Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

Sv: Va?! Jag ska väl inte ha någon ny häst?

Jag är inte helt säker på allt, men hästen har varit svensk i drygt ett år och var undersökt och besiktad i och med att nuvarande ägaren köpte den.
Hältan är resultatet av en vrickning i våras, vid första veterinärbesöket visades 1,5-gradig hälta vid böjning. Vid andra veterinärbesöket 0,5-gradig (vid böjning). Senaste veterinärbesöket var för ca 3 månader sedan. Jag vet inte vad/om den är behandlad eller om de har valt att bara försöka vila bort det.

Om hästen blir utdömd är jag inte intresserad.

Jag känner veterinären, så vid tillfälle ska jag absolut fråga om råd innan jag gör någonting.

Sånt här är ju alltid lättare att svara på när det inte gäller en själv...

0,5 graders hälta är inte mycket men det tyder ju ändå på att någonting inte är som det ska.

Du kanske kan få fortsätta rida hästen ett tag fram över så kanske det klarnar för dig om det verkligen är din drömhäst?

Om det så är fallet så prata med veterinären och jag hade dessutom tagit honom till en annan veterinär för besiktning innan ev. köp för att få en andra bedömning med tanke på att han har haft problem under stora delar av den tid han har varit i Sverige och du inte känner till någonting innan dess.

Är allt ok och du känner att du klarar det tidsmässigt och ekonomiskt även om du flyttar så köp!

Vad roligt !!! Och vilken vacker häst du har :bump: :bump: :bump: :bump:

Mot den bakgrunden hade jag absolut propsat på nya plåtar. Särskilt om de inte behandlat hästen. En pålagring är inte helt ovanligt om det är en obehandlad ledinflammation. Med en pålagring hade jag avstått köp.

Tack för kloka ord och resonemang :bow:

Alla:
Jag återkommer och uppdaterar under tiden. :)

Jag hade också gärna inväntat långtidsåterbesöket, alltså inte bara det första återbesöket efter igångsättningen utan det återbesöket som kommer efter att hästen varit igång på sin tidigare nivå ett par månader. Det är ofta det som ställer till det. Hästen kan mycket väl vara fräsch vid första och andra återbesöket, för att sedan (3-6 månader igång) återfå samma problem.

Jag är fel person att ge rationella råd ang hästköp. Jag tar hellre sorg efter att ha gett det en chans;)

Klart du ska följa ditt hjärta, det är inte ofta man blir fäst vid en individ!

Jag är i ungefär samma situation. Letar egentligen foderhäst. Men såg en annons, och föll totalt. Detta är alltså ABSOLUT inte vad jag letade efter, och egentligen HELT fel häst. 2 år, hingst. Lite tussig och tunn, och väldigt grön, nätt o jämt ledvan,men mitt hjärta smälter. Varit och tittat på han, kunde konstatera att han verkar ha BRA psyke. Skulle köpt han bums, fast jag inte ska köpa häst utan ha på foder. men det visar sig det utöver allt är en klapphingst. Vilket ju ökar kastrationskostnaden markant. Så jag vill, vill, vill, Han dyker upp i huvudet hela tiden. Hopplöst..

I ditt fall hade jag försökt få in en fot och hanterat/ridit häst mer för att få en bättre uppfattning för att sen ta ställning efter vetbesöket. Det är tufft att bli KÄR:love:

Klart man kan göra karriär och ha häst, hund och man! Det krävs bara lite mer planering :angel:

Om du inte gör det som känns rätt för dig så kommer du nog att ångra dig i framtiden.

Min förra häst fick avlivas akut i juni förra året. I december började jag så smått titta på annonser, mest för skojs skull för jag skulle ju VERKLIGEN inte köpa häst och jag hade dessutom inte de pengarna just då. Meeeeen så bara var han där, en häst som talade till mig rakt in i hjärtat. 16 år, gått svår hoppning men börjat att stanna på hinder och skulle nu säljas som allround, fritidshäst. Såld en gång tidigare med mindre lyckat resultat och jag bara kände att jag måste ha den hästen för att se till att han får det bra och får vara häst igen. Sambon skakadepå huvudet men gjorde budgeten och sa ok (vi hade precis köpt hus och en till bil :angel:). Nu har jag haft min ögonsten i ett halvår och jag har aldrig ångrat mig och jag säljer aldrig den hästen! :love:

Sååå om du ska ha avrådande råd så är även jag fel person tyvärr......

Okey, mina kunskaper i geografi är tämligt begränsade :angel:
Hahaha.

Verkar vara många i tråden som tycker "följ hjärtat". Gör ju inte det hela lättare direkt!

Jag har i dagsläget råd att köpa en häst, men inte att ha en häst.
Dessvärre ( :angel: ) har det liksom löst sig i form av världens bästa vän som går in och erbjuder delad vårdnad, och delad månadskostnad, i utbyte mot att få 25% av försäljningspriset. Det är en oerhört bra deal.
Det innebär att jag dels att jag inte behöver vara i stallet varje dag, dels att den fasta månadskostnaden blir väldigt låg. Jag har precis avslutat min utbildning och borde fokusera på en karriär, vilket är något som är svårt här och nu. Jag kan få jobb på annan ort - som jag i så fall inte kan tacka nej till. Då är det här som sagt en väldigt bra deal.

Min tanke med den här hästen är att ge den ärlig chans, under förutsättning att hon är frisk och fräsch, utbilda den och ge den massor av kärlek (och mat...). Det är däremot inte ett evighetsprojekt, utan min tanke är att sälja henne nästa sommar. Då kommer hon att vara i bättre skick och kondition och regelbundet riden. Kanske till och med tävlad lite.

För att klargöra: Jag var liksom inställd på att aldrig ha häst igen, jag har inte planerat att det skulle bli såhär, men jag anser att hästen är värd en chans och ett bättre liv. Det är ingen dyr häst, och kommer inte att bli en dyr häst. Men jag räknar att kunna få tillbaks pengarna jag köpte henne för, men inte mer än så. Det här är med andra ord inget tillfälle för mig att tjäna pengar, och det är inte heller mitt motiv.

Som ni märker är jag fortfarande i något av en konflikt med mig själv, min hjärna och mitt hjärta. Ingenting är bestämt eller självklart innan hon har varit hos veterinären och den fått ge sitt utlåtande. Jag vet ärligt talat inte ens vad jag hoppas på. På ett sätt hade mitt liv varit enklare om hon är trasig och jag därmed inte köper henne. Men på ett annat sätt hade det varit underbart roligt att få ta hand om henne, borsta henne, rida regelbundet och se henne utvecklas...

Jag ska dit i morgon igen.
I'll keep you posted..!

Jag kan ju konstatera att min förtjusning inte går över - den blir bara värre..! :eek:

Hästen har gått upp i vikt och har en finfin vilja att arbeta. Jag har ridit 6 gånger nu, tror jag. Varannan dag ungefär.
Vi skrittar i ca 20-30 minuter på olika underlag (ridbana, grusväg, gärde, asfalt, skog), reglerar steglängd och varierar att gå i form och på långa tyglar. Jag har även provat att vid ett tillfälle trava en raksträcka (ca 40 meter) och dog en smula av hästens rörelsemönster :love:

Så ja, jag är ganska såld.
Förhoppningsvis är hästen också ganska såld om några veckor :angel:
Mitt sätt att rida och min ryttarfilosofi passar den här hästen alldeles utmärkt.

Stallplats och ekonomi är i princip helt löst, om jag köper hästen. Det dök upp ett nytt alternativ där allt liksom bara föll på plats. Jag och min kompis struntar i dealen, det blir liksom för riskabelt om det blir krångel. Så om jag köper hästen äger jag 100%.

Väntan på att det ska bli 15 augusti känns olidlig, vill jag lova.

Om någon vill se bilder på hästen, tagna med en veckas mellanrum, är det bara att skicka ett PM så får ni en länk. :)

Jag hade också gärna inväntat långtidsåterbesöket, alltså inte bara det första återbesöket efter igångsättningen utan det återbesöket som kommer efter att hästen varit igång på sin tidigare nivå ett par månader. Det är ofta det som ställer till det. Hästen kan mycket väl vara fräsch vid första och andra återbesöket, för att sedan (3-6 månader igång) återfå samma problem.

Håller med. Skulle undersöka möjligheten att ha hästen på prov eller foder tills den är igångsatt (om ägaren kan tänka sig att bara "bli av med den" så kan det accepteras.) Å andra sidan kanske det bäddar för trubbel om nu hästen faktiskt blir sämre under blueberrys vård och ägaren då lägger ansvaret på henne...

Dessutom, blueberry, på vilken nivå vill du ha häst? Om den håller enbart som skogsmulle - skulle du vara nöjd med det? Eller vet du med dig att du är mer ambitiös, vill träna och ev. tävla lite? Har du råd att chansa att få en häst som kanske inte håller för det du vill, men för en lägre nivå på ridningen?

Sen är försäkringen inget jag skulle kompromissa med.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 647
Senast: Vitavi
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 067
Senast: Lobelia
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 339
Träning Sedan september förra året rider jag en fd ridskolehäst på 9 år som är i nästintill skänkeldöd. Problemet ligger i att hon inte reagerar...
2
Svar
30
· Visningar
5 442
Senast: Ottilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve