv med den nya eftersom att jag ändå visste att "inget fungerade".

Vilket är konstigt eftersom att hund nr 1 som är "svår" är väldigt lydig. Hund nr 2 som är lätt är inte alls lika lydig och jag har inte lagt ned halv sju på henne. Det ångrar jag väldigt mycket...

Jag är där båda dagarna med min jycke... Tror det är på lördagen jag ska ställa, eller kanske söndag... Ska kolla upp det!!

//E

Vad gäller lagotton:
ångrar:
* att hon fick dra i kopplet som hon gjorde som liten....

nöjd:
* att vi kommit igång med lydnaden och spårningen och att det går framåt!

Är det inte du som bor här i krokarna? När ska vi träffas :bump: Mitt lilla odjur skulle behöva träffa någon annan hund ibland! Om han får galet leka alltså, här går det runt runt hela tiden. Inga stillsamma promenader inte :D

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 936
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 226
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 792
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 552
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar