vaccinera eller inte? Botulism

Sv: vaccinera eller inte? Botulism

det här är nog en fråga som kommer va mkt intressant att följa flera år framöver,, för direktiven lär ju ändras.. just nu så finns de många veterinärer som avråder,, men kommer en häst som har blivit avrådd av veterinär att bli sjuk i botulism, då lär det bli skriverier.. och förmodligen kommer vaccinerandet antingen öka eller försvinna helt.. ja det ska helt enkelt bli spännande att följa...

i och med att jag inte fodrar me hösilage blir de ingen vaccination till min häst men annars så vet jag inte hur jag hade resonerat i frågan idag.. :confused:
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Hästen är utlånad på foder tills dess. därför kan jag inte göra så mycket just nu.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Det finns lite olika typer av Botulism. Vaccinet tar bara en botulism (var det C-typen?). Det är dock den enda typen man har hittat på häst här i Sverige.

Inget vaccin ger 100 % skydd.

Precis som det skrevs förut så har man inte kunnat konstatera något dödsfall pga av botulism på en färdigvaccinerad häst.

Sprutorna kostar så lite i det stora hela att det är försumbart. Varför skulle man inte vaccinera mot något dödligt bara för att det händer så sällan?

Faktum är att hästar har dött i botulism och det finns ett vaccin som förminskar den risken.

Man kan inte lukta, smaka eller känna sig till botulismbakterien. Den finns i jorden och kan även finnas i hö. Men då höt är rellativt torrt så är det inte så gynsamma vilkor för att den skall utvecklas.

Nu när det har varit så fuktigt väder och det har varit väldigt gott om så kallade mördarsninglar så har man faktiskt varnat för den ökade risken för botulism. Det spelar ingen roll om man har hösilage eller hö då sniglarna i sig är så blöta att det blir rätt sorts miljö för botulismbakterien att växa till sig (står i förra eller förförra numret av Ridsport, forskare Cecilia Müller).

En häst som blir sjuk av botulism är i princip omöjlig att rädda. Tror inte att man har lyckats här i Sverige.

Mvh

tora
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

I tex Danmark är det ovanligt att vaccinera trots att det är vanligt att fodra med hösilage. Efter vad jag läst verkar det som om det inte hjälper speciellt mycket med vaccin. Hästarna kan bli sjuka ändå.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Visst är det så att hösilaget måste ha en viss fukthalt för att bakterien skall kunna växa? Någon som också hört detta, och som minns vilken fukthalt som krävs?
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Precis som det skrevs förut så har man inte kunnat konstatera något dödsfall pga av botulism på en färdigvaccinerad häst.


Vart har du fått den informationen? Jag har en bekant vars vaccinerade häst dött i botulism. Har även läst artiklar om vaccinerade hästar som tyvärr dött av botulism.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Precis som det skrevs förut så har man inte kunnat konstatera något dödsfall pga av botulism på en färdigvaccinerad häst.


Vart har du fått den informationen? Jag har en bekant vars vaccinerade häst dött i botulism. Har även läst artiklar om vaccinerade hästar som tyvärr dött av botulism.

Ingen FULLSTÄNDIGT vaccinerad häst har dött i botulism, eller en drabbats av det.

Däremot, så har hästar som varit under grundvaccinering dött. Inte förrän cirka en vecka efter den TREDJE sprutan i grundvaccineringen uppnås skydd.

En Bukeanvändare förlorade en häst som var under grundvaccinering t ex. Men ingen fullständigt vaccinerad häst har dött.

Tilläg: Det gäller alltså typ B. Det är den enda typen vaccinet skyddar mot. Annan typ än B har inte konstaterats på häst i Sverige, däremot har t ex Danmark och USA haft fall av typ C och D.
 
Senast ändrad:
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Precis som Alexandra skriver så har ingen färdigvaccinerad häst fått det. Däremot hästar som är under behandling. Kolla på SLUs hemsida. Där står det en hel del.

Mvh

Tora
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Precis som Alexandra skriver så har ingen färdigvaccinerad häst fått det. Däremot hästar som är under behandling. Kolla på SLUs hemsida. Där står det en hel del.

Mvh

Tora

Och har man fler frågor är Cecilia Müller både insatt, kunnig och trevlig att 'prata med'. Hon forskar dessutom en hel del på just plastat vallfoder och olika aspekter inom det.

Hennes mailadress finns tillgänglig via SLU:s hemsida.

Men tar mig friheten att klistra in ett svarsmail hon skickat mig, som är ett av flera i en diskussion kring botulism, hur stor/liten är risken om man har TS X, plastar med Y lager, slår med Z stubbhöjd och förvarar ideliskt bla bla.

Hej, nej, det går aldrig att säga att hästen inte kommer att få botulism, oberoende av vilket foder hästen utfodras med. Hästar kan få botulism på bete, av förorenat vatten, av kadaver/jord/gammal förna i hö eller i ensilage/hösilage eller annat foder, av infekterade sår, vid kastration mm. Bakterien finns, därmed finns en risk för sjukdom. Vi vet dock att just Clostridium botulinum, som bildar toxinet botulism, har väldigt speciella krav på sin miljö för att kunna växa ut till bakterier som bildar toxin, och att sådana förhållanden uppkommer mycket sällan. Ser man till antalet registrerade fall av botulism på häst är de mycket mycket få.
Ytterligare en aspekt på botulismrisken är foderhygein vid utfodring: hur fodret utfodras, dvs om det trampas ner i leriga hagar, rengöring av krubbor/foderhäckar mm.
Vaccinering ger ett bra skydd mot typ B-botulism, men det finns fler typer som hästar kan drabbas av (typ C och D har förekommmit i Danmark och USA bl a).

MVH Cecilia Müller
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

va på en vetrinärs föreläsning om utfodring och hon berättade att de finns sju olika typer av botolism och man kan bara vaccinera mot en typ och den är dessutom inte den som e vanligast.

har dessutom sett två hästar insjukna i botolism, varav den ena fullvaccinerad å bara för att den va vaccinerad (tror vetrinärerna) drogs sjukdomsförloppet ut.
detta hände under tiden jag var på praktik på Danmarks största hästdjursjukhus.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Nu pratas det dessutom mycket om att det kommer att vara döda mördarsniglar i höet, eftersom de har börjat ge sig på vallarna.
De syns tydlien inte ens i höet eftersom de torkar ihop. Det pratas om flera hundra sniglar i en bal!
Detta tycker jag är en anledning att vaccinera iår!
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Om du ska börja ge 1/9 btw hinner du inte få skydd tills dess. Fullt skyd dhar du ungefär en vecka efter tredje sprutan. Det är en månad mellan sprutan, så tar ca 3½ månad från första sprutan innan du har skydd..
Nu blev det lite fel va? :)
Till den tredje sprutan går det 2(!) månader och sedan lägger man till ett par veckor extra.

Till er med inställningen: Risken är så liten...
Jag antar att ni inte rider i hjälm, för risken är ju så liten!
Jag antar att ni inte har era hem, hus eller er själva försäkrade, för risken är ju så liten!
Antar jag rätt? :angel:

Se f ö ett antal tidigare trådar i detta ämne.

LIA
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Man vaccinerar mot B-typen, och det är den som vanligen drabbar hästar i Sverige.

Om dina uppgifter ang Danmark är korrekta, skulle alltså en häst varit vaccinerad mot "fel" typ. Tragiskt för den, men menar du att man därför ska låta bli att vaccinera mot den vanliga B-typen?

LIA
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Finns det någon nackdel med att vacc, förutom att det kostar en slant?
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Risken att de snubblar och bryter benet i hagen är MKT större än att de skulle..

Går ifrån ämnet lite tillfälligt...
Gillar den meningen, precis så vi resonerar när det gäller broddade hästar i hagen på vintern.. Folk blir livrädda att deras hästar ska bli sparkade, och släpper hellre ut dom i den glashala hagen. Ibland förstår man sig inte på hur vissa tänker...


Sen tillbaka till ämnet då :)

Distr. veterinären här har också avrått från att vaccinera. En onödig kostnad, samt att det inte garanterar att hästen inte insjuknar ändå. Om veterinären, som dessutom, såklart vill tjäna en kosa avråder från den kostnaden, då kan det inte vara särskilt farligt. Haft hösilage till totton i 6 år nu, pigg som en nötkärna. :) Men man får ju samtidigt ha koll så det inte ligger något dött djur bland hösilaget...


/Helena
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Nej, det tycker jag inte att det finns. Det man får är att man har gjort vad man kan om olyckan skulle vara framme.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Nu blev det lite fel va? :)
Till den tredje sprutan går det 2(!) månader och sedan lägger man till ett par veckor extra.

Till er med inställningen: Risken är så liten...
Jag antar att ni inte rider i hjälm, för risken är ju så liten!
Jag antar att ni inte har era hem, hus eller er själva försäkrade, för risken är ju så liten!
Antar jag rätt? :angel:

Se f ö ett antal tidigare trådar i detta ämne.

LIA

Ja, såklart, tackar. 2½ månad ska det ju vara och inget annat =)
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

va på en vetrinärs föreläsning om utfodring och hon berättade att de finns sju olika typer av botolism och man kan bara vaccinera mot en typ och den är dessutom inte den som e vanligast.

har dessutom sett två hästar insjukna i botolism, varav den ena fullvaccinerad å bara för att den va vaccinerad (tror vetrinärerna) drogs sjukdomsförloppet ut.
detta hände under tiden jag var på praktik på Danmarks största hästdjursjukhus.


1. Typ B, som vaccinet skyddar mot, är den ENDA som konstaterats på häst i Sverige. Så nog fasiken är den 'vanligast' på häst alltid.

2. Den där fullvaccinerade som påstods insjukna i botulism i Danmark, vilken TYP av botulism hade den? Som sagt, typ C har konstaterats i Damark på häst t ex, och typ C skyddar vaccinet INTE emot.

Men i SVERIGE har ENBART typ B konstaterats på häst, och i SVERIGE har INGEN fullvaccinerad häst insjuknat i botulism.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
622
Senast: Sesca
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 812
Senast: Bee
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
850
Senast: MayGrace
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp