Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
mandalaki skrev:Nej, det skulle det inte. Det skulle alltid finnas förvildade fertila hannar som hittade förvildade fertila honor.
KungTulle skrev:Det hade varit kul att se vad lantbrukare skulle sett på denna diskussion. Visst finns det för många katter totalt, men det behöver inte betyda att det finns för många katter på en gårds mark.
Jag bor själv bredvid en väg och katter blir överkörda litet då och då. Här kastrerar vi hankatterna eftersom men har lämnat en alfahane (kan man säga det om katter????) Han dominerar reviret och håller inkräktare borta.Problemet med honkatter har vi knappast pga vägen. I regel finns här EN hona i fertil ålder. Kattungarna hittar vi hem åt.
Alla katter har fri tillgång till foder och vatten, samt hela stallet att bo i. Samt veterinärvård om dom blir sjuka.
Vi vill gärna ha kattungar ur vår gårdsstam eftersom dom är vackra och friska. Nästan alla är tabbys eller tigre utan vita tecken.
Det har förekommit långhåriga katter efter den nuvarande honans mor. Och hos annan ägare finns långhåriga katter i tredje generation efter denna hona.
Att katter som bor ute inte skulle bli så gamla är kanska sant i genomsnitt men har dom övrig vård behöver detta ej vara sant. Min mor tex hade an halvsiames som blev 17 år gammal. (kastrat).
Vår hankatt är 5 år och ett riktigt praktexemplar.
Idag finns här 7 katter varav en är en kattunge som bara dök upp här i början på augusti ( helblå liknar en russianblue) som ej är härifrån. Livrädd liten sak. Men ibland har vi bara haft två eller en.
Bara råttgift fungerar inte så bra faktiskt. Stora råttor har flyttat in de gånger här inte funnits katter alls. -Jättekul!!!! Trots gift.
Gifterna är dessutom globalt sett väldigt farliga. Det är tex jättefarligt för fisk.
/KT
Jag ser mig inte som en oansvarig person. Tvärtom. Om alla kastrerade sina katter så skulle det bara finnas kvar dyra raskatter. Nu menar jag inte att vanliga katter är värdelösa, för det är dom inte.
Mabuse skrev:Att under kontrollerade former avla på friska och trevliga huskatter ser jag inga problem med.
Sol skrev:Jag hoppas för erat kattbestånds skull att ni hämtar in nya katter från avlägsna områden. Ett tydligt tecken på att ett mindre bestånd katter börjar bli för nära besläktade med varandra är att de utvecklar en särskild typ. I långa loppet kommer de även att utveckla sjukdomar och hamna i en inavelsdepression så som sagt, jag hoppas att ni tänker på det.