Vaccinera eller inte

Sv: Vaccinera eller inte

Men panderix har ju dragits tillbaka, så det går ju inte ens om man skulle vilja!

Nej , men det kommer ju säkert nya farliga vaccin...tänk om folk visste att det skulle dras tillbaka för att det är farligt ...beprövade vaccin kan man väl ta, men biverkningar kan ju finnas ändå.

Jag har bl a vaccinerat hästar som fått en hel del biverkningar, en blev inte "folk" på tre år efter vaccinationen , en fick bölder över hela kroppen som inte försvann på 6 månader......jag tycker det är läskiga saker det där...
 
Sv: Vaccinera eller inte

Men hur ofta blir det illa på människor?

Biverkningar på min son: 1 dags feber efter andra vaccineringen, en kula på benet efter tredje vaccineringen. Dock så fick han dagen efter en förstorad testikel pga vattenbrock, läkaren trodde inte att det hade med vaccineringen att göra. Totalt ofarligt men var några ångestfyllda timmar för mig.
Mina egna biverkningar kommer jag inte ihåg;)
 
Sv: Vaccinera eller inte

Kl
Har vaccinerat mig mot svininfluensa. Det var antingen det eller bli av med jobbet, så det fick bli sprutan. Inga biverkningar förutom att armen var öm efteråt.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Vaccineringsprogrammet för barn, svininfluensan via universitetet 2009, TBE (ska ta nästa dos i dagarna som kommer) och Hepatit B som jag glömt att fylla på. Det är vad jag har tagit. Jag borde kanske fylla på stelkramp som jag tog för 18-19 år sedan.

Årsinfluensan har jag aldrig vaccinerat mot eftersom jag inte tillhör någon riskgrupp och bara haft mild form av influensa en gång (troligtvis - fick en kraftig förkylning med feber ett år, vilket jag aldrig brukar ha). Är definitivt inte rädd för influensavaccin men tycker självklart väldigt synd om de som fick biverkningarna av Pandemrix.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Jag är f.ö själv inte vaccinerad med MPR. Mässling har jag dock haft som liten. Rubella har jag tagit som vuxen, i övrigt följt vaccinationsprogrammet + att jag är vaccinerad mot hepatit a och b, gula febern, mengiokocker och tyfoidfeber. Detta för att tillägga att jag är lika sällan sjuk nu som jag var för 10 år sedan innan jag vaccinerade mig.

Dock funderar jag på att ta TBC eftersom jag via yrket kan komma i kontakt med ovaccinerade flyktingar från riskländer. TBE står också på listan. Även för våra barn.

Influensa har jag mig veterligen aldrig haft. Kanske i julas. då var jag sängliggande exakt 48 timmar och mådde sen som vanligt igen.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Vad bra att du påminde mig.
Det är dags för oss att fylla på vaccination för TBE.

Vi vaccinerar mot allt.
Jag har träffat folk som har haft TBE och det vill jag för allt i världen inte råka ut för.
Dessutom så har jag KOL (trots satt jag aldrig har rökt) och gissningsvis även astma så jag riskerar att drunkna inifrån av en influensa.
Mina lungor fylls med vitt skum vilket är mycket otrevligt.

Stelkramp är en väl beprövad vaccination som vi tar själva och ger hästarna.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Nej , men det kommer ju säkert nya farliga vaccin...tänk om folk visste att det skulle dras tillbaka för att det är farligt ...beprövade vaccin kan man väl ta, men biverkningar kan ju finnas ändå.

Alla läkemedel kan ha biverkningar, men jag tror att de flesta förstår att sjukdomarna som vaccinen ska skydda mot är betydligt värre än så. Det handlar om döden i vissa fall.
 
Sv: Vaccinera eller inte

kl
Jag tror den största risken för menliga biverkningar, är livet självt. Att låta bli rekommenderade vaccinationer i någon slags paranoid föreställning om biverkningar är väldigt naivt och okunnigt. Att som förälder inte ge sina barn rekommenderade vaccinationer anser jag vara oansvarigt.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Jag fick alla injektioner enligt barnvaccinationsprogrammet. Dessutom väldigt ordentligt vaccinerad mot TBC (tror att jag fått fem doser men får ingen reaktion på PPD så har rådgjort med infektionsläkare i hur jag ska göra och blivit avrådd från ytterligare doser trots dåligt svar).
Jag har under några år vaccinerat mig mot säsongsinfluensa, är i en "riskgrupp".
Tog vaccinet mot svininfluensa, vi blev starkt rekommenderade via min dåvarande arbetsgivare för patienternas skull.
Har fyllt på med stelkrampsvaccin, senast för ett par år sedan.

Överväger att vaccinera mot TBE eftersom jag är väldigt mycket utomhus. Dock är jag inte poppis bland fästingarna och ännu har inte TBE spridits i mitt närområde så jag väntar väl ett år till.

Påbörjade vaccination mot hepatit B för några år sedan men glömde påfyllnaden och får då skylla mig själv. Är väldigt sällan ute och reser men jag tror att hepatit B kommer att bli vanligare även i Sverige framöver, pga tätare kontakter med andra länder. Det finns ju länder där man får hepatit B medfött, och ökande migration leder till att fler personer som bär på smittan kommer att träffas på i Sverige.
Man håller ju dessutom på att införa vaccin mot hepatit B i barnvaccinationsprogrammet - blir antagligen kostnadsfri standard för alla inom ett par år. Just nu är det kostnadsfri standard till vissa barn men inte alla.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Jag är inte vaccinerad mot TBE av den enkla anledningen att sjukdomen (ännu) inte sprids av fästingar i mina trakter.

Jag förstår lathetsargumentet. Jag vaccinerade mig också försent, egentligen.

Jag tänker som så att man blir väldigt begränsad om man i dag inte är vaccinerad. Det kan räcka med ett besök i våra trakter sommartid och så är det kört. Jag skulle inte vilja gå in i beteshagarna, tex, utan vaccin. Det är så jobbigt att behöva tänka på att visitera kroppen efteråt. Husdjur är ju dessutom fästingmagneter, så inte ens sängen är en säker zon där jag bor.
 
Sv: Vaccinera eller inte

om du har ett barn som fått narkolepsi av panderixsprutan, skulle du då välja att vaccinera med det samma till ditt andra barn ?
Men Pandemrix var ju ett dåligt vaccin som togs fram i alla hast.
Man skall inte jämföra det med de väl testade vaccin som har använts i många år utan problem.

Det är ju som att låta bli att åka bil för att det finns andra människor som har krockat eller haft en bil som gick sönder.
Det betyder ju inte att alla bilar är dåliga.

Man väljer helt enkelt bort just Pandemrix och använder ett annat vaccin.
Numera så finns H1N1 (svininfluensan) med i det vanliga influensavaccinet som inte visat några biverkningar.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Jag har alla barnvaccinationer sen har jag precis fyllt på stelkramp och difteri. Sen har jag mot Hepatit A och B också (måste ha det pga jobbet).
 
Sv: Vaccinera eller inte

Jag skulle inte vilja gå in i beteshagarna, tex, utan vaccin. Det är så jobbigt att behöva tänka på att visitera kroppen efteråt.

Fast jag är inte oroad nog för att tänka så, helt enkelt. Sannolikheten för att jag vid ett (1) besök i tex dina hästars hage ska bli a. fästingbiten, b. smittad med TBE av detta, är ändå väldigt liten. Att fästingarna sprider TBE, betyder inte att 100% av betten är farliga.

Vi har extremt mycket fästingar på landet, och jag är sedan barnsben van vid att man faktiskt visiterar hela kroppen på sig själv och barnen varje dag på sommaren. Även om fästingarna inte ger TBE (ännu), så kan det ju bli små tråkiga infektioner vid betten och man vill ju oavsett allt annat bli av med de små blodsugarna.

