Fast min lekmannagissning är att det kanske inte är så troligt med existerande autoimmun sjukdom som behandlas med immunmodulerande behandling? Immunförsvaret höjs väl till viss del i och med antikropparna som kommer med vaccinationen, och immunmodulerande behandling går oftast ut på att sänka immunförsvaret - annars kan det exempelvis i mitt fall utlösa ett skov. Jag tror inte heller att man rekommenderas att ta vaccinet om man har ett skov tillexempel. Sedan vet jag att mRNA-tekniken på något vis ser lovande ut för framtida MS-behandlingar, men att det inte rör just covid-vaccinet specifikt.Eftersom Det finns folk med lång covid som förbättras av vaccinet och de anser det handla om en ”nollställning” av immunförsvaret så det kommer ur en autoimmun loop, så verkar det inte konstigt. Jag vet långcovidfolk som förbättrats massor i sin ledsmärta.
vad härligt att du mår bättre!
Sedan kan förvisso den typen av monoklonala antikroppar jag går på som bromsmedicin ges till svårt sjuka covid-patienter... jag antar att det kanske kan lindra den överaktiva delen av immunförsvaret som verkar gå igång för mycket ibland.
Vidare så tänker jag på EBV, som har nåt slags korrelation med MS, i stil med att det kräver ett starkt immunsvar för att göra sig av med det viruset och att det sedan kan löpa amok som i en autoimmun sjukdom. Jag har funderat på om man kommer att se liknande fall efter Covid-19 om några år. Också läst lite att EBV potentiellt kan ha något samband med svårare covid, att den infektionen kanske återaktiveras (men jag vill tillägga att jag inte läst så fasligt mycket om det, så vet inte hur stor konsensus det råder där).