Va less jag blir

Sv: Va less jag blir

Skaffa råttfällor, det är ännu enklare! De lider inte när de blir påkörda och du behöver inte bekymra dig över dyra kastreringar. Du slipper tänka "shit, där gick 600 spänn" om du ser din katt bli påkörd.

:bow: :bow: :bow:

Det är inte bara min skyldighet att kastrera mina hankatter. De som har honkatter och inte vill ha ungar de borde ta sina hon katter till
kastrering.
Jag tar han om mina honkatter och deras ungar . De har ett gottt hem.

Nu än är det bara en som är könsmogen . De andra är små. Förhoppnings vis får de ett nytt hem.
1 har flyttat till V haninge inne katt.

Fördelar med att kastrera hankatter: Behöver inte lägga ner energi på att försvara och underhålla sitt ofta stora revir. Med allt vad det innebär: skvätter överallt, hamna i otäcka slagsmål osv.
Inga oönskade inavlade kattungar.
Nackdelar: ?

Stämmer inte riktigt.
Min kastrerade han katt som ej finns mer.
Promenerade efter sitt rivir fastän han var kastrerad. Han har bott där hela tiden , Inga andra katter där inte.
Men de har inte kommit hem med skador eller sår.
Dom håller sig runt om på vår gård. Det bor katter nästan i varje stuga . 7 av de närmaste grannarna har katter. Några kastrerade , men de flesta är inte kastrerade. Hanar och honor.

Jag vet många fertila hanar som flyttat och dött av olika orsaker. Som jag skrev så är medelålderna för en fertil hane som kan gå ut 2 år. Han blir inte påkörd för att han var kastrerad, det är bara nått du fått för dig.

Det är DIN skyldighet att se till att DINA katter inte producerar fler katter, nu när huskatternas situation är som den är. Man räknar med MINST 100.000 hemlösa katter i hela Sverige, borde vi inte försöka ge dom ett liv först innan vi tar fram nya som konkurrerar om dom platserna? Att skylla på att "varför ska jag ta ansvar när ingen annan gör det" är läskigt och en skrämmande syn på hur lite djur i allmänhet betyder. Det finns folk som vanvårdar sina djur, tänker du börja med det också eftersom vissa ändå gör det?
Och hur hade du tänkt att huskatternas situation nånsin ska bli bättre sålänge sånna som du fullständigt skiter i den? Bli en kattvän istället.

Förresten. En fertil hane som bor nära många honor kan tillverka ca 50 ungar och uppåt per år. Det blir 100 på 2 år och 200 på 4 år. Sen kan man ju ta med vad deras avkommor gör, både honor och hanar.

Trist att vara så nonchalant, är du det med hästarna också?

Senast ändrad:

Jag skrev inte att han blev påkörd bara för att han var kastrerad.
Jag försökte börja att kastrera 2 st. Båda blev på körda. Lite tråkigt 1300- för ingenting.
Man kunde spola ner pengarna i toaletten lika järna.
Om jag tar min honkatt 1200-.2 hankatter 1300-
Så kommer dom hem ska ut på jakt så blir de påkörda. Även kastrerade katter jagar.

Jag är ingen dålig djurhållare ska du veta.
Det finns ingen lag på att kastrera din katt.
Det är skilnad på djurplågeri och kastrering. Jag plågar inte mina djur. De är bara naturliga.
Jag tar väl hand om mina katter. Andra får ta hand om sina.
1av min kastrerade katt försvann från aprill - november. Han hade halsband mm.
Så dök han upp. Det var sommar jäster som haft honom hoss sig. Han var fin i päls och välmatad mm. Då var han kastrerad.

Rotterö skrev:
Jag skrev inte att han blev påkörd bara för att han var kastrerad.
Jag försökte börja att kastrera 2 st. Båda blev på körda. Lite tråkigt 1300- för ingenting.
Man kunde spola ner pengarna i toaletten lika järna.
Om jag tar min honkatt 1200-.2 hankatter 1300-
Så kommer dom hem ska ut på jakt så blir de påkörda. Även kastrerade katter jagar.

Jag är ingen dålig djurhållare ska du veta.
Det finns ingen lag på att kastrera din katt.
Det är skilnad på djurplågeri och kastrering. Jag plågar inte mina djur. De är bara naturliga.
Jag tar väl hand om mina katter. Andra får ta hand om sina.
1av min kastrerade katt försvann från aprill - november. Han hade halsband mm.
Så dök han upp. Det var sommar jäster som haft honom hoss sig. Han var fin i päls och välmatad mm. Då var han kastrerad.

Den dag någon av dina fertila hanar drabbas av FIV till följd av revirslagsmål kommer du antagligen inte vara så stor i munnen längre. Visst vaktar även kastrerade hanar sina revir, ingen tvekan om saken, men de går inte lika långt för att skydda sitt revir som en fertil hane.

I USA drabbas oerhört många fertila utekatter (hanar) av FIV till följd av slagsmål. Denna sjukdom för de sedan vidare till de honor de para och sin avkomma.

Grattis, då har man bidragit till att sprida en dödlig kattsjukdom också.

Det hade varit kul att se vad lantbrukare skulle sett på denna diskussion. Visst finns det för många katter totalt, men det behöver inte betyda att det finns för många katter på en gårds mark.

Jag bor själv bredvid en väg och katter blir överkörda litet då och då. Här kastrerar vi hankatterna eftersom men har lämnat en alfahane (kan man säga det om katter????) Han dominerar reviret och håller inkräktare borta.Problemet med honkatter har vi knappast pga vägen. I regel finns här EN hona i fertil ålder. Kattungarna hittar vi hem åt.

Alla katter har fri tillgång till foder och vatten, samt hela stallet att bo i. Samt veterinärvård om dom blir sjuka.

Vi vill gärna ha kattungar ur vår gårdsstam eftersom dom är vackra och friska. Nästan alla är tabbys eller tigre utan vita tecken.

Det har förekommit långhåriga katter efter den nuvarande honans mor. Och hos annan ägare finns långhåriga katter i tredje generation efter denna hona.

Att katter som bor ute inte skulle bli så gamla är kanska sant i genomsnitt men har dom övrig vård behöver detta ej vara sant. Min mor tex hade an halvsiames som blev 17 år gammal. (kastrat).

Vår hankatt är 5 år och ett riktigt praktexemplar.

Idag finns här 7 katter varav en är en kattunge som bara dök upp här i början på augusti ( helblå liknar en russianblue) som ej är härifrån. Livrädd liten sak. Men ibland har vi bara haft två eller en.

Bara råttgift fungerar inte så bra faktiskt. Stora råttor har flyttat in de gånger här inte funnits katter alls. -Jättekul!!!! Trots gift.

Gifterna är dessutom globalt sett väldigt farliga. Det är tex jättefarligt för fisk.

/KT

Jag ser mig inte som en oansvarig person. Tvärtom. Om alla kastrerade sina katter så skulle det bara finnas kvar dyra raskatter. Nu menar jag inte att vanliga katter är värdelösa, för det är dom inte.

Generellt är det så, vare sig du tror på det eller ej. En fertil hane lever sällan lika länge.
Låt gå för att det sköts på vissa gårdar. Men dom andra hemlösa katterna då, betyder dom ingenting? Det är det jag tycker är synd, att du värderar katten som djur och individ så barnsligt lågt. Det är sånna tankar som du och många har som gör att huskatten har en usel status. Hur man kan gå och ha gott samvete för att man inte vill bry sig om andra är faschinerande. Tur att det ändå finns några som älskar katter. Inte bara sina egna, utan alla.

Du använder ju det som argument, är inte det samma sak? Du vill inte kastrera, för du har haft 2 st kastrerade som blivit påkörda.

Om du inte bryr dig om katterna högre (alla, inte bara dina) så tycker inte jag du ska ha katt. Så enkelt är det.

Alla lantbrukare jag känner har katterna till en sak: Fånga gnagare.
Det produceras och dödas kattungar varje år, kanske behålls en hona som ska producera vidare.
Dem flesta har en favoritkatt som kan få komma in i huset ibland.

Jag ser mig inte som en oansvarig person. Tvärtom. Om alla kastrerade sina katter så skulle det bara finnas kvar dyra raskatter. Nu menar jag inte att vanliga katter är värdelösa, för det är dom inte.[/QUOTE]?????

jag lovar dig att det finns hur många bondkatter som helst som behöver ett kärleksfullt hem.. även om du kastrerar dina.

egentligen så borde det nästan vara lag på kastrering.. kastrerade min honkatt som är innekatt så fort hon kom upp i rätt ålder...

KungTulle skrev:
Om alla kastrerade sina katter så skulle det bara finnas kvar dyra raskatter.

Nej, det skulle det inte. Det skulle alltid finnas förvildade fertila hannar som hittade förvildade fertila honor.

Jag är inte så värst intresserad av vad "en lantbrukare" skulle säga om den här diskussionen. Folk som använder en trafikerad väg i stället för kastrering för att hålla kattpopulationen nere har inget att säga mig.

Öhhh,Det är väl en självklarhet att det är DIN skyldighet att kastrera DINA katter,eller?
Vems skulle det annars vara?
Man skall inte skaffa djur om man inte ens kan lägga ner en 350-400 kr på det,jag bor ca 2,2 mil ifrån dig,kastrerade mina hankatter för 350 kr st,det tycker inte jag är dyrt.

Visst håller jag med om att även de med honkatter skall kastrera sina katter,men det är lika mycket ditt ansvar att kastrera dina,man är faktiskt inte bara en om problemet.

För det andra,är du inte alls rädd om dina hankatter?

Förutom att para honor och slita ut sig själva på allt gap och skrik när honkatterna löper (ja det finnsde hankatter som går ner nåt fruktansvärt under den tiden),så markerar de revir på precis allt,även hos grannar,och det är inte säkert att grannarna tar det lika lätt som du,häromkring bor ett antal hankatter som folk gör de mest horibla saker med när de kissar på deras grejor,finns även en okastrerad han katt som går in hos mig och kissar,den har inte heller blivit direkt vänligt bemött,men det finns de som gåt långt mycket värre än jag som nöjer med att kasta skor och vatten efter den...
Dessutom är det väldigt vanligt att de försvinner,eller går så långt att de inte hittar hem igen....

Så ge mig en anledning till att inte kastrera??
Förutom snålhet och ren nonchalans?? :devil:

oj vad du tar i. Det finns ingen lag som säger att jag har skylldighet att kastrera.

Jag tror inte det går någon nöd på dom. De är friska ,runda goa. De ligger mest i stallet och myser.

Vad hittade du vet för 350-
Jag har inte lyckats.
Sjukdommar kan de få ändå. Tror du att de slutar jöka helt??. Det har jag med egna ögon sett att det fortsätter. Kissar gör de också, Men de kan inte avsöndra revir doften. Kissar hade jag för några veckor sedan som gjorde i en soffa. Han skulle viga in sina dofter där. KASTRERAD

Det är väl tur att vi har olika åsikter.
Jag sköter mina djur på mitt sätt. DE MÅR TOPPEN.

det tror jag inte på :D att dem gökar alltså.
Om din kastrat kissar i soffan så är det inte för att pinka revir utan av nån annan orsak. Om det nu inte hände direkt efter kastreringen.
Hemskt vad många kastrerade katter du har helt plötsligt, eller är det samma katt?

Jo det gör dom, Har sett det själv

har sett själv.

Revir kiss från kastrerad katt i soffan. Han gjorde det. Ny katt innekatt och ute katt. Våra andra katter utekatter. Han visade ganska snart vem av katterna det var som ägde stället. Han tog över reviret KASTRERAD.
Han gjorde likadant inne. Mot hunden.
Han var ur go denna kisse. Men blev på körd. Kunde inte hantera vägen.

Så det fins allt katter som gör detta trots kastrering.
Detär inte markerings kiss. utan vanligt kiss
inte lika fränt.

Du sa det själv "inte markeringskiss, utan vanligt kiss" ;)

Det är skillnad på att sätta sig i soffan och kissa mot att gå runt och småskvätta överallt.

Ja de slutar "göka" i allafall ett litet tag efter de blivt kastrerade...
Jag skrev markera revir...kissar gör vi alla,kastrerad som okastrerad,männsika som katt :D
Kissar katten i soffan som kastrerad är det inte för att markera revit utan troligast av rent missnöje att ha fått en ny familjemedlem från att matskålen står på fel ställe eller att kattlådan inte passar,katter är PETIGA djur och kissar gärna inne typ i soffan om det är något som inte passar,min ena kan göra det i sängen de nätter jag inte sover hemma,för det gillar han inte att sova själv :love: :angel:

Om du vill kan du PM:a mig om var jag kastrerade mina,det var iofs ett par år sedan,så priset kan ju ha gått upp någon hundralapp eller så,de har även kampanjer nu på sommaren då man kan kastrera katterna jättebilligt just för att slippa alla oönskade kattungar mm

Nej det finns tyvärr ingen lag som säger att man måste,men alla BORDE ta sitt ansvar,det gäller även dig,även om du inte får några kattungar så vet du inte hur många kattungar som blir lidande pga av att du inte kastrerar dina,du har ingen aning om hur många honkatter de parar sig med medan du inte ser...
Jag vill i allafall INTE vara med och stödja det,350 kr tycker inte jag är mycket för att vara försäkrad att andra katter samt min omgivning inte blir lidande.

Och fö jag tror säkert att dina katter mår toppen förövrigt...

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 991
Senast: cili
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar... 5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 234
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 144
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska... 3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Saab ?
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCXI

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI