Utveckling av gångarter?

Muninn

Trådstartare
Vad har ni för erfarenhet av hur mkt hästarna utvecklar sin gång under inridningen?

Min häst har trevlig gång, lägger ganska mkt mark under sig men har inga jättelyft. Hur mkt tror ni ändras när hästen får muskler, rids i rätt form, får skor på fötterna...?

Har en gång haft lyckan att sitta på en sån där underbar naturbegåvning som slängde knäna i hakan utan tillstymmelse till träning- men också både ridit och sett så många hästar som utvecklas otroligt mkt från år till år.

Era erfarenheter?

Sv: Utveckling av gångarter?

Jag har ju bara erfarenhet av Brandy :D Men iaf.

När han var yngre hade han inga toppengångarter precis, han hade stor, luftig trav och bra skritt, men annars var galoppen flack och 4-taktig (rätt typisk 5-g galopp ;)), tölten var iofs ren för det mesta, men inga lyft för fem öre.

Du vet väl hur han ser ut idag?
Även om han inte har supergångarter har det blivit klar förbättring med åren, nu som åttaåring har han fortfarande väldigt bra skritt, stor trav (dressyrtränaren som i vanligt fall inte jobbar med isisar, utan storhästar och ponnysar säger att han har samma steglängd i traven som ett normalt halvblad), men aktionen har blivit bättre, och mer tryck bakifrån. Tölten har han fått mycket tempo i och bra mycket mer aktion. Galoppen har det också blivit stor förändring på, den är numera hur rund som helst och urmysig :love:

Brandy som 5 år - tölt
Nu - 8 år
Och galoppen ser numera ut såhär

Så ja, jag tror att det kan hända en hel del! :D
Din blir nog superfin med tiden! :d

haha, liiite skillnad ;)

Jag känner mig så fjantig egentligen- min egen "gamling", Muninn, blev ju sjukt mycket bättre från att han var fem till han var 10.

Jag har bara så höga förväntingar på honom, och så känns han som en gammal seg turhäst när jag sitter upp, haha :P

Erro har redan nu utvecklat sig något otroligt!
Han börjar lyfta vinkel emellanåt i tölten ( i början av inridningen var det bara grisepass som gällde), han har fått luftig och helt ren galopp med mkt rörelser, traven är ren i takten, stabil och även där börjar det komma mer och mer rörelser.

Jag har höga förväntningar på denna kille också, men man får liksom ta det som det kommer :)
jag tror att din kille kommer bli toppenfin! Han är läcker!

Ni är så söta båda två :bump:

Så skönt att få peppning från buke :)

Svartur köpte vi som 8 åring oinriden. Han rörde sig helt ok i hagen, luftigt och lätt men inte med någon speciell super aktion och kraftfull gång vanligtvis. Det var inte försen vi red in honom och han började utbildas, få bygga upp sig som hans rörelsemönster började utvecklas och han började visa rikligt med kapacitet och gång. Och ännu mera då viggi hade haft honom ett tag, då förstod man verkligen vad hästen kunde ge.

Riden i någon månad.
15545256.jpg

Och dessa bilderna (skitkvalla) på honom var precis innan han flyttade då var han riden i lite mer än 1 år.
7127569.jpg

7127573.jpg

Länkar lite andra bilder,
http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_20/05150000-05159999/640x480/5157028.jpg?0
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_20/05140000-05149999/640x480/5147061.jpg?0
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_20/05140000-05149999/640x480/5147064.jpg?0
http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_20/05150000-05159999/640x480/5157029.jpg?0
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_20/05140000-05149999/640x480/5147065.jpg?0

Senast ändrad:

Vad roligt det är att se alla dessa bilder på hästar som utvecklats mycket : )

Jag har hela tiden varit så bestämd med att jag ska göra allt själv (Tyckte lite självsäkert att om man ridit in hästar åt anadra ska man väl kunna rida in sin egen...)

Men jag fudnerar lite: Jag vill ju verkligen att det här ska bli riktgit bra, och det är lätt att bli hemmablind och "fastna". Vad är era erfarenheter av att skicka hästen på träning?
Isf nästa år, efter hans låånga sommarvila (då är han 4½).

Alltså, om jag jobabr honom lite lätt själv, självklart med diverse viloperioder in emellan, ger honom somamrvila, sätter igång honom lite lätt och sedan skickar honom en månad (räcker det?) till ngn jag litar på?
Eller, är det bättre att skicka iväg honom en månad innan sommarvilan?

Eller ska jag bara ta tränarhjälp när vi kommit så långt?

Jag vet ju vilken härlig känsla det är att rida en häst som någon riktigt, riktigt duktig tränat. Inte helt fel :d

Vi skickade Svartur på träning till Viggi och han utvecklades så sjukt mycket under den tiden. Hela hans rörelsemönster lättades upp nå så otroligt. :) Jag tror det kan vara posetivt att man låter en person som är mycket kunnig som verkligen tar tiden att känna på hästen under en tid. Då kan man få som mer ingående om hur personen tycker man skall jobba med hästen.

Ja, jag har verkligen ändrat inställning till det där!

