Vaccinera eller inte?

Apollo

Trådstartare
Efter en diskussion har jag förstått att alla inte vaccinerar sina hästar mot hästinfluensa. Hur gör ni?
Ni som inte vaccinerar lämnar era hästar aldrig gården eller träffar andra hästar?

Jag vaccinerar för att kunna tävla, alltså vaccineras bara mina två ridhästar. Våra andra vaccineras inte, enbart stelkramp. Varför skulle de inte kunna lämna gården menar du? Så människor som inte vaccinerar sig mot influensa skulle inte kunna gå ut eller träffa andra människor? Det är ju inte så att det cirkulerar hästinfluensa överallt och de flesta hästar klarar en smitta av influensa, det brukar vara precis som med människor, unga och gamla och sjuka som kan råka illa ut. Våra ardennerston lämnar gården, åker till hingsthållaren och går med en flock ston där ingen är vaccinerad. Peppar, peppar så har vi aldrig haft influensa. Allt som handlar om vaccin är ett ställningstagande som är upp till var och en att ta, väga risker för och emot och besluta utifrån det.

Vaccinerar för att skydda både min häst och hästar i hans omgivning (för att inte sprida smittan). Precis samma anledningar till varför jag också vaccineras. Visst kanske både jag och min häst klarar sjukdomen utan problem, men andra hästar/människor har inte samma tur... :)

Jag i min enfald trodde att alla vaccinerade sina hästar.
I mitt stall är det ett krav på att alla är vaccinerade oavsett om de tänker lämna gården eller inte. Det finns ju andra som drar med sig smitta hem.

Vaccinerar för att skydda både min häst och hästar i hans omgivning (för att inte sprida smittan). Precis samma anledningar till varför jag också vaccineras. Visst kanske både jag och min häst klarar sjukdomen utan problem, men andra hästar/människor har inte samma tur... :)
Men hästar kan ändå bli smittade fast de är vaccinerade och sprida den smittan till andra, bara att det inte tar lika hårt, så det resonemanget håller inte riktigt. Sen är det ju såklart så att smittan minskar. Men som sagt så tycker jag var och en får göra som de vill, om det inte är krav, som vid tävling. Likadant när det gäller vaccin för människor, dömer aldrig någon annans val. Hur många vaccinerar sig årligen mot influensa? Det är tur att inte alla gör det för då hade sjukvården kraschat.

Precis som Minstral skriver är det de vaccinerade hästarna som sprider smittan, de ovaccinerade blir ju såpass sjuka att de isolerar man snabbt och därmed stoppas spridningen. Det är dessutom gärna på en tävling smittan sprids, mao sprids den av och med vaccinerade hästar.

Du hjälper inte andra hästar genom att vaccinera, du hjälper eventuellt din egen häst.

Jag vaccinerar inte. Tar förhandsregler, ingen närkontakt med främmande hästar och endast mina egna i stallet. Hade jag haft häst i ett stort stall med många hästar och stor ruljans hade jag möjigtvis valt annorlunda. Min ena tål dock inte vaccinet så för han är inte vaccinering ett alternativ.

Viktigt att tänka på att det finns många andra sjukdomar som kan göra hästen mycket sjuk, så det gäller att tänka på smittorisk oavsett om man vaccinerat eller ej!

Jag vaccinerar inte mig själv heller men samma där, försöker undvika smittor.

Jag vaccinerar de hästar som tävlar, för att det är ett krav. De hästar som inte tävlar är endast vaccinerade mot stelkramp. Varför jag väljer att inte vaccinera beror på de skäl som Minstral och Cantaur redan tagit upp. Jag väger risken med vaccinationen mot risken utan.

Precis som Minstral skriver är det de vaccinerade hästarna som sprider smittan, de ovaccinerade blir ju såpass sjuka att de isolerar man snabbt och därmed stoppas spridningen. Det är dessutom gärna på en tävling smittan sprids, mao sprids den av och med vaccinerade hästar.

Du hjälper inte andra hästar genom att vaccinera, du hjälper eventuellt din egen häst.

Jag vaccinerar inte. Tar förhandsregler, ingen närkontakt med främmande hästar och endast mina egna i stallet. Hade jag haft häst i ett stort stall med många hästar och stor ruljans hade jag möjigtvis valt annorlunda. Min ena tål dock inte vaccinet så för han är inte vaccinering ett alternativ.

Viktigt att tänka på att det finns många andra sjukdomar som kan göra hästen mycket sjuk, så det gäller att tänka på smittorisk oavsett om man vaccinerat eller ej!

Jag vaccinerar inte mig själv heller men samma där, försöker undvika smittor.

Vaccinerar du inte mot stelkramp heller?

Mina hästar vaccineras mot hästinfluensa, stelkramp och botulism. Det är delvis för att jag ska kunna sova lugnt om natten, men det är också för försäkringsbolaget.

Efter en diskussion har jag förstått att alla inte vaccinerar sina hästar mot hästinfluensa. Hur gör ni?
Ni som inte vaccinerar lämnar era hästar aldrig gården eller träffar andra hästar?
Du väljer att vaccinera din häst för att ge den skydd mot allvarlig smitta/sjukdom. Inte för att skydda andra vaccinerade hästar från smitta i ditt scenario .

Med andra ord så i din situation att du inte behöver vaccinera pga att du inte tävlar , åker till träningar på anläggning osv , väljer du att inte vaccinera ligger risken på din häst - det är den som kan bli sjuk om den drabbas så valet /riskövervägandet är helt och hållet ditt utifrån vad situation är och vad du vill riskera osv .

Vaccinerar du inte mot stelkramp heller?

Mina hästar vaccineras mot hästinfluensa, stelkramp och botulism. Det är delvis för att jag ska kunna sova lugnt om natten, men det är också för försäkringsbolaget.
Fast att tro att "man kan sova lugnt om natten" för att man vaccinerar är att invagga sig själv i någon falsk trygghet, botulism kan hästar få ändå och hästinfluensa på för i övrigt frisk häst behöver man faktiskt inte ligga vaken för. Fast vad har du för försäkringsbolag som tvingar dig att vaccinera?

@Minstral tror de flesta fb vid sjukdom som kostar pengar har reservation att dra upp ur bakfickan om hästen inte varit vaccinerad mot hästinfluensa faktiskt , eftersom det är så pass norm att vaccinera mot det . Jag skulle tro de flesta får problem tyvärr då FB är som de är utifrån vad de tjänar pengar på och att folk sällan läser det finstilta samt att även att folk läst finns det loopholes de drar fram inte sällan .

Ang botulism så finns det flera typer och vaccinet tar en typ , men vet nog ingen vaccinerad häst i Sverige som dött av botulism öht ? Däremot några ovaccinerade .

@Minstral tror de flesta fb vid sjukdom som kostar pengar har reservation att dra upp ur bakfickan om hästen inte varit vaccinerad mot hästinfluensa faktiskt , eftersom det är så pass norm att vaccinera mot det . Jag skulle tro de flesta får problem tyvärr då FB är som de är utifrån vad de tjänar pengar på och att folk sällan läser det finstilta samt att även att folk läst finns det loopholes de drar fram inte sällan .

Ang botulism så finns det flera typer och vaccinet tar en typ , men vet nog ingen vaccinerad häst i Sverige som dött av botulism öht ? Däremot några ovaccinerade .
Jo så är det ju såklart, men jag har inte reflekterat över det, får ta den risken :) Botulism är jag inte ett dugg orolig över. Den största risken för botulism som jag ser det är när hästar går och äter hö/silage som ligger nertrampat i lera.

Du väljer att vaccinera din häst för att ge den skydd mot allvarlig smitta/sjukdom. Inte för att skydda andra vaccinerade hästar från smitta i ditt scenario .

Med andra ord så i din situation att du inte behöver vaccinera pga att du inte tävlar , åker till träningar på anläggning osv , väljer du att inte vaccinera ligger risken på din häst - det är den som kan bli sjuk om den drabbas så valet /riskövervägandet är helt och hållet ditt utifrån vad situation är och vad du vill riskera osv .

Jag vaccinerar mina hästar, jag blev bara så förvånad över att det var så pass många som inte gör det. Och att det finns evenemang där hästar träffas som inte har vaccinationskrav.

Det är väl bara när det gäller stelkramp som det kravet kommer in från f-bolagen, inte vanlig hästinfluensa. Med tanke på att tex travet inte har /haft vaccineringskrav så har jag svårt att tro det.

Det är väl bara när det gäller stelkramp som det kravet kommer in från f-bolagen, inte vanlig hästinfluensa. Med tanke på att tex travet inte har /haft vaccineringskrav så har jag svårt att tro det.
Tror jag inte @fio . Travarna har ju en annan försäkring utifrån att de är de .

Fast att tro att "man kan sova lugnt om natten" för att man vaccinerar är att invagga sig själv i någon falsk trygghet, botulism kan hästar få ändå och hästinfluensa på för i övrigt frisk häst behöver man faktiskt inte ligga vaken för. Fast vad har du för försäkringsbolag som tvingar dig att vaccinera?

Mm, fast jag behöver ju inte oroa mig så mycket över stelkrampen och skulle mina hästar bli smittade av hästinfluensa blir symtomen mycket mindre. Risken med följdsjukdomar blir med lägre. Mitt försäkringsbolag ger ingen ersättning för stelkramp om de inte är vaccinerade för det och jag kan ge mig fan på att de kommer börja streta emot om mina hästar (en ung och en gammal) får typ lunginflammation och skit av det som följd. Jag tycker inte mina hästar ska riskera att må dåligt längre än nödvändigt för att jag snålar med vaccineringarna. Botulism har mina för att de går på lösdrift och får ensilage, trots att jag vet att risken är ytterst liten att de får det.

Handlar definitivt inte om snålhet, nu är du verkligen ute och cyklar!

Vacciner kan ge mycket allvarliga biverkningar, det handlar om att välja det bästa för hästen. Om du hade sett hur illa det kan gå hade du varit mer kritisk...
Vaccindebatten är så himla infekterad (...) att det knappt går att föra en vettig diskussion utan att bli anklagad för att vara en snål och oansvarig djurägare som inte bryr sig om hästen. Jag har valt att sluta vaccinera just för att jag vill att mina hästar ska må bra.

Denna tråd handlar väl om influensavaccinering och inte om stelkramp, botulism etc?

Som sagt så finns det otaliga andra smittor en häst kan råka ut för, så sova lugnt om natten pga att din häst är vaccinerad mot några få ovanliga sjukdomar är en väldigt falsk trygghet...

När du skriver "snålar med vaccineringen" blir jag faktiskt lite sur. Då kan jag ju kontra med att folk snålar med sin hästs hälsa om de inte som jag gör fullständig vetkoll 1-2 ggr per år och tar ut vet som är kiropraktor var tredje månad à 2000 kr per gång. Jag kan lova dig att vi absolut inte låter bli att vaccinera pga. snålhet, om det är väldigt liten risk så försöker jag låta bli att vaccinera, det är ingen sockerlösning man sprutar in precis.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
999
Senast: Zevzan
·
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
1 025
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv