Vaccinera eller inte

Sv: Vaccinera eller inte

Tack vare konspirationsteoretikerna som uppenbarligen går omkring där ute och vägrar vaccin pga sin egen okunnighet
Konspirationsteoretiker......Var inte det ordet rätt flitigt använt i någon tråd här på buke för några år sedan då svininfluensavaccinet diskterades??
Ibland är det bra att ifrågsätta myndigheter som lovar säkerhet.
gulan
 
Sv: Vaccinera eller inte

Konspirationsteoretiker......Var inte det ordet rätt flitigt använt i någon tråd här på buke för några år sedan då svininfluensavaccinet diskterades??
Ibland är det bra att ifrågsätta myndigheter som lovar säkerhet.
gulan

Fast nu blandar du äpplen med päron. De är fortfarande konspirationsteoretiker, även om de fick vatten på sin kvarn i och med narkolepsibiverkningarna. Observera att det inte är samma sak som att de fick rätt i sak. Konspirationsteoretikerna menade att det var läkemedelsindustrin som "låg bakom" massvaccinationerna trots att det inte behövdes. Och det är fortfarande inte sant.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Exakt så... Som när martha tidigare i tråden länkar till en artikel om Läkemedelsverkets studie och säger att "det vill inga ansvariga erkänna". Läkemedelsverket borde rimligen självt höra till de ansvariga och gör sig jobb: nämligen kartlägger konsekvenser, gör riskbedömningar och offentliggör resultaten.

Gulan: ska vi lekmän ifrågasätta myndigheter är det bra med annan kunskap än den vi hittar via google. Tycker jag.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Jag tog pandemrix trots formaldehyd-allergin, fick dock stanna under uppsikt på vårdcentralen ganska länge.

(Och helvete vad armen blev svullen och öm sen!)
 
Sv: Vaccinera eller inte

Gulan: ska vi lekmän ifrågasätta myndigheter är det bra med annan kunskap än den vi hittar via google. Tycker jag.

Jag blir lite förtvivlad av den uppenbara bristen på ordförståelse och den katastrofala tolkningsförmågan som framkommer här i tråden med två flagranta exempel; hur orden riskgrupper och konspirationsteoretiker tolkas. Om det är så illa ställt HÄR på buke, på senior i den här tråden hos två personer som är aktiva debattörer i skriftlig form - hur illa är det inte då i samhället i stort? O_o
 
Sv: Vaccinera eller inte

Konspirationsteoretikerna menade att det var läkemedelsindustrin som "låg bakom" massvaccinationerna trots att det inte behövdes. Och det är fortfarande inte sant.
Men inte bara! Kanske ska plocka fram den där tråden vi hade här, det rådde lynchstämmning för att man (jag med fler) hävade att det finns/fanns expertis som menade att vaccinet inte alls är så säkert som våra myndigheter vill påskina och att svinflunsan var kraftigt överdriven OCH att eftersom vaccinet skulle ge rejält klirr i kassan hos läkemedelsföretagen så finns/fanns det flera anledningar att fundera över om det möjligtvis kan finnas lobbyister som påverkar åt vilket håll vinden ska blåsa.
Då var "man" konspirationsteoretiker" vad det nu heter! honung kan säkert förklara bättre :D
gulan
 
Sv: Vaccinera eller inte

Men inte bara! Kanske ska plocka fram den där tråden vi hade här, det rådde lynchstämmning för att man (jag med fler) hävade att det finns/fanns expertis som menade att vaccinet inte alls är så säkert som våra myndigheter vill påskina och att svinflunsan var kraftigt överdriven OCH att eftersom vaccinet skulle ge rejält klirr i kassan hos läkemedelsföretagen så finns/fanns det flera anledningar att fundera över om det möjligtvis kan finnas lobbyister som påverkar åt vilket håll vinden ska blåsa.
Då var "man" konspirationsteoretiker" vad det nu heter! honung kan säkert förklara bättre :D
gulan

Fast vet du, med tanke på hur väldigt sjuk jag blev av svininfluensan + lunginflammation ovanpå det så har jag absolut all förståelse för att det blev så "hysteriskt" om vaccinera sig mot den. Faktiskt. Jag är trots allt en person som aldrig blir riktigt sjuk liksom, men den gången fick jag igen med råge. Jag har visserligen astma och ansågs vara i en riskgrupp, men jag blev ändå väldigt förvånad över hur sjuk jag blev av influensan, influensa för mig var att man har lite feber, ont både här och där, hostar och sover mest..... :o Jag har ändrat åsikt ;)

OM folk inte hade vaccinerat sig och vidtagit försiktighetsåtgärder så hade antalet sjuka och döda faktiskt varit högre än vad det var.

Att yra om pengar känns bara långsökt.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Enya: jag vaccinerade mig och dottern just pga vår astma.
Om jag kan bli så sjuk av en vanlig förkylning som jag blir så hade jag nog inte överlevt en flunsa.
Sen jag började vaccinera mig blir jag inte alls speciellt sjuk i förkylningar o sånt.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Jag blir lite förtvivlad av den uppenbara bristen på ordförståelse och den katastrofala tolkningsförmågan som framkommer här i tråden med två flagranta exempel; hur orden riskgrupper och konspirationsteoretiker tolkas. Om det är så illa ställt HÄR på buke, på senior i den här tråden hos två personer som är aktiva debattörer i skriftlig form - hur illa är det inte då i samhället i stort? O_o
Även om du har ett behov av att basunera ut din åsikt om vad du anser om andra människors tolkningsförmåga, så hoppas jag att det är OK för dig att dessa två personer får vara här på bukefalos och skriva?
gulan
 
Sv: Vaccinera eller inte

Det finns säkert en hel del publicerat mot vacciner från antroposoferna, man ska inte svälja allt de säger med hull och hår, utan använda sitt kritiska tänkande också. Och läsa läkarvetenskapens argument för och emot samma saker innan man bildar sig en uppfattning

Absolut! :) Kritiskt tänkande är bra i alla situationer.

Sen är ju läkarvetenskap ett brett begrepp. Det finns ju både västerländsk och österländsk medicin, och inte så sällan står deras uppfattningar i motsats till varandra.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Ja
På samma sätt som det var helt självklart för oss att våra barn skulle vaccineras mot svininfluensan, eftersom det finns en skolkamrat som tillhör en av riskgrupperna.

Om skolkamraten är vaccinerad eftersom hon/han tillhör en riskgrupp och jag håller mina barn hemma när/om de är sjuka, så borde väl risken för skolkamraten vara skapligt eliminerad...?
 
Sv: Vaccinera eller inte

Konspirationsteoretiker......Var inte det ordet rätt flitigt använt i någon tråd här på buke för några år sedan då svininfluensavaccinet diskterades??
Ibland är det bra att ifrågsätta myndigheter som lovar säkerhet.
gulan



Känns lite trist att ta till sådana uttryck/stämpla oliktänkande. Jag känner mig inte träffad, tänker inte skämmas eller skrämmas av den sortens argumentation. Misstänker att du också menade så.

Håller med om att det är bra att ifrågasätta även myndigheter ibland. :up: Håll i minnet att medicinföretagen tjänar offantligt mycket pengar på att ta fram de mediciner som myndigheterna säger behövs. Håll i minnet att myndigheter består av människor, och ingen omutbar allvetare... Och att fel beslut kan tas under tidspress. Och att massmedia har makt!
 
Sv: Vaccinera eller inte

Fast nu blandar du äpplen med päron. De är fortfarande konspirationsteoretiker, även om de fick vatten på sin kvarn i och med narkolepsibiverkningarna. Observera att det inte är samma sak som att de fick rätt i sak. Konspirationsteoretikerna menade att det var läkemedelsindustrin som "låg bakom" massvaccinationerna trots att det inte behövdes. Och det är fortfarande inte sant.

Tack för förklaringen av begreppet. :) Läste inte klart tråden innan jag svarade.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Det där var starkt förenklat, tycker jag. Jag tror att många utav dem är mycket pålästa.

Det tycker jag sällan att det är, faktiskt. Argumenten är ofta kassa och man förstorar upp enstaka händelser utan att öht reflektera över hur illa sjukdomen man vaccineras mot kan slå. Det blir mkt sila mygg och svälja kameler imho- tänker osökt på tråden om Gardasil. Där ett enstaka fall av allvarlig biverkning i USA togs som ursäkt för att helt förkasta vaccinet- det dör flera hundra kvinnor varje år i Sverige pga sjukdomen, märk väl, INGEN har dött av vaccinet.

halvt kl

När det gäller barnvaccinen gjorde de en riktigt bra lista från Astrid Lindgrens sjukhus, där de radade upp biverkningar av vaccinen SAMT av sjukdomarna. Sen förstår jag att det kan vara en lätt utväg att strutsa huvudet i sanden och tänka att det händer inte mig, så varför ta risken att få ngn biverkning? Men det är ignorant och okunnigt anser jag, man bör ha bättre på fötterna än så när man tar viktiga beslut. En viss % av befolkningen måste vara vaccinerad för att undvika nya sjukdomsutbrott, och se på de som nu trillar dit på gamla sjukdomar vi trott vi skulle slippa, som ungdomarna i Danmark för några år sedan. Liv som går till spillo helt i onödan, i mitt tycke.

Sedan tycker jag visst att man kan vara skeptisk till snabbt framtagna läkemedel som inte testats fullt så noggrant som de äldre. Man får ta med det i riskbedömningen helt enkelt.

Sen får man, om man ska diskutera just svininfluensan, se till att ha på fötterna vad gäller de drabbade. När det var hype att skriva om de som insjuknade gjorde media just det, när de hade hype om att skriva att vaccinet sög och att allt var överdrivet.. under den tiden hade vi patienter som dog av influensan, inklusive barn. Men det var ju inte läge att skriva om det då, det var mkt bättre att köra drev mot de som köpt in vaccinet.
Man bör vara källkritisk åt samtliga håll och försöka att inte enbart läsa vinklade källor.

Själv är jag vaccinerad mot en del saker, i vuxenlivet booster av stelkramp, hav,hbv, TBE. Önskar jag hade gått igenom dagens vaccinprogram som liten så hade jag sluppit en lång sjukdomstid själv. Vissa saker va inte bättre förr. :)
 
Sv: Vaccinera eller inte

Det kallas för "värdegrund" och det är något som innefattar väldigt mycket men utgår från värdeingar vårdpersonal skall stå för.

Och på vilket sätt gör värdegrunden att äldrevårdspersonal bli insatta i medicinsk forskning? :) Jag är både utbildad och erfaren men anser mig inte särskilt kunnig inom det området ändå. Tyvärr! Men det verkar som på er andra att jag kanske missat något? :o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp