vaccinera eller inte? Botulism

Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Knapplån!

Tack för alla svar!

Jag har pratat med fodervärden och de gick bra att jag vaccinerade honom redan nu då han står hos henne. så på måndag får han sin första spruta.

Som många säger så vill man ju göra allt för att skydda sin älskling.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

När jag frågade om statistik så fick jag lååångt tillbaka. Minns inte exakt (bytt dator sen dess så har den inte kvar), men lätt längre bak än 5 - 6 år.

Obducerades hästen, vet du det?

(Jag är inte ute efter att kritisera, jag är bara nyfiken varför det 'missats' om det nu var konstaterad botulism. Det skulle ju i så fall vara det hitills enda där en fullvacc häst drabbats, och skulle ju ha STOR betydelse för synen på hur bra skydd vaccin ger. Alternativt skulle det vara det enda fall med botulism på häst i Sverige av ANNAN typ än typ B)

Jag har inte heller sett någon statisktik eller överhuvudtaget misstanke om att det i Sverige skulle funnits färdigvaccinerade hästar som fått typ B botulism (tack A för att du sa vilken typ det var).

Däremot så är det en stark rekommendation att inte vänta till exakt 1 år efter senaste vaccinationen utan att man är ute i god tid (detta gäller för övrigt de andra vaccinationerna också).

Tycker det är så tråkigt att läsa att jag vaccinerar inte mina hästar därför att risken är så liten. Tror mycket att det hänger ihop med det mänskliga tänkandet "Det händer alla andra men inte mig". Visst känns det i plånboken att betala veterinären kanske 1500 - 2000 kr bara för en grundvaccination, men jag tycker faktiskt att hästen kan vara värd det.

Sen kan det helt kallt vara så att man tycker att man har råd att förlora en häst eller fler i denna tack och lov ganska så sällsynta sjukdom (speciellt om man inte fodrar med hösilge).

Det var väl i Ridsport som det var en artikel om just Botulism för kanske något år sedan. Det var någon unghäst som dog av det. De andra unhästarna klarade sig för de var färdig vaccinerade medan den som dog bara hade fått en eller två sprutor.

Att jämföra vaccination mot att ha hästarna i små grushagar tycker jag haltar väldigt mycket. De små grushagarna skadar mer än vad de gör nytta medan vaccinet gör mer nytta än vad det skadar + att det inte inskränker hästen naturliga beteende.

Mvh

Tora
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Jag lägger inga aspekter i om man väljer att vaccinera eller ej, jag har ju under flera år valt att INTE vaccinera, men vaccinerar nu.

När jag inte vaccinerade var det från början en ekonomisk fråga. Jag hade 2 hästar, vaccinet fanns bara i förpackning om 5 doser, och ingen annan här ville vaccinera. Så jag skulle fått betala 3 *5 doser för att grundvaccinera två hästar.

Så jag tog reda på fakta och gjorde en riskbedömning. Och jag säger inget om andra som gör det och väljer att inte vaccinera. OM de gör bedömningen på FAKTA och inte skrönor (t ex att vaccinet inte skyddar osv)
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Det var bara de två första styckena som var riktade till dig. Resten är personligt tyckande och inte riktad till någon specielt (var kanske lite otydlig där).

Jag vaccinerade min första häst när det bara fanns doser om 5 stycken. Det var inte kul att behöva betala för 4 doser som bara slängdes och det var ett dyrt nöje. Nu finns det tack och lov i doser om en och det blir genast lite billigare i alla fall.

Däremot så för några dagar sedan så hörde jag ett väldigt dumt argument för att vaccinera. Hästägaren skulle vaccinera för att då kunna även ge hästarna utav det dåliga hösilaget som annars skulle slängas. Det blir ju så himla billigt då (hon får det kasserade hösilaget gratis). De hästarna mår ju absolut bäst av att inte få något vaccin. Nu tror jag att jag lyckade få henne på andra tankar angåede det kasserade hösilaget, men man vet aldrig.

Mvh

Tora
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Hua! om man använder det argumentet blir det ju nästan sämre att vaccinera =/ För visst de kanske inte får botulism, men hur är det med fång, kolik, luftrördproblem och allt annat som dåligt foder kan medföra =/
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Om den obducerades har jag ingen aning om. Vet bara att veterinären sagt att det inte var första gången han varit med om det. Det hela verkar väldigt underligt. Nu träffar jag inte hästägaren så ofta längre, men ska fråga henne om detta nästa gång vi ses.
Artiklarna som fanns att läsa om detta för några år sen. Har du läst dem? Minns nu inte vilka tidningar det var men det borde gå att luska reda på. Ska försöka.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Nej, jag har inte sett några skrivelser om vaccinerad häst som avlidit av typ B, så kolla gärna om du hittar!

Surfade lite nu mer, och hittar inget om fullvaccinerad häst. Tvärtom, det finsn te x ett bra arbete om botulism, och ur detta:

Om
grundvaccineringen är korrekt gjord anses vaccinet i princip vara 100 %
säkert och enligt Neogen Corporation (Tampa, Florida, USA) som tillverkar
vaccinet har ingen häst med korrekt vaccinering blivit sjuk av botulism
toxintyp B (38).


(siffror innan parantes avser en källhänvisning)

I arbetet finns även statistik förresten.

4.3.3 Vaccinationsstatus
Journalerna från djursjukhusen är ofullständiga angående vaccinationsstatus,
i 44 % av fallen är vaccinationsstatus noterat i journalen. 79 % av dessa
hästar var ovaccinerade mot botulism. Hos de resterande 21 % av fallen,
vilket motsvarade tre hästar var en grundvaccinering påbörjad men hade inte
hunnit fullföljas. Dessa tre hästar hade alla fått två injektioner vardera, ingen
av dem överlevde. I det genomsökta materialet finns inte någon häst
angiven som fullständigt vaccinerad.


Arbetet i sin helhet: http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001408/01/EEF.pdf
 
Senast ändrad:
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Hästen min kommer ha fri tillgång på hösilage i hagen from. 1/9. Innan har vi plockat hösilaget i höpåsar och då tyckte våran veterinär att de var onödigt att vaccinera. hon menade på att man då såg skicket på höt och att de då var nästan omöjligt att hästen skulle bli dålig.

Har hört både bra och dåliga saker om vaccinet. vad tycker ni?
Mina hästar är vaccinerade. Då håller jag mig lugnast o slipper ora mig!
En besättning hästar dog här i närheten för X antal år sedan så jag vet att det KAN hända även om det är ovanligt.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Nu måste bara jag trilla in i tråden.
Man vaccinerar ju för typ B, men är inte typ B jordbakterien?
Så då borde alla som vaccinerar pga mördarsniglarna forrtfarande vara tottlat oskyddade i fall de kommer in i balen.
Rätt eller fel tänkt?

Känner själv att jag måste ta ett snack med min bonde och fråga om han har upptäckt några mördarsniglar hos sig.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Nu vet jag inte exakt hur det fungerar. Men döda djur som tex sniglar är de som berörs av B-typen.

Mvh

Tora
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Kl

Jag har tänkt börja med ENsilage till mina pållar. Är det större risk för botulism med ENsilage istället för Hösilage?

Min man använder ensilaget till våra köttdjur och det går åt 3-400 kilo per dag. Jag kommer att använda mig av det som går åt under dagen till mina hästar. Vilket betyder att hästarna alltid får en nyöppnad bal. Jag kommer alltså inte att öppna en bal som sedan får stå nån vecka till den är slut. Vad tror ni, minskar det eller ökar risken för botulism. Finns botulism-bakterien redan i balen innan den öppnas eller börjar den växa när balen blir öppnad?

Jag blir så nervös av sånt här...Mina hästar är ju som mina barn och jag vill att de ska ha det så bra och säkert som bara går.

//millus
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Jag har inte heller hittat något på nätet om de artiklar jag pratade om. Det var för 2-3 år sen tror jag, eller mer, som det var artiklar i flera olika tidningar om hästar som dött av botulism trots vaccin. Nu ska man (jag) kanske inte ta dem på så stort allvar som jag gjorde. Det är ju ofta verkligheten förvrängs i tryck. Hästarna kanske inte alls var fullvaccinerade. Artiklar kan ju vara väldigt vinklade även om de ger sken av att vara objektiva. Det kan ju vara likadant med min bekant faktiskt. Att en häst dör en sådan död är fruktansvärt och det är inte omöjligt att hon också töjt på sanningen angående hästens vaccin. Mitt i all förtvivlan vill många ha något att lägga skulden på och ett overksamt vaccin kan kanske vara en måltavla. Helt säker kan jag ju inte vara.
Om jag hittar någon av de artiklar jag nämnt så kan jag skicka ett PM. Det kan finnas i någon av alla de tidningar som finns hemma.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Ja precis, det finns ju mycket som kan falla bort på vägen. Om det är ju inte alls ologiskt att tro/anta att har hästen fått 2 sprutor av 3 t ex så är den vaccinerad. Och det ÄR den ju, bara inte fullständigt vaccinerad. (och iaf när jag beställde tid för botulismvaccination så påtalades inte att de inte är skyddade förrän ett tag efter tredje sprutan, nu är det ju klart när det fortfarande är bete så kanske därför, men..)

Och en tidningsrubrik med 'Häst dog trots vaccination' smäller ju högre än 'ej färdigvaccinerad häst dog'. Så är ju svårt (och idag antagligen omöjligt eftersom det är flera år sen) få alla ursprungsfakta.

Men, hittar du artiklarna i tidningarna därhemma någon dag så hojta gärna! :bow:
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Om jag hittar någon av de artiklar jag nämnt så kan jag skicka ett PM. Det kan finnas i någon av alla de tidningar som finns hemma.

Igentligen så tänkte jag inte skriva nåt alls i denna tråd då frågan dykt upp ett antal gånger.
Varje gång så kommer det nya orsaker till att inte vaccinera, varje gång så kommer det upp samma påstående, samma hörsägen..tja..samma allting.

Enda nya är Alex länk till pdf-filen om Botulism.
TACK ALEX!! :bow:

Nåväl..Biggan. Till din kommentar.
Om du sparar på tidningen Ridsport så ser du i januari numret 2003 en artikel om Second Glass.
Den hingstungen var vaccinerad. Och dog. Står det.
Ungen stod hos oss och hade enbart fått två av tre vaccinationer.
Den tredje skulle han få samma vecka som han dog.
På morgonen vid halv åtta draget var han helt frisk.
På eftermiddagen kl 3 var han död.
Avlivad på Strömsholm. Orsak. Botulism.

( vi hade då vaccinerat sedan några år tillbaka)

Min tanke var i den stunden...hur stort mörkertal??
Vi trodde nämligen på foderstrupsförstoppning..först.
Skillnaden var bara att lillgrabben hade ingen temp och ingen känsel i svansen till att börja med. Då var kl ca 12. Före lunch i alla fall.
Innan avlivning så blev han snabbt förlamad och stod och dog nästan...

Det är 4 år sedan och mycket vatten har det runnit under broarna sen dess. Vi har haft tråkiga fellägen och en del annat men ögonblicket på Strömsholm innan unghingsten fick sin spruta glömmer vi aldrig.
Det mest plågsamma en häst kan råka ut för tyckte vi.

Vi införde vaccinationstvång för samtliga inackorderingar. Detta är extra skrivet i avtal och kontrakt.
Dom som inte skriver på får leta stallplats på annat håll.

AM
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Boutulism-bakterien finns redan i balen , om de finns, innan man öppnar den. Att fodra med hö eller ensilage har viss betydelse, då bakterien tydligen inte kan växa om det är för torrt även om det är syrefritt. Kan inte TS, gränsen. Om man har ensilage som blir smittat av bara jord( ex mkt sorkhögar på vallen och man tar stubb lågt) så trivs bakterien om jag förenklar det hela. Däremot om man tar hösilage, och där får in jord, då växer det inte till, är för torrt. Däremot om man får in kadaver i balen, är ju kadavret fuktig i sig. Har någon annan info om detta ex gränsvärde för TS?
Att fodra för hand och bara med nyöppnade balar är väl optimalt, är det något som ser lite sämre ut är det ju bara att överlåta det till nöten, de är ju inte särskilt känsliga för boutulism även om vi tror att vi har haft en 8- mån tjurkalv som dog av det.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Däremot så för några dagar sedan så hörde jag ett väldigt dumt argument för att vaccinera. Hästägaren skulle vaccinera för att då kunna även ge hästarna utav det dåliga hösilaget som annars skulle slängas. Det blir ju så himla billigt då (hon får det kasserade hösilaget gratis). De hästarna mår ju absolut bäst av att inte få något vaccin. Nu tror jag att jag lyckade få henne på andra tankar angåede det kasserade hösilaget, men man vet aldrig.

Mvh

Tora

:eek:. Hu så vissa tänker, man upphör aldrig att förvånas:crazy:. Hoppas hon lyssande på dig!

Ts:
Jag vaccinerar. Skulle aldrig förlåta mig själv om hon fick botulism och jag INTE vaccinerat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
622
Senast: Sesca
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 812
Senast: Bee
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
850
Senast: MayGrace
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp