Sv: Utveckling av gångarter?
Ja, det hoppas jag!
Annars är det ju liksom ingen idé att träna en äldre häst om man inte kan göra framsteg med dom också.
Kanske finns några praktexemplar inom detta?? Ingen här som har en äldre häst och lärt den nya saker, tränat fram bättre aktion etc?
På sätt och vis har jag det!
Min mammas häst, Sverker (för övrigt 17 år
) har genomgått en stor förändring sedan i vintras. Han har funnits i familjen sen han var 10 år, och har alltid haft svag, 4-taktig trav.
Det var inte förän i vintras som det bbörjade hända grejer med den, alltså när han var 17 år gammal. Nu är den
bra, tvåtaktig med okej sväv. Han har ingen superaktion, men det är klar förändring, och även den har blivit bättre, om än lite.
Felet låg i det här fallet i sadeln, den hade han haft sen han var unghäst och sedan fortsatt ha den, vi fick med den i köpet och använde den ett tag innan vi insåg att den inte alls passade. Han hade liksom blibit formad av sadeln, det var ju omöjligt för honom att bygga ryggmuskler när sadeln låg och tryckte, därför fick han liksom "hål" (ja, det var verkligen hål) där ryggmuckler normelt sett brukar finnas. Han fick en ny sadel som passade, men trots det byggde han inga ryggmuskler, utan det var först nu i vintras som det har börjat hända saker, och det tack vbara barbackaridning och mycket horsemanship. Sedan i vintras har han alltså blivit riden barbacka (förutom enstaka gånger), och det har verkligen hjälpt!
Såhär travar Sverker nu
Så visst kan det hända saker, och som någon redan sagt så är ju inte 9 år någon ålder
Kämpa på!