Vaccinera eller inte

Sv: Vaccinera eller inte

Influensa-vaccin kommer inte nära min kropp. Dock sticker det i ögonen på folk då jag jobbar inom vården.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Jag tycker inte ens att jag argumenterar, snarare spinner loss lite på tidigare nämnda lathet som orsak till att vaccineringar inte blir av.

Jag har sett TBE på nära håll, det skrev jag ju. En kompis dotter drabbades som fyraåring, fullt frisk och återställd idag, dock. Jag upplever ändå ingen oro, hade jag upplevt oro hade ju troligen oron övertrumfat latheten och jag hade vaccinerat mig för många år sedan.

För mig är det alltså inte alls konstigt att sådant som den typen av vaccin inte blir av. Jag skulle aldrig drömma om att påstå att det inte blir av pga rädsla för biverkningar eller något annat, utan just för att ingen känsla direkt driver mig.
 
Sv: Vaccinera eller inte

För mig är det alltså inte alls konstigt att sådant som den typen av vaccin inte blir av. Jag skulle aldrig drömma om att påstå att det inte blir av pga rädsla för biverkningar eller något annat, utan just för att ingen känsla direkt driver mig.

Men förnuftet då? Det finns ingen känsla som driver mig heller att ta TBE-vaccin, jag har inte ens haft en enda fästing på över tio år. Men jag vet ju att det räcker med lite otur, en enda smittad fästing.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Jag har tvingat mina föräldrar som rör sig mycket ute att vaccinera sig mot TBE, men har inte varit så orolig själv då jag inte är någon utemänniska. Dock hörde jag nyligen att någon fått TBE bara några hundra meter från min bostad och att det tydligen är ett fästingrikt område, så i och med att det finns en hel grönområden här så ska jag också göra det.

Influensa har jag aldrig brytt mig om att vaccinera mig mot.

Stelkramp tog jag när jag var 10 och MPR när jag var 12, plus poliosprutorna som liten då men jag har ingen aning om hur länge de räcker. Önskar att jag hade hunnit vaccinera mig mot vattkoppor innan jag åkte till London för det var INTE roligt som nästan 20-åring kan jag säga.

HPV hade jag tagit utan att blinka om det funnits när jag var i rätt ålder.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Men förnuftet då?

Jag vet faktiskt inte. Som sagt har två fall av TBE inträffat i den trakt där jag mest rör mig ute under en period om flera år, då. Risken är alltså tills vidare att bedöma som mycket liten. Det aktuella landstinget rekommenderar att man vaccinerar barn under tre år och skogsarbetare (som är ute i skogen hela tiden) - dessa grupper räknas som riskgrupper. Att som Ramona påstå att jag har en "det händer inte mig-attityd" mot den bakgrunden, är ju helt enkelt fel. Jag tror inte att det händer någon annan heller, tills vidare.

Nu är det ju en enkel sak att gå och vaccinera sig, och det ger inga biverkningar vad jag förstår, men generellt sett tror jag faktiskt inte att det mest förnuftiga man kan göra är att vidta alla upptänkliga åtgärder för att förhindra sjukdom och skada i varje moment av livet.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Det aktuella landstinget rekommenderar att man vaccinerar barn under tre år och skogsarbetare (som är ute i skogen hela tiden) - dessa grupper räknas som riskgrupper.
Men vart hittar du denna infon?

I 2013 års broschyr för TBE från VG-regionen står det:

TBE- vaccination rekommenderas till:
• Fast boende och sommarboende i områden med smittrisk
• Personer som vistas i skog och mark i områden med smittrisk

Vaccinationsrekommendationen är mindre angelägen för:
• Förskolebarn. Dessa kan vaccineras från 1-år, men får i regel lindrigare symtom än vuxna.
• Personer som endast kortvarigt vistas i områden med smittrisk
• Personer bosatta i riskområde men som inte brukar vistas i skog och mark

http://www.vgregion.se/upload/Smitt...n till allmänheten i Västra Götaland 2013.pdf
 
Sv: Vaccinera eller inte

Men Pandemrix var ju ett dåligt vaccin som togs fram i alla hast.
Man skall inte jämföra det med de väl testade vaccin som har använts i många år utan problem.

Det är ju som att låta bli att åka bil för att det finns andra människor som har krockat eller haft en bil som gick sönder.
Det betyder ju inte att alla bilar är dåliga.

Man väljer helt enkelt bort just Pandemrix och använder ett annat vaccin.
Numera så finns H1N1 (svininfluensan) med i det vanliga influensavaccinet som inte visat några biverkningar.

Nej , och jag menade just dessa snabbt framtagna vacciner...även vaccinet mot livmoderhalscancer

Beprövade vacciner som stelkramp, TBE, TBC, Polio och såna är jag inte rädd för , men skrämselvaccinationer som bara läkemedelsföretagen tjänar på är otäcka. Folk vaccinerade sig bara för att nån sa att man måste :crazy:
 
Sv: Vaccinera eller inte

Men frågan är vad alternativet hade varit?
Nu så blev det ju inte pandemi tack vara vaccinationerna.
Men vad som annars hade hänt vet vi inte.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Men frågan är vad alternativet hade varit?
Nu så blev det ju inte pandemi tack vara vaccinationerna.
Men vad som annars hade hänt vet vi inte.

Vi vet inte heller om det blivit pandemi övht heller, samma skrämselpropaganda som med fågelinfluensan, galna kosjukan ...snabba vaccin .

de flesta köper att man SKA vaccinera sig och gör det bara därför.

...o hellre dör jag nog än att få narkolepsi o leva med ett helt liv :(
 
Sv: Vaccinera eller inte

...o hellre dör jag nog än att få narkolepsi o leva med ett helt liv :(

Nu så var ju det något som bara drabbade ungdomar.
Vad man kan lära av detta är att inte vaccinera nya grupper med nya vaccin.
Influensavaccination av ungdomar var mycket oprövat för man brukar inte göra det.

Då så blir det viktigare att andra vaccinerar sig när det blir som med Svininfluensan att unga människor blir mycket sjuka och dör.
Man gör det helt enkelt av solidaritet med andra.

Jag är mycket glad att så många gjorde det så att sådana som skulle bli mycket sjuka slapp få det.
Jag fick fågelinfluensan då jag inte var lämplig för det vaccinet, det innehöll formaldehyd som jag är oerhört allergisk mot.
Nu så hade jag Hongkong-influensan som liten så jag blev inte så sjuk ändå.
Men den gick 1967 och många är ju födda efter det.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Fast HPV-vaccinet är väl inte direkt snabbt framtaget?

Anna: Enligt vad jag har läst är det bra att ta HPV-vaccinet även om du är äldre.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Ja barn återhämtar sig oftast fullt ut.
Men det gör inte vuxna.

Nej, det stämmer. Jag har en kollega som drabbades - hade aldrig haft en fästing på sig tidigare, och så blir han sjuk av den första han typ träffar på - och han blir aldrig fullt arbetsför igen. Hans fru är läkare och vakade vid hans sida och läget var så allvarligt att hon satt och tittade på klockan. Men han återhämtade sig som sagt var, men inte fullt ut.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Att avstå vissa vaccinationer är ett medvetet val, baserat dels på instinkt, dels på att min ex-sambo/barnens pappa läst fruktansvärt mycket negativt om vaccinationer mot bl a influensa.
Det finns säkert en hel del publicerat mot vacciner från antroposoferna, man ska inte svälja allt de säger med hull och hår, utan använda sitt kritiska tänkande också. Och läsa läkarvetenskapens argument för och emot samma saker innan man bildar sig en uppfattning

Mina nyförvärvade kunskaper i mikrobiologi där vi nosat lite på immunologi, gör mig säker på att vaccin är bra skit.

Jag har aldrig vaccinerat mig mot influensa av något slag, mest för att jag tycker att jag överlever ändå. Och TBE finns fortfarande ingen direkt rekommendation för där jag bor - vi gick för övrigt igenom just det på skolan för några veckor sedan...
Men i övrigt är jag ganska välvaccinerad och har absolut inget emot vaccinering - tvärtom! Barnen har fått alla rekommenderade vaccin.
 
Sv: Vaccinera eller inte


Jaså, vad grundar du det på ?
De människorna som har drabbats som då trodde på vetenskapen , vad säger dom då ? vilket fack sätter du dom i ? Simulanterna ?
 
Sv: Vaccinera eller inte

Jag har aldrig vaccinerat mig mot influensa av något slag, mest för att jag tycker att jag överlever ändå.

Eller hur. Och såna här trådar och konspirationsteorier och antivaccinationsförespråkarna haussar upp med onödig skrämsel som faktisk skrämmer de som faktiskt behöver vaccinet från att ta det i många fall livsviktiga vaccinet. Många vet inte att influensa och tillstötande komplikation som lunginflammation är vår vanligaste dödsorsak.
Det finns rekommendationer om vilka som bör ta influensavaccinet - ingår man inte i de grupperna behöver man inte ta vaccinet och framförallt, behöver vi inte veta deras åsikt om hur onödigt vaccinet är.

Många människor dör varje år i influensa men om man är ung, frisk och stark är influensa sällan livshotande. Faktum är att influensan är en av våra vanligaste dödsorsaker vilket inte många känner till. De som har störst risk att dö i influensa är personer med svår hjärt- och lungsjukdom. Risken ökar även om man har någon annan svår sjukdom och ju äldre man blir. De riskgrupper som är definierade och även speciellt rekommenderas att ta influensavaccin är:

Personer som är äldre än 65 år.
Personer som har en hjärt- eller lungsjukdom.
Personer som har diabetes.
Personer som har starkt nedsatt immunförsvar.

Tillhör man dessa riskgrupper rekommenderas starkt influensavaccin som skydd mot influensan.



Jag skulle skämmas om jag satt här och skapade en tråd eller skrev i den om hur onödigt influensavaccin är, om jag är frisk. Liksom, hur tänker vissa? Tänker ni alls?
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp