Vaccinera eller inte

Sv: Vaccinera eller inte

Eller hur. Och såna här trådar och konspirationsteorier och antivaccinationsförespråkarna haussar upp med onödig skrämsel som faktisk skrämmer de som faktiskt behöver vaccinet från att ta det i många fall livsviktiga vaccinet. Många vet inte att influensa och tillstötande komplikation som lunginflammation är vår vanligaste dödsorsak.
Det finns rekommendationer om vilka som bör ta influensavaccinet - ingår man inte i de grupperna behöver man inte ta vaccinet och framförallt, behöver vi inte veta deras åsikt om hur onödigt vaccinet är.

Många människor dör varje år i influensa men om man är ung, frisk och stark är influensa sällan livshotande. Faktum är att influensan är en av våra vanligaste dödsorsaker vilket inte många känner till. De som har störst risk att dö i influensa är personer med svår hjärt- och lungsjukdom. Risken ökar även om man har någon annan svår sjukdom och ju äldre man blir. De riskgrupper som är definierade och även speciellt rekommenderas att ta influensavaccin är:

Personer som är äldre än 65 år.
Personer som har en hjärt- eller lungsjukdom.
Personer som har diabetes.
Personer som har starkt nedsatt immunförsvar.

Tillhör man dessa riskgrupper rekommenderas starkt influensavaccin som skydd mot influensan.



Jag skulle skämmas om jag satt här och skapade en tråd eller skrev i den om hur onödigt influensavaccin är, om jag är frisk. Liksom, hur tänker vissa? Tänker ni alls?

Men jag skäms tamejfan inte ;) -----

Människor har väl egna viljor och vad får sig att tro att just jag skulle kunna bestämma över allas viljor? Däremot kan man faktiskt tänka mer än ett varv vad man skjuter in i sin kropp

...dessutom ska man väl övht inte vaccinera sig om man är SJUK ?? ...
 
Senast ändrad:
Sv: Vaccinera eller inte

Människor har väl egna viljor och vad får sig att tro att just jag skulle kunna bestämma över allas viljor? Däremot kan man faktiskt tänka mer än ett varv vad man skjuter in i sin kropp

Sååå...tråden skulle lika gärna ur din synvinkel ha handlat om cellgifter, om cigaretter, om insulin, om tja...vad som helst som man tillför kroppen? Influensavaccinet rekommenderas till riskgrupper, varför ska en frisk person alls överväga vaccinet om hen inte faller inom ramarna för rekommendationerna? :banghead:
 
Sv: Vaccinera eller inte

Sååå...tråden skulle lika gärna ur din synvinkel ha handlat om cellgifter, om cigaretter, om insulin, om tja...vad som helst som man tillför kroppen? Influensavaccinet rekommenderas till riskgrupper, varför ska en frisk person alls överväga vaccinet om hen inte faller inom ramarna för rekommendationerna? :banghead:

Var o en gör väl som dom vill och inte som dom blir tillsagda ? ...eller ?? :banghead::banghead:
 
Sv: Vaccinera eller inte

Men snälla martha... Den vanliga säsongsinfluensan tar styggt på gamlingar, hjärtsjuka och folk som är nedsatta av andra skäl. Varje vinter dör människor i de här grupperna i helt vanlig influensa. För att minska dessa dödsfall rekommenderas de att ta det vanliga vaccinet mot säsongsinfluensa. Det är inte Pandemrix.

Om du är så engagerad i vaccinfrågan, hur fasen kan du ha missat det där? Man ska inte vaccinera sig om man är sjuk?? Ibland undrar jag var du får allt ifrån.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Skojar du? Vet du inte alls vad innebörden av 'riskgrupper' är?:crazy:

Jo , tänk att jag vet det :angel: ....du verkar tro att jag är intelligensbefriad :o
riskgrupp o sjukdom kan ju vara liiite olika....om man är gammal hamnar man i en riskgrupp utan ett ens behöva vara sjuk
om man har feber är man sjuk men ingen riskgrupp....allt är relativt
 
Sv: Vaccinera eller inte

Var o en gör väl som dom vill och inte som dom blir tillsagda ? ...eller ?? :banghead::banghead:

Ursäkta, men med den här tråden och din argumantation tangerar du IQ fiskmås. Jag trodde nog mer om dig, trots allt. Har du alls tänkt igenom frågan, innan du argumenterar emot?
 
Sv: Vaccinera eller inte

Jo , tänk att jag vet det :angel: ....du verkar tro att jag är intelligensbefriad :o
riskgrupp o sjukdom kan ju vara liiite olika....om man är gammal hamnar man i en riskgrupp utan ett ens behöva vara sjuk
om man har feber är man sjuk men ingen riskgrupp....allt är relativt

Men käre nån, har man feber...tror du att man hör till en riskgrupp då? Och att har man inte feber är man inte sjuk? Hur menar du?
 
Sv: Vaccinera eller inte

Men snälla martha... Den vanliga säsongsinfluensan tar styggt på gamlingar, hjärtsjuka och folk som är nedsatta av andra skäl. Varje vinter dör människor i de här grupperna i helt vanlig influensa. För att minska dessa dödsfall rekommenderas de att ta det vanliga vaccinet mot säsongsinfluensa. Det är inte Pandemrix.

Om du är så engagerad i vaccinfrågan, hur fasen kan du ha missat det där? Man ska inte vaccinera sig om man är sjuk?? Ibland undrar jag var du får allt ifrån.

jag är heller inte så väldigt engagerad, tycker bara det är läskigt vad folk sprutar i sina kroppar utan att veta något alls....
 
Sv: Vaccinera eller inte

Nu har jag inte tid mer er mera, har kärleken på ingång :love: ....

Have a nice day :)
 
Sv: Vaccinera eller inte

Jag är vaccinerat mot allt man får som barn, stelkramp osv som man vaccineras mot per automatik. Jag är även vaccinerad mot TBE och det är även mina föräldrar. Det är ingen mysig sjukdom och om man gillar att vara ute i naturen mycket i fästingtäta områden ser jag inte varför man inte skulle vaccinera sig. Har redan haft Borelia med efterföljande hjärnhinneinflamation. Fästingar är inge kul...
 
Sv: Vaccinera eller inte

jag är heller inte så väldigt engagerad, tycker bara det är läskigt vad folk sprutar i sina kroppar utan att veta något alls....

Men vad menade du med ...dessutom ska man väl övht inte vaccinera sig om man är SJUK ?? ...

Såna här trådar får mig bara att inse att jag måste vara noggrann med att vaccinera mig när det behövs. Tack vare konspirationsteoretikerna som uppenbarligen går omkring där ute och vägrar vaccin pga sin egen okunnighet så riskerar de att smitta mig med gudvetvad. Det är bara att hoppas att samma människor inte är ute och reser i länder som fortfarande har sjukdomar som vi har utrotat - tack vare vaccin.:grin:
 
Sv: Vaccinera eller inte

Varför inte? Jobbar man inom vården borde man väl ha större tilltro till den medicinska forskningen än så.

Varför borde man det? Jag jobbar med äldre, jag beblandar mig ingenting med medicinsk forskning. Men förklara gärna varför man ska ha större tilltro för att man är inom vården. Jag är väldigt nyfiken på hur du menar :)
 
Sv: Vaccinera eller inte

Varför borde man det? Jag jobbar med äldre, jag beblandar mig ingenting med medicinsk forskning. Men förklara gärna varför man ska ha större tilltro för att man är inom vården. Jag är väldigt nyfiken på hur du menar :)

Det kallas för "värdegrund" och det är något som innefattar väldigt mycket men utgår från värdeingar vårdpersonal skall stå för.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Varför borde man det? Jag jobbar med äldre, jag beblandar mig ingenting med medicinsk forskning. Men förklara gärna varför man ska ha större tilltro för att man är inom vården. Jag är väldigt nyfiken på hur du menar :)
Jag kan nog också tycka att man bör vara vaccinerad när man jobbar inom äldrevård/-omsorg för att inte sprida smitta till personer i riskgrupperna i onödan.

På samma sätt som det var helt självklart för oss att våra barn skulle vaccineras mot svininfluensan, eftersom det finns en skolkamrat som tillhör en av riskgrupperna.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Varför borde man det? Jag jobbar med äldre, jag beblandar mig ingenting med medicinsk forskning. Men förklara gärna varför man ska ha större tilltro för att man är inom vården. Jag är väldigt nyfiken på hur du menar :)

Enkelt. Eftersom vård ska bedrivas evidensbaserat, alltså enligt vetenskap och beprövad erfarenhet. :)
 
Sv: Vaccinera eller inte

Enkelt. Eftersom vård ska bedrivas evidensbaserat, alltså enligt vetenskap och beprövad erfarenhet. :)

Exakt. Så här står det i riktlinjerna som jag har ett papper på i min hand, därför ingen länk;
Regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) har kommit
överens om att man ska sträva efter att arbeta enligt en evidensbaserad praktik.
Grunden för att arbeta enligt en evidensbaserad praktik är att göra gott och inte skada den vi ska hjälpa – vi ska veta
vad vi gör, vi ska ta hänsyn till den enskildes önskemål och det vi gör ska vila på vetenskaplig grund. För att öka möjligheten att hjälpa bör utgångspunkten vara att söka vetenskaplig kunskap kring det som ska förbättras och om möjligt utgå från den.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp