Vaccinera eller inte

Sv: Vaccinera eller inte

Jag vaccinerade mej i höstas mot influensa. Varje höst/vinter har jag sugit åt mej sjukor som en svamp så därför gjorde jag det. Har knappt ens snutit mej sedan jag tog sprutan, första vintern på hur många år som helst! Kommer att vacciniera mej nästa säsong också.

Andra vaccin har jag inte gett mej på.

KL

Oroväckande många verkar vara mer rädda för vaccinet än sjukdomen den ska skydda. Jag antar att många som skriver här har djur och/eller vistas på landet därför är i riskzonen att få fästingburen TBE. Det är definitivt sprutor som fler borde prioritera, det är inkomstförsäkring och en livförsäkring. Jag har sett tillräckligt många som har fått sina liv förstörda för att veta att det är värt några nålstick och några hundralappar.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Att inte vaccinera mot TBE är rätt korkat för oss som har hundar och rör oss i skog och mark precis som du skriver. Vet inte hur många ggr jag har tänkt göra det men inte fått tummen ur:o

Tack för påminnelsen!
 
Sv: Vaccinera eller inte

kl
Barnsjukdomarna, TBE, Livmoderhalscancer och svinis.

Mitt barn är också vaccinerat mot allt vanligt + hepatit b (jag vaccinerar honom mot allt som är testat, överväger livmoderhalsvac till honom). Jag är väldigt emot folk som inte vaccinerar sina barn och använder gärna starka ord om det:p

Ser sjukdomarna som värre än vaccinet, sen är många i min närhet sjukvårdsutbildade.
 
Sv: Vaccinera eller inte

värre än vaccinet , det borde ju vara relativt, om du har ett barn som fått narkolepsi av panderixsprutan, skulle du då välja att vaccinera med det samma till ditt andra barn ?
 
Sv: Vaccinera eller inte

Nej, men jag påstår inte heller att det var testat.
Men ärligt, hur ofta är biverkningen värre än sjukdomen? Enda jag har fått en biverkning överhuvudtaget från var svinvacc.

på vissa sätt tycker jag den skandalen har fått för stort utrymme, eftersom de normala testade vaccinen inte är farliga men numera känns folk mycket mera skeptiska.
 
Sv: Vaccinera eller inte

värre än vaccinet , det borde ju vara relativt, om du har ett barn som fått narkolepsi av panderixsprutan, skulle du då välja att vaccinera med det samma till ditt andra barn ?

Men panderix har ju dragits tillbaka, så det går ju inte ens om man skulle vilja!
 
Sv: Vaccinera eller inte

Jag är inte, och kommer inte att vara vaccinerad ens mot TBE av den enkla anledningen att fästingarna skyr mig värre än pesten. Ni skulle se en fästing som släpps på min arm, rena sprintern för att fortast möjligt ta sig av armen och ner på marken. :D
 
Sv: Vaccinera eller inte

Jag antar att många som skriver här har djur och/eller vistas på landet därför är i riskzonen att få fästingburen TBE.

Jag är inte vaccinerad mot TBE av den enkla anledningen att sjukdomen (ännu) inte sprids av fästingar i mina trakter.

Därutöver är jag allmänt lat och kommer sällan till skott med sådant som vaccineringar om jag inte verkligen måste.

I samband med resor har jag blivit vaccinerad mot än det ena än det andra, men jag är dålig på att komma ihåg mot vad och hur lång hållbarhet vaccinen har.

Influensa har jag inte ens reflekterat över att vaccinera mig mot, dels pga den där latheten, dels för att jag räknar med att jag om jag får influensa är sjuk några dagar och sedan är det bra med det. Det oroar mig inte så mycket att jag riktigt ser någon nytta med att vaccinera mig, helt enkelt.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Jag är inte vaccinerad mot TBE av den enkla anledningen att sjukdomen (ännu) inte sprids av fästingar i mina trakter.
Jo, tyvärr. En av mina bekanta fick TBE efter att de spenderat en heldag i Slottskogen och lyckades komma hem med en fästing.

En av mina vänners pappa bor i Mariestad och fick TBE av en fästing där.

En granne till svärpäronen fick TBE och de bor i Falköping.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Jag är inte influensavaccinerad, mina pappa var beredd att binda ihop armar och ben på mig för att kunna frakta iväg mig så att jag kunde få svininfluensavaccinet, men jag tröck upp alla bieffekter och osäkerheter under näsan på honom och det slutade med att han inte heller tog den:)

Jag fick alla sprutor som barn och sen är jag endast vaccinerad mot TBE, läste dock väldigt mycket om det innan och jag kom fram till att det kändes okej att ta.

Min sambo är inte vaccinerat mot NÅT! Han fick inte ens som barn någonting, hans mamma ville inte det och han och alla hans systrar är kärnfriska!:love:

Hade inte resten av befolkningen sett till att vaccinera sina barn, så hade kanske din sambo eller hans systrar blivit smittade av någon sv de sjukdomar som vi nästan utrotat pga vaccin; kikhosta, polio, mässlingen mm. Så de som inte är vaccinerade åker ju snålskjuts på de som är det. Är din sambo medveten om det? De ovan nämnda sjukdomar är inte att leka med och när de kommer in i ovaccinerade grupper kan det bli otäckt.

Själv är jag ytterst tacksam över det allmänna vaccinationsprogrammet, och tycker det är näst intill vanvård att inte vaccinera sina barn mot farliga barnsjukdomar.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Japp, för några år sedan fanns TBE bara i Kärna utanför Kungälv men sedan dess ska det ha spridit sig till andra ställen i Västsverige.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Sist jag kollade en sådan där karta, så fanns TBE norr om Göteborg och så i Västergötland, kanske var det Falköping, det minns jag inte. Ingetdera räknar jag dock som "mina trakter". Självklart fattar jag att jag kan bli smittad även vid mycket tillfälliga besök, men den typen av saker får sällan fart på mig så att jag verkligen fixar med vaccinet.

Vi har dock extremt mycket fästingar kring mitt sommarhus, och jag får många fästingar varje år. Så börjar smittan faktiskt finnas där, är det helt klart motiverat att vaccinera sig. (Men det ska bli av också.)
 
Sv: Vaccinera eller inte

Jag är inte, och kommer inte att vara vaccinerad ens mot TBE av den enkla anledningen att fästingarna skyr mig värre än pesten. Ni skulle se en fästing som släpps på min arm, rena sprintern för att fortast möjligt ta sig av armen och ner på marken. :D

Jag har aldrig haft en fästing på mig ens, så jag är nog inte så god jag heller. Som tur är.
 
Sv: Vaccinera eller inte

http://www.1177.se/Dokument/Vastra_Gotaland/KartaTBE-2012.pdf?epslanguage=sv

TBE-fallen i Västra Götaland. Både i Göteborg och Mölndal fanns det TBE-fall under 2011. Det är den nyaste kartan jag hittat.

Men det är ju ingen som tvingar dig att vaccinera dig. ;) Mitt liv blir ju varken bättre eller sämre för att du vaccinerar dig, så för mig spelar det ingen roll. Men man ska inte tro att det inte finns i "din" region.

Det finns inte så många fästingar i skåne så varken jag eller barnen är vaccinerade mot det.

Däremot har barnen alla barnvaccinationer.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Är vaccinerad mot alla barnsjukdomar, men vaccinerar mig inte regelmässigt mot influensa. Jag och sonen vaccinerade oss dock mot svininfluensan efter att en 3-årig pojke i länet dog till följd av svinfluensan. Inte för att han var extra känslig eller så utan för att sjukvården helt enkelt inte var tillräckligt uppmärksam och skickade hem honom och hans föräldrar när de sökte vård. I det läget kändes det betydligt tryggare att ha skydd än inte.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Jag argumenterar inte mot att vaccinera sig.

Det jag räknar som mina trakter när det gäller utomhusvistelse i skog och mark är snarare Halland, och där har man hittills rapporterat två fall av TBE; ett 2007 och ett 2009. Jag säger inte att man därför inte bör vaccinera sig. Dock räcker det där inte riktigt för att få mig orolig - och därför har det hittills inte blivit av att jag har vaccinerat mig.

Jag har haft ett barn i min närhet som fick TBE, så det är inte så att jag är oupplyst om sjukdomen. Det är nog snarare det att jag inte är särskilt hypokondrisk och inte oroar mig så mycket för sjukdomar.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Nej, men jag påstår inte heller att det var testat.
Men ärligt, hur ofta är biverkningen värre än sjukdomen? Enda jag har fått en biverkning överhuvudtaget från var svinvacc.

på vissa sätt tycker jag den skandalen har fått för stort utrymme, eftersom de normala testade vaccinen inte är farliga men numera känns folk mycket mera skeptiska.

Ärligt så händer det ju iallafall .
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp