vaccinera eller inte? Botulism

Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Ja precis, det finns ju mycket som kan falla bort på vägen. Om det är ju inte alls ologiskt att tro/anta att har hästen fått 2 sprutor av 3 t ex så är den vaccinerad. Och det ÄR den ju, bara inte fullständigt vaccinerad. (och iaf när jag beställde tid för botulismvaccination så påtalades inte att de inte är skyddade förrän ett tag efter tredje sprutan, nu är det ju klart när det fortfarande är bete så kanske därför, men..)

Och en tidningsrubrik med 'Häst dog trots vaccination' smäller ju högre än 'ej färdigvaccinerad häst dog'. Så är ju svårt (och idag antagligen omöjligt eftersom det är flera år sen) få alla ursprungsfakta.

Men, hittar du artiklarna i tidningarna därhemma någon dag så hojta gärna! :bow:

Visst är det så att tidningsrubriker ska sälja. Jag är nog för blåögd och okritisk när jag läser tidningar alltför ofta.
Bekantingens häst påstods vara vaccinerad i flera år, men man vet aldrig. Veterinären påstods ha sagt att han varit med om detta förut och i artiklarna som jag läste senare stod samma sak. Antagligen en orsak till att jag köpte det så oktitiskt, att jag både hört och läst samma sak.
Jag har inte engagerat mig så mycket i det här med botulism då jag fodrar med hö, men det är intressant så jag ska ta och läsa lite studier från SLU.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Jag är jätteintresserad av att senare i höst höra från någon som ev. har fått in mördarsniglar i ensilaget och hur det påverkas. vi har inga än men det verkar ju vara stora problem på vissa håll och de kommer säkert till mig också.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

*kl*puttar upp tråden.
Dom andra i stallet ska vaccinera sina hästar met botulism i morgon, men pappa tycker det är onödigt då våran vet. har sagt det, vill vaccinera. Något bra argument för att få honom att gå med på det ?
En i stallet sa att om hästen skulle dö av det och den inte är vaccinerad så gäller inte försäkringen :eek: är det sant ?
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Jag har aldrig hört talas om det, men kika i försäkringsvillkoren eller ta kontakt med bolagets ombud och fråga.

Hur en vet kan tala emot vaccination övergår mitt förstånd. Jag ser inga argument mot vaccination, annat än kostnaden. Om några hundralappar ska vara ett argument?


Fråga din pappa vad han kommer att säga till dig, om din häst dör i B.
"Vadå då, vi sparade ju in 500:-!" :eek:

Eller fråga om han inte har några försäkringar heller. Risken är ju alltid så liten ...

Eller fråga om du inte får ha ridhjälm. Den behövs ju knappt!

LIA
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Mammas häst är inte vaccinerad vad jag vet mot botulism (om hon inte gjort det på senare tid) men häst har i alla fall inte dött av och inte varit vaccinerad...

Min häst är däremot vaccinerad mot botulism men det hade uppfödaren fixat innan jag köpt henne....annars vet jag inte om det blivit av...
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Mammas häst är inte vaccinerad vad jag vet mot botulism (om hon inte gjort det på senare tid) men häst har i alla fall inte dött av och inte varit vaccinerad...
Vad försöker du säga? :confused:

LIA
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Ännu en fråga. Behöver man grund vaccinera dom varje år eller är det först året 3 ggr sen 1 ggr per år eller måste dom ha 3 sprutor varje år ?
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Det är 1ggr per år efter grund vaccinationen...
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Många i tråden verkar vaccinera för att man ska "börja ge hösilage", men botulism kan ju komma från vanligt hö med, även om det kanske inte är vardagsvanligt.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Ja och även från marken.

Risken för att få botulism är väldigt liten. Men om hästen får det så är det en ganska så plågsam död + att det väldigt sällan går att rädda hästen. De flesta som låter bli att vaccinera gör det säkerligen för att de tycker det är att kasta ut pengar i onödan.

Min veterinär tyckte också att risken var så liten att det var onödigt att vaccinera tills han fick vara med om ett fall (dock inte konstaterat men med största sannolikhet så var det botulism) och efter det så rekommenderar han alltid vaccination eftersom han tyckte det var ett väldigt otrevligt förlopp på skjukdomen. Som han uttryckte det "Det är så otroligt enkelt att skydda sig mot något så hemskt så varför inte göra det".

Mvh

Tora
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

*kl*puttar upp tråden.
Dom andra i stallet ska vaccinera sina hästar met botulism i morgon, men pappa tycker det är onödigt då våran vet. har sagt det, vill vaccinera. Något bra argument för att få honom att gå med på det ?
En i stallet sa att om hästen skulle dö av det och den inte är vaccinerad så gäller inte försäkringen :eek: är det sant ?

Nej det är inte sant. Det enda som bolagen kräver vaccination för att ersätta är stelkramp.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

okei, då vet man :p Övertalade pappa på att ge henne sprutan så nästa är om en månad. :)
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

knapplån

Han som äger stallet där min häst står har haft två dödsfall däe orsaken är okänd. möjligen botulism. Hur svårt är det att fastställa om en häst dött av just den orsaken? Han har en himla massa hästar och vaccinerar inte.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
622
Senast: Sesca
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 812
Senast: Bee
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
850
Senast: MayGrace
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp