Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men hästar kan ändå bli smittade fast de är vaccinerade och sprida den smittan till andra, bara att det inte tar lika hårt, så det resonemanget håller inte riktigt. Sen är det ju såklart så att smittan minskar. Men som sagt så tycker jag var och en får göra som de vill, om det inte är krav, som vid tävling. Likadant när det gäller vaccin för människor, dömer aldrig någon annans val. Hur många vaccinerar sig årligen mot influensa? Det är tur att inte alla gör det för då hade sjukvården kraschat.Vaccinerar för att skydda både min häst och hästar i hans omgivning (för att inte sprida smittan). Precis samma anledningar till varför jag också vaccineras. Visst kanske både jag och min häst klarar sjukdomen utan problem, men andra hästar/människor har inte samma tur...
Precis som Minstral skriver är det de vaccinerade hästarna som sprider smittan, de ovaccinerade blir ju såpass sjuka att de isolerar man snabbt och därmed stoppas spridningen. Det är dessutom gärna på en tävling smittan sprids, mao sprids den av och med vaccinerade hästar.
Du hjälper inte andra hästar genom att vaccinera, du hjälper eventuellt din egen häst.
Jag vaccinerar inte. Tar förhandsregler, ingen närkontakt med främmande hästar och endast mina egna i stallet. Hade jag haft häst i ett stort stall med många hästar och stor ruljans hade jag möjigtvis valt annorlunda. Min ena tål dock inte vaccinet så för han är inte vaccinering ett alternativ.
Viktigt att tänka på att det finns många andra sjukdomar som kan göra hästen mycket sjuk, så det gäller att tänka på smittorisk oavsett om man vaccinerat eller ej!
Jag vaccinerar inte mig själv heller men samma där, försöker undvika smittor.
Du väljer att vaccinera din häst för att ge den skydd mot allvarlig smitta/sjukdom. Inte för att skydda andra vaccinerade hästar från smitta i ditt scenario .Efter en diskussion har jag förstått att alla inte vaccinerar sina hästar mot hästinfluensa. Hur gör ni?
Ni som inte vaccinerar lämnar era hästar aldrig gården eller träffar andra hästar?
Fast att tro att "man kan sova lugnt om natten" för att man vaccinerar är att invagga sig själv i någon falsk trygghet, botulism kan hästar få ändå och hästinfluensa på för i övrigt frisk häst behöver man faktiskt inte ligga vaken för. Fast vad har du för försäkringsbolag som tvingar dig att vaccinera?Vaccinerar du inte mot stelkramp heller?
Mina hästar vaccineras mot hästinfluensa, stelkramp och botulism. Det är delvis för att jag ska kunna sova lugnt om natten, men det är också för försäkringsbolaget.
Jo så är det ju såklart, men jag har inte reflekterat över det, får ta den risken Botulism är jag inte ett dugg orolig över. Den största risken för botulism som jag ser det är när hästar går och äter hö/silage som ligger nertrampat i lera.@Minstral tror de flesta fb vid sjukdom som kostar pengar har reservation att dra upp ur bakfickan om hästen inte varit vaccinerad mot hästinfluensa faktiskt , eftersom det är så pass norm att vaccinera mot det . Jag skulle tro de flesta får problem tyvärr då FB är som de är utifrån vad de tjänar pengar på och att folk sällan läser det finstilta samt att även att folk läst finns det loopholes de drar fram inte sällan .
Ang botulism så finns det flera typer och vaccinet tar en typ , men vet nog ingen vaccinerad häst i Sverige som dött av botulism öht ? Däremot några ovaccinerade .
Du väljer att vaccinera din häst för att ge den skydd mot allvarlig smitta/sjukdom. Inte för att skydda andra vaccinerade hästar från smitta i ditt scenario .
Med andra ord så i din situation att du inte behöver vaccinera pga att du inte tävlar , åker till träningar på anläggning osv , väljer du att inte vaccinera ligger risken på din häst - det är den som kan bli sjuk om den drabbas så valet /riskövervägandet är helt och hållet ditt utifrån vad situation är och vad du vill riskera osv .
@Minstral tror de flesta fb vid sjukdom som kostar pengar har reservation att dra upp ur bakfickan om hästen inte varit vaccinerad mot hästinfluensa faktiskt , eftersom det är så pass norm att vaccinera mot det . Jag skulle tro de flesta får problem tyvärr då FB är som de är utifrån vad de tjänar pengar på och att folk sällan läser det finstilta samt att även att folk läst finns det loopholes de drar fram inte sällan .
Ang botulism så finns det flera typer och vaccinet tar en typ , men vet nog ingen vaccinerad häst i Sverige som dött av botulism öht ? Däremot några ovaccinerade .
Tror jag inte @fio . Travarna har ju en annan försäkring utifrån att de är de .Det är väl bara när det gäller stelkramp som det kravet kommer in från f-bolagen, inte vanlig hästinfluensa. Med tanke på att tex travet inte har /haft vaccineringskrav så har jag svårt att tro det.
Fast det gäller ju bara hältor, inte övrig vet.vård?Tror jag inte @fio . Travarna har ju en annan försäkring utifrån att de är de .
Vad pratar du om nu - vad som gäller travare i travsporten försäkringsmässigt eller när de ev ska försäkras som ridhästar ?Fast det gäller ju bara hältor, inte övrig vet.vård?
Fast att tro att "man kan sova lugnt om natten" för att man vaccinerar är att invagga sig själv i någon falsk trygghet, botulism kan hästar få ändå och hästinfluensa på för i övrigt frisk häst behöver man faktiskt inte ligga vaken för. Fast vad har du för försäkringsbolag som tvingar dig att vaccinera?