Vacc mot botulism om man ger hösilage?

Toxinet lever kvar även efter att tillväxtmiljön förändrats. Betet stod under vatten höst, vinter och vår, på sommaren släpptes hästarna på och blev förgiftade.

Detta är inget nytt utan välkänt.

Just det måste väl vara maximal otur dock? Här är det mer regel än undantag betena står under vatten del av året. Dock inte hela höst - vinter - vår. Men veckor i sträck iaf

Ja och vaccinet hjälper ju inte mot giftet utan bara mot bakterien.
Ingen mening att vaccinera alltså.
Så du menar att man vaccinerar mot själva bakterien och inte toxinet i sig?

Jag är inte helt säker på det faktiskt. Jag har för mig att jag läst någonstans att det är själva toxinet som man vaccinerar mot. Men jag kan ha fel.

Nej man kan inte vaccinera mot toxinet (det är en giftig substans) utan bara mot bakterien som tillverkar giftet.
Vaccinera kan man göra mot virus och bakterier men inte mot gift (toxin).
Nej.

Botvax B är en toxoid tillverkad av just botulinumtoxinet. En toxoid är en avgiftad form av toxinet som inte utlöser sjukdomen men startar tillverkning av antikroppar. Stelkrampvaccinet är likadant, vaccin mot giftet som Cl tetani producerar.

Varför är det ingen mening med att vaccinera?

Vaccinet ger ett mycket bra skydd mot typ B.
Därför att antalet fall av botulism är så oerhört få.
Oftast så kommer den då dessutom från kadaver vilket är en variant som inte går att vaccinera emot.
Hö är ingen garanti mot botulism.

Fast de kan få botulism av hö med, även där finns kadaver.
Karaver ja, men det är ju inte själva kadavret som ger botulismen utan de bakterier som växer till sig i kadavret och dess omgivning. Bakterien som producerar giftet är väl en anaerobisk bakterie, dvs den lever i syrefattiga miljöer, och gynnas därför i den miljön som finns i just en inplastad bal.

Oftast så kommer den då dessutom från kadaver vilket är en variant som inte går att vaccinera emot.

Fast någon annan typ än B har inte konstaterats hos häst i Sverige, och mot typ B ger vaccinet (när färdigvaccinerat) 100%-igt skydd såvitt man vet idag.

Så, fallen är få, och den statistiska risken är liten. Men den kan som det ser ut idag helt elimineras för en svensk häst genom vaccination.

Nej.

Botvax B är en toxoid tillverkad av just botulinumtoxinet. En toxoid är en avgiftad form av toxinet som inte utlöser sjukdomen men startar tillverkning av antikroppar. Stelkrampvaccinet är likadant, vaccin mot giftet som Cl tetani producerar.
Antikroppar mot gift?
Nu så blir jag nyfiken på riktigt.
Det fungerar alltså så med immunförsvaret?
Kan du berätta mera?

Fast den typ som drabbar hästar här i Sverige är just typ B.

I USA där det är mycket vanligare tror jag att typ B står för 85% av alla fall.

Så man vet ganska så väl att vaccinet ger ett mycket bra skydd.

Nej.

Då kommer jag inte ihåg helt fel i alla fall.

Fast någon annan typ än B har inte konstaterats hos häst i Sverige, och mot typ B ger vaccinet (när färdigvaccinerat) 100%-igt skydd såvitt man vet idag.
Det är några år sedan jag uppdaterade mig ser jag.
Då så var informationen som jag fick att botulism från kadaver var en annan typ än B (var det C?).
Samt att även vaccinerade hästar hade fått botulism.
Så, fallen är få, och den statistiska risken är liten. Men den kan som det ser ut idag helt elimineras för en svensk häst genom vaccination.
Men är det verkligen en lönsam rimlighetsanalys?

SVA skriver att försäkringsbolagen har 65 registrerade fall på 10 år och att det trots anmälningsplikt bara finns 3 anmälda fall under samma tid.
På 362 700 hästar.

Bästa och billigaste skyddet är ett foder av god hygienisk kvalitet.
Att skära strået högt vid skörd, hålla undan mullvadshögar och torka till över 45% torrsubstans.

En amatörs förklaring : Bakterien producerar ett giftigt ämne (toxin) som angriper nervsystemet. Det är sammma sak med bakterien som orsakar stelkramp (tetanus). Vaccinet gör att kroppen producerar antikroppar och dessa ser sedan till att oskadliggöra bakterierna om de kommer in i kroppen. Vaccinet har med andra ord skapat 'vakter' som oskadliggör de farliga inkräktarna innan de hinner orsaka skada.

En amatörs förklaring: Bakterien producerar ett giftigt ämne (toxin) som angriper nervsystemet. Det är sammma sak med bakterien som orsakar stelkramp (tetanus). Vaccinet gör att kroppen producerar antikroppar och dessa ser sedan till att oskadliggöra bakterierna
Det var så som jag trodde att det fungerar.
Men tydligen så är det själva giftet, toxinet, som kroppen vaccineras till att ta hand om.

En intressant dag är en dag då man lär sig något nytt.

Jag vill veta mer om det där med att immunförsvaret kan skydda mot gifter.
Blir botoxbehandlade immuna mot botox med tiden?
Botox kommer från typ A. Olika typer av toxiner binder till olika proteiner(?).

För människor finns inget bra vaccin. Det som finns har en del bieffekter och så är väl det inte så hög verkningsgrad på det.

Det här är inte riktigt mitt område så jag är inte helt säker på att det jag skriver stämmer.

Det var så som jag trodde att det fungerar.
Men tydligen så är det själva giftet, toxinet, som kroppen vaccineras till att ta hand om.
Jag är osäker på om det är bakterien i sig eller toxinet som vaccinationen hanterar primärt. Men effekten är ju att immunsystemet är aktiverat på förhand, individen blir inte sjuk och kroppen tar död på bakterierna.

Men då så borde ju effekten av botox avta om kroppen kan tillverka ett skydd mot giftet?
Eller?
Problemet är väl att detta giftet binder sig på flera olika sätt (det är väl därför det är så giftigt) och att varje typ då dessutom binder sig olika.

Dessutom måste man förnya vaccinationen varje år för att kroppen skall komma ihåg hur proteinet fäster.

Det här är som sagt inte riktigt mitt område så jag kan inte riktigt förklara på ett bra och korrekt sätt hur det fungerar.

Jag är osäker på om det är bakterien i sig eller toxinet som vaccinationen hanterar primärt. Men effekten är ju att immunsystemet är aktiverat på förhand, individen blir inte sjuk och kroppen tar död på bakterierna.
Nej kroppen tar inte död på bakterierna utan det hindrar toxinet från att skada kroppen.

(Tror jag missförstod dig lite)

Ja kroppen tar död på bakterierna som den hanterar andra bakterier. Det är ju en vanlig bakterie som finns i bla jord.

(Med viss reservation för att jag kommer ihåg fel)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 004
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
578
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
870
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.