Utveckling av gångarter?

Sv: Utveckling av gångarter?

Ja, det hoppas jag! :) Annars är det ju liksom ingen idé att träna en äldre häst om man inte kan göra framsteg med dom också.

Kanske finns några praktexemplar inom detta??
Ingen här som har en äldre häst och lärt den nya saker, tränat fram bättre aktion etc?

På sätt och vis har jag det! :D
Min mammas häst, Sverker (för övrigt 17 år ;)) har genomgått en stor förändring sedan i vintras. Han har funnits i familjen sen han var 10 år, och har alltid haft svag, 4-taktig trav.
Det var inte förän i vintras som det bbörjade hända grejer med den, alltså när han var 17 år gammal. Nu är den bra, tvåtaktig med okej sväv. Han har ingen superaktion, men det är klar förändring, och även den har blivit bättre, om än lite.

Felet låg i det här fallet i sadeln, den hade han haft sen han var unghäst och sedan fortsatt ha den, vi fick med den i köpet och använde den ett tag innan vi insåg att den inte alls passade. Han hade liksom blibit formad av sadeln, det var ju omöjligt för honom att bygga ryggmuskler när sadeln låg och tryckte, därför fick han liksom "hål" (ja, det var verkligen hål) där ryggmuckler normelt sett brukar finnas. Han fick en ny sadel som passade, men trots det byggde han inga ryggmuskler, utan det var först nu i vintras som det har börjat hända saker, och det tack vbara barbackaridning och mycket horsemanship. Sedan i vintras har han alltså blivit riden barbacka (förutom enstaka gånger), och det har verkligen hjälpt!

Såhär travar Sverker nu :D

Så visst kan det hända saker, och som någon redan sagt så är ju inte 9 år någon ålder :idea: Kämpa på!

Med vad bra med ett exempel! :D Ville ha lite bevis att det verkligen går, så man har motivationen att träna vidare :)

Min kompis häst gick som tregångare i ungefär femton år av sitt liv. Han töltade bra som ung, men ointresse för gångarter gjorde honom till vanlig ponny. Jag har hopptävlat honom lite, och på den tiden kunde jag inte tölta. Så han lät bli och var klockren i grundgångarterna. För ett par år sedan var jag medryttare på honom igen under en period och testade att "töltsätta" honom igen, och det gick! Vid 24 års ålder blev han fyrgångare igen. :) Visserligen gick inte tölten särskilt snabbt, men han töltade rent och helt okej! Nu vet jag inet om han rids som tre eller fyrgångare idag, men jag tyckte att det var roligt att prova och se om det gick att få fram igen. Och det gjorde det ju.

Nio år är ingen ålder. Det kan fortfarande hända massor!

Ja, men det låter ju jättebra det! :) Härligt att höra lite olika exempel, alltid motiverande då.

Jag började jobba min häst för ca 2 år sedan (när jag köpte honom). Han var då 12 år. Det första halvåret gick åt till att få lite fart i honom (han va otroligt seg)...sedan kunde jag börja träna resten och då främst tölten då han bara grisepassade. Red inte så mycket lektioner i början utan försökte själv, men tillslut hamnade jag i en svacka och bestämte mig för att ta hjälp av en tränare regelbundet (för ca 1 år sedan). När jag började träna honom hade han inte ens nån tölt och när han väl fick det låg han på bogarna och hade ingen aktion! När jag kunde börja jobba honom i form (började med skritten i våras och traven kom några veckor senare) började även aktionen komma...sedan red jag för lite andra tränare under våren och sommaren och i somras kunde jag även rida honom i form i tölten. Nu börjar även formen i galoppen komma. :) Jag tycker han är ett bevis på att "gamla hundar kan lära sig sitta". ;) Han är nu 14 år.

Såhär såg vi ut i våras (på vår första riktiga tävling):
9249279.jpg

Såhär kan vi ibland se ut efter sommaren: ;)
14180059.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_23/14180000-14189999/640x480/14180060.jpg

Sedan är det ju inte bara tölten som utvecklats utan även de andra gångarterna. :) Tycker iallafall både man kan se lite skillnad och framförallt så känner jag stor skillnad när jag rider! :)
Den största förändringen tycker jag skedde över sommaren, då var vi verkligen i hårdträning. :)

Ja, absolut det är skillnad! :) Kul med bildbevis :D

Och här är vi på vår första tävling (träningstävling typ) våren -06 (köpte honom hösten -05). Detta ska föreställa tölt (fast ja, det är grisepass ;) hehe)
15498993.jpg

Så där ser man nog utvecklingen till idag ännu tydligare.

Håller med Muninn att det är stor skillnad! bra jobbat!

vilken rolig tråd.
jag tror att nästintill vilken unghäst/häst som helst kan med RÄTT träning utvecklas väldigt långt, jag tror det mest hänger på ryttarens kunskaper.
så att säga att ens häst först var dålig men sen blev bra efter träning det är ju egentligen inte så konstigt, man har ju själv lärt sig nya saker och hästen har utbildats förhoppningsvis rätt.

de flesta har nog inte kunskapen själva att utbilda en häst till väldigt höga nivåer utan alla dessa kunspaer och erfarenheter som toppryttare/tränare besitter.
och det kan man ju inte begära vi vanliga dödliga kan ju helt enkelt inte lika mkt, antar att man behöver avverka ett antal hästar och metoder innan man hittar rätt för sig själv + rätt för den individuella hästen...= svårt känns de som.

när jag köpte thengill såg jag direkt när uppfödaren red att han hade en extremt fin trav(det finaste jag sett och då e ju frågan vad jag jämförde med men men) men nu fortfarande vet jag ju att han har stor talang och det har tränare sagt...

en sa att "din häst har stor talang nu är det bara för dig att lägga dina kort rätt"
och det sätter ju stor press på mig....för jag vet ju att det är JAG och ingen annan som måste kunna ta fram det där i thengill okej jag kan kanske skicka han till en tränare men om jag själv vill tävla han så e de ju jag som måste kunna rida honom.

det är svårt och jag vet inte hur långt vi kommer nå men en sak vet jag...hade thengill varit ägt av typ peter häggberg som förövrigt äger thengills halvsyrra Hilda från Lind som ni säkert vet att det går himla bra för trots att hon bara är 6 år.
ja då hade kanske thengill varit lika bra som Hilda om inte bättre det vet man ju aldrig.

men jag tror inte(men man måste ju försöka så gott det går) att jag kan med mina kunskaper få thengill att gå på den nivån han har kapacitet för tyvärr men jag ska kämpa och vem vet jag skickar han kanske till en tränare nån gång för jag vill verkligen att han ska få visa upp sina kunspaer.

och en annan sak...en jättefin häst med otrolig naturlig begåvning kan säkert gå väldigt dåligt och se hur framtung ut som helst och ha noll steg OM en nybörjare/ryttare utan kunskap rider den.
det handlar himla mkt om ryttarens kunskap trots allt men sen för att komma riktigt långt så måste nog hästen ha det där lilla extra naturliga begåvningen och talangen.

Jag håller inte riktigt med dig. Visst tror jag oxå att det beror MYCKET på ryttaren, men inte enbart. Hästens exteriör spelar stor roll och dens förutsättningar. Alla hästar har inte samma förutsättningar och kan då tex inte gå med lika hög aktion som vissa andra, etc. Så det måste man ha i bakhuvet...men sedan är det självklart så att en fin häst med bra förutsättningar kan gå dåligt med en dålig ryttare. Men en medelbra häst kan inte gå VM bara för att en topp-ryttare rider...

Håller helt med dig.

Hade det bara berott på ryttaren så hade inte vissa hästar kostat 30 000 kr och andra 300 000 kronor.

Självklart krävs det en bra ryttare för att plocka fram det bästa ur hästen, men vissa hästar kan mer, så är det bara.

Har förresten bestämt att lilleman ska iväg en månad på träning nästa år och hört av mig till en tränare som ville ta emot honom trots att h*n inte eg. tar emot träningshästar just nu. Den här personen rider precis på det sättet som jag strävar efter, så jag tror det blir bra + att jag ska ta lite lektioner efter träningsperioden för att hitta alla knappar.

Red idag, kändes himla bra- plötsligt har han börjat lyssna på bettet och blivit supermjuk. Har Atlis verktyg för islandsryttare som en röd tråd genom träningen och tar ett moment i taget : )

Det låter bra! :)
Jag ska rida för Atli på fredag o lördag, har oxå hans bok. Så det ska bli riktigt intressant! :d

Jag håller inte riktigt med dig. Visst tror jag oxå att det beror MYCKET på ryttaren, men inte enbart. Hästens exteriör spelar stor roll och dens förutsättningar. Alla hästar har inte samma förutsättningar och kan då tex inte gå med lika hög aktion som vissa andra, etc. Så det måste man ha i bakhuvet...men sedan är det självklart så att en fin häst med bra förutsättningar kan gå dåligt med en dålig ryttare. Men en medelbra häst kan inte gå VM bara för att en topp-ryttare rider...

nej som jag skrev så menade jag att antagligen i de flesta fall beror på ryttaren men inte alltid.
men sen kan även en häst med bra exteriör inte röra sig så bra som den "borde" och en häst med dålig exteriör kan ibland röra sig mkt bättre och man förstår inte hur eller varför:smirk:'

tänkte visa lite bilder på thengills utveckling. kolla min utveckling med hihi

skritt som 5åring
skritt som 7åring

trav som 5 åring
trav igen som 5åring noll sväv
trav som 7åring

galopp som 5åring:crazy:
galopp som 7åring

tölt som 5åring travtaktig

tölt som 7åring
tölt som 7åring kort i form

Senast ändrad:

Till Muninn:
Du behöver inte oroa dig över att Lillen inte kommer att få höga lyft för det kommer han att få.
Sällan har hästarna superlyft från början (finns givetvis undantag) utan kan ha riktigt futtiga gångarter till en början. Men med mer träning, mognad mm brukar det bli markanta skillnader i aktion och lyft. Sen brukar det bli en väldig skillnad när man väl sätter på skor på dom.
Viktigt är väl att ta det försiktigt så här i början och inte pressa dom att visa nåt utan låta det får ta sin tid.

Senast ändrad av en moderator:

:bow: Tack Emci!

Ja, jag vill så himla mycket men som tur är har jag skolan som håller tillbaks mig så jag inte kan träna honom så ofta som JAG skulle vilja ;)
Känns skönt att ha Atlis övningar att gå efter, då blir det mycket markarbete och bara lite viktiga saker från ryggen.

Vad roligt att höra att du tror att han kommer att bli fin!

Nu ska jag bara börja leta sadel, jag med. Suck. Min Albion ligger nästan (men inte riktigt) likadant på honom som på Siggi, insåg jag när jag kände efter så som du lärde mig.
Tror du att jag kan rida med en pad under tills han fyllt i med muskler, eller är det helt kört?
Finns visserligen en del andra sadlar jag är sugen på, men så jobbigt att hitta rätt bara :crazy:

Vad roligt att se förändringarna!

Jag ska försöka leta upp bilder på Muninn från förr och nu också, det borde jag ha någonstans....

ja vad kul att se det är verkligen stor förändring det nog jättenyttigt att gämföra bilder sådär med man känner verkligen att man gjort skillnad känns toppen man vill verkligen fortsätta kämpa för det går ju hela tiden framåt ibland så sakta så man inte märker det förrän man gämför bilder.
ja våra sitser har verkligen förbättrats verkligen stor skillnad

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 317
Senast: Sirap
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 932
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30