Har fodrat med hösilage i många år och har valt att inte vaccinera mina hästar mot botulism. De veterinärer jag frågat säger att om ovaccinerade hästar skulle få i sig botulin-bakterier så får man avliva de flesta. Är hästarna vaccinerade så blir de oftast mycket sjuka ändå och skulle de överleva så är konvalecensen lång och de får nervskador av giftet. En häst som tillfrisknat från botulism kommer aldrig tillbaka till en träning/tävlingsbana utan funkar på sin höjd som skogsmulle eller sällskapshäst om inte nervskadorna är för svåra så det känns "kört" ändå.
Sen måste jag berätta att vi hittade ett rådjurskid längst in i en bal för nån månad sen. Balen stod ute i hagen och hästarna hade ätit upp 75 % innan rådjuret kom fram. Ringde distriktsveterinär som sa att det kunde ta upp till 10 dagar innan hästarna visade symtom om de smittats så det blev en lång nervös väntan men de blev inte ens lösa i magen och då var det en rejäl sörja inuti balen
Sen måste jag berätta att vi hittade ett rådjurskid längst in i en bal för nån månad sen. Balen stod ute i hagen och hästarna hade ätit upp 75 % innan rådjuret kom fram. Ringde distriktsveterinär som sa att det kunde ta upp till 10 dagar innan hästarna visade symtom om de smittats så det blev en lång nervös väntan men de blev inte ens lösa i magen och då var det en rejäl sörja inuti balen