Sv: vaccinera eller inte? Botulism
Visst är det så att tidningsrubriker ska sälja. Jag är nog för blåögd och okritisk när jag läser tidningar alltför ofta.
Bekantingens häst påstods vara vaccinerad i flera år, men man vet aldrig. Veterinären påstods ha sagt att han varit med om detta förut och i artiklarna som jag läste senare stod samma sak. Antagligen en orsak till att jag köpte det så oktitiskt, att jag både hört och läst samma sak.
Jag har inte engagerat mig så mycket i det här med botulism då jag fodrar med hö, men det är intressant så jag ska ta och läsa lite studier från SLU.
Ja precis, det finns ju mycket som kan falla bort på vägen. Om det är ju inte alls ologiskt att tro/anta att har hästen fått 2 sprutor av 3 t ex så är den vaccinerad. Och det ÄR den ju, bara inte fullständigt vaccinerad. (och iaf när jag beställde tid för botulismvaccination så påtalades inte att de inte är skyddade förrän ett tag efter tredje sprutan, nu är det ju klart när det fortfarande är bete så kanske därför, men..)
Och en tidningsrubrik med 'Häst dog trots vaccination' smäller ju högre än 'ej färdigvaccinerad häst dog'. Så är ju svårt (och idag antagligen omöjligt eftersom det är flera år sen) få alla ursprungsfakta.
Men, hittar du artiklarna i tidningarna därhemma någon dag så hojta gärna!![]()
Visst är det så att tidningsrubriker ska sälja. Jag är nog för blåögd och okritisk när jag läser tidningar alltför ofta.
Bekantingens häst påstods vara vaccinerad i flera år, men man vet aldrig. Veterinären påstods ha sagt att han varit med om detta förut och i artiklarna som jag läste senare stod samma sak. Antagligen en orsak till att jag köpte det så oktitiskt, att jag både hört och läst samma sak.
Jag har inte engagerat mig så mycket i det här med botulism då jag fodrar med hö, men det är intressant så jag ska ta och läsa lite studier från SLU.