Jag vet bara inte vem jag ska skicak honom till isf? Jag vill ju att hans gång ska utvecklas, självklart, men jag är jäkligt nogrann med att hästen rids i rätt form och rids mjuk i sidorna.
Heimir är jag jätteglad för, och Vignir också. Blir dock lite vacklande när jag ser filmer på hästar som inte går i form utan bara sprattlar med benen... hmm.

Johanna Elghom är jag grymt imponerad av också, bara sett henne rida Solfari dock.
Alex Montan är bara :love:, sett henne rida en del unghästar också och hon är alltid lika mjuk och metodisk. Blandar det bästa av alla ridstilar till en finfin mix!

Hmm. Nu gick vi ifrån ursprungsämnet lite. Kanske ska starta en ny tråd om tränare..?

Jag tror säkert att du själv kan fortsätta att träna honom själv men att du tar hjälp av tränare och åker på kurser!
Jag har själv ett mkt lovande sto hemma som jag hade kört fast med men efter en 3 dagarskurs med Toni Nielsen för ca en månad sedan har utvecklingen verkligen kommit igång igen. Om du gör det själv blir det dessutom verkligen som du vill ha det.
Tränarna du har nämnt är dock allihop människor jag gladeligen skulle skicka häst till om jag nu skulle göra det.
Självklart gör du som du tycker är bäst men tappa inte självförtroendet nu!

Jag känner litegrann som dig Muninn.
Jag ska ev köpa ett 5 årigt sto nu som är inriden och varit på tillridning. Dock inte hos ngt proffs ala Viggi, Häggberg eller liknande.
Men hon har noll lyft i tölten, fin trav och ok galopp.
Jag har inte så höga förväntningar på denna häst som jag tror ni har (SM?), men vill ha en häst som är bättre än Perla.
5 åringen har stått nästintill hela sommaren och är tjock nu. Så hur mycket kan man se vad de kommer gå för som äldre nu?

Perla hade noll lyft i tölten också osm liten, men då red jag henne på framdelen och i travtakt också :angel:
Med träning så får hon till vinkellyft när man får "igenom" henne sas.

Det där med att lämna iväg till tränare är svårt. För även om tränaren är jätteduktig och tagit fram många fina hästar så kanske den inte rider min häst så som jag vill ha den... Hade jag varit i din sits hade jag nog börjat arbeta hästen med en tränare hemma. Tex att tränaren kommer ut en gång i veckan och ni tillsammans arbetar med hästen. Det behöver ju inte vara så att du rider utan det kan tränaren göra, eller ni kan turas om. Det är ju såklart dyrt att ta ut privattränare på det viset, men det är ju dyrt att skicka iväg på träning också...

Ja, kostanden är ju ngt man får ta. Problemet är väl att jag inte har transport = kan inte ta mig ngnstans, och jag bor långt bort från alla bra tränare ; )

Men jag ska ju fortsätta med honom själv ett bra tag till iaf, han är ju trots allt så himla ung ännu. Så får jag väl se hur det känns nästa år!
Isf kommer jag välja en tränare som jag ridit för innan och som jag sett rida, allra helst ridit hästar denne ridit. Vilket blir Heimir eller Alex :p

Flera som har ngra utvecklingshistorier att bjuda på?

Ajda: Jag vill ju tro att det kan hända ganska mycket. Lika väl som man kan rida en häst dålig så måstem an kunan rida en häst bra (med vissa undantag). En tölt i bra balans, och bra form där bakdelen är där den ska måste ju generera mer lyft än en otränad, framtung tölt?
Vi får kämpa på med våra små helt enkelt, och har tårt-kalas när de blivit så bra som vi vill :angel:

En häst som jag enl flera källor har hört att han inte var särskilt flott i början av inridningen är Þristur frá Feti. Han travade knappt i longering och lufsade runt i allmänhet.
Om man vill se hur han blev sen så finns det många fina bilder på honom på Fets hemsida (fet.is tror jag)

KL

Eftersom denna tråd handlar om utveckling av gångarter så undrar jag om en 9 årig häst (gauti) kan tränas upp till bättre benlyft också? Han har ingen vidare aktion, men tror mycket hänger på att bakdelen inte är med.

KL

Eftersom denna tråd handlar om utveckling av gångarter så undrar jag om en 9 årig häst (gauti) kan tränas upp till bättre benlyft också? Han har ingen vidare aktion, men tror mycket hänger på att bakdelen inte är med.

Det tror jag absolut!
Med rätt träning tror jag att det kan bli lika mycket skillnad på en "äldre" häst som på en unghäst :D

Det tror jag absolut!
Med rätt träning tror jag att det kan bli lika mycket skillnad på en "äldre" häst som på en unghäst :D

Ja, det hoppas jag! :) Annars är det ju liksom ingen idé att träna en äldre häst om man inte kan göra framsteg med dom också.

Kanske finns några praktexemplar inom detta?? Ingen här som har en äldre häst och lärt den nya saker, tränat fram bättre aktion etc?

Perla "gjorde jag om" som mest i vintras. Då kom aktionen rejält i tölten. Hon är född -98.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 317
Senast: Sirap
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 932
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • FÅRtråden