Just att vi har så extremt mycket fästingar (en kompis vita kjol var prickig av fästingar en gång, på den nivån är det) gör ju att det känns väldigt odramatiskt. Skulle man panika varje gång man fick en fästing, vore man död i högt blodtryck för länge sen.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Som exempel så kan jag ta mig själv.

Jag har fått 3 fästingar i mitt liv.
En som barn och två som vuxen.
Båda de gånger som jag fick en fästing som vuxen så fick jag Borrelia.
Så det där med sannolikhet tror inte jag riktigt på när det gäller fästingar.
Utan jag tror att sjuka fästingar blir knäppare än andra.
Och om man har otur så har man.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Jag har lågt räknat haft 20 fästingar varje sommar i mitt liv, vilket betyder bortemot 200 fästingbett hittills. Det tillkommer nog rätt många som jag inte har upptäckt. Ingen borrelia, ingen TBE, några gånger små, små infektioner precis vid bettet (som efter ett vanligt litet smutsigt sår, infektioner lika stora som en liten finne, ungefär).
 
Sv: Vaccinera eller inte

Vi har extremt mycket fästingar på landet, och jag är sedan barnsben van vid att man faktiskt visiterar hela kroppen på sig själv och barnen varje dag på sommaren.

Problemet är att då är det redan försent. En fästing som har satt sig fast är en fästing som har fört ev smitta vidare. Man måste alltså fånga dem i flykten. Jag förespråkar inte någon hypokondri, jag tänker mest att det just minskar oron att vara vaccinerad och veta att det inte är någon större risk om man hittar ett blodsugande pyttekryp i armhålan.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Influensa har jag aldrig vaccinerat mig mot. Däremot planerar jag att vaccinera mig mot TBE i år. Jag har visserligen bott kring fästingtäta Mälarens vatten i många år, men nu har vi flyttat till en riktigt fästingtät del av området. I och för sig har jag aldrig haft någon fästing, men det räcker trots allt med en om fästingen är smittad. Dessutom har jag hundar som jag umgås tätt med.

Vaccin mot HPV hade jag också vaccinerat mig mot om jag hade varit betydligt yngre. Elakartade förändringar i livmoderhalsen är trots allt väldigt vanligt (jag har en släkting som ska opereras idag för förstadium till livmoderhalscancer) och vad jag förstår så är vaccin mot HPV mycket effektivt för att förhindra den utvecklingen.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Antagligen så är fästingar smittade på geografiska ytor.
De två som gav mig borrelia fick jag inom samma yta av 100X100m.
Jag skulle t.ex. inte vilja åka till Singö, där många har fått TBE, utan att vara vaccinerad.

Och jag rekommenderar alla som besökt den där 100X100m rutan att undersöka sig noga efter fästingar och vara uppmärksamma på rodnad runt ett bett.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Jag har lågt räknat haft 20 fästingar varje sommar i mitt liv, vilket betyder bortemot 200 fästingbett hittills. Det tillkommer nog rätt många som jag inte har upptäckt. Ingen borrelia, ingen TBE, några gånger små, små infektioner precis vid bettet (som efter ett vanligt litet smutsigt sår, infektioner lika stora som en liten finne, ungefär).
Men Gud, vilka dåliga argument!! Snacka om att ha "det händer inte mig"-attityden!

Det blir ju helt ohållbart ifall människor ska gå omkring och tänka sådär. Jag har sedan jag själv fick körkort år 1996 kört över 50.000 mil och jag har aldrig krockat. Det innebär dock inte att jag skiter i att ha säkerhetsbälte på mig. Faran finns även om den inte hänt mig ännu. Jag väljer dessutom att ha en någorlunda krocksäker bil.

Boka tid för vaccination nu. Har man sett TBE på nära håll tar man sprutorna bara för att minimera risken.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp