Vacc mot botulism om man ger hösilage?

Det "förekommer" väldigt sällan att hästar får i sig plast jmf med trådens ämne - botulism bakterien . Som även den är sällsynt .
Nej det är vanligare att hästar får i sig plast.
Jag fick för några år sedan här på Bukefalos veta att en Djurskyddsinspektör inte skulle godkänna plast kvar på balarna i hagen p.g.a. att hästarna åt plasten.
Efter det så gick jag ut i mina egna hagar och upptäckte fullt med små plastrester i hästarnas bajs.
Den dagen så upphörde min plats i hagarna totalt.
Nu så har jag nät runt balarna i stället men hittar fortfarande flera år senare små plastbitar som har passerat hästarnas tarmsystem.

Vågar jag ge den nya hösilage? Eller ska jag fortsätta att endast ge honom hö?

Tanken är att den nya ska vacc i framtiden. Men fram tills dess.

Jag vaccinerar inte.
Vaccinet hjälper inte mot den botulism som kommer av döda djur i ensilaget utan bara mot den som kommer av jord.
Och jord finns det överallt runt hästarna så ensilage höjer inte risken.
Dessutom så finns det inga statistiska samband mellan botulism och vaccin då den totala mängden fall av botulism är för liten för ett statistiskt underlag.
Om risken är typ en 1000-dels promille utan vaccin så har jag ingen nytta av att halvera den risken.

Kl
Hoppas att alla som är oroliga i tråden förstår att botulism är en jordbakterie , som är lika stor /liten risk att få i sig om marken där hästarna står och äter otjänligt foder som ligger i backen , är lika stor .
Som sagt finns det 100 trådar i ämnet , och väldigt mycket att läsa på vetenskapliga och veterinär råda mässiga sidor .
Fast det där är väl ändå ett tokigt påstående?

Cl. botulinum är en jordbakterie men det är inte bakterien i sig som är farlig utan toxinet som bildas under anaeroba förhållanden exempelvis i konserver såsom hösilage. Att äta jord på backen och få i sig bakterierna innebär alltså ingen risk för botulism.

@Inte_Ung jag skulle aldrig komma på tanken att inte ta bort plast .
Men det var jag.
Ångest och dåligt samvete var bara förnamnet när jag hittade plastbitar i träcken.
Jag var övertygad om att man kunde ställa balar i hagen så här.
hjortar.jpg

Inte min bild.

Cl. botulinum är en jordbakterie men det är inte bakterien i sig som är farlig utan toxinet som bildas under anaeroba förhållanden exempelvis i konserver såsom hösilage. Att äta jord på backen och få i sig bakterierna innebär alltså ingen risk för botulism.

Här i Skåne har ett bete som ståt under vatten delar av året, förgiftat en flock hästar.

Cl. botulinum är en jordbakterie men det är inte bakterien i sig som är farlig utan toxinet som bildas under anaeroba förhållanden exempelvis i konserver såsom hösilage.
Ja och vaccinet hjälper ju inte mot giftet utan bara mot bakterien.
Ingen mening att vaccinera alltså.

Ja och vaccinet hjälper ju inte mot giftet utan bara mot bakterien.
Ingen mening att vaccinera alltså.
Va, självklart är det mot toxinet man vaccinerar?

Angående det nedtrampade höet vidhåller jag att om toxin utvecklats där har fodret varit otjänligt sedan långt innan. Självklart ska nedtrampat hö tas bort.

Latmaskmodellen? Jag anser att hästar ska ha fri tillgång på grovfoder. Att springa och portionera ut foder funkar inte om man åker hemifrån 7,45 och kommer hem 16.30.
Ett dött djur kan ju även ligga inuti balen och komma fram när man använt halva balen så det kan ju inte vara nån säker metod om du inte river upp hela och kollar varje lager innan hästarna får äta av den. Under de 25 åren jag har haft hästar så är detta första gången jag hittar ett dött djur i fodret.
Plast och nät tar man givetvis bort innan balen ställs ut så hästarna inte fastnar i detta men att de skulle äta plast låter långsökt.

Risken är mindre om silaget inspekteras. Dessutom har du ju ingen aning om att dina hästar äter mögel, jord etc i silaget om du bara ställer ut en hel bal. Jag skulle aldrig ge hästarna en hel höbal heller, allt foder ses över och luktas på. Kan ha 100 balar som är bra och en som är full av mögel inuti.

Med portionera ut fodret menas givetvis inte att du ska servera ett kilo i timmen... Man väger upp den mängd hästarna behöver fram till nästa fodringstillfälle, precis som man gör med hö. I ditt fall så det räcker från frukost till eftermiddag.

Klart det är mycket bekvämare att köra ut en hel bal i taget (därav latmaskmodellen). Men det är en onödig hälsorisk.

Det jag skrev är att foder PÅ backen inte kommer ge botulism. Foder som är så nedtrampat att toxin utvecklas är otjänligt sedan länge det måste vi väl vara överens om? ☺

Fast om man fodrar på backen och marken inte är hårdgjord så KOMMER foder trampas ner. Och om hästarna då är och pillar i sig det.

Som sagt - alla hästar har inte vett nog att ge sjutton i dåligt/otjänligt foder utan drar likt dammsugare i sig allt de hittar.

Fast om man fodrar på backen och marken inte är hårdgjord så KOMMER foder trampas ner. Och om hästarna då är och pillar i sig det.

Som sagt - alla hästar har inte vett nog att ge sjutton i dåligt/otjänligt foder utan drar likt dammsugare i sig allt de hittar.
Absolut men foder som de trampar ner medan de äter en lunchfodring ex hinner inte ligga tillräckligt länge. Runt en storbal är det givetvis annorlunda men jag personligen vågar inte lämna foder på det viset.

Absolut men foder som de trampar ner medan de äter en lunchfodring ex hinner inte ligga tillräckligt länge. Runt en storbal är det givetvis annorlunda men jag personligen vågar inte lämna foder på det viset.

Absolut. Men många krattar/städar inte sina hagar ens varje vecka, än mindre dagligen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 004
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
578
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
870
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Separera med barn
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur