Va less jag blir

marieka

Trådstartare
nu har jag fått förfrågan igen om jag vill ha en kattunge. Denna gången lyckades jag säga nej men det beror nog på att jag inte sett de små godingarna själv.
Tydligen är det ca 15 kissungar och några är sjuka och nu ska väl hela högen avlivas.
Varför kastrerar dem inte? Jag fattar inte detta. Jag tycker det är så onödigt att producera en masssa kissungar som sen ingen vill ha.
Usch, jag blev lite nedstämd

Sv: Va less jag blir

Också undrat varför dom inte kastreras. Gissar att det beror på att folk tycker det är för dyrt eller/och att det är så sött med små kattungar och man tror att det är lätt att sälja/ge bort dom sen.

fyfan ! :confused: :crazy:
avliva bunten ? Såna borde ju förfan få ta hand om dom själva !
annars sklle man ju vilja kalla ägaren / ägarna för kattunge mördare ! :devil:

Priset är nog egentligen inte där skon klämmer. Folk är lata och bekväma av sig och går hellre på krogen för pengarna.

I Östersund kan man få sin honkatt kastrerad och ID-märkt för 690:- och ändå läste jag en insändare i ÖstersundsPosten att det var för DYRT med kastrering! :eek:

Jisses, tänker de ens på att det handlar om en buköppning.

I USA finns det veterinärer som praktiskt taget kastrerar katter gratis, ändå finns där 50 miljoner hemlösa katter, så det är inte priset som ställer till det.

Synd att dem är så gulliga när dem är små, tänk om dem hade varit fula istället :idea: då kanske det inte hade funnits så många.
Eftersom det var så många kissungar måste det nästan vara 2-4 honor som fått.

Jo, många tror jag inte vill lägga 7-800:- på en kastrering. Eller på katten öht. Min uppfödarkollega berättade om en grej som var med på veterinärerna på TV nån gång. En katt som varit i slagsmål och hade bitsår på höften/benet som var så infekterade att katten hade 40 graders feber. Dessa sår var över en vecka gamla och katten hade varit dålig ett tag. Varför åker man inte in?
Mina föräldrar var jag lite småputt på, deras bondkatt drack massor. Hon i princip bodde i vattenskålen och drack väl kanske 05-1 l/dag. Flera gånger sade jag att dom måste åka in och kolla. Katten är 12 år, så åldersdiabete var ju en möjlig anledning. Efter några månader (!?) åkte dom äntligen in och mycket riktigt, diabetes. Så numera dagliga sprutor och besök varje vecka tills dom stabiliserat insulin-nivån och kan bestämma rätt dos. Och en familj som är rätt glada över att dom ändå åkte in och kollade upp henne.

Jag ska tala om varför jag inte kastrerar och stereliserar mina katter.
Jag bor bredvid en väg . Jag tror jag har haft 5 st som blivit på körda.
Jag kastrerade 1 hane 650 - när han var läkt och fin tog det ca 1 vecka så var han död.
För ett par veckor sedan dog vår bäste hankatt även han kastrerad.
Jag har nu mamma katt 4 år . Om jag skall sterilesera henne skulle det kosta 1200-.
Som bara är en enkel bonnkatt.
Hon har 2 st små hon katter kvar efter sommarkullen.
Sedan har jag 2 hankatter. 5 st katter har jag nu.
Jag tycker det är för dyrt.
Men jag brukar sälja mina kissar till fina hem.
Men dessa har jag nu i stallet som jagar muss mm
Gör fina är dom. :bump: :bump: :bump: :bump: :bump:

Ja, det är just sånt här tänkande som gör mig ledsen.

För det första så steriliseras inte honor längre. Det har aldrig gjorts, men det kallades felaktigt för sterilisering. Man kastrerar även honor.
För det andra, har du egentligen koll på hur många hemlösa huskatter det finns? Spelar dom ingen roll? Och kattens status? Dom enda som kan höja huskattens status är huskattavlarna.

Att överhuvudtaget ha utekatt om man bor nära en väg där flera blivit påkörda tycker jag är otroligt själviskt. Men okej, tycker man katten förtjänar en smärtsam död i dikeskanten, så visst. Go ahead.

Blir du inte ledsen när dina djur dör, eller har dem bara till att fånga möss?

eusa_clap.gif

Rotterö skrev:
Jag kastrerade 1 hane 650 - när han var läkt och fin tog det ca 1 vecka så var han död.
För ett par veckor sedan dog vår bäste hankatt även han kastrerad.
Jag har nu mamma katt 4 år . Om jag skall sterilesera henne skulle det kosta 1200-.
Hon har 2 st små hon katter kvar efter sommarkullen.
Sedan har jag 2 hankatter. 5 st katter har jag nu.
Jag tycker det är för dyrt.
Men jag brukar sälja mina kissar till fina hem.
Men dessa har jag nu i stallet som jagar muss mm
Gör fina är dom. :bump: :bump: :bump: :bump: :bump:

Grattis för att du hjälper till att bidra till det redan överfulla huskattbeståndet :mad:

Vet du hur många honkatter en hankatt kan sätta ungar på bara på en dag?! Tro inte att dina hanar enbart håller sig till just dina honkatter.

Din inställning är just den som gör att vi har tusentals hemlösa katter i Sverige.

Sådana som du gör mig sjuk av ilska :mad: Inte mycket hjärna, bara egoism *ursäkta språket, men jag blir oerhört upprörd*

Och honkatter mår givetvis bra av att ständigt bli dräktiga? Att kattorganisationer har regler för hur många kullar en hona får föda under en viss period har förstås ingenting med deras hälsa att göra.

Folk som du ska inte ha katt.

Skaffa råttfällor, det är ännu enklare! De lider inte när de blir påkörda och du behöver inte bekymra dig över dyra kastreringar. Du slipper tänka "shit, där gick 600 spänn" om du ser din katt bli påkörd.

Tänk över ditt kattinnehav. Katter är inte "enkla bondkatter", katter är liv som du har ansvar för om du skaffar katt! Du har exakt samma ansvar för dina katter som du har för dina hästar, hundar, kaniner eller vad du nu har för djur.

Det är ditt ansvar att hålla katter så att de inte blir påkörda i en jämn ström. Och det är framförallt ditt ansvar att k-a-s-t-r-e-r-a och inte bidra till massproduktion av kattungar som ingen vill ha.

OJ vilket hallå det blev.

Visst sköter jag mina katter som man skall.
Men nu bor vi på landet och vill ha katt.
Även andra människor är väl skyldiga att kastrera sina honkatter.
Om jag kastrerar mina hankatter så blir min hon katt dräktig ändå. Hon har nämligen inte haft ungar med våra hankatter. Är säker på det.

Tar jag och kastrerarhonkatt så finns det andra honor som blir dräktiga. Andra honkatter som inte är kastrerade.
Min hon katt har haft 1 kull per år. Jag tror inte det är så farligt för en katt. Alla katter har fått ett fint hem.Jag har kollat upp. Dom är inne katter.
Det är de sista som jag har kvar två st av.

Visst blir vi ledsna när en katt dör.
Jag har dom boende i vårt stall. Dom är hoss hästarna på natten. De är ute på dagarna.
De lärsig att inte gå på vägen om de är små och får växa upp . Honkatten klarar vägen gör bra.
Hon jag inte så mycket på andra sidan utan i vår skog och i hönsgården.

Jag har råd att kastrera men det kunde vara billigare. Då hade fler gjort det. Folk drar sig nu.

Jag tycker ni skall sköta era katter på ert sätt. Jag sköter mina på mitt sätt. Huvud saken att de är friska , fårbra mat , har ett tort boende mm.

Jag är ledsen. Men det spelar faktiskt ingen roll hur bra du sköter dina katter så länge du inte kastrerar dem. I synnerhet som andra inte gör det bör du kastrera dina hankatter, så att de inte parar andras honor, och dina honkatter, så att de inte blir parade av andra hankatter.

Rotterö skrev:
OJ vilket hallå det blev.

Visst sköter jag mina katter som man skall.
Men nu bor vi på landet och vill ha katt.
Även andra människor är väl skyldiga att kastrera sina honkatter.
Om jag kastrerar mina hankatter så blir min hon katt dräktig ändå. Hon har nämligen inte haft ungar med våra hankatter. Är säker på det.

Tar jag och kastrerarhonkatt så finns det andra honor som blir dräktiga. Andra honkatter som inte är kastrerade.
Min hon katt har haft 1 kull per år. Jag tror inte det är så farligt för en katt. Alla katter har fått ett fint hem.Jag har kollat upp. Dom är inne katter.
Det är de sista som jag har kvar två st av.

Visst blir vi ledsna när en katt dör.
Jag har dom boende i vårt stall. Dom är hoss hästarna på natten. De är ute på dagarna.
De lärsig att inte gå på vägen om de är små och får växa upp . Honkatten klarar vägen gör bra.
Hon jag inte så mycket på andra sidan utan i vår skog och i hönsgården.

Jag har råd att kastrera men det kunde vara billigare. Då hade fler gjort det. Folk drar sig nu.

Jag tycker ni skall sköta era katter på ert sätt. Jag sköter mina på mitt sätt. Huvud saken att de är friska , fårbra mat , har ett tort boende mm.

Att andra inte tar sitt ansvar befriar inte dig från ansvar. Jag menar inte att du bara skall kastrera dina hanar, givetvis skall du även kastrera honorna. Jag skiter fullkomligt i om det är dina hanar eller någon annans hanar som gör honkatterna på smällen. Du har ett ansvar för dina katter, jag kräver inte att du skall kastrera hela bygdens utekatter, bara dina egna så att DINA katter inte bidrar till det redan överfulla kattbeståndet.

Om alla tänkte som du skulle vi ha en jäkla massa katter som förökar sig hej vilt.

Jag är uppfödd på landet med utekatter. I den lilla by där jag bodde hade varenda gård katter, men vet du vad. Vi kastrerade våra katter! Detta gör dem mindre benägna att hamna i slagsmål och mer fokuserade på att "sköta sitt jobb" dvs. fånga gnagare i stall och ladugårdar.

Men visst. Är det helt OK att göra som du kan vi väl släppa ut Sveriges 1,2 miljoner katter och låta dem föröka sig fritt. Det blir säkert jättebra.

Usch vad ledsen jag blir när jag läser sådana här inlägg :mad:

--------------------------------------------------------------------------------

Jag kastrerade 1 hane 650 - när han var läkt och fin tog det ca 1 vecka så var han död

Varför överhuvudtaget skaffa katt och släppa ut dem om man bor så???

Vad är meningen att INTE kastrera henne (heter kastrera även på honkatter,och vadå bara en enkel bondkatt??
Den liksom andra katter har väl rätt till ett bra liv,bara för att den inte kostat några tusenlappar och har stamtavla är den väl inte miondre värd för det???

Jag tycker det är för dyrt

Varför skaffa katt om man inte har råd med det?

En annan tanke är att varför fortsätta att producera fler bonnkatter/huskatter? Bara för att andra gör det så varför fortsätta likadant själv?
Det finns hur många bra anledningar som helst att kastrera katterna,men inga bra för att inte göra det (såvida du inte har en raskatt som tillför något i aveln)
Du skriver även att katterna lär sig att inte gå på vägen,tydligen INTE eftersom att de endå blir påkörda?

Bara några funderingar...

Zaria/ med 3 vanliga ENKLA hurkatter,alla kastrerade trots detta :eek: :eek: :eek:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 991
Senast: cili
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar... 5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 234
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 144
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska... 3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Resa när man har hund?

Hästrelaterat

Tillbaka