Gravida räknas som riskgrupp för influensan och rekommenderas vaccinera sig efter gravidvecka 16.
Jag var gravid när det var svininfluensan och räknades som riskgrupp och vaccinerades.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gravida räknas som riskgrupp för influensan och rekommenderas vaccinera sig efter gravidvecka 16.
Jag har fått en allergisk reaktion/chock av pencillin när jag var 3-4 år. Vet inte vilken typ av pencillin och minns inget av det eftersom jag var så liten. Sköterskan frågade om den allergiska reaktionen var av något annat vaccin, vilket den inte var i mitt fall så då var det fritt fram. Fick också stanna kvar 30 min istället för 15 minNågon vaccinerad som tidigare haft en allergisk chock och kan berätta mer om förfarandet?
Jag har fått höra att man får fylla i en blankett där det frågas om just allvarliga allergiska reaktioner. Jag har fått en allergisk reaktion mot penicillin för typ 12 år sedan och är orolig att jag kommer att få vänta till sist av alla för att få vaccinet (är redan i sista fasen).
Ljög visst lite, lite ömhet i armen vid stickstället blev det också. Men inget värre än vanligt influensavaccinPfizer idag. Kände mig lite svag/lätt domnad i armen någon timme, sen ingenting
Man får väl visst vaccineras om man är gravid?
dagsfärsk information från FoHM
Gravida med andra riskfaktorer kan få vaccin i fas 3 — Folkhälsomyndigheten (folkhalsomyndigheten.se)
Jag fick också välja, jag ska ta AZ.Får tydligen välja om jag vill ha andra dosen AZ eller Pfizer, hur ska jag veta? Antar de senaste eftersom jag är under 65?
Hur tänkte du?Jag fick också välja, jag ska ta AZ.
Först tänkte jag ta Pfizer eftersom vi fick erbjudande om att ingå i forskning då. Och det tyckte jag lät coolt. Men sen blev jag tveksam just eftersom de inte vet så mycket om att blanda två sorter, och tänkte då att det skulle vara bättre att ta AZ för två doser av samma har de ju mer koll på. Sen velade jag fram och tillbaka i några dagar innan jag landade i att AZ kändes tryggast. Men det är svårt att välja, det var ju mycket enklare när det var sagt att dos 2 blev ett mRNA vaccin och inget annat. Gillar inte att välja själv.Hur tänkte du?