Utväxter i ögonen?

the_connemara

Trådstartare
Nu har jag funderat i en herrans massa år så nu frågar jag buke :D

Om man tänker sig hästens pupill som ett "hål" innanför irisen/regnbågshinnan så har vissa (äldre?) hästar som utväxter i kanten där. Som små bollar på/runt varandra. Känner ni igen det? Påverkar det hästens syn något? Vad är det?

Sv: Utväxter i ögonen?

Det har jag med undrat över men aldrig fått nåt svar på!

så där har vår gamling med, ganska mkt. i nederkanten på pupillen. har faktiskt oxå funderat lite kring det. hon ser sämre, det är konstaterat. men om det beror på "utväxterna" har jag aldrig fått riktigt klart för mig :angel:

en bekant som hållt på med uppfödning av fullblod i många år, sa förra året när det kom på tal att det är starr.

Undrar också vad det är.. Vissa hästar har, andra inte.. :S
Det ser lite konstigt ut.

M-oaa

Antar att TS menar när det ser ut nästan som om hästen har en liten murkla i ögat (?).
På de hästar jag sett det, bland annat min häst, verkar inte störas av det alls. Men det ser skumt ut.

M-oaa

Den "murklan" har jag oxå sett, liksom inne i pupillen eller hur?

Jag har alltid trott att man ser den mera ju mera ljus det är ute. Att den skulle fungera som en sorts ljusinsläppsbegränsare. Ju starkare solljus desto mer murkla. Inte vet jag säkert men har gissat att det är så.

Hmmm.... Kanske? Min ungis har inget så jag kan inte studera det i detalj nu. Jag som är så nyfiken!

Ingen som har nån aning om vad som kan vara i min valacks öga? Det är som nån ljus (blå?) "fläck" under pupillen.

Den "murklan" har jag oxå sett, liksom inne i pupillen eller hur?

Jag har alltid trott att man ser den mera ju mera ljus det är ute. Att den skulle fungera som en sorts ljusinsläppsbegränsare. Ju starkare solljus desto mer murkla. Inte vet jag säkert men har gissat att det är så.

Japp precis!
Jo, för man ser den ju bara när solen ligger på.
Det låter ju rätt logiskt!

josefinefreed: Jag tror att jag vet vad du menar.. Är liksom pupillen "isblå-skimrig" typ?

M-oaa

dom utväxter du menar, sitter det i nedre kanten vid pupillen och ser ut som "murklor" som sitter fast i kanten ? som liksom "flyter runt" i ett större "tomt hålrum" :crazy: våra yngre hästar har inget sådant, bara dom äldre och framförallt 37 åringen. förövrigt är ögat väldigt klart."murklorna" ändras inte alls av ljuset utan är konstanta.

Nu har jag funderat i en herrans massa år så nu frågar jag buke :D

Om man tänker sig hästens pupill som ett "hål" innanför irisen/regnbågshinnan så har vissa (äldre?) hästar som utväxter i kanten där. Som små bollar på/runt varandra. Känner ni igen det? Påverkar det hästens syn något? Vad är det?

Om det är samma som jag tänker på så undrar jag med...Fast jag har sett det på både yngre och äldre hästar, både på de med perfekt syn och de med sämre syn, Han även varit med om att det kommer och går, hästen har det alltså inte hela tiden,,,:confused: :angel: jag har ingen aning om vad det är, men vet. reagerar inte på det...:crazy:

Jopp, precis så. Har oxå för mig att det är främst äldre jag sett det på och att jag inte direkt lagit märke till någon typ av ändring med ljuset.

*kl*
läckert! Jag har hört massor av gamla skrönor om var det där kunde vara så det känns skönt att få veta fakta!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 404
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 853
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 879
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka