Vaccinera 6 månaders?

Sv: Vaccinera 6 månaders?

Jag forts på min eget inlägg i varför jag valt att vaccinera..

För mig är det inte just dödsfallen som skrämmer, utan att man kan bli så himla sjuk. Ett litet barn i E:s ålder löper större risk att behöva intensivvård till följd av svininfluensan som kan ge livshotande lunginflamation, hjärnhinneinflamation och krampanfall :/

Denna influensa beter sig inte riktigt som den vanliga årliga influensan heller, så många som 4 av 10 friska människor ( tillhör ej någon riskgrupp ) som blivit svårt sjuk tillföljd av svininfluensan.

Hela vår familj befinner sig i grupperna som drabbas mest ( 0-5 år och 15-39 år ), dessutom har anmälningar om barn mellan 0-4 år som fått svininfluensan ökat.

Jag tycker inte det är dåligt av nån som valt att vaccinera - bara att jag tänker annorlunda. Ville bara skriva det innan jag fortsätter för att undivka missförstånd :D

Det är ju endast 20-40% som smittas o jag väljer att hoppas att vi är dom där 60-80% som inte smittas. När jag har läst "aftonblaskan" låter det som att hela befolkningen ska smittas och alla ska bli jättesjuka.

Det är ju endast 20-40% som smittas o jag väljer att hoppas att vi är dom där 60-80% som inte smittas. När jag har läst "aftonblaskan" låter det som att hela befolkningen ska smittas och alla ska bli jättesjuka.

Just nu är ju bara epedemin i västerbotten, men letar sig neråt i landet hela tiden. Västerbotten har 135,8 fall/100.000 invånare (positiva provsvar, inte alla som blivit sjuka) medans Sthlm har 74,3 och Jönköping 7,2

13% av Norges befolkning har testats positiva för influensan.

För mig är det inte just dödsfallen som skrämmer, utan att man kan bli så himla sjuk. Ett litet barn i E:s ålder löper större risk att behöva intensivvård till följd av svininfluensan som kan ge livshotande lunginflamation, hjärnhinneinflamation och krampanfall :/

Samma för mig. Det ökar regält bland barn mellan 0-4 år och som tur är har ju bara 1 barn dött, men så finns ju bara epedemin i västerbotten än så länge.

Det som är bra med vaccinet tycker jag inte är att jag inte "kan" bli sjuk, utan att får jag viruset så kan inte jag sprida det vidare. För där är ju verkliga skillnaden med svininfluensan och vanliga influensan. Den här smittar fler och det går mycker mycket fortare.

En skola utanför uppsala låg ett 40 tal elever sjuka i måndags. Ena klassen hade bara 7 friska elever!

Det som är bra med vaccinet tycker jag inte är att jag inte "kan" bli sjuk, utan att får jag viruset så kan inte jag sprida det vidare. För där är ju verkliga skillnaden med svininfluensan och vanliga influensan. Den här smittar fler och det går mycker mycket fortare.

Nej för vaccinet skyddar ju "bara" till 90%.

Just nu är ju bara epedemin i västerbotten, men letar sig neråt i landet hela tiden. Västerbotten har 135,8 fall/100.000 invånare (positiva provsvar, inte alla som blivit sjuka) medans Sthlm har 74,3 och Jönköping 7,2

13% av Norges befolkning har testats positiva för influensan.

Ja det känns ju som låga siffror för mig i alla fall. Om jag tänker på medias bild.

Så, nu e jag vaccinerad, gkorde det nu i kväll. Hade jag inte haft Melwin hade jag ej gjort det, men nu är läget annat så jag tog det....så nu ligger man väl som en död sill i morron ;)

De uppgifterna säger ju absolut ingenting om man inte kan jämföra med hur siffrorna ser ut för en "vanlig" influensa, tex förra året.

Hur många dog då? Hur många blev allvarligt sjuka? Hur många fick influensa?
Är det någon som vet?

Oj vad överdrivet det är.

Källa: smi.se

Lab_v45_09.gif

Nyainfl_alder_v45_09.gif

Jag tänkte faktiskt som ni innan vi börja få svininfluensan hit, för herrej*vlar vilken fart det går med då :eek:

Hej!

Idag så var Martin på 6 månaderskontroll och då passade vi även på att ge influensavaccinet!!
Nästa spruta får han den 15 december!

Barn under 13 har alltid behövt två sprutor väl ?

Barn i riskgrupp har behövt 2 sprutor så är det iaf här. Men inte nu längre. De har kommit fram till att det räcker med 1 spruta. Barn får dessutom bara halv dos. (Barn som är i Johns ålder)

Jaha är du riktigt säker ?

Iaf när jag vaccinerade så sa sköterskan att det inte var riktigt bestämt än hur man skulle göra med dom små ( dva runt Es ålder ).

Calazirya skrev precis det jag tänkte. :)

Tycker risken känns större för oss då dottern släpar hem en massa virus från dagmamman. Dessutom så leker hon ju med andra barn som går på andra dagis och kan få med något därifrån.

Jag kanske är löjlig, men jag vill inte ha något barn på intensivvården.

Ja, de små får två doser eftersom man inte vill ge dem en full "vuxendos" på en gång.

//Julia

Iaf när jag vaccinerade så sa sköterskan att det inte var riktigt bestämt än hur man skulle göra med dom små ( dva runt Es ålder ).

Nästan säker;) Man man hör så mycket så man vet knappt vad man ska tro. Därför som jag startade denna tråd.

Ja men vart har du hört det ifrån då om du är nästan säker ?

Ja det florerar många rykten och någon som hört något som hört något som sa A men nu är det C :D

Bästa svaren borde man få från dom som vaccinerar direkt..

*kl*

Jag är vaccinerad (tillhör riskgrupp), min man är vaccinerad (i onsdags, "vanlig", egen företagare), vår äldste son 3½ år är vaccinerad och vi kommer att vaccinera vår bebis så fort vi blir kallade av BVC! Han blev 6 mån i söndags och eftersom jag har såpass kraftig astma (både allergisk + vanlig) finns risken att barnen har ärvt den. Storebror får förkylningsastma och har haft flera omgångar falsk krupp, lillebror fick sitt första anfall (rejält!) av falsk krupp förra veckan, såpass att vi fick åka in till barnakuten.

Tänker inte ta risken att något av våra barn blir svårt sjuka i svininfluensan när man kan vaccinera. Varken jag, min man eller storebror har fått andra biverkningar än ont i ett par tre dagar på området där man fick sprutan och lite allmän ruggighet som snabbt gick över. Jag tar hellre ont i överarmen två, tre dagar än att ligga nersövd och/eller i järnlunga i flera veckor.

Samma här. Theo vaccinerades i onsdags och då sa bvc-sköterska att i nuläget är det bestämt att barn ska ha två sprutor med minst tre veckors mellanrum. Hon sa även att det kan ändras innan dess, men NU var det så.

Jag har inte hört nåt om att det skulle ändrats sen i onsdags, men omöjligt är det ju inte!

*kl*

Tänkte bara höra här ifall någon vet om det stämmer att alla försäkringsbolag avsäger sig all form av ersättning.. så om nåt händer och det visar sig vara pga av vaccinet så får man ingen ersättning.

Är det så?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 395
Senast: monster1
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 313
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 145
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar