Vaccinera eller inte

Sv: Vaccinera eller inte

KL:
Såja lugn och fin nu!
Det jag menade med mitt inlägg om att bröstmjölken var hur lätt det var att få mammorna att tro att pulver var bättre än deras mjölk så var nog inte övertalningen att avstå livsviktigt vaccin så svår att nå fram med när informationen kom från inhemska muslimska ledare som fått hybris på utländskt vaccin.
Jag har absolut ingen emot UNICEF:s vaccinationsprogram i dessa länder.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Men det du skrev var ju: Om man tänker på att läkemedelsindustrin utan samvete kliver över lik för att öka profiten så får man anta att det inte bara är konspirationsteoretiker de får se upp med

- och nu är vaccinet plötsligt livsviktigt och allt är muslimska ledares fel?

Din tankegång är omöjlig att följa, både i det förra inlägget och det senaste.

Hybris är för övrigt ungefär detsamma som storhetsvansinne.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Din tankegång är omöjlig att följa, både i det förra inlägget och det senaste.
Om jag har uppfattat houngs inlägg där hon menar -men ser nu att det var jozzans inlägg (sorry)
Längre ner i din länk kan man ju också läsa om vad som kan hända när konspirationsteoretiker får igenom sitt budskap:
Jag troratt en stat:s makthavare har lättare att övertyga en oupplyst befolkning där många varken kan läsa eller skriva, genom att sprida ut ogrundade rykten. Jag kanske är döfånig som är skeptisk till den vaccinering vår stat vill att vi ska utsätta oss för, men jag kan läsa både för och emot och värdera den informationen
När jag jämförde bröstmjölksersättning kontra riktig bröstmjölk hur lätt det kan vara att förstöra mycket för en framtida befolkning. Om ett läkemedelsföretag vill prångla ut något nytt preparat för att "testa" kanske eller tjäna pengar så skulle det vara relativt i dessa länder. Jag lovar att det inte hade något med UNICEF:s vaccinprogram.
gulan
 
Sv: Vaccinera eller inte

Jag kanske är döfånig som är skeptisk till den vaccinering vår stat vill att vi ska utsätta oss för, men jag kan läsa både för och emot och värdera den informationen

Ja, du kan läsa både för och emot men nej, du kan inte värdera den informationen. Och det kan inte jag heller, det kan ingen som inte är utbildad på området.

Det är därför vi har t ex myndigheter, där finns experter på att värdera information. Och finns inte experterna där så anlitas de utifrån. Du och jag kan inte bättre eller ens i närheten av lika bra. Dessutom, i det här konkreta fallet - inte ens experterna kunde värdera informationen, de missade risken för narkolepsi. Men du kunde?

Självklart kan man fatta beslut om att inte vaccinera sig, av vilket skäl som helst. Men att fatta det beslutet för att man anser sig veta bättre än t ex medicinska forskare - då framstår man ju bara som dum.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Ja, du kan läsa både för och emot men nej, du kan inte värdera den informationen. Och det kan inte jag heller, det kan ingen som inte är utbildad på området.
Nej det är sant. Jag sitter inte och läser medicinska forskningsrapporter, men jag läser gärna texter skrivna av dem som läser. Jag tror inte det går att få en titel som säger att de är experter, utan de har utbildning och kanske forskningsbakgrund och blir av myndigheter och företag utnämnda till experter. Bara för man sitter som medicinsk expert på livmedelsverket, läkemedelsverket eller socialstyrelsen så är de inte de enda som är kunniga på området.
Dessutom, i det här konkreta fallet - inte ens experterna kunde värdera informationen, de missade risken för narkolepsi. Men du kunde?
Inte just för narkolepsi, MEN i detta fall rådde stor oenighet mellan expertis. Flera varnade för dåligt underbyggda tester av vaccinet, larmrapporter från länder som avbröt massvaccinering pga biverkningar som inte kunde negligeras samt att de ifrågasatte influensans farlighet.
Jag har försökt få fram den gamla tråden vi hade här, men det går inte. I den förekom både hån och föraktfulla komentarer till oss som kände obehag över att dels kunna läsa den negativa responsen från vaccinet, dels påtryckandet från de "riktiga" experterna från myndigheterna som bedyrade vaccinets säkerhet. Man var både självisk, osolidarisk och larvig man var när man trodde på dessa konspirationsteoretiker som inte alls var lika expertiga som de på myndigheterna.
Självklart kan man fatta beslut om att inte vaccinera sig, av vilket skäl som helst. Men att fatta det beslutet för att man anser sig veta bättre än t ex medicinska forskare - då framstår man ju bara som dum.
Ja här är ett typexempel på ett sådant inlägg tex. Det finns medicinska forskare som är mycket skeptiska till vaccinering överhuvudtaget, och det fanns medicinska forskare som höjde varnande finger över svininfluensavaccinet. De var helt enkelt inte eniga.
gulan
 
Sv: Vaccinera eller inte

Ja, du kan läsa både för och emot men nej, du kan inte värdera den informationen. Och det kan inte jag heller, det kan ingen som inte är utbildad på området.

Det är därför vi har t ex myndigheter, där finns experter på att värdera information. Och finns inte experterna där så anlitas de utifrån. Du och jag kan inte bättre eller ens i närheten av lika bra. Dessutom, i det här konkreta fallet - inte ens experterna kunde värdera informationen, de missade risken för narkolepsi. Men du kunde?

Självklart kan man fatta beslut om att inte vaccinera sig, av vilket skäl som helst. Men att fatta det beslutet för att man anser sig veta bättre än t ex medicinska forskare - då framstår man ju bara som dum.

Men det där var väl ett dumt inlägg ?

Tror inte nån anser sig vara bättre än experterna , men däremot behöver man ju inte lita på vad de sk experterna alltid kommer med information, det har ju hänt mer än en gång att dom haft fel dom också...

Det har mycket med ekonomisk vinning att göra och många läkare är ju "köpta" av läkemedelsföretag ...man biter inte den hand som föder en ....
bara för man är läkare betyder det inte att man per automatik är en god människa, faktiskt.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Vad har du valt ?
jag skulle aldrig i livet vaccinera mig för influensan eller dyligt där man tar fram vaccin som i en bingoboll


http://newsvoice.se/2013/04/16/sven...campaign=cmp_195890&utm_source=getanewsletter

Jag har helt valt bort samtliga vaccin förutom stelkrampsspruta när det behövs.

Jag vart dödligt sjuk som baby av de vaccin man får då(tydligen blev det som att jag fick alla sjukdomar som vaccinet ät emot samtidigt) och har därför inte vaccinerart mig sedan mot något. Jag har inte så lätt för att bli sjuk i övrigt (ta i trä) så har hittills klarat mig både från barnsjukdomar och influenser (kraftig förkylning på sin höjd) däremot farmor och farfar har, sedan de börjat vaccinera sig åringen mot influensa, varje vinter åkt på riäl infuensa så nästa år tänkte dem prova vara utan vaccin och se vad som händer.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Det har mycket med ekonomisk vinning att göra och många läkare är ju "köpta" av läkemedelsföretag ...man biter inte den hand som föder en ....
bara för man är läkare betyder det inte att man per automatik är en god människa, faktiskt.

Nu börjar jag bli jävligt förbannad på det här påståendet.
Ge mig exempel på dessa "många" läkare som är KÖPTA!!

Det finns sedan länge strikta regler för relationerna mellan läkare och företag. Väldigt lätta att hitta om man är beredd på att titta utanför sina vanföreställningar om mig och min yrkeskår.

Bara för att man är läkare betyder det inte att man är korrumperad och i hemlighet ute efter att skada befolkningen för att tjäna pengar.
Fan vad jag är trött på sånt skitsnack!
 
Sv: Vaccinera eller inte

Jadå, jag vet att det var oenighet om svininfluensavaccineringen och att en del andra länders experter resonerade helt annorlunda än de som Sverige stödde sig på. Och som jag skrev, var och en kan fatta beslutet att inte vaccinera sig av vilket skäl som helst - t ex om man oroar sig för att Sverige gör fel i det här. Det är inte det jag är ute efter.

Det jag invände mot var hur du beskrev att du kunde värdera information. Och jag minns också den gamla tråden, det slängdes in länkar som ingen människa kunde värdera, det enda som gjorde att de användes i tråden var att de var emot vaccin. Då anser jag att man är fel ute.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Men det där var väl ett dumt inlägg ?

Tror inte nån anser sig vara bättre än experterna , men däremot behöver man ju inte lita på vad de sk experterna alltid kommer med information, det har ju hänt mer än en gång att dom haft fel dom också...

Men sannolikheten att en expert har rätt är bra mycket större än att någon utan adekvat utbildning och erfarenhet har det. Det är därför man anlitar experter.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Jag har helt valt bort samtliga vaccin förutom stelkrampsspruta när det behövs.

Jag vart dödligt sjuk som baby av de vaccin man får då(tydligen blev det som att jag fick alla sjukdomar som vaccinet ät emot samtidigt) och har därför inte vaccinerart mig sedan mot något. Jag har inte så lätt för att bli sjuk i övrigt (ta i trä) så har hittills klarat mig både från barnsjukdomar och influenser (kraftig förkylning på sin höjd) däremot farmor och farfar har, sedan de börjat vaccinera sig åringen mot influensa, varje vinter åkt på riäl infuensa så nästa år tänkte dem prova vara utan vaccin och se vad som händer.

Och det är ju helt rätt, du ska inte vaccinera dig när du blir sjuk av det. Det finns människor som inte kan använda vaccin av olika skäl, desto viktigare att alla som kan vaccinera sig gör det så att flockimmunitet kan uppehållas.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Och det är ju helt rätt, du ska inte vaccinera dig när du blir sjuk av det. Det finns människor som inte kan använda vaccin av olika skäl, desto viktigare att alla som kan vaccinera sig gör det så att flockimmunitet kan uppehållas.

Lite så har jag tänkt också men samtidigt kan man ibland känna att tänk om jag är den som smittar vidare pga att jag inte är vaccinerad den tanken är inte så rolig när man jobbar med barn.
 
Sv: Vaccinera eller inte

Nu börjar jag bli jävligt förbannad på det här påståendet.
Ge mig exempel på dessa "många" läkare som är KÖPTA!!

Det finns sedan länge strikta regler för relationerna mellan läkare och företag. Väldigt lätta att hitta om man är beredd på att titta utanför sina vanföreställningar om mig och min yrkeskår.

Bara för att man är läkare betyder det inte att man är korrumperad och i hemlighet ute efter att skada befolkningen för att tjäna pengar.
Fan vad jag är trött på sånt skitsnack!

Jag vill väldigt gärna att Martha en gång för alla redovisar vilka belägg hon har för sitt påstående att många läkare är köpta av läkemedelsföretagen.

Eller tar tillbaka och ber om ursäkt.
 
Sv: Vaccinera eller inte

KL
Apropå köpta läkare så kan jag inte säga att jag känner många som är det, men ja, jag vet ett par stycken. Likadant journalister, medicin-journalister. De får saker, resor, middagar osv.

Det finns beskrivet i bland annat Journal of the American Medical Association.

Här finns också lite beskrivet http://www.guardian.co.uk/society/2013/apr/05/drug-companies-pay-doctors-40m

Jag förstår inte varför det är så upprörande för vissa här inne, sådant finns ju i alla branscher? Eller skulle läkare vara bättre människor än andra? :meh:
 
Sv: Vaccinera eller inte

2. Acceptera inte uppdrag, inbjudan, gåva, gratisresa eller annan förmån – och ingå inte avtal eller andra förbindelser – som kan misstänkliggöra din ställning som fri och självständig journalist.

Ur de etiska reglerna för press, radio och tv.

Jag vet att du skrivit att din mamma är journalist, men om hon eller några du träffat tar emot gåvor, resor, middagar - så är de inte seriösa. Troligen heller inte anställda på etablerade nyhetsmedier som är noga med att själva betala t ex resor som deras journalister gör.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp