Vaccinera eller inte

Sv: Vaccinera eller inte

Och så har du ju sagt att det är "många" martha, i artikeln handlar ju det bara om två svenska läkare. Det är inte många med tanke på hur många läkare det finns i världen.:nailbiting:
gulan

Jag kan ta fram mer, men ids inte för det är ju ändå fel med mina länkar .
 
Sv: Vaccinera eller inte

Jag blir ärligt bedrövad över att läsa den här tråden. Ni är rent elaka mot varandra bara för att ni inte har samma åsikter. Är inte ni vuxna människor? Vad säger att just vissa har mer rätt till en åsikt än andra? Jag är inte ofta och kommenterar här inne på Bukefalos men måste få säga några saker.

1. Jag börjar med Honung. Du må ha olika åsikter än ex. Martha. Men vad ger dig rätten att kalla henne pucko och en massa andra okvädesord under hela den här tråden? Hon har rätt till sin åsikt oavsett om du tycker att den är helt åt helvete och det ger dig inte rätten att kalla henne en massa dumheter. Jag håller inte med henne i allt, i ganska lite faktiskt. Men hon är ändå inte förtjänt av dina ibland rent elaka inlägg. Om jag hade skrivit sådär till någon hade jag allvarligt skämts. Faktiskt. Och jag skiter i er bakrundshistorik.

2. Cilla W. jag förstår inte varför du brusar upp så häftigt över att hon kallar läkare korrupta, det är ju inte DIG hon anklagar. Klart som korvspad så finns det köpta läkare. Jag är själv egen företagare och har flera gånger blivit erbjuden både det ena och det andra för att ta in en viss leverantörs "underbara" saker. Vissa hoppar på tåget, andra inte. Jag valde att inte hoppa på. Det är väl ingenting att hänga upp sig på. Det finns inom alla branscher.

Sen för att gå till själva trådens innebörd. Jag vaccinerar mig oftast med de vacciner jag anser välbeprövade och som jag behöver. Men undviker att göra det i onödan eftersom jag ofta drabbas av biverkningar. Därav valde jag att inte ta svininfluensavaccinet (är inte i någon riskgrupp heller). Men givetvis påverkades jag även av att tre av mina vänner inomm sjukvården (varav två läkare) underförstått sa att de inte tänkte vaccinera sig (eller sin familj) eftersom de ansåg det vara för lite forskat kring vaccinet. En av mina vänner har mest troligt råkat ut för just narkolepsi pga. sprutan och hon är över 25. Om det nu har någon betydelse. En i min familj har ända sedan hon tog sprutan haft ett immunförsvar helt ur spel, hon blev sjuk av sprutan och har varit onaturligt sjuk sedan dess. Från att ha varit frisk. Har det ett samband? Vet inte, men jag är i alla fall glad över mitt beslut. Och ingen har rätt att kalla mig korkad för det. Det är MIN kropp. Precis som ni andra får bestämma över er kropp.


Tack Coldspell... :)
 
Sv: Vaccinera eller inte

Ofta klagas det på att läkemedelsföretagen tjänar pengar och tro attans det. Hur skall de annars ha råd att utveckla nya mediciner. Vill man ha annat får man skaffa statliga läkemedelsföretag och höj handen den som är villig att höja skatten för att vilja finaninsera det.
Jag missunnar inget företag att tjäna pengar i massor. Men jag förväntar mig att mitt lands beslutsfattare tar vissa saker i beaktning innan man drar igång skattefinansierade vaccinationsprogram, eller för den delen kampanjer som ska syfta till frivilliga vaccinationer. I fallet med svininfluensa som har samma dignitet vad beträffar "miss i kalkylen" som neurosedyn skandalen (anser jag) så kan jag inte påstå mitt förtroende för de personerna stärkts.
Höjdarna på läkemedelsföretagen sitter inte med vit rock och stetoskop runt halsen, utan snarare med slips, kavaj och räknedosan i högsta hugg. De anlitar dyra strateger som med smarta lösningar vet hur marknadsandelar ska kunna tas och var det är mest lönsammast och enklast att tjäna de stora pengarna. Med mördande reklam och massiv lobbyistverksamhet kan de tjäna riktigt gott med pengar på nysläppta läkemedel som lovar stort och håller smått. Kanske har alla studier och forskning visat att fullt så bra är inte läkemedlet. Men här gäller det att rädda det som räddas kan, och snabbt försöka ta in pengarna.
Även om de vet vad som behövs på marknaden eller vad som kommer att behövas om många år så är de ovilliga att göra något åt det. Debet och kredit faller dem inte på läppen och då likt maffian pressar stater på pengar för att sätta igång projekt. Så på sätt och vis så är ju staterna inblandade och bekostar både framställning och forskning. Men vem tar hand om vinsterna?
gulan
 
Sv: Vaccinera eller inte

Det som gjorde att jag drog åt mig öronen angående denna vaccinering var att de sa att de inte tog på sig ansvaret vid eventuella biverkningar (nu verkar de ju ändå ställa upp för de som fått narkolepsi - bra!) och det tycker jag rimmar illa om ett helt nytt, snabbt framtaget vaccin som man i stort sett försöker få alla att vaccinera med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp