Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

Sv: Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

Jag vill ha häst att träna med, och tävla med (110 hoppning och typ LA dressyr är grunden i min ambition).
Om den enbart håller som skogsmulle kommer jag inte att köpa den.

Rent ekonomiskt kommer jag inte betala mer för hästen än jag har råd att förlora.

Ägaren är lite... svår, och mest intresserad av att bli av med hästen i utbyte mot pengar - oavsett om det innebär såld eller avlivad häst. Ägaren har inte pratat med mig om hästen, men vet att jag är intresserad. Å andra sidan har jag inte pratat direkt med ägaren heller, förutom när jag berättade att jag är intresserad. Vi har alltså inte inlett någon diskussion om ett eventuellt köp, utan vi väntar båda två på veterinärens utlåtande.

Skulle ägaren vara beredd att invänta att hästen blir igångsatt innan den säljs? Antingen av denne själv eller om du gör det?

Det är en chansning, kan bli jätterätt eller jättefel. Do you feel lucky...? ;)

Precis..!

Jag har tänkt i de där banorna.
Veterinärbesöket 15/8 är ju liksom ingen besiktning, utan en besiktning kommer i ett senare skede - om det nu ens blir så. Man vet ju aldrig. Och om hästen (enligt veterinären, såklart) kan ridas igång efter 15/8 kommer jag att erbjuda att göra det och ta hästen på foder den månaden (typ) som hästen ska börja jobbas - så att den är igång när den ska besiktas. Det kostar ju inte ägaren något extra.

Det kan ju vara bra att till exempel ha galopperat på en häst som man är spekulant på innan man köper den.

Och I do feel lucky - most of the time ;)

Går ägaren med på det (att du rider igång hästen), besiktningen är ok och försäkringen fuffensfri - ja då skulle jag inte jag kunna avstå iaf. :D Det är inte ofta man möter en häst det bara klickar med så där, jag skulle passa på.

Åh, vad jag ändå hoppas att det löser sig!! Det gör det nog inte för mig, tyvärr! Men det finns nog en mening med det oxå!

hon får ju inte ut några försäkringspengar bara för att hon vill? Eller missuppfatta jag något?

Är det veterinären som sagt att det är final call nu i augusti?

Det finns ju ett par alternativ.

1. Hästen är frisk, ägaren säljer
2. Hästen är inte frisk men ej utdömd, ägaren säljer billigt eller avlivar men får inga försäkringspengar
3. Hästen är inte frisk, blir utdömd som ridhäst, kan triangelmärkas och ägaren får ut del av försäkring + säljer billigt (men väldigt svårt att sälja triangelmärkt gissar jag)

Jag har alltid köpt häst med hjärtat. Första gången gick det åt pipsvängen men andra gången gick det vägen och jag har kvar den än idag 10 år senare ;)

För det första prata med ägaren. Det kan ju vara så att han redan har andra planer med hästen eller inte alls är inställd på att sälja öht. Kan ju vara så att han vill få den utdömd "till varje pris".

Sen så om du redan är så kär i hästen känns det ju inte troligt att du kommer kunna sälja den till nästa sommar. Dessutom så är ju inte läget det bästa för att sälja häst nu heller och man vet ju inte om det kanske tom. är värre nästa sommar.

Jag ska absolut inte vara den att peka med fingret då jag själv är väldigt impulsiv gällande hästar och hästköp. MEN tänk efter en gång innan du gör det.

Sebaz:
Precis, ägaren får ju inte ut försäkringspengarna utan att hästen avlivas.
De tre alternativen stämmer helt med vad jag har tänkt.
Jag hoppas på alternativ 1. Alternativt alternativ 1,5 där jag hoppas att det i så fall bara är ett vääääldigt litet fel :angel:

Vid förra veterinärchecken var det behandling + vila under sommaren som gällde, och det är ingen som säger att det är final call för hästen. (Det är bara ägarens tålamod som det är final call för...)

Fjordtokan
Ägaren vill sälja/bli av med - och vet om mitt maxbud och har accepterat det. Sen kan ägaren säkert ångra sig och krångla, men det finns en öppning för affär och någon slags förhandling.

Idag berättade ägaren att om det blir försäljning, så vill hen inte vill sälja hästen till någon annan än mig.

Och jag ba: :love:

+ Dea

Vad söta ni är :love:
Nu är det bara två veckor kvar tills hästen ska in på vet.check, och jag tror att jag kan få följa med på den.

Efter det blir det, beroende på resultat, besiktning - och efter det blir det spännande :angel:

Fram till dess är läget såklart oförändrat, men det är skönt att kunna få lite ro i kroppen i och med att jag har bestämt för att om hästen är hel så blir jag hästägare igen :D

Nu är det bara en vecka kvar :eek:

Senaste nytt: Ägaren har frågat mig om jag vill följa med till veterinären på måndag, vilket jag givetvis tackade ja till. Det känns otroligt skönt att få vara med..!

go for it! hur underbart kommer det inte kännas sen att kanske få hästen att må bättre vilket den kommer göra :)!
Förlorade min första ponny genom hälta, var en minishettis. var så otroligt ledsen.
Och min systers häst blev ensam, vilket som nt heller e så roligt..
Så vi flyttade iväg henne till våra kusiners hästar så hon fick sällskap, dock var de ju en bit att åka för henne varje dag hon skulle dit.. Men de var de värt så hon nt skulle va ensam!
Och hon stod där ett ganska bra tag.

Jag letade hur länge som helst. hittade aldrig en tillräckligt bra häst på internet.
Men sen var min syster hemma hos en kompis, som hade en annan kompis där. som nt vill ha kvar sin häst.
Tina kom hem å sa de å vi åkte dit å kollade, Kärlek vid första ögonkastet!
Dock var hon som en problemhäst för ingen hade tagit hand om henne särskilt bra..
Men vi köpte henne ändå! jag fick mkt hjälp å lärde mig mkt själv om en sån häst! å haft henne snart i tre år nu!
Säger bara en sak, helt underbart e de att hjälpa hästar!
Blev så sjukt glad så fort ja såg framstegen vi gjorde, å de gör vi än idag!
Bara att hon e sjukt gullig å förändrats mkt på ett bra sätt idag min ponny :)

Jag vet vilken häst det är och jag tycker att du ska köpa hästen. Du får en trevlig häst för bra pengar. Ser ni något resultat från Equi-Jewel eller har ni inte fodrat så mycket av det än?

Sen tycker jag att det är lite orättvist att kalla ägaren för svår. Vi är väldigt många här inne som vet vem ägaren är. Och vilken häst det handlar om. Den tjejen, inkl mamman, är inte speciellt jobbiga människor. Där är nog tjejen du har hästen hos jobbigare!! ;) :love: :rofl: Du får gärna hälsa henne att jag sa det.

Senast ändrad:

Hahaha.
Du har rätt, och jag håller med dig.
Jag har en bra/stabil relation ägaren (även om vi inte känner varandra särskilt väl, utan bara som bekanta med gemensamma vänner och intressen) och jag tycker om henne - men jag tycker inte om hur hästen har hanterats (eller snarare inte hanterats), och första veckan var det jäkligt svårt att skilja på person och handling.
Jag önskar att jag hade formulerat mig annorlunda.

Och equi-jewel har visat sig vara effektivt..! Hästen sväller! :angel:
Har du sett hästen "in action "det senaste året? Jag såg den ju liksom för första gången för tre veckor sedan... Men jag har sett den springa i hagen, så jag vet i alla fall att den kan galoppera. Haha.
Det känns lite som grisen i säcken ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 647
Senast: Vitavi
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 067
Senast: Lobelia
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 339
Träning Sedan september förra året rider jag en fd ridskolehäst på 9 år som är i nästintill skänkeldöd. Problemet ligger i att hon inte reagerar...
2
Svar
30
· Visningar
5 442
Senast: Ottilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve