Vaccinera eller inte

Sv: Vaccinera eller inte

På trådämnet; jag är vaccinerad enligt det vanliga vaccinprogrammet och en mängd andra vaccin, främst vid utomlandsresor. Hepatit i olika omgångar, Gula febern, malaria mm, svininfluensan och även livmoderhalscancer. Den sistnämnda tycker jag faktiskt är en av den viktigaste. Själv fick jag vaccinet i 18-årsålder och då hade jag enbart haft sex med kondom, varför jag tänker att jag inte borde varit utsatt för virusen. Det var på min mammas initiativ (innan vaccinet blev gratis) just för att det är en så otroligt vanlig cancerform hos kvinnor. När jag går och ger cellprov uppger jag varje gång att jag är vaccinerad och då förs det in i någon slags statistik.

Har faktiskt flera väninnor som har/haft cellförändringar och även genomgått operationer, dock i tidigt stadium. Och den oron att hela tiden undra om det är borta nu minskar jag gärna så gott det går! Vet att vissa är kritiska till vaccinet men som sagt det dör mängder av människor i livmoderhalscancer och dess bieffekter men inte en enda har dött av vaccinet. Lätt val! Och man kan även vaccinera sig i vuxen och "äldre" ålder.

Förutom svullnad i armen av svininfluensavaccinet har jag hittills inte fått en enda biverkning av någon vaccination.

Edit: Jag kommer vaccinera mig mot TBE också eftersom jag vistas en hel del i skog och mark i Västra götaland/Bohuslän.
 
Senast ändrad:
Sv: Vaccinera eller inte

Livmoderhalsvaccinet ger skydd även efter sexdebut. Och även om man redan har utsatts för något av de virus som orsakar det så ger vaccinet skydd mot flera olika virus, man har kanske inte råkat ut för alla.
Jag har läst att vaccinet skyddar mot HPV typ 16 och 18 som är de vanligaste och som orsakar cancer. Sen finns de flera andra virusar som kan ge cellförändringar och senare cancer som kan drabba vaccinerad som ovaccinerad. .
gulan
 
Sv: Vaccinera eller inte

Jag är vaccinerad med Gardasil, vilket ger skydd mot typ 6, 11, 16 och 18 och ett mycket bättre skydd mot kondylom än det andra vaccinet (Cervarix).

Givetvis finns det fler virustyper man kan få cancer av, som det inte går att vaccinera sig mot. Liksom de flesta andra sorters cancer. Men då kan man ju heller inget göra. Det är egentligen fantastiskt att det finns typer som det faktiskt GÅR att vaccinera sig mot! :)
 
Sv: Vaccinera eller inte

Däremot vet jag inte om det kan minska risken för att cancer utvecklas om man redan är utsatt för smittan när man får vaccinet. (dagens föreläsning handlade om cancerutveckling men så långt som till vaccinerna kom vi inte - det kommer nog inte förrän på senare kurser...)
Fass gav svaret:
Gardasil förhindrar inte cellförändringar orsakade av en i vaccinet ingående HPV-typ hos personer som är infekterade med den HPV-typen vid tidpunkten för vaccination
Men å andra sidan så skyddar det (som nämnts) mot infektioner av 4 olika virus PLUS i begränsad omfattning mot sjukdomar orsakade av andra humana papillomavirus...
Gardasil skyddar bara mot de sjukdomar som orsakas av HPV-typerna 6, 11, 16 och 18 samt i begränsad utsträckning mot sjukdomar orsakade av vissa relaterade HPV-typer
 
Sv: Vaccinera eller inte

men som sagt det dör mängder av människor i livmoderhalscancer och dess bieffekter
450 svenska kvinnor varje år får livmoderhalscancer, hur många av dem som är rökare framgår tyvärr inte i statistiken, vilket är synd eftersom man ser ett samband mellan rökning och livmoderhalscancer. Av dem överlever nästan 70% efter 5 år. Dvs 135 kvinnor dör varje år av livmoderhalscancer hur många av dem som hade just HPV typ 16 eller 18 framgår inte på vårdguidens hemsida, ej heller hur många som är rökare......
Just detta med rökning tycker jag är en oerhört viktig ingrediens för hur man ska bedöma risk. Hur många dör av lungcancer som inte röker? Inte så många.
gulan
 
Sv: Vaccinera eller inte

Rökningen kanske möjligen påskyndar mutationerna som HPV orsakar, men det är ju just HPV som orsakar mutationerna som ger cancerutveckling. (försöker minnas vad som sades på dagens föreläsning, där som sagt cancerutveckling berördes)
 
Sv: Vaccinera eller inte

Rökningen kanske möjligen påskyndar mutationerna som HPV orsakar, men det är ju just HPV som orsakar mutationerna som ger cancerutveckling. (försöker minnas vad som sades på dagens föreläsning, där som sagt cancerutveckling berördes)
Har ingen aning utan kopierar det som står på vårdgiden
Ungefär 10 procent av alla infekterade med HPV får en kronisk infektion som kan utvecklas till svårare cellförändringar och cancer i livmoderhalsen. Man vet inte säkert varför virusinfektionen blir kronisk hos en del kvinnor, men rökning är en bidragande faktor.
gulan
 
Sv: Vaccinera eller inte

Som ameo skriver är det ju inte rökningen som ger en viruset. Däremot kan rökning säkert förvärra eller skynda på cancerutvecklingen. Men det ser jag inte som något konstigt, rökning förvärrar väl precis alla andra sjukdomar/olyckor/infektioner mm också :)
 
Sv: Vaccinera eller inte

kl

På tal om vaccin, så kan man bjuda en massa barn på livsviktigt vaccin här --> http://unicef.se/poliovaccin

(Shyss! Säg inget till moderatorerna! :nailbiting: egentligen är väl såna länkar inte tillåtna, men jag tror just den här typen av länk kan vara ett tillåtet undantag?)
 
Sv: Vaccinera eller inte

Nu har jag vaccinerat 55 barn och även delat på Fejjan.

Längre ner i din länk kan man ju också läsa om vad som kan hända när konspirationsteoretiker får igenom sitt budskap:
2003
På grund av felaktiga rykten om att poliovaccin gör unga flickor sterila stoppades vaccinationskampanjen norra Nigeria.

Resultatet blev en epidemi som spred sig till 20 tidigare poliobefriade länder i Afrika, Asien och Mellanöstern.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Längre ner i din länk kan man ju också läsa om vad som kan hända när konspirationsteoretiker får igenom sitt budskap:
[/COLOR]

För all del, vi kan vända på steken. Tänk vad ett vinstdrivande företag kunde på kort tid ändra på tusenårig tradition att mammor ammar sina ungar. Den aggressiva markandsföringen för bröstmjölksersättning fick förödande konsekvenser för många barn -just i de länder du nämner. Om man tänker på att läkemedelsindustrin utan samvete kliver över lik för att öka profiten så får man anta att det inte bara är konspirationsteoretiker de får se upp med.
gulan
 
Sv: Vaccinera eller inte

Citat:
2003
På grund av felaktiga rykten om att poliovaccin gör unga flickor sterila stoppades vaccinationskampanjen norra Nigeria.

Resultatet blev en epidemi som spred sig till 20 tidigare poliobefriade länder i Afrika, Asien och Mellanöstern.

...och vad finns det för bevis på detta då ?
 
Sv: Vaccinera eller inte

För all del, vi kan vända på steken. Tänk vad ett vinstdrivande företag kunde på kort tid ändra på tusenårig tradition att mammor ammar sina ungar. Den aggressiva markandsföringen för bröstmjölksersättning fick förödande konsekvenser för många barn -just i de länder du nämner. Om man tänker på att läkemedelsindustrin utan samvete kliver över lik för att öka profiten så får man anta att det inte bara är konspirationsteoretiker de får se upp med.
gulan

...och vad finns det för bevis på detta då ?

Men nu får ni väl ändå skärpa er. Unicef...just sayin'...h u r puckad får man vara?
 
Sv: Vaccinera eller inte

Jag vet inte riktigt vad Nestlé har med vaccinationer att göra? Menar du att Unicef har samma intressen som ett multinationellt företag?
 
Sv: Vaccinera eller inte

Du tror på varje random foliehattsajt som du själv hittar men ifrågasätter Unicef? Men kom igen nu:rofl:
 
Sv: Vaccinera eller inte

Nu har jag vaccinerat 55 barn och även delat på Fejjan.

Längre ner i din länk kan man ju också läsa om vad som kan hända när konspirationsteoretiker får igenom sitt budskap:

Kudos till dig, OCH mig; jag har också vaccinerat 55 barn idag. :up:

Konspirationsteoretikerna har fler liv på sitt samvete än de som de konspirationsanklagar har.
 
Sv: Vaccinera eller inte

...och vad finns det för bevis på detta då ?
Unicef har i min bok i alla fall högre trovärdighet än tidningen du länkade till, liksom DN:
I Sverige har det inte förekommit något enda fall sedan 1977 och hela Europa klassades som poliofritt 2002.

Situationen är värst i det centralafrikanska landet Nigeria, där det också kommer att ta längst tid att utrota sjukdomen, enligt
WHO:s expertkommitté.

- Vi räknar med att världen är poliofri inom sex månader förutom Nigeria, där det kommer att ta minst ett år, säger Oliver Rosenbauer.

Det beror på att de inte når alla barn vid vaccinationskampanjerna. Förra året nådde de hälften, i år 85 procent, och eftersom det krävs 3-4 doser för att bli immun kommer det att ta lite längre tid där.

Nigeria är Afrikas folkrikaste land med över 120 miljoner invånare. Landet är delat mellan olika religioner och ungefär hälften av invånarna är muslimer. Vissa av de muslimska ledarna hävdar att det sväljbara poliovaccin som används för att vaccinera barnen med är en del av en västerländsk komplott för att göra flickorna sterila eller till och med smitta dem med hiv. På grund av detta ligger vaccinationsgraden i vissa av de norra regionerna (där islam har sitt starkaste fäste) betydligt lägre än i övriga landet.

Det är också i de norra delarna av Nigeria de flesta diagnostiserade poliofall finns och härifrån sprider sig sjukdomen åter över världen. Mellan 2003 och 2005 har poliovirus från norra Nigeria spridits till 18 länder som tidigare var fria från polio, bland annat Sudan, Saudiarabien, Jemen och Indonesien.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/polio-ska-vara-utrotad-nasta-ar?rm=print
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp