vaccinera eller inte? Botulism

Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Faktum är ju att det finns många olika typer av botulism som en del redan har nämnt, och vaccinet skyddar bara mot en typ. Bara för att chansen är liten eller att den kan få en annan typ av botulism och ändå dö är dåliga argument för mig.

OM jag kan skydda min häst mot EN typ av botulism så gör jag självklart det. Det är ju som med alla försäkringar, de är där ifall att...!!!
Vad är nackdelen, förutom kostnaden?

Om jag kunde vaccinera min häst mot att bryta benet i hagen skulle jag göra det också.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

De flesta veterinärer tycker det är slöseri med pengar.

Mitt sto stod en tid inackorderat hos en kvinna vars man är veterinär. Alla hästarna fick hösilage och ingen var vaccinerad.

Numera har jag eget stall och alla mina tre hästar är vaccinerade. Jag vågar inte chansa.

Immer
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Visst är det så att hösilaget måste ha en viss fukthalt för att bakterien skall kunna växa? Någon som också hört detta, och som minns vilken fukthalt som krävs?

ju högre ts ju mindre risk för botulism. Helst ska höet överskrida 40 % i ts.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Nu pratas det dessutom mycket om att det kommer att vara döda mördarsniglar i höet, eftersom de har börjat ge sig på vallarna.
De syns tydlien inte ens i höet eftersom de torkar ihop. Det pratas om flera hundra sniglar i en bal!
Detta tycker jag är en anledning att vaccinera iår!

Funderar lite på hur det är när det gäller vanligt hö då. Förvisso är c. botulinum en strikt anaerob men kan de inte börja producera toxinet i mitten av höbalarna? Kanske är en helt omöjlig chans iofs då det troligen finns luft i hela balen?

Men jag skulle gott vaccinera om jag skulle utfodra med silage- hellre att jag minimerar risken så mycket jag kan så jag med gott samvete kan sova om nätterna och inte behöva oroa mig om att hitta hästen död i hagen när jag ska luncha.. För denna sjukdom må inte drabba ofta men när den gör det så drabbar den hårt! Detta är en väldigt brutal sjukdom och djuren lider något oerhört. Själva toxinet sätter sig i nervcellerna och förlamar andningsmuskulaturen. Tycker man ska vaccinera för även om risken är minimal så finns den.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Botulism är en ovanlig, men otroligt farlig sjukdom som väldigt ofta har dödlig utgång.

En av mina före detta ponnyer blev för ett halvår sen konstigt sjuk. Hon fick värk i hela kroppen och muskeldarrningar. Hon hade så ont att det inte gick att röra henne. Efter ett par dagar utan att veterinär kunnat avgöra vad som var fel var man tvungna att avliva hästen.
Hon hade fått botulism, för ägarna efter mig hade inte fullföljt vaccinationen som jag påbörjat.

Så jag rekommenderar alla som ger sina hästar ensilage att vaccinera, det minimerar i alla fall risken för botulism. Vaccin mot hästinfluensa och stelkramp är inte heller 100% säkra, men dem ger man ju ändå?! Det är definitivt värt pengarna.
:smirk:
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Min häst vaccineras i år p g a alla sniglar :p (+ att vi redan innan funderat på att vaccinera men aldrig kommit till skott). Känns som om jag gjort vad jag kan då om han skulle få botolism.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Om jag kunde vaccinera min häst mot att bryta benet i hagen skulle jag göra det också.


Det var lite det jag menade med det första jag skrev, folk är mer rädda för att hästen ska bli sparkad, än att den ska halka o bryta benet...Hästarna sparkar inte mot varandra när det har fullt upp med att hålla sig på fötterna på isen...så dumma är dom inte :smirk:

Men jag litar fortf på min veterinär när det gäller vaccinet ;) Jag ger mig aldrig! :angel:

Händer det så är det väl mer mening att det ska hända då anser jag, botulism är ju en väldigt ovanlig sjukdom, lite större risk att man får användning av stelkrampsvaccinet än botulismvaccinet.
Har f ö en liten bergsknalle mitt i hagen där våra unghingstar gått under vintern...Det har sett något lurigt ut i bland när de leker ovanpå den, då det är 2 m ner till marken på ena sidan... Men samtidigt, dom är hejdundrande bra på att veta vart dom har sina fossar!

Hade aldrig kunnat med att stänga in dom i en tråkig, platt fyrkantig grushage, bara för att de kan skada sig annars. Nu är det absolut ingen pik åt någon här, det är bara en sak jag tänkt på många gånger! :)

Ibland är det väl tur att vi har våra egna hästar där vi kan bestämma själva :banana:

Helena
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Hennes häst hade varit vaccinerad i flera år. Alltså inte bara grundvaccinerad. Det borde vara 4-5 år sedan det hände.
Tidningsartiklarna kan jag ju inte garantera att det stod rätt i förstås, även om det stod att även de hästarna varit vaccinerade i flera år. Det kan ju som bekant förekomma endel faktafel i tidningar. Fast konstigt om det skulle varit fel i alla artiklar.
Bekantingens häst däremot vet jag ju hur det låt till med.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Hej Alex!!

Du måste nog skriva med större bokstäver för att folk ska förstå..:devil:

AM

Större bokstäver hjälper inte. Jag vet att min bekantas häst var vaccinerad i flera år när den fick botulism.

Jag har inget emot att man vaccinerar sina hästar. Men tycker att det är fel att skriva att det aldrig hänt att en fullt vaccinerad häst dött.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

För att boutulism- baktrien ska kunna växa till sig och bilda gift måste miljön vara anaerob, alltså helt syrefri. det innebär att boutulism inte kan växa till i hö, annat än på så sätt att det blir nedtrampat i marken och det där blir syrefritt.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

bigganl - varför är den hästen inte med i statistiken då? Det är inte speciellt många hästar/år som dör i konstaterad botulism, och borde hamnat i statistiken?

Dessutom borde det tilldragit sig en hel del intresse, eftersom det skulle vara den första/ändå?

var det konstaterad botulism? Eller 'bara' misstanke? (Det kan ju förklara varför den inte finns i statistiken, om det inte var konstaterad botulism. Finns ju flera fall där det mest troligt är botulism, men det är inte konstaterat/konstateras inte efter hästend ött/avlivats, och de hamnar inte som botulismfall i statistiken)
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Finns det någon nackdel med att vacc, förutom att det kostar en slant?
Nej, ingen som vi har märkt. Det händer att hästar reagerar på vaccinet, men såvitt jag vet är det övergående besvär.

LIA
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Ibland är det väl tur att vi har våra egna hästar där vi kan bestämma själva
Knappast för dom hästar vars ägare inte vaccinerar sin djur, om dessa skulle drabbas av stelkramp, botulism eller annat.

LIA, som blir mörkrädd av resonemanget i den här tråden.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Håller med dig, ingen häst hitills som är färdiggrundad har fått boutulism, däremot finns fall där hästar avlidit under grundningen. Problemet, eller en viss risk, fanns även före ensilaget om än i mindre utsträckning ex med döda möss i spannmål som krossades. Jag vaccinerar, tänker som många andra här att om det händer något har jag gjort vad jag kunnat, men tror att man genom att granska ensilaget kan vara rätt säker. Det är större fara när man som jag ger fri tillgång i foderhäck ute och omöjligt kan se hur hela balen är hygienmässigt hela vägen in.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Funderar lite på hur det är när det gäller vanligt hö då. Förvisso är c. botulinum en strikt anaerob men kan de inte börja producera toxinet i mitten av höbalarna? Kanske är en helt omöjlig chans iofs då det troligen finns luft i hela balen?

Men jag skulle gott vaccinera om jag skulle utfodra med silage- hellre att jag minimerar risken så mycket jag kan så jag med gott samvete kan sova om nätterna och inte behöva oroa mig om att hitta hästen död i hagen när jag ska luncha.. För denna sjukdom må inte drabba ofta men när den gör det så drabbar den hårt! Detta är en väldigt brutal sjukdom och djuren lider något oerhört. Själva toxinet sätter sig i nervcellerna och förlamar andningsmuskulaturen. Tycker man ska vaccinera för även om risken är minimal så finns den.

Jag tror inte riktigt man vet hur sniglarna påverkar höet ännu, eftersom detta är ett nytt problem. Men det är ju sådana mängder med sniglar, så det får vi väl se till hösten när vi börjar använda årets hö.:(
Jag tror inte att vanligt hö är helt ofarligt heller, även om det kanske inte är lika stor risk.
Jag tror det är bra att klippa höet en bit högre upp för att få så lite sniglar som möjligt i.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

Enligt veterinären var det botulism. Det hela var över på en dag. Varför det inte finns med i statistiken har jag ingen aning om. Hur länge har de fört statistik? Det är ju några år sen så det kanske hände innan de började? Har för mig att det är 4-5 år sen, men det kan lika gärna vara ett par år till. Veterinären hade också påtalat att trots vaccin kan det inte garantera att hästen överlever. Nu har det ju gått flera år som sagt och kunskapen om Botulism är säkert mycket större nu.
 
Sv: vaccinera eller inte? Botulism

När jag frågade om statistik så fick jag lååångt tillbaka. Minns inte exakt (bytt dator sen dess så har den inte kvar), men lätt längre bak än 5 - 6 år.

Obducerades hästen, vet du det?

(Jag är inte ute efter att kritisera, jag är bara nyfiken varför det 'missats' om det nu var konstaterad botulism. Det skulle ju i så fall vara det hitills enda där en fullvacc häst drabbats, och skulle ju ha STOR betydelse för synen på hur bra skydd vaccin ger. Alternativt skulle det vara det enda fall med botulism på häst i Sverige av ANNAN typ än typ B)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
622
Senast: Sesca
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 812
Senast: Bee
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
850
Senast: MayGrace
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp