Va less jag blir

Sv: Va less jag blir

Nu på sommaren skriver jag...hmm,måste vara ovanligt trögtänkt som inte märkt att det blivit nästan vinter än :idea: :angel:

mandalaki skrev:
Nej, det skulle det inte. Det skulle alltid finnas förvildade fertila hannar som hittade förvildade fertila honor.

Och dom ungarna borde ju bli trevliga och sociala innekatter - NOT! :mad:

Att under kontrollerade former avla på friska och trevliga huskatter ser jag inga problem med. Djurvänner i all ära men ska jag ha en katt att sköta och se efter så vill jag ju hellre att den är trevlig och social än folkskygg med lynnesfel (vilket tyvärr blir fallet med många viltfödda kattungar) Särskilt som raskatterna är såpass sällsynta att det är lång och osäker väntetid plus resa över halva landet om man ska få någon (en kattunge vilken som helst då - ingen chans att välja i kullen eller välja bland uppfödarna). Tror också att det skiljer mycket beroende på var man bor - när vi köpte vår katt så fick vi hänga på låset och ringa så fort annonsen var ute, ringde man på eftermiddagen fanns inte en kattunge kvar.

"Under kontrollerade former" är ingen huskattavel. Det finns ingen som för stambok över huskatter, inget register över ärftliga defekter, ytterst få som testar sina katter för ens de vanligaste smittsamma sjukdomarna innan parning...

Det finns mer och mindre lättillgängliga raskatter, men många raser där tillgången på kattungar är god, där man kan åka till en uppfödare i närmsta stad och sjäv välja en trevlig unge i kullen... Dock krävs givetvis både mer framförhållning och mer pengar för att skaffa en raskatt, men det vore önskvärt om det gällde alla katter. Djur är inte något man bör få tag på "på en eftermiddag" och gratis. Det ska inte vara för lätt att skaffa djur, för klarar man inte den lilla enkla ansträngningen att skaffa djuret är man definitivt inte lämplig att ta hand om det djuret resten av dess liv.

KungTulle skrev:
Det hade varit kul att se vad lantbrukare skulle sett på denna diskussion. Visst finns det för många katter totalt, men det behöver inte betyda att det finns för många katter på en gårds mark.

Jag bor själv bredvid en väg och katter blir överkörda litet då och då. Här kastrerar vi hankatterna eftersom men har lämnat en alfahane (kan man säga det om katter????) Han dominerar reviret och håller inkräktare borta.Problemet med honkatter har vi knappast pga vägen. I regel finns här EN hona i fertil ålder. Kattungarna hittar vi hem åt.

Alla katter har fri tillgång till foder och vatten, samt hela stallet att bo i. Samt veterinärvård om dom blir sjuka.

Vi vill gärna ha kattungar ur vår gårdsstam eftersom dom är vackra och friska. Nästan alla är tabbys eller tigre utan vita tecken.

Det har förekommit långhåriga katter efter den nuvarande honans mor. Och hos annan ägare finns långhåriga katter i tredje generation efter denna hona.

Att katter som bor ute inte skulle bli så gamla är kanska sant i genomsnitt men har dom övrig vård behöver detta ej vara sant. Min mor tex hade an halvsiames som blev 17 år gammal. (kastrat).

Vår hankatt är 5 år och ett riktigt praktexemplar.

Idag finns här 7 katter varav en är en kattunge som bara dök upp här i början på augusti ( helblå liknar en russianblue) som ej är härifrån. Livrädd liten sak. Men ibland har vi bara haft två eller en.

Bara råttgift fungerar inte så bra faktiskt. Stora råttor har flyttat in de gånger här inte funnits katter alls. -Jättekul!!!! Trots gift.

Gifterna är dessutom globalt sett väldigt farliga. Det är tex jättefarligt för fisk.

/KT

Jag ser mig inte som en oansvarig person. Tvärtom. Om alla kastrerade sina katter så skulle det bara finnas kvar dyra raskatter. Nu menar jag inte att vanliga katter är värdelösa, för det är dom inte.

Jag hoppas för erat kattbestånds skull att ni hämtar in nya katter från avlägsna områden. Ett tydligt tecken på att ett mindre bestånd katter börjar bli för nära besläktade med varandra är att de utvecklar en särskild typ. I långa loppet kommer de även att utveckla sjukdomar och hamna i en inavelsdepression så som sagt, jag hoppas att ni tänker på det.

Jag har haft denna diskussion med lantbrukare, jag kommer som sagt från vischan själv och de i allmänhet såhär: "Klart vi kastrerar katterna, vi vill inte att höet och utemöbler skall lukta kattpiss och vi vill inte dras med en massa kattungar (observera de kastrerar både honor och hanar) DESSUTOM tar kastraterna fler skadedjur än de som inte kastreras."

Det är deras erfarenhet och jag tror på dem när de säger att kastraterna sköter sitt jobb bättre. Fertila katter lägger nämligen ner enormt mycket energi på att hitta en partner. Inget vi ser eller tror om dem, men så är det.

Mabuse skrev:
Att under kontrollerade former avla på friska och trevliga huskatter ser jag inga problem med.

Fast det verkar ju inte riktigt vara så det går till. Huskattavel verkar snarare gå till på det viset att honan kommer hem och är på tjocken. Det är inte vad jag kallar kontrollerad avel.

Ja det är skitsvårt att få tag på en raskatt. Berätta din adress så kan jag lova att jag hittar minst 5 st uppfödare i närmaste stad.
Har du valt ut en otroligt sällsynt ras, så visst. Men dom flesta lite vanligare raser kan du ha hemma om en månad.

Sol skrev:
Jag hoppas för erat kattbestånds skull att ni hämtar in nya katter från avlägsna områden. Ett tydligt tecken på att ett mindre bestånd katter börjar bli för nära besläktade med varandra är att de utvecklar en särskild typ. I långa loppet kommer de även att utveckla sjukdomar och hamna i en inavelsdepression så som sagt, jag hoppas att ni tänker på det.

Vilket är olagligt.

"3 § De djur som nedärver missbildningar, eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga funktioner,får inte användas i avel"
Källa: http://www.jordbruksverket.se/download/SJV/Forfattningar/2003/2003-024.pdf

Rotterö: Sen har vi ju lagen om onödigt lidande också, nog sjutton lär det väl vara onödigt lidande att få katter påkörda för inte sjutton är det nödvändigt att ha katterna ute om man bor bredvid en stor väg!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 991
Senast: cili
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar... 5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 234
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 144
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska... 3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Saab ?
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCXI

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI