vaccinera eller inte? Botulism

Sv: vaccinera eller inte? Botulism

känner inte att jag riktigt har fått svar på frågan, hur farligt är själva vaccinet i sig? Men jag antar att det inte kan vara så illa - då skulle det knappast användas! hoppas jag...
Kan i vilket fall inte släppa det jag hörde av en... ja, en kompis... att hästarna kan dö av vaccinet! Det skrämmer mig och min lilla fölis som står inför alla dessa vaccinationer "hit och dit"...
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Svårt att säga nåt men..
Vi har sedan 2000 fött upp över 100 fölungar.
Med lösdriftarna har vi ca 50 inackorderingar vintertid. Och en del fölston är nya varje år.

Alla ungar vaccineras mot influensa/stelkramp/botulism
Alla stora vaccineras mot influensa/botulism och dom dräktiga även virusabort/stelkramp.

När det gäller ungar så har vi, i runda tal, alltså gett trehundra doser botulismvaccin .
Sedan tillkommer alla vuxna djur som fått sina tre doser och sedan årliga.
Är inget vidare på matte just nu vid denna tid på kvällen men nog måste vi ha delat ut bortåt 500-600 doser???

Alla har klarat sig.
EN reaktion har vi haft och det var inte ens säkert att det var vaccinen. Ungen fick en böld på halsen. Sk. vaccinationsböld.

AM
 
Senast ändrad:
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Ang biverkningar så som med allt annat vaccin så är det en risk. Men vill man ha något att 'ställa det' emot så är risken större för biverkningar vid penicillinbehandling t ex (som det finns flera dokumenterade dödsfall hos häst av).

Nu är ju PC inget som man på samma sätt kan välja alla ggr men bara för att sätta in det i perspektiv. Risken att hästen ska drabbas av biverkning vid PC-behandling är betydligt större än att den ska reagera på botulismvaccinet.

Jag hittar ingen information alls om inrapporterade biverkningar för botulismvaccin, men jag hittar inte senaste årens rapporter övht just nu *morr*
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Svårt att säga nåt men..
Vi har sedan 2000 fött upp över 100 fölungar.
Med lösdriftarna har vi ca 50 inackorderingar vintertid. Och en del fölston är nya varje år.

Alla ungar vaccineras mot influensa/stelkramp/botulism
Alla stora vaccineras mot influensa/botulism och dom dräktiga även virusabort/stelkramp.

När det gäller ungar så har vi alltså gett trehundra doser i runda tal.
Sedan tillkommer alla vuxna djur som fått sina tre doser och sedan årliga.
Är inget vidare på matte just nu vid denna tid på kvällen men nog måste vi ha delat ut bortåt 500-600 doser???

Alla har klarat sig.
EN reaktion har vi haft och det var inte ens säkert att det var vaccinen. Ungen fick en böld på halsen. Sk. vaccinationsböld.

AM

Måste säga att du alltid kommer med så kloka ord, i mina ögon sett iallafall! Tackar för det :bow:

Okej, det lugnar mig lite - vilket är bra såhär strax innan läggdags ;)
Lutar åt vaccination mot influensa/stelkramp/botulism - precis som ni gör. Lite off topic kanske, men kan man vaccinera alltihop på en gång, eller måste man vänta och ha lite tid emellan?
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Ang biverkningar så som med allt annat vaccin så är det en risk. Men vill man ha något att 'ställa det' emot så är risken större för biverkningar vid penicillinbehandling t ex (som det finns flera dokumenterade dödsfall hos häst av).

Nu är ju PC inget som man på samma sätt kan välja alla ggr men bara för att sätta in det i perspektiv. Risken att hästen ska drabbas av biverkning vid PC-behandling är betydligt större än att den ska reagera på botulismvaccinet.

Jag hittar ingen information alls om inrapporterade biverkningar för botulismvaccin, men jag hittar inte senaste årens rapporter övht just nu *morr*

hehe, kan vara frustrerande det där.
Jo, förstår att det alltid finns en risk! Men nu kan jag nog känna mig lite lugnare på den fronten iallafall!
Tackar för svar :bow:
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Måste säga att du alltid kommer med så kloka ord, i mina ögon sett iallafall! Tackar för det :bow:

Okej, det lugnar mig lite - vilket är bra såhär strax innan läggdags ;)
Lutar åt vaccination mot influensa/stelkramp/botulism - precis som ni gör. Lite off topic kanske, men kan man vaccinera alltihop på en gång, eller måste man vänta och ha lite tid emellan?

Tack för det. :)
Fast mina åsikter grundas på våra egna misstag/erfarenheter.
Dessa kanske inte alltid stämmer överens med andras..

Jo, du kan ta allihop i ett svep om du väntar på att ungen blir 4 månader.
Enligt vår veterinärstation är det då man kan börja "grunda" med stelkramp/influensa.
Botulism kan man börja mycket tidigare.

Så har du en unge på 3 månader så får det en botulismvaccin.
4 veckor senare får den "trippeln"
och fyra veckor efter "trippeln" så får den en "trippel" till.

Klart!

Sedan ger vi ca 4-5 månader efter sista "trippeln" ytterligare en influensa/stelkramp.


Gick det att förstå intervallerna??

AM
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

hej! en dum fråga:kan jag känna mej "säker" om vi vaccinerar våran häst och inte dom andra hästarna ska vaccineras? Vi vill men inte dom andra två.Smittar väl enbart genom foder? vet ej hur vi ska göra men man vill ju se till hästens bästa.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Ja, om du vaccinerar har du skyddat din häst.

Botulism kan smitta via jord, sår, foder och rent teoretiskt genom att hästen får i sig sporer på annat sätt. Men foder är det vanligaste. Observera att foder nedtrampat i lera också är en risk, oavsett om det är hö eller hösilage. Den är dock betydligt mindre än hösilagerisken, men ändå..

Men för din häst är det sak samma om de andra är vacc eller ej, det smittar inte från häst till häst såsom t ex influensa gör. Jämför det med stelkrampsvaccin snarare om man ska jämföra.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Igentligen så tänkte jag inte skriva nåt alls i denna tråd då frågan dykt upp ett antal gånger.
Varje gång så kommer det nya orsaker till att inte vaccinera, varje gång så kommer det upp samma påstående, samma hörsägen..tja..samma allting.

Enda nya är Alex länk till pdf-filen om Botulism.
TACK ALEX!! :bow:

Nåväl..Biggan. Till din kommentar.
Om du sparar på tidningen Ridsport så ser du i januari numret 2003 en artikel om Second Glass.
Den hingstungen var vaccinerad. Och dog. Står det.
Ungen stod hos oss och hade enbart fått två av tre vaccinationer.
Den tredje skulle han få samma vecka som han dog.
På morgonen vid halv åtta draget var han helt frisk.
På eftermiddagen kl 3 var han död.
Avlivad på Strömsholm. Orsak. Botulism.

( vi hade då vaccinerat sedan några år tillbaka)

Min tanke var i den stunden...hur stort mörkertal??
Vi trodde nämligen på foderstrupsförstoppning..först.
Skillnaden var bara att lillgrabben hade ingen temp och ingen känsel i svansen till att börja med. Då var kl ca 12. Före lunch i alla fall.
Innan avlivning så blev han snabbt förlamad och stod och dog nästan...

Det är 4 år sedan och mycket vatten har det runnit under broarna sen dess. Vi har haft tråkiga fellägen och en del annat men ögonblicket på Strömsholm innan unghingsten fick sin spruta glömmer vi aldrig.
Det mest plågsamma en häst kan råka ut för tyckte vi.

Vi införde vaccinationstvång för samtliga inackorderingar. Detta är extra skrivet i avtal och kontrakt.
Dom som inte skriver på får leta stallplats på annat håll.

AM

Aaaahh! Då var det er jag tänkte på när jag skrev att Ridsport hade ett reportage om en icke färdig vaccinerad unghäst som dog. Men var det verkligen så länge sedan som 2003? Jisses vad fort tiden går. Jag hade för mig att det bara var 1-2 år sedan.

Det är faktiskt ganska många stallägare som har det som krav. Tycker att det är mycket bra då det som sagt då det ställer till mycket lidande för hästen om den drabbas.

Jag har tack och lov sluppit botulismen men min veterinär var med om ett fall för länge sedan. Det var faktiskt efter det som han vaccinerade sina hästar och rekommenderade mig starkt att göra det samma. Han tyckte att man sparar hästen mycket lidande genom en så enkel grej som att vaccinera även om risken att drabbas är liten.

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Det står på flera ställen i tråden att "ingen färdigvaccinerad" häst dött av botulism.

Hur många "icke-vaccinerade" hästar dör av botulism orsakat av hösilage per år i Sverige???
Någon som sett sådana siffror?

Vid kontakt med närmsta djursjukhus fick vi svaret " inga 100% bevis på någon", men misstankar om att en del hästar dött pga av det"

Mkt diffust ansåg jag då(förra året), och har fortfarande inte vaccinerat våra hästar(eller kor) för det.

Vi har använt ensilge/hösilage sedan 1991, och har inte haft några problem alls med det.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Ancan - ett tips är att läsa avhandlingen jag länkat till flera gånger så får du de svar som finns att ge på frågorna.

Och det FINNS bekräftade fall. De är dock få, mörkertalet är ju svårt att avgöra. Kruxet är att det krävs så otroligt lite botulinumtoxin för att ha ihjäl en häst att det är svårt att hitta och på så sätt bekräfta. Men det FINNS bekräftade fall. Och så fall som mest troligt är det.

Men risken är låg, 0.03% enligt den avhandlingen.

Men läs den så har du statistik och så under de år de kikat på.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Tora - ah, där ser man, och nu är det utrett. Nafayettes Second Glass är den häst JAG tänkte på då jags krev att 'bukefalist har häst som dog efter andra sprutan'

Dvs samma fall, men jag hade det Nafayette skrivit här som fakta, du hade risportsartikeln. Som sagt, man kan baske mig inte lita på tidningarna.

Men då är vi överens, att ingen fullvaccinerad häst dött =)
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Tack för det. :)
Fast mina åsikter grundas på våra egna misstag/erfarenheter.
Dessa kanske inte alltid stämmer överens med andras..

Fast skillnaden i ditt sakliga inlägg och många andras är ju att du har VERKLIGA erfarenheter, ist. för bara hörsägen samt att du har ett brett underlag med tanke på många hästar du har ansvar för. Många, mig inräknad, har ju bara en häst åt gången, resten av erfarenheterna blir ju ofta genom rykten och andras "kunskap". Det svåra blir ju sedan att sålla vem man ska lyssna på.

Jag bara hoppas att skeptikerna till vacc. i den här tråden läser ditt inlägg och tar till sig informationen.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

För några år sedan var det 4-5 hästar i ett stall i Skåne som samtidigt drabbades av B. Läste i någon artikel att det annars rör sig om 1-2 fall per år, men det är inget jag kan gå i god för.

En sak är dock klar. Jag vill inte att någon av mina hästar ska bli nästa fall! Inte för att spara en struntsumma om året.

LIA
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

*KL*

Nu har jag ringt Färjestads Hästsjukhus i Karlstad och distriktsveterinärerna i Kristinehamn och deras svar är entydigt= Vaccinera!!!

Så nu är tid beställd för första sprutan och jag vaccinerar alla tre!

//millus
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Tack för det. :)
Fast mina åsikter grundas på våra egna misstag/erfarenheter.
Dessa kanske inte alltid stämmer överens med andras..

Jo, du kan ta allihop i ett svep om du väntar på att ungen blir 4 månader.
Enligt vår veterinärstation är det då man kan börja "grunda" med stelkramp/influensa.
Botulism kan man börja mycket tidigare.

Så har du en unge på 3 månader så får det en botulismvaccin.
4 veckor senare får den "trippeln"
och fyra veckor efter "trippeln" så får den en "trippel" till.

Klart!

Sedan ger vi ca 4-5 månader efter sista "trippeln" ytterligare en influensa/stelkramp.


Gick det att förstå intervallerna??

AM

Precis som någon här ovan sa, ni har "riktiga" erfarenheter efter många år av hästhållning och uppfödning - dessutom med stora antal hästar! Och det är sådana erfarenheter som är guld värda :bow:
Jo, jag tycker jag hänger med i ditt resonemang om intervallerna. Hon blir 4 månader den 16 augusti nu så då kör vi en trippel därikring och fortsätter sen enligt, hm... planen!
Då ska vi bara leta fram nummer och grejer till veterinären *funderar*
Kramar från sandra med sin första egna kuse.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Naffa - jag satt och smurfade för att se hur KORT intervall man kunde ha utan problem (jag vill trycka in lillkillen på de andra tvås intervall), och hittade ju en massa annat mest. T ex då ang vacc av föl, där det om moderstoet var vaccinerat gav skydd som de andra vaccinen, dvs ill ca 4 mån ålder.

Men, det stod också att för tidigt så förstör 'antikropparna' fölet har från modern effekten. Fanns ett otal sidor om det (utrikiska), så kan man verkligen vaccinera mot botulism 'mycket tidigare' än mot A2 och tetanus? Det bästa vore väl att se till att moderns vaccination uppdateras i lagom tid, så fölet får sitt skydd därifrån första 4?
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Mitt sto stod en tid inackorderat hos en kvinna vars man är veterinär. Alla hästarna fick hösilage och ingen var vaccinerad.

Numera har jag eget stall och alla mina tre hästar är vaccinerade. Jag vågar inte chansa.

Immer

Bagarns barn får inte bullar heller:devil:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
622
Senast: Sesca
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 812
Senast: Bee
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
850
Senast: MayGrace
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp