Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi står inför valet att vaccinera yngsta dottern (7 veckor) mot rota-virus. Någon som har erfarenhet av det? Eller valt att avstå, i så fall varför?
Finns en ökad risk för invagination som gör att jag tycker det är lite läskigt. Satt på info med tillverkarna av vaccinet för några veckor sedan och vi var tveksamma (barnklinik).
Erfarenhet kanske jag inte har direkt mer än att dottern fick vaccinet för ett par veckor sedan. Tycker det är viktigt att vaccinera när man får möjlighet till det. Hon mådde inte dåligt efteråt och jag tyckte det var skönt att vaccinet gavs i munnen och inte via spruta
Jo, jag läste om det, lät väldigt otäckt. Men det var tydligen rätt ovanligt och det var väl främst den äldre varianten av vaccin, Rotashield? Rotarix kunde säkert också medföra en risk men det hade inte visat sig i några studier. Tror det stod rotarix i våra papper.
Enligt deras egna representant så jo det har det visat. Och det står även med i Fass. Det är därför vi inte rekommenderar det till föräldrarna, risken är liten men riskökningen i sig procentuellt besvärande när det gäller ett potentiellt livshotande tillstånd vs ngt som mest är jobbigt.
Det är väl ungefär min uppfattning också, att det tar "onödiga" resurser. Sen är det ju rätt vanligt överlag med oroliga föräldrar så man kanske borde hitta på ett vaccin mot oron ocksåProblem är det på så vis att det tar av sjukvårdens resurser. Vi har ju en del som får ligga inne en vända med dropp om de blir riktigt uttorkade, och många söker fast de får åka hem igen (oroliga föräldrar). Så samhällsekonomiskt finns absolut en nytta och det är säkert därför de tar med det. Annars finns ingen vidare anledning att vaccinera för ngt som i detta land är i princip ofarligt.
Men det här är väl utanför det nationella programmet? För jag har inte fått någon förfrågan om jag vill ha det till någon av mina 4 barn.
Däremot har jag fått förfrågan om Hepatit B (tror jag det var) på mina två yngsta.
Lustigt att det kan skilja så mycket från landsting till landsting. Man tycker ju att vaccinationer borde vara likadana i hela Sverige.
Vi vaccinerade. Ser ingen nackdel med de utan att vår bebis fick endel biverkningar båda ggr.Vi står inför valet att vaccinera yngsta dottern (7 veckor) mot rota-virus. Någon som har erfarenhet av det? Eller valt att avstå, i så fall varför?
Så kan det vara förstås men jag hade för mig att @Cocos lilla var en höst 2014 bebis som min, eller blandar jag ihop årgångarna nu?Det är något nytt tydligen. Fick aldrig frågan för äldre dottern (2,5).
Så kan det vara förstås men jag hade för mig att @Cocos lilla var en höst 2014 bebis som min, eller blandar jag ihop årgångarna nu?
Vi står inför valet att vaccinera yngsta dottern (7 veckor) mot rota-virus. Någon som har erfarenhet av det? Eller valt att avstå, i så fall varför?