Vaccinera eller inte

Sv: Vaccinera eller inte

Ja, precis en viss procent av befolkningen måste vara vaccinerade för att inte sjukdomen ska bryta ut, se bara på utbrottet av mässling i Järna där man av ideologiska skäl inte vill vaccinera sina barn. Urbota korkat, enligt min uppfattning.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Jag kan nog också tycka att man bör vara vaccinerad när man jobbar inom äldrevård/-omsorg för att inte sprida smitta till personer i riskgrupperna i onödan.

På samma sätt som det var helt självklart för oss att våra barn skulle vaccineras mot svininfluensan, eftersom det finns en skolkamrat som tillhör en av riskgrupperna.

Jo men sålänge ingen chef eller liknande sätter ett krav så kommer jag inte vaccinera mig helt enkelt. Sätter chefen krav på vaccination så byter jag yrke, utan att ens tveka.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Enkelt. Eftersom vård ska bedrivas evidensbaserat, alltså enligt vetenskap och beprövad erfarenhet. :)

Ja, men inte är det vi undersköterskor som beprövar, men det gissar jag att du visste? Vi får "order":

Agda ska ha denhär medicinen såhär ofta.
Rosie har denna sjukdom och behandlas såhär.
osv.

Det är resultat av medicinsk forskning, men JAG har inte deltagit i forskningen.
JAG kan inte heller leka viktigpetter när läkaren påtalar var pat behöver/ställer en diagnos.
För JAG har ingen utbildning eller erfarenhet inom medicinsk forskning (eller liknande).
För att det inte är mitt jobb eller ingår i min utbildning.

I mitt huvud är detta jättelogiskt?

Att tycka att man automatiskt är insatt inom medicinsk forskning för att man är undersköterska på äldreboende tycker jag är ungefär lika logiskt som att man äter soppa med gaffel. Man kan göra så, men det är inte rätt ;)
 
Sv: Vaccinera eller inte

Är det alltså vanligt vaccin för säsongsinfluensa tråden handlar om? Där resonerar jag som du, jag vaccinerar mig inte eftersom jag inte skulle bli mer än sjuk av influensa. Dock: om jag jobbade i vården skulle jag nog ta den, för att inte dra in smittan bland patienterna.

Men det låter i tråden som om säsongsinfluensan blandas ihop med svininfluensan. Det finns ju ingen anledning att vara rädd för vaccinet mot säsongsinfluensa bara för att Pandemrix fick katastrofala konsekvenser.

Du skrev ju Influensa-vaccin kommer inte nära min kropp - det låter i mina öron som att du är rädd för vaccinet. Jobbar man inom vården borde man inte vara det, tycker jag.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Är det alltså vanligt vaccin för säsongsinfluensa tråden handlar om? Där resonerar jag som du, jag vaccinerar mig inte eftersom jag inte skulle bli mer än sjuk av influensa. Dock: om jag jobbade i vården skulle jag nog ta den, för att inte dra in smittan bland patienterna.

Men det låter i tråden som om säsongsinfluensan blandas ihop med svininfluensan. Det finns ju ingen anledning att vara rädd för vaccinet mot säsongsinfluensa bara för att Pandemrix fick katastrofala konsekvenser.

Du skrev ju Influensa-vaccin kommer inte nära min kropp - det låter i mina öron som att du är rädd för vaccinet. Jobbar man inom vården borde man inte vara det, tycker jag.

Fast nu handlade ju TS länk om just Pandemrix så det var utefter det jag svarade. Sen så vaccinerar jag mig ju iof inte mot någonting ändå om jag inte ska utomlands eller behöver en stelkramp.

Ja jag är rädd för vaccinet, plus att jag lever lite efter "If it ain´t broke, don´t fix it". Jag vet att många tycker att det är bra att vaccinera sig utifall att man kanske blir sjuk. Men jag tycker helt enkelt inte det.

Jag hade helt och hållet förstått ett vaccinationskrav inom vården, och jag skulle respektera det till 100%. Men jag skulle som sagt säga upp mig och leta upp någonting annat. Om jag utöver skitlön och trasig kropp ska tvingas till att spruta i mig en vätska jag inte vill ha, då kan det fan kvitta. Jag tycker verkligen om mina gamlingar men vissa begränsningar har jag.
 
Sv: Vaccinera eller inte

, se bara på utbrottet av mässling i Järna där man av ideologiska skäl inte vill vaccinera sina barn. Urbota korkat, enligt min uppfattning.
Varför var det urbota korkat?
Mina barn blev inte vaccinerade som små bebisar, utan jag valde att vänta tills de var äldre.
gulan
 
Sv: Vaccinera eller inte

Jaha, så det var Pandemrix vi pratade om? Att jobba med gamla och inte vaccinera sig mot svininfluensan låter rätt galet i mina öron. Är närmast förvånad över att det inte var obligatoriskt för sådan vårdpersonal.
 
Sv: Vaccinera eller inte

För att det blev ett utbrott av mässling?
Jovisst, men någon epidemi kan det inte bli. De flesta vaccinerar sina bebisar.
Att jobba med gamla och inte vaccinera sig mot svininfluensan låter rätt galet i mina öron. Är närmast förvånad över att det inte var obligatoriskt för sådan vårdpersonal.
Ännu ett skäl till att inte söka sig till vården, även om jag förstår varför många tycker att det borde vara obligatoriskt att vaccinera sig om man arbetar där. Att bli tvingad till en vaccination som ingen tar ansvar för om något går snett -känns medeltid.
Sen kan jag se risk med att en arbetsgivare får "rätt" att tvinga sin personal till vaccination. Obligatorisk vaccin gäller samtliga influensa annars...hej då, eller ingen anställning. Sjuk personal får andra företagare ha- vi ska inte ha det.
gulan
 
Sv: Vaccinera eller inte

Vad menar du med "ingen tar ansvar för"? Det senaste jag sett om narkolepsin är att de drabbade troligen kommer att få ersättning. Det är ju att ta ansvar. Att bota dem går ju inte, samhället får ta ansvar på de sätt som går.

"Andra företagare" har inte hand om vård och behandling av gamla och/eller sjuka människor. Det är skillnaden mot vården:idea:
 
Sv: Vaccinera eller inte

Nej visst, det blir ingen epidemi eftersom de rider på vågen att andra tar ansvar. Vilket är fegt.
De flesta vaccinerar sina bebisar så de inte får mässlingen, andra gör inte det och chansar att deras barn ska klara sig. Hur kan deras handlande vara fegt?
gulan
 
Sv: Vaccinera eller inte

De flesta vaccinerar sina bebisar så de inte får mässlingen, andra gör inte det och chansar att deras barn ska klara sig. Hur kan deras handlande vara fegt?
gulan

De andras barn klarar sig från mässlingen tack vare att de flesta av oss vaccinerar våra barn. Fegt, vet jag inte om jag skulle kalla det, men de som inte vaccinerar åker ju snålskjuts på dem som gör det.

I Järna misslyckades man med snålskjutsåkandet, och fick en lokal epidemi av mässling.
 
Sv: Vaccinera eller inte

De flesta vaccinerar sina bebisar så de inte får mässlingen, andra gör inte det och chansar att deras barn ska klara sig. Hur kan deras handlande vara fegt?
gulan

Det är fegt för att de lägger över ansvaret på att hålla dessa elaka barnsjukdomar borta på "alla andra". Om alla skulle göra som de skulle de få känna på de verkliga effekterna av deras vanföreställningar. Nu skyddas de av oss andra och då kan de fortsätta leva i sin lilla bubbla.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Ja jag är rädd för vaccinet, plus att jag lever lite efter "If it ain´t broke, don´t fix it". Jag vet att många tycker att det är bra att vaccinera sig utifall att man kanske blir sjuk. Men jag tycker helt enkelt inte det.

Tycker du att det är bättre att dina gamlingar blir sjuka och kanske dör då?
 
Sv: Vaccinera eller inte

Jovisst, men någon epidemi kan det inte bli. De flesta vaccinerar sina bebisar.

Jamen nu blev det utbrott av mässling och jag har för mig att det också har avlidit barn i Storbrittanien pga att folk inte vaccinerar sina barn längre (av rädsla för vaccin, att det ska ge autism och andra tramsigheter). Jag tog det bara som ett exempel.
Jag tycker det är självklart att vi som jobbar inom vården ska vara vaccinerade mot influensa, både säsongs och svin. Jag vill inte genom mitt jobb smitta ner en äldre individ som kanske dör. Varför skulle jag vilja det?? Så trodde jag alla tänkte inom vården, men så är det tydligen inte.
 
Sv: Vaccinera eller inte

De andras barn klarar sig från mässlingen tack vare att de flesta av oss vaccinerar våra barn. Fegt, vet jag inte om jag skulle kalla det, men de som inte vaccinerar åker ju snålskjuts på dem som gör det.
Men du vaccinerar ditt barn för att det ska vara skyddat? Varför blir ansvaret ditt att alla ska vaccinera.
Det är fegt för att de lägger över ansvaret på att hålla dessa elaka barnsjukdomar borta på "alla andra".
Men du vaccinerar ditt barn, om grannens unge inte blir vaccinerad och får mässlingen vad gör det dig? Din unge kommer inte få mässlingen. Fattar inte hur du kan få det till fegt?
Om alla skulle göra som de skulle de få känna på de verkliga effekterna av deras vanföreställningar.
Varför skulle "alla" göra som de? Menar du att det finns en risk att gemene man börjar grotta ner sig i vaccinetsa vara eller inte vara?
Nu skyddas de av oss andra och då kan de fortsätta leva i sin lilla bubb
Jag vill påstå att man INTE kan leva i någon bubbla. Världen är liten idag, många kommer hit och vi åker dit. Hela världen har inte obligatoriskt vaccinprogram......
Jamen nu blev det utbrott av mässling och jag har för mig att det också har avlidit barn i Storbrittanien pga att folk inte vaccinerar sina barn längre.
Jag har inte hört om någon unge som dött i Storbrittanien..men kanske ska googla på det. Hur många var det som fick mässling i Järna? (har inte hört om det)
gulan
 
Sv: Vaccinera eller inte

Men du vaccinerar ditt barn, om grannens unge inte blir vaccinerad och får mässlingen vad gör det dig? Din unge kommer inte få mässlingen.

Tanken med vaccin är att så många som möjligt ska vaccinera så att sjukdomarna på sikt dör ut. Det är solidaritetstänket som ger resultat. Väljer tillräckligt många att göra som du gör, blir följden i stället att barn till slut dör. Nej, det rör inte mig direkt, men jag blir jävligt förbannad för jag känner ett ansvar även för andras barn. De har inte bett om korkade föräldrar!